Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-11, 09:38
MILO MILO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 7
Standard Tid för att hinna med båten

Hej alla hjälpsamma Kalimera vänner.

Tänkte ställa min första fråga i detta fantastiska forum där jag tillbringat många trevliga timmar.
Vi kommer att göra vår första ö-luff i september och planerar att besöka 3 öar under våra 2 veckor i den grekiska ö-världen.
Jag kommer med familjen att flyga till Aten 9 september och landar 14:30 (om allt går som det ska). Målet är att hinna med färjan från Pireus till Naxos 17:30.....är det realistiskt att tro?
Tänkte i så fall förboka biljetter så kanske man sparar några minuter...eller?

Har sökt en hel del och tror att det går tåg från flygplatsen 15:15. Hinner man komma av planet, få väskor och köpa biljetter på 45 minuter?

Tack på förhand!

//MILO
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-11, 10:51
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Tid för att hinna med båten

Det borde fungera att hinna med den båten. Om du åker med buss till Pireus så tar det 1-1,5 timme och bussarna går flera gånger i timmen, jag minns inte riktigt hur tågtransporten fungerar men det borde fungera med den också.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-11, 12:50
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Tid för att hinna med båten

Det beror väl lite på hur mycket is man har i magen. Vi ska landa 14.45, men vågar inte chansa på att hinna med båten till Amorgos (samma som till Naxos, tror jag). Vi har bokat hotell i Aten och tar båten nästa kväll i stället. Men det är ju vi.
Möjligt att vi ändrar oss till nästa båtluff.
/aina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-11, 12:58
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Tid för att hinna med båten

Om du förbokar båtbiljetter; ta reda på om dom är ombokningsbara ifall nått skulle hända.
jag hade gjort så här; En hämtar väskor, en köper biljetter till buss X96, väl i pireus så går biljettköpet i ett nafs, en gör det o en provianterar.
men allt hänger ju på att alla transporter funkar som dom ska.
har aldrig åkt x96 i dagtrafik, för mej har det alltid tagit 50 min, men det sägs att man ska lägga på det dubbla i dagtrafik.
Såå, kontentan är att med den tidsplanering ni har, måste ni ha en hög beredskap för en plan B!
Lycka till!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-11, 13:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Tid för att hinna med båten

Citat:
Ursprungligen postat av MILO Visa inlägg
landar 14:30 (om allt går som det ska). Målet är att hinna med färjan från Pireus till Naxos 17:30.....är det realistiskt att tro?
Tänkte i så fall förboka biljetter så kanske man sparar några minuter...eller?

Har sökt en hel del och tror att det går tåg från flygplatsen 15:15. Hinner man komma av planet, få väskor och köpa biljetter på 45 minuter?
Visst kan det funka- men 45 minuter för att komma av planet och få väskor låter optimistiskt -eller? Det var längesedan jag hade incheckat bagage med till Aten.
Med bara tre timmar så hade jag inte förbokat biljetter - det tar lika lång tid att hämta ut förbeställda som att köpa dem, men du menar kanske att köpa biljetterna i förväg och få dem hemskickade? - Det sparar en del tid- ja.

Det finns många trådar om det här med tidsmarginaler (vi har fem timmar mellan landning och båtavgång) en del tycker att det är ont om tid, andra inte.
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-11, 15:16
MILO MILO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Tid för att hinna med båten

Tack alla för snabba och bra svar.
Kanske inte vågar chansa ändå.
Det bästa är kanske att ta det som det kommer...hinner vi så åker vi med 17:30 båten och om inte så blir det till att leta boende i Pireus.

//MILO
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-11, 19:50
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Tid för att hinna med båten

Ta tunnelbana!
Det tar exakt 1tim 1min (!). Byte vid Monastiraki. Kliv av i Pireus, ta gångbron över genomfartsleden, kliv in på vilket biljettkontor som helst och köp era biljetter.
Inga förköp behövs så skulle det ända gå åt pipan med tiden får ni sätta in igång plan B.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-14, 22:20
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Tid för att hinna med båten

Missar ni båten så har vi ett bra boende som vi nyttjat ett par gånger - Pireus Dream Hotel. Kolla på ett internetcafe och boka genom dem och gå sen till hotellet. Bra pris o frukost ingår.

Mvh
Ingrid
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-04-15, 12:04
MILO MILO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Tid för att hinna med båten

Tack Ingrid för ditt tips.
Skall tänka på det.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-04-15, 15:08
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Tid för att hinna med båten

[QUOTE=SteffTee;201882]Ta tunnelbana!
Det tar exakt 1tim 1min (!). Byte vid Monastiraki.

Tåget ligger nere just nu pga banarbete och kommer vara så ett tag, så bör kollas om det är klart till den 9 september om man väljer att ta tåget.

Camilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-04-15, 15:11
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Tid för att hinna med båten

Det går fort i Aten, brukar vara ute på 20 min, visst finns det undantag men oftast går det väldigt smidigt. Tänk på att i ankomsthallen ca 50 m bort kan du köpa båtbiljetter. Eftersom Ni kommer vid rusningstrafik skulle jag välja tåget förutsatt att det går...

Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT