Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-12-15, 12:18
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

”Man är den man är och gör det man kan” enligt boken ”En man som heter Ove”. Vad har jag kunnat då? Efter min muskelbristning i slutet av oktober, försökte jag linka mig fram och undvika lasarettsbesök, medan vaden bara svällde. Jag kunde slå vad! Hustru, vänner och greker sa: ”Du måste till sjukhus”. Efter 10 dygn var skjuts och hjälp fixad. Tyvärr fanns ingen ortoped på sjukhuset denna dag, så det blev bara röntgen och då kan man ju bara se ”skenbenet”! Jag fick tips om en privat ortoped bara 100 meter från sjukhuset, så jag linkade dit. Det blev 3 besök samma vecka, varje gång med order om vila och att hålla benet högt även nattetid. Men enligt Backmans bok är det ju omöjligt för mig att sitta still, så läkningen har nog inte gått så snabbt. Det är träligt att bara sitta och titta på och att inte kunna delta i jobben. Efter ett sista läkarbesök sista dagarna i november var doktorns kommentar – det tar en månad till. Han ville inte heller ha betalt för sina råd, men han hälsade till Sverige!

Det positiva har varit: Nu måste Ylva köra bil, eftersom jag inte kunnat trycka ner kopplingspedalen. Men hur lär man en gammal hustru att backa (jfr hund sitta)? Min pedagogik fungerar i naturvetenskap! Inte kring bilar och i nära relationer, men det vi sagt i många år: ”Både måste kunna köra bil”, är en realitet nu. Kommer ni ihåg Karl Gustaf Lindstedts sketch ”Körlektionen”? Då vet ni hur jag låtit! ”Lägg i växeln, backa ut från planteringen. Oj då! Det var alla växlar på en gång”. Nej då. Tro mig inte, jag bara överdriver! Ylva är duktig att köra nu, åtminstone framåt!

Sista dagen för tillverkning av raki är den sista november. Våra grannar har producerat 1 ton, men antalet kvällar med paréa har i år varit få. Pelagia berättade, att de inte vill sprida att de tillverkar så mycket. Då skulle de behöva betala en avgift på 200 € och det vill de ju inte. Då hembränningen slutar, startar olivsäsongen istället. Fast detta år är det inte så mycket att plocka. Byns olivfabrik öppnade den 2 december. Jag får väl kolla, om det blir lika många säckar utanför som väntar på pressning, som det brukar vara.

Min gode brevvän Göran (som är en stor anledning till att jag varje månad berättat om mina upplevelser här) skickade Pascalidous bok ”Kaos” vid månadsskiftet. Jag hade denna gång tänkt skriva om ökande ekonomiska problem bland våra vänner. Efter att ha läst boken märker jag, att vännernas problem är små i förhållande till alla historier hon räknar upp, ty de är många! Vår vän Nikos har inte råd att köpa vattendrivande medicin utan låter benen svälla. Jannis i Ierápetra (pappa till Maria) skällde frustrerat ut sin hustru inför oss, eftersom han var utan jobb och tillvaron gick honom på nerverna. På TV visar man skrämmande historier om människor som avlidit, eftersom man pga. kylan eldat inomhus direkt på golvet. De har inte haft råd med eldningsolja och elen är avstängd, då man inte haft råd att betala den. Jag klarar inte av att läsa Pascalidous bok från pärm till pärm. Jag mår dåligt och lider med alla som fått sina liv så enormt försämrade. De som på alla möjliga sätt berikat sig (politiker, privatpersoner och EU-länder) placerar jag i sophinken! I hennes bok hittar jag en del språkliga felaktigheter + ett kemiskt. Hon påstår att pga. all vedeldning i Aten är luften full av etanol. I så fall: elda mera! Man får i boken en god inblick i tiden före krisen (f. Kr.), historiska värderingar, vilka konstellationer som alltid styrt under modern tid, varför Papandréo och hans Pasoc nu sjunkit till 5 %, medan Karamanlis i Neo Demokratia fortfarande är OK, trots att hans tid var slöseriets. Förklaring till motsättningen mellan grekernas ego och gästvänlighet, förklarar hon bra. Upplägget är intressant, men jag tycker att Ekis Ekmans bok ”Skulden” är strået vassare. Pascalidou är mer ytlig och egocentrisk i sin beskrivning, men pennan är hela tiden en väderkvarn som snurrar i alla riktningar. Hon är motsägelsefull! Ett stort tack också, Alexandra, för persongalleriet över alla kändisar, skurkar, politiker, som man inte kommer ihåg namnen på och som man sett upprepade gånger på grekisk TV. Och jag måste tillägga, vilka journalister, vilka tjejer!

GG (Gyllene Gryning) ligger nu trots mord och diverse avslöjanden på 10 % av de tillfrågade av befolkningen dvs. ungefär som SD i Sverige. Skillnaden är att i Sverige kommer grodorna bara ur extremisternas munnar och de värsta verkar också rensas ut från partiet. Här tar man på sig kängor och brunskjortor och gör Hitlerhälsningar. Man beväpnar sig och tränar för strid. Alexandra ägnar ett helt kapitel åt en intervju med tre av medlemmarna. Inte ett ord från dem om människors lika värde! Det är svalt inomhus trots infravärme.

På fastlandet, på öarna och på norra och västra Kreta har regnmängderna varit enorma. Här i sydost har vi varit nästan helt utan. Det är fortfarande brunt under olivträden. Högst uppe på bergstopparna ligger dock snön. Årsnederbörden till den 10 december har varit 185 mm och vi (dvs. Ylva) har fått fortsätta att vattna. Vi har inte heller bytt till vinterdressen, men av väderrapporten att döma måste det ske den 11 december. Kylan kommer då från Ryssland. Det stämmer! Nu har temperaturen sjunkit till 8 grader och nederbörden ökat till 200 mm. Nikkaloukta har ungefär samma temperatur som vi den 11 dec. De starka nordvindarna har gjort att granatäppelträdet och aprikosträdet har avlövats.

En kväll ringde det på dörren. Utanför stod en kille från Kashmir med en stor kasse apelsiner. Jag trodde han ville sälja dem och förklarade att vi redan hade tillräckligt många. Han insisterade. Han ville ge dem till oss. Vi hade tagit upp honom som liftande, då vi var på väg in till Ierápetra och han ville visa sin uppskattning på detta sätt. Då var det bra att vi alla tre hade det gemensamma språket grekiska! Nyss (den 10:e) dök Akram, som han heter, upp igen och gav oss 12 kg till. Han får plocka frukten i samband med målningsjobb och olivplockning i området. Han fiskar också och ska komma med en stor fisk i morgon. Han har sin familj (mor, fru och 10-årig son) i Kashmir och är väldigt mjuk till sitt sätt. Han har levt ensam i Grekland i 10 år!

Vi firade 1:a Advent sedvanligt i Mirtos med jättegod hemlagad svensk julmat tillsammans med vännerna. Lutfisk, grisfötter och syltor får dock vänta tills den 24:e.

Vi umgås ju med albaner, Jannis och Angelina, båda i 40-årsåldern. Vi (nu i november endast Ylva) har hjälpt dem i deras tre växthus. De skjutsar och hämtar oss i Heráklion, klipper träd och vinrankor och vattnar växterna om det behövs, när vi är hemma i Sverige. Detta ger oss också språklig träning, eftersom de inte pratar lika fort och avancerat som grekerna gör. Snälla och trevliga är de dessutom. De säger att de har tappat förtroendet för grekerna, eftersom det ständigt sker stölder i deras växthus.

Taket till amerikanernas hus har målats liksom ytterväggarna. Inget skydd är borttaget på taket!

Det rapporteras om ökad turism i Grekland både detta år och inför nästa. De svenska charterbolagen räknar med en ökad bokning upp mot 40%-enheter. Den som lever …..!

Olympiakos gick vidare från gruppspelet i Ch.L, genom att spela ut Anderlecht med 3-1.

Fridens liljor med önskan om En God Jul och Ett Gott Nytt År till er alla och till mitt älskade Elláda!/ Jannis

Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-12-15, 12:46
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

God Jul och Gott Nytt År till er också! Och än en gång: tack så mycket för intressant och underhållande läsning!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-12-15, 14:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

Samma säger jag!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-12-15, 14:40
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

Och jag instämmer
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-12-15, 15:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

Jag gillar också Era månadsrapporter... Som sagt intressant och underhållande!!..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-12-15, 16:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

God Jul och Gott Nytt 2014 önskar jag er och tackar som alla andra för läsvärda rapporter från Kreta.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-12-18, 15:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

God Jul & Gott Nytt År härifrån också.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-12-27, 22:30
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

För snart ett år sedan öppnade vi vår egen hörna, efter att först ha frågat Janne, om kvaliteten var tillräckligt bra. Det som från början varit brev och mail till släkt, vänner och arbetskamrater skulle nu bli offentligt för kalimerapubliken. Att blottlägga sig för de närmaste och att retas med de, som ännu inte gått i pension var kul, så länge de ställde upp genom att svara. Det var ju det som var avsikten. Tyvärr blev det en del "svarta hål" och så kom tanken på att "blötlägga" oss för en större publik. Det kändes djärvt, men också rätt att många fler kunde få upplysningar om "Det Goda Livet" och om problemen som Kretaboende. Nu har vi visat 74 månadsbrev och andra inlägg. C:a 32000 har läst, inte dåligt. Om lusten faller på i maj, då vi åter har passerat en Kretamånad, kan det bli en fortsättning på mitt skrivande.
Ett Gott Nytt År för er och för Grekland hoppas
/ Jannis och Ylva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-12-27, 22:55
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Re: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

Hoppas verkligen lusten infinner sig!
//
KR
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-12-28, 07:22
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Re: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Hoppas verkligen lusten infinner sig!
//
KR
Jag instämmer ,är ni Sverige över vintern?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-12-28, 08:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Re: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

Ni är kanske i Jämtland? Vinka till gamla läroverket från mig, jag gick där innan det fick pampigt namn, åren 1956-63.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-12-29, 09:55
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

Ja, vi är "hemma" i Östersund. Vi brukar nöja oss med 9 veckor, men detta år blir det 15. Vi ska hämta sista (?) tillskottet på dagis och jag ska skriva på "Farfars Memoarer", som legat på hyllan i flera år.
Det är klart att vinkar till Läroverket, Monica. Jag jobbade ju på kemiinstitutionen i den anrika byggnaden under nästan 20 år.
/ Jannis
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-12-29, 12:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

Jag kommer ihåg var kemilabbet låg men har ingen aning om vad man gjorde där, gick allmän linje. Totalt sett var de där åren bara trevliga och en period då man ännu inte visste vad man ville bli eller hur det skulle utvecklas framöver. Somliga personligheter finns kvar i minnet, lite tydligare.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-12-29, 12:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2013, november + några dagar i december

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Om lusten faller på i maj, då vi åter har passerat en Kretamånad, kan det bli en fortsättning på mitt skrivande.
Det hoppas jag verkligen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT