Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-17, 13:53
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Välj färja med omsorg!

Just nu är jag på Koufonissi, en ö jag har besökt varje sommar sen 1990. Under de åren har ön förvandlats från en naturskön pärla till något helt annat, och hit kommer nu annan typ av resenärer än de som tidigare sökte lugnet, det genuina ölivet och den skönhet som en gång fanns här.

Numera är Koufonissi ett ställe man åker till för att hyra ett rum och bada några dagar för trots mängden turister lockar ännu stränderna. Då så många vill åka hit går det numera flera snabbfärjor utöver Blue Star, Aqua Spirit och trotjänaren Skopelitis och många väljer snabbfärjorna från Rafina eller Piraeus för att så fort som möjligt vara framme på stränderna.

En paradox är då att snabbfärjorna på sin väg till och från ön bit för bit förstör de flesta av stränderna på Koufonissi och på öarna i närheten. Svallvågorna sköljer långt upp över stränderna och spolar bort mer och mer av den åtråvärda sanden. Under ytan pågår en annan förstörelse då bottenvegetationen (fiskarnas barnkammare) slits loss och när svallen har lagt sig samlas det lösa sjögräset till en tjock matta som täcker annan vegetation så att solljuset inte kan tränga ner och så dör även den. Snabbfärjorna är också de största miljöbovarna när det gäller luftföroreningar, men det drabbar ju inte bara denna ö!

Så nästa gång någon av oss ska resa hit, eller till någon annan ö, tycker jag att vi ska välja färja med omsorg!
Våga
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-17, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Välj färja med omsorg!

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Så nästa gång någon av oss ska resa hit, eller till någon annan ö, tycker jag att vi ska välja färja med omsorg!
Jag åkte bara med Skopan nu när jag var i Småkykladerna. Men jag träffade flera som valde Super Jet för att de ville komma fram snabbt. Priset, som är skyhögt om man jämför med Skopan, spelade ingen som helst roll för alla jag pratade med. En annan aspekt i och med att snabbåtarna börjat trafikera Småkykladerna, är att livlinan Skopelitis tappar passagerare, och det var öborna jag pratade med mycket bekymrade över.

Tråkigt att miljön, och stränderna på Koufonissi, sabbas!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-17, 15:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Välj färja med omsorg!

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Just nu är jag på Koufonissi, en ö jag har besökt varje sommar sen 1990. Under de åren har ön förvandlats från en naturskön pärla till något helt annat, och hit kommer nu annan typ av resenärer än de som tidigare sökte lugnet, det genuina ölivet och den skönhet som en gång fanns här.

Numera är Koufonissi ett ställe man åker till för att hyra ett rum och bada några dagar för trots mängden turister lockar ännu stränderna. Då så många vill åka hit går det numera flera snabbfärjor utöver Blue Star, Aqua Spirit och trotjänaren Skopelitis och många väljer snabbfärjorna från Rafina eller Piraeus för att så fort som möjligt vara framme på stränderna.

En paradox är då att snabbfärjorna på sin väg till och från ön bit för bit förstör de flesta av stränderna på Koufonissi och på öarna i närheten. Svallvågorna sköljer långt upp över stränderna och spolar bort mer och mer av den åtråvärda sanden. Under ytan pågår en annan förstörelse då bottenvegetationen (fiskarnas barnkammare) slits loss och när svallen har lagt sig samlas det lösa sjögräset till en tjock matta som täcker annan vegetation så att solljuset inte kan tränga ner och så dör även den. Snabbfärjorna är också de största miljöbovarna när det gäller luftföroreningar, men det drabbar ju inte bara denna ö!

Så nästa gång någon av oss ska resa hit, eller till någon annan ö, tycker jag att vi ska välja färja med omsorg!
Våga
Tankevekkende og viktig innlegg, Våga
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-17, 16:04
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Välj färja med omsorg!

Håller med Kari!!..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-17, 16:34
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Välj färja med omsorg!

Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-17, 16:42
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Välj färja med omsorg!

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg

Så nästa gång någon av oss ska resa hit, eller till någon annan ö, tycker jag att vi ska välja färja med omsorg!
Våga
Tycker du har så rätt i det du skriver. Naturen och miljön är viktig. Har detta uppmärksammats på något sätt ute på öarna och har det skrivits om det eller tagits upp på nyheterna i Grekland? Miljövänner där?

Sen tycker jag att själva båtresan är ju också en del av semestern. Njut av den. Och att åka en "riktig båt" där man kan gå ut på däck är bra mycket trevligare än att sitta fast inne i en "JET-båt".

Jag önskar att alla som åker till öarna som Skopelitis trafikerar väljer just Skopelitis även om den gungar och tar längre tid. För den båten behövs året om för de bofasta. Det som de kan få in under turistsäsongen hjälper till att hålla trafiken igång under resten av året.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-21, 12:20
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Välj färja med omsorg!

Jag håller helt med dig Våga! I år valde vi att åka med SuperJet eftersom det var den enda båten som gick dit vi skulle... Men det kändes inte alls bra!!! Vi hörde den på långt håll varje dag vi var på Naxos (Plaka stranden) och pratade om hur "nyttigt" det kan vara för havet och stränderna...

Förutom att det är svindyrt måste man ju ha tur som en tokig med vädret också så det inte blåser det minsta om man ska åka med den...

Nix! Kommer inte att bli den båten någon mer gång!!! Då får man hellre "pussla" för att ta sig fram...

I år fick vi uppleva att den annars så pålitliga Skopelitis inte dök upp på grund av för stark vind... Trodde inte det förekom faktiskt...

MVH zakka

Senast redigerad av zakka den 2014-07-21 klockan 12:23. Anledning: glömde...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-21, 13:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Välj färja med omsorg!

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Sen tycker jag att själva båtresan är ju också en del av semestern. Njut av den. Och att åka en "riktig båt" där man kan gå ut på däck är bra mycket trevligare än att sitta fast inne i en "JET-båt".
Håller med om att det var ett tankeväckande inlägg, Våga. Samma diskussion har förekommit här, när Stena införde sina snabbåtar.

OM jag åker båt, så väljer jag alltid en vanlig färja, före en snabbåt. Tyvärr är snabbåt ofta det enda alternativet.
Att sitta på däck och äta medhavd vattenmelon och se på havet, är en njutning som hör till. Hur kul är det att sitta inomhus. Visserligen var det värre förr, när ALLA greker satt där och rökte. Lite bättre idag, även om rökförbud trotsas av vissa.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-21, 23:30
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Välj färja med omsorg!

Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-30, 19:03
mgf6407 mgf6407 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Välj färja med omsorg!

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Just nu är jag på Koufonissi, en ö jag har besökt varje sommar sen 1990. Under de åren har ön förvandlats från en naturskön pärla till något helt annat, och hit kommer nu annan typ av resenärer än de som tidigare sökte lugnet, det genuina ölivet och den skönhet som en gång fanns här.

Numera är Koufonissi ett ställe man åker till för att hyra ett rum och bada några dagar för trots mängden turister lockar ännu stränderna. Då så många vill åka hit går det numera flera snabbfärjor utöver Blue Star, Aqua Spirit och trotjänaren Skopelitis och många väljer snabbfärjorna från Rafina eller Piraeus för att så fort som möjligt vara framme på stränderna.

En paradox är då att snabbfärjorna på sin väg till och från ön bit för bit förstör de flesta av stränderna på Koufonissi och på öarna i närheten. Svallvågorna sköljer långt upp över stränderna och spolar bort mer och mer av den åtråvärda sanden. Under ytan pågår en annan förstörelse då bottenvegetationen (fiskarnas barnkammare) slits loss och när svallen har lagt sig samlas det lösa sjögräset till en tjock matta som täcker annan vegetation så att solljuset inte kan tränga ner och så dör även den. Snabbfärjorna är också de största miljöbovarna när det gäller luftföroreningar, men det drabbar ju inte bara denna ö!

Så nästa gång någon av oss ska resa hit, eller till någon annan ö, tycker jag att vi ska välja färja med omsorg!
Våga


Skrev om detta problem i september förra året! Det var bara du VÅGA som svarade. Kanske försent på säsongen för att tråden skulle väcka intresse..
Som sagt vattenjet båtarna förstör väldigt mycket. Det blir "konstiga" vågor efter båtarna. Syns knappt när dom rullar in, men sveper med otrolig kraft långt upp på stränderna. Dom gånger jag varit på Koufonissi har jag undrat varför dessa vattenjet båtar får gå såpass nära land när dom ska till/ från Koufonissi.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT