Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-04, 19:21
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Nybörjare på båtluff

Jag har bara tillgång till två veckor i augusti för att båtluffa och känner mig väldans grön med det här att båtluffa. Och även gällande med planeringen för det, så klart.

Tänkte mig att båtluffa i Småkykladerna. Vad jag har förstått så ingår där öarna Donoussa, Koufonissi, Iraklia, Schinoussa. Som jag har tänkt mig med min båtluff är att kunna besöka flera öar, slappa på stränderna och bada, samt uppleva sevärdheter/göra utflykter.


1. I vilken ordning av öarna rekommenderas att åka?
2. Hur många dagar på varje ö rekommenderas att stanna för att kunna se och uppleva resmålet?
3. Hur är bad, stränder, sevärdheter, mat och logi på dessa öar? Kan ni rekommendera något?
4. Hur gör ni med att boka båtbiljetter och boende? Bokar ni allt sånt hemma i Sverige redan, eller tar ni det på respektive ö?
5. Hinner jag med alla 4 öarna på 2 veckor? Eller ska jag bara plocka ut 2-3 öar?


Tack på förhand.
 
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-05, 16:36
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Nybörjare på båtluff

Jag skulle inte välja Småkykladerna i augusti, då det är den absoluta högsäsongen i Grekland och öarna är så små. Stränderna är överfulla och alla boenden fullbokade och priserna de högsta möjliga. Om du enbart har möjlighet att åka i augusti tycker jag att du ska välja några större öar och boka både boenden och båtbiljetter i god tid.

Hur många öar du kan hinna med på två veckor beror lite på hur rastlös du är och hur mycket du gillar att packa och att åka båt. Mest praktisk är alltid att börja med den ö som ligger längst bort och avsluta med den som har bäst förbindelser med den plats du ska flyga hem från.

Om du trots min avrådan ändå tänker dig Småkykladerna kan det vara bra att veta att Koufonissi är den ö som har flest turistrum, över 1000 rum, medan de andra öarna har betydligt färre. Ingen av öarna har någon större mängd sevärdheter, hit kommer folk för att sola, bada och i augusti även för att festa.

Jag hoppas att du hittar öar som passar för dig!
Våga
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-06, 13:03
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Nybörjare på båtluff

Hej Inha


Köp Kalimeras Ö-luffar guide och sedan e-guiderna för de öar som du tänker besöka. Kolla även på den info och resebrev som finns för respektive ö (snabbval resmål). Har du läst och kollat detta, vet du mycket mer om hur du skall ö-luffa.


Lycka till!


//PA
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-06, 16:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nybörjare på båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Jag skulle inte välja Småkykladerna i augusti, då det är den absoluta högsäsongen i Grekland och öarna är så små.
Jag skulle inte heller välja Småkykladerna i augusti.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-18, 18:54
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Nybörjare på båtluff

Om Småkykladerna inte är att rekommendera i augusti.


Kan ni rekommendera andra öar i Kykladerna kan båtluffa mellan som är bra i augusti? Menar ni då de större öarna som tex Santorini, Naxos, Ios, Paros?






Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-18, 20:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nybörjare på båtluff

Naxos och Paros är två bra öar i augusti. Det är så klart mycket folk där också, men där blir aldrig lika klaustrofobiskt som på småöarna. Santorini är kanske inget bra val i augusti för där är extremt mycket folk, inte minst på grund av alla kryssningspassagerare.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-18, 21:30
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Nybörjare på båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Naxos och Paros är två bra öar i augusti. Det är så klart mycket folk där också, men där blir aldrig lika klaustrofobiskt som på småöarna. Santorini är kanske inget bra val i augusti för där är extremt mycket folk, inte minst på grund av alla kryssningspassagerare.


Jag tror att vart jag än befinner mig så är det mycket folk. Santorini känner är en jag får ta som egen trip till vid tillfälle då den ön är rätt så stor. Mycket att upptäcka.


Jag har nu under kvällen fått idéen att ta öarna Kos-Rhodos-Naxos (eller omvänd ordning). Nu är de inte så mycket Kykladerna där, men vad tycker ni om den rutten? Är den galen att genomföra? Hur är färjetrafiken mellan Rhodo-Naxos (eller omvänd ordning)?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-18, 22:03
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Nybörjare på båtluff

Om jag hade varit du skulle jag börjat på Naxos... en ö som har ALLT där finns fina stränder, mysiga gränder och många vackra byar att besöka, så där skulle du ha att göra under en veckas tid minst.
Sen är färjetrafiken tät från Naxos till de andra öarna i Kykladerna, du skulle tex kunna ta dig till Ios därifrån och sen till Paros. (om det nu är just 3 st öar du vill besöka?)

Från Naxos till Rhodos kan jag inte tänka mig att det är så bra förbindelser, det blir nog krångligt och kommer att ta mycket tid av din semester.

Åker du till Naxos då vill du nog inte åka därifrån... ...så kände iaf jag i höstas!

Lycka till med planeringen!..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-01-22, 10:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nybörjare på båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
Hur är färjetrafiken mellan Rhodo-Naxos (eller omvänd ordning)?
Inte bra alls. Däremot är det ganska bra båtförbindelse mellan Rhodos och Santorini.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-01-28, 16:38
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Nybörjare på båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Om jag hade varit du skulle jag börjat på Naxos... en ö som har ALLT där finns fina stränder, mysiga gränder och många vackra byar att besöka, så där skulle du ha att göra under en veckas tid minst.
Sen är färjetrafiken tät från Naxos till de andra öarna i Kykladerna, du skulle tex kunna ta dig till Ios därifrån och sen till Paros. (om det nu är just 3 st öar du vill besöka?)

Från Naxos till Rhodos kan jag inte tänka mig att det är så bra förbindelser, det blir nog krångligt och kommer att ta mycket tid av din semester.

Åker du till Naxos då vill du nog inte åka därifrån... ...så kände iaf jag i höstas!

Lycka till med planeringen!..
Tack för tips. Jag har varit på Naxos och känner till hur fantastisk den ön är. Jag längtar tillbaka, så därför vill jag dit igen. Samtidigt som jag vill till Kos och Rhodos, vilka öar också varit på tidigare men för super länge sen. Tänkte därför om det gick att åka mellan dem 3.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-01-28, 16:39
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Nybörjare på båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Inte bra alls. Däremot är det ganska bra båtförbindelse mellan Rhodos och Santorini.
Är det båtbyte på vägen mellan Rhodos-Naxos?
Eller är det så att det tar lång tid? Vad pratar vi då om för tid?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-01-29, 09:00
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Nybörjare på båtluff

Hej inha


Här finns färjerutterna i Grekland http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp
MEN sommarens rutter är inte upplagda ännu, det brukar ske fram i maj, juni. Det är endast vinterns rutter som finns i systemet

Om du kollar där finns det idag upplagd en rutt direkt från Naxos till Rhodos.
Till sommaren bör det finnas fler turer och sedan finns det ju via Santorini men då byte på Santorini.

Skaffa Jannes Ö-luffarguide (59:-) så blir du jättesnabbt mycket klokare!


Lycka till!


//PA
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT