Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-12-07, 08:30
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Det här blev kvar från förra månaden. Jag tillhör den minoritet som uppskattar övergångar t.ex. järnvägs- och årstidsövergångar. Framför allt gillar jag övergångar från sommar- till normaltid, då man får en timme gratis. När vi nu åker hem till Sverige, får vi också en timme. Det är ju en bra anledning till Sverigeresa. Egentligen tycker jag att vi pensionärer kunde få en extra timme varje vecka, för tiden går ju så fort. Vi kan betala tillbaka timmarna den sista tiden av livet. Ska jag prata med Herren? Jag kan säga, att det ska vara soltimmar också!

En söndag i november hade Lidl ”Superkiriaki”. Eftersom det var soligt och skönt, åkte vi in till staden och tog en frappé. När kl. var 11, stod en stor folkmassa utanför affären. Några knackade hårt, andra ryckte i dörren. Vi hörde grekiska kommentarer: ”Det kommer t.o.m. tyskar för att handla billigt.” Vi kunde rätta dem och ha ett trevligt samtal innan folkmassan pressade sig in. Snällt avvaktande på de med rullatorer (kundvagnar) kom vi in och lyckades få den sista förpackningen toapapper. Inne i butiken hade redan kundvagnarna fyllts med flera balar kanske till släkt, vänner och kaféer. Allt var slut på tre minuter.

En av våra grannar Redo är spanjor och kan förutom modersmålet engelska, tyska, grekiska och ryska. Han leasar en stor buss halvårsvis och jobbar för ett internationellt reseföretag. De senaste somrarna har han kört många ryssar och ukrainare tur och retur till Kreta. När de ryska turisterna minskade i antal, blev det Turkiet istället. En gång när han skulle resa in dit och passera gränsen, fick han frågan vart resan skulle gå. ”Till Konstantinopel”, svarade han den turkiska gränsvakten och blev bestraffad. Det tog 3 timmar innan han släpptes vidare. När han återvände och den grekiska tullaren frågade varifrån han kom, glömde han bort sig och svarade ”********”. Nu blev han åter bestraffad men bara verbalt. Greker är snällare!

På någon av trådarna på kalimera.se hade någon gjort ett inlägg ”Less på Grekland”. Man kan naturligtvis som turist bli missnöjd över ett dåligt hotell, dålig service, misslyckad mat, regn, kallt hav eller utebliven sol, men som långvarigt boende har vi alltid haft en längtan efter solen, värmen, de vänliga människorna och den avslappnande tillvaron. Det man kan reta sig på, är det byråkratiska långsamma agerandet på kontor, post och banker. Jag blev åter besviken på försäkringsbolaget, när jag skulle betala husförsäkringen. Eftersom det var några dagar innan förfallodagen, blev det bekymmer. Efter 45 minuter gav jag upp. Jag hade då hört åtta telefonsamtal, sett sekreteraren och chefen ”sparka” på kopieringsmaskinen (modell äldre) och faxen, fått känna cigarettröken från en kedjerökande anställd, trots att en skylt på väggen sa ”Rökning förbjuden”. De fick några dagar på sig att ordna fram försäkringsavtalet. Odygdig som jag är, kunde jag inte låta bli att fråga om de hade försäkring på kopieringsmaskinen. Det tog en halvtimme för Ylva att få kvitto tre dagar senare, efter ytterligare telefonsamtal och misslyckad faxning.

Ierápetra hamnade denna månad på världskartan. Den 25:e räddades 700 flyktingar på ”skorven” M/V Baris från att drunkna utanför staden. Den rostiga båten hade lämnat Turkiet med 200 män, 500 kvinnor och barn och under tre dygn kämpat mot stormen. 80 % av flyktingarna är från Syrien, de flesta övriga är från Afghanistan och Irak. 12 personer arresterades misstänkta för att ha organiserat flykten. Evakueringen blev enormt svår pga. den hårda sydliga vinden. En havande kvinna överfördes med helikopter och födde sitt barn på sjukhuset dagen efter. Hamnområdet spärrades av, tält sattes upp, busstransporter ordnades till två sporthallar och ebolatester genomfördes. Röda Korset och myndigheterna har skött sitt jobb på ett utmärkt sätt. Troligen vill de flesta till ”längtanslandet” Sverige. Vi vid sidan om kan önska att de får ett bättre liv i framtiden, själva vet vi att vi har det fantastiskt bra. Flera utrikeskorrespondenter är kvar och bevakar utvecklingen.

1960 var året då Ierápetra fick sin elanslutning och höga stolpar av trä sattes upp. Nu försöker staden förbättra sin ”look”. De el- och lyktstolpar som förfulat de centrala delarna av staden plockas ner och nya trottoarer anläggs. Svensk charterturism till Ierápetra har legat nere sedan 1991. Nu satsar Vingresor igen. Kan det ha haft betydelse för uppfräschningen?

En annan ”new look” är skäggmodet. I Sverige skall det vara veckogammalt, eftersom det tar så lång tid att raka sig. Här på Kreta låter de unga pojkarna skägget växa så långt, att de ser ut som muslimer, trots att ingen vill vara det. De ser ut som Mitroglou i Olympiakós, men de kanske väntar på den kommande vintern. Du tittar väl på Champions League?

Vi är ett litet gäng av huvudsakligen svenskar som brukar träffas. Ibland på lördags-marknaden, ibland för en kopp kaffe under veckan eller på byns kantina. Lunch den 1:a advent med svensk julmat och alla tillbehör är en återkommande högtidsstund! Annars är de bekanta internationella. Förutom greker träffar vi norrmän, danskar, tyskar, holländare, belgare, engelsmän, fransmän, italienare, spanjorer och pakistanier. I Sverige är det mest jämtar vi har kontakt med, men vi får väl gå till den grekiska tavernan, om vi vill prata grekiska. Den drivs av en pakistanier! Men snälla ni, var inte rädda för främlingar! De berikar oss svenskar!

Ett inslag på grekisk TV förklarade filmers betydelse för Grekland som turistland. Vilken film tror ni man visade inslag från först? Mama Mia!

Ylva har gjort en vandring från Agios Ioánnis till Episkopí. Inte ensam, utan tillsammans med Ia, ung skånska boende i Ierápetra. Jag fick tjänstgöra som chaufför. Vad gör man inte för att ”serva” kvinnorna, då man förstår att kopplingsfoten fungerar bättre i en bil än i en nedförsbacke på 8 km? De fick under vandringen bl.a. se att getterna killar nu. Ni kan följa Ia och hennes liv i Ierapetra. Googla på ”Ia mitt i livet”. Kanske är även ni intresserade av att vandra med henne, men då får ni resa hit först!

Pelagia gör sina närmanden för att prata, men får bassning av Geórgios. Hon gav oss t.o.m. en flaska raki. Vi skulle så gärna ställa upp och skjutsa dem, eftersom de inte har bil och Pelagias bror kör dem utan att ha körkort, men…..! Hennes svägerska sa åt Ylva, att hon inte borde virka på söndagen, vilodagen, men det gör hon ändå!

Månadens frukter är granatäpplen och citrus av olika slag. Ljuvliga! Månadens väder var också ljuvligt fram till den 20:e, med middagstemperaturer på över 20 grader. Sedan kom en något svalare period under en vecka, innan det åter blev härligt altanväder resten av tiden. Nederbörden var skral, endast 20 mm vid väderstationen i stan. I Koutsounári har det varit vattning av odlingarna som gällt. Vinterkläderna ligger fortfarande utan behov av användning.

Nu lämnar vi landet som är i kris (kanske mest ekonomisk) och reser till ett annat, där krisen är total (men kanske inte ekonomisk)! Jag vet inte vad som är värst! Politikerna borde ju veta, att tre inte kan leka i sandlådan samtidigt. Jag hoppas slippa kalla Sverige ”Sandlådelandet”!

Med önskan om en fröjdefull Jul och Ett Gott Nytt År! / Jannis


Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-12-07, 08:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Tack för trevlig läsning. Vill bara korrigera dig lite. Långa skägg i många mer eller mindre konstiga varianter är högsta mode även är. Vi har också haft en månad med den lille under näsan för att uppmärksamma prostatacancer.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-12-07, 08:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Oj då, då har jag varit borta länge och de unga har blivit ändå latare! Skägg är sällan snyggt och inte bra om det finns knott i närheten minns
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-12-07, 09:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Tack för ett roligt, allvarligt och spirituellt brev från Ierapetra.
Vi uppskattar det varje gång och denna morgon var ni verkligen på skrivarhumör.
Det är så trevligt att följa med tidens gång på Kreta.
Ni ska ha en skön jul-och nyårshelg mm. Vi tar åter chansen att om en vecka åka ner till er ö och tillbringa 6 veckor där.
Ylva och Jannis, visst är det skönt att vara pensionärer?
Birgitta och Arne.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-12-07, 09:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Tack för en underbar start på söndagen! Så härlig läsning . Ha nu en fin vistelse i Sverige!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-12-07, 10:19
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Ja, tack för de utmärkta bilderna från sydöstra Kreta.

Tillsammans med Stefans reportage från Kritza och Katharoplatån fylls tomrum ut!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-12-07, 10:27
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Tusen takk for at du fortsatt skriver
- for at du skriver så g o d t
Virkelig berikende lesning, Jannis

Ønsker dere en God / Glad Jul
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-12-07, 12:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Jag håller med!-

Skäggiga unga män får mig att känna mig korkad--jag kan inte skilja dem åt och fast det ät bekantas söner som hälsar glatt står jag där och undrar...var det Vasilis eller Stathis eller Panormitis...Snyggt ibland, men det kan bli lite för många.

Ha det så bra i Sverige och samla vinterminnen!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-12-07, 12:40
cyrene cyrene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Dyrön
Inlägg: 112
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Tack för underbart skrivet om livet på Kreta! Har tänkt oss till Ierapetra och Chrissi Island någon gång, hoppas på bra väder då!

God Jul!

Cyrene
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-12-08, 08:34
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Tack för era "julklappar", fast de kändes mer som smekningar! Ja, nog är det gott att vara pensionär och kunna använda sin tid på bästa sätt. Många unga tror att livet ("det rätta") tar slut efter 50, men har man intellektet kvar, kan man ha ett lika bra liv som i ungdomsåren! Ett rikt socialt liv och daglig träning av kroppen förlänger känslan av att vara "ung"!
Birgitta och Arne tillönskas fina dagar i ert "Kretensiska Paradis"! Varför bara 6 veckor?
/ Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-12-08, 10:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Tack för era "julklappar", fast de kändes mer som smekningar! Ja, nog är det gott att vara pensionär och kunna använda sin tid på bästa sätt. Många unga tror att livet ("det rätta") tar slut efter 50, men har man intellektet kvar, kan man ha ett lika bra liv som i ungdomsåren! Ett rikt socialt liv och daglig träning av kroppen förlänger känslan av att vara "ung"!
Birgitta och Arne tillönskas fina dagar i ert "Kretensiska Paradis"! Varför bara 6 veckor?
/ Jannis
Det finns något som heter SNÖSKOTTNING.
Jag tror gränsen går vid 6 veckor för vår granne.
Birgitta (men vi tar en vecka på den grekiska påsken också)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-12-08, 12:20
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

TACK, för underbar och rolig läsning!!..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-12-08, 13:51
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Jannis, vet du vad som hände med dom 700 flyktingarna sen? Var dom "transporterades"?
För ett år sen fick även Paleochora ta emot flyktingar från havet. Även där mobiliserades många i lokalbefolkningen till att hjälpa dom med mat, vatten m.m.
Det är härligt att människor ställer upp och hjälper dessa utsatta människor i deras ännu mer utsatta situation.
Birgitta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-12-08, 14:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Tack för era "julklappar", fast de kändes mer som smekningar! Ja, nog är det gott att vara pensionär och kunna använda sin tid på bästa sätt. Många unga tror att livet ("det rätta") tar slut efter 50, men har man intellektet kvar, kan man ha ett lika bra liv som i ungdomsåren! Ett rikt socialt liv och daglig träning av kroppen förlänger känslan av att vara "ung"!
Birgitta och Arne tillönskas fina dagar i ert "Kretensiska Paradis"! Varför bara 6 veckor?
/ Jannis
Idag presenterades forskning som säger att dagens 70-åringar är lika friska som förra generationens 50-åringar så nu känner jag mig som en 40-åring.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-12-08, 16:07
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-12-08, 18:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Med önskan om en fröjdefull Jul och Ett Gott Nytt År!
Tack detsamma, och tack för ännu ett mycket intressant inlägg.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-12-09, 09:22
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2014, november + en vecka i december

Jag vet inte något om flyktingarnas situation, men planerna var att kommunen tog ansvar för dem i två veckor och därefter skulle de transporteras till fastlandet men statligt åtagande. Jag kan fråga Ia om det.
När vi var på vägen hem till Sverige igår, låg fortfarande "skorven" på redden i den starka sydliga vinden. Jag hoppas den är väl förankrad, för vindarna var starka och vågorna höga!

Under många år hade vi hjälp av våra grannar med snöskottning och gräsklippning! Tack Sture! Vi återgäldade med att skotta och klippa resten av säsongerna. För 3½ år sedan "bytte vi upp oss" till lägenhet, så nu slipper vi problemen. Det senare får bli ett tips till er Birgitta och Arne!
/ Jannis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT