Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-26, 16:25
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Veckans strand

Åh... Janne vilken otroligt härlig bild på Livadia beach på Donoussa! DÄR ska jag bada i sommar!!! Om det går att ta sig ner dit förstås... Är det någon som vet om det bara är smidiga getter som klarar av att ta sig dit ner eller klarar man av det med lagom risiga knän... Annars får väl gubben bära mig! För dit SKA jag och bada!

Tack för bilden Janne!

MVH zakka
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-26, 16:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Veckans strand

Klart att du ska dit och bada zakka! Du slipper gå, och din man slipper bära dig, det går nämligen badbåt dit.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-26, 18:03
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Veckans strand

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Är det någon som vet om det bara är smidiga getter som klarar av att ta sig dit ner eller klarar man av det med lagom risiga knän... MVH zakka
Det går badbåt vid fint väder senare på sommaren, men oftast inte i juni. Från badbåten får man räkna med att vada i land och omvänt när man ska hem. Det går en stig från Mersini till Livadi, den är bitvis brant men det är ju å andra sidan hela ön. En annan stig slingrar sig utmed ett stup, inget för höjdrädda. Vid stranden campar hela somrarna ett antal personer, och det gör att träden som ger skugga oftast är upptagna. På Livadi, liksom på de flesta av öns stränder är det främst nakenbad som gäller.
Våga
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-26, 18:42
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Veckans strand

Badbåt Det låter ju toppen. (maken blir lättad... ) Tusen tack både Janne och våga! Nu kan jag lugnt koppla av och bara räkna dagarna till jag kan få doppa mig vid denna fantastiska strand. Det är inte så väldigt många dagar kvar nu...

MVH zakka
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-26, 20:52
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Veckans strand

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Det går badbåt vid fint väder senare på sommaren, men oftast inte i juni. Från badbåten får man räkna med att vada i land och omvänt när man ska hem.
...
En annan stig slingrar sig utmed ett stup, inget för höjdrädda. Vid stranden campar hela somrarna ett antal personer, och det gör att träden som ger skugga oftast är upptagna. På Livadi, liksom på de flesta av öns stränder är det främst nakenbad som gäller.
Våga
Jag befinner mig på Donoussa just nu och vill bara komma med lite dagsfärska fakta:

Jag gick till Livadi från Stavros för ett par dagar sedan, och när jag tog grusvägen från Mesaria, ner mot Niktas gamla gård, så visade det sig att stigen längs berget inte riktigt är sig lik. När du rundat det vita nybyggda huset så har en stor del av stigen längs branten regnat bort under vintern. Ganska läskigt att ta sig fram längs branten numera. Samma sak när du ska ner från berget, stigen har regnat bort och det är lätt att man halkar i gruset. Någon sort vandringsstav anbefalles. Det samma gäller tyvärr ganska många av vandringslederna och stigarna, även den ner från Mersini.

Elias Scopelitis, som kör badbåten, har köpt en ny och mycket större badbåt! Affärerna verkar gå strålande. Hur han ska komma in till Livadi är en gåta. Vid Kaloteritissa fin ju en betongbrygga att lägga till vid, men vid Livadi får man nog vada mer än förra året. De första camparna har också dykt upp, och med dem tyvärr även de lösspringande hundarna. Jag hoppas att de inte stannar hela sommaren.

Än så länge går inte badbåten, tror det dröjer ett bra tag innan han börjar köra. Och bussen har inte heller börjat gå än, och jag får rätt olika svar på om och när de börjar köra den, men troligtvis och förhoppningsvis någon gång i juni. Dessutom finns det, märkligt nog, för första gången på många år inte någon svart-taxi på ön. Man får gå, vart man än ska!

/ LG
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-26, 22:08
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Veckans strand

Tack snälla LG för den utförliga rapporten! Så härligt att vara på Donoussa redan nu! Vi får hålla tummarna "logistiken" kommer igång fram på sommaren när det blir dags för oss att besöka ön. Vi var där en sväng förra året och blev förälskade i den lugna fina ön. Det var så otroligt vilsamt att sitta på den lilla tavernan i Kaloteritissa med en kall Mythos, titta ut över havet och vänta på den lilla bussen. Jag längtar verkligen tillbaka! Ha det riktigt gott!

MVH zakka
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-27, 09:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Veckans strand

Tack för rapport LG! Synd att stigarna har regnat bort.

Hur går det för Tzi-Tzi i Mersini om man inte kan åka dit? Det är ju lite långt att gå, i alla fall när man ska hem på kvällen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-27, 13:09
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Veckans strand

Förutsatt att man är ett sällskap på minst fyra så hämtar Liza eller Mouhamed från Tzi-Tzi sina gäster med bil, fast vi är ganska många som gärna går dit och tillbaka. Jag pratade med henne i går och hon sa att än så länge så har maj i år gått mycket bättre än maj förra året. Hennes taverna är ju numera med i Aegean Cuisine och får väldigt bra kritik på tex tripadvisor, så folk tar sig gärna dit, även om det är krångligt. Personligen äter jag nog där minst två gånger i veckan, ibland oftare, och går alltid fram och tillbaka. Även senare på sommaren när bussen går. Dit går jag kustvägen via Livadi, och tillbaka sent på kvällen / natten går jag asfaltsvägen.

/ LG
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-27, 15:02
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Veckans strand

Stort tack för rapport LG. Jag skall till Donoussa i september.
LG, hur lång tid tar det att gå från hamnen till Tzi-Tzi?
Ha en fortsatt skön semester!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-27, 17:58
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Veckans strand

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Hur lång tid tar det att gå från hamnen till Tzi-Tzi?
Det är sådär 6 - 7 km längs asfaltsvägen och i stort sett uppför hela vägen, så svaret på din fråga är att det tar olika lång tid - beroende på vilken form man är i ! På tillbakavägen går det desto snabbare...
Våga
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-31, 18:53
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Veckans strand

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Badbåt Det låter ju toppen.

MVH zakka
Uppdatering:

Den nya badbåten välsignades i dag, efter morgonmässan i kyrkan, officiellt av Papa Kostas, öns präst. Välsignandet gjordes grundligt och tog över en halvtimme. Därefter serverades det hembakade söta kakor och hembränd raki. En önskefrukost strax efter nio en söndagsmorgon! Kapten Elias Skopelitis är mannen i smårutig skjorta och glasögon till vänster i bild.
Det mest spännande från ceremonin kan ni se här:

https://www.youtube.com/watch?v=ePLAO5iHuxA

/ LG
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-31, 19:02
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Veckans strand

Det här blir bara bättre och bättre! Nu känns det väldigt tryggt och bra att försöka åka badbåt på Donoussa! Fin film LG! Ledsen att jag missade frukosten bara... Helt andra smaker än i havregrynsgröt Ha det fortsatt fint! Hur länge ska du stanna på Donoussa?

MVH zakka
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-01, 09:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Veckans strand

Citat:
Ursprungligen postat av LG Visa inlägg
Den nya badbåten välsignades i dag, efter morgonmässan i kyrkan, officiellt av Papa Kostas, öns präst. Välsignandet gjordes grundligt och tog över en halvtimme.
Fantastiskt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT