Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-01-29, 17:49
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Ett gammalt minne från Skiatos

Året var 1989. Ylva var ”nyseparerad”, jag ”fri” men med två resebiljetter på kombinationsresa till Skopolos-Skiatos. Vi hade nyss träffats, men Ylva kunde bara få ledigt från jobbet under Skopolosveckan.

Vi hade en underbar vecka vid midsommartid. Vi bodde på Skopolos Village, promenerade, cyklade, åkte buss och vespa och lärde känna delar av ön – och varandra. En dagstur till Alonissos gjorde vi också. Även det en härlig ö!

Den andra veckan fick jag vara ensam på Skiatos. Min kommentar om ön (i fotoalbumet) blev: ”Vilken badö”. Ylva fick vykort varje dag. Medan hon jobbade, åkte jag vespa från strand till strand för att kolla vilken som var bäst.

Jag var med om en arrangerad tur per båt runt ön och om en kvällstur. På kvällsturen var det förutom mat och dryck en danstrupp som uppträdde. Antalet som åkte med på turen var c:a 20. Maten var inget att minnas och danstruppen nådde inte kretensiska höjder. Men redan för 25 år sedan hade man tydligen en intuitiv känsla för mina dansanta kvaliteter. Dansledaren, c:a 35 år, gick fram till den äldste bland turisterna, som var jag, dryga 50 år och utmanade mig på dansduell. ”Dansen” gick ut på att bara hoppa högt upp och ned i högt tempo. Van vid vollyboll och med god fysik hoppade jag både högre och blev mindre trött än ”proffset”. Dansen minns jag, men inte applåderna. Min utmanare såg både trött och sur ut.

Någon halvtimme senare kommer en av dansarna fram till mig och säger: ”Du måste passa dig. Chefens tjej har sagt till honom att en gammal gubbe har mer krut än du. Han är förbannad på dig. Var försiktig, han har pistol också!” Trots mordhotet skrattade jag och kunde inte ta det på allvar. Chefen såg jag inte senare under kvällen. Jag kom lyckligt hem med bussen. Jag tror inte att danstruppen var grekisk utan från något annat land på Balkan.

När jag efter semestern mötte Ylva igen, var hennes kommentar fast utan att ha sett min dans: ”Du är inte samma person i Östersund, som du är i Grekland.” Eftersom hon gillade mig mer som grek än som svensk, var det ju helt klart att boende i Grekland skulle vara ett livsmål. Målet nådde vi och har själva snart haft 25 år tillsammans.

/Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-01-29, 20:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ett gammalt minne från Skiatos

Där ser man! Grekland lockar fram många dolda talanger...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-01-29, 22:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett gammalt minne från Skiatos

En så fin historia!
Att lära känna sin blivande partner ordentligt genom att resa till en grekisk ö är ett bra recept! Jag och min man Claes hade bara setts i helgerna i ca 5 månader när vi semestrade på Tilos tillsammans sommaren 2004. Vi bodde på Eristos Bay i 14 dagar och hade så fina vandringar, och upplevelser på denna fantastiska ö. Hade vi inte trivts då så hade det ju aldrig blivit mer.....Året efter förlovade vi oss på Symi och senare det året gick bröllopsresan till Aten! Så Grekland lockar fram de rätta känslorna minsann
Fast hus i Grekland blir det inte....

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-01-29, 23:26
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Ett gammalt minne från Skiatos

Åh vilken fin berättelse!!!
Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-01-30, 09:40
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Ett gammalt minne från Skiatos

Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-01-31, 09:40
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ett gammalt minne från Skiatos

Härlig läsning! Jag kan riktigt se dansduellen framför mig, tur att det inte blev allvar av "chefens" hot.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-01-31, 19:27
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Ett gammalt minne från Skiatos

Underbart att läsa och ta del av!

Ett lyckligt beslut!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-01-31, 23:56
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Ett gammalt minne från Skiatos

Härlig historia! Berätta gärna mer ...

Hälsningar! Sjöborren.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-02-02, 00:41
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 765
Standard Re: Ett gammalt minne från Skiatos

Så underbart!
//
KR
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-02-04, 09:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Ett gammalt minne från Skiatos

Ett råd till alla par, som vill testa om relationen håller: Ta en semestervecka i Grekland. Gör den gärna lite strapatsrik med långa vandringar, cykelturer på okända vägar och inte bara ryggläge på stranden.
Väl hemma i Sverige är det dags att fiska. Med kvinnan vid årorna och mannen baktill i ekan med många nät att lägga ut i höstmörkret. Det kan gärna blåsa lite, när näten ska tas upp. Är ni fortfarande sams senare på dagen, är det värt att satsa tillsammans!
/ Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-02-04, 09:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett gammalt minne från Skiatos



Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT