Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-27, 20:46
Göte Göte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 21
Standard Egiali är bäst

Katapola
Efter att ha rest runt i den grekiska övärlden varje år under snart 15 år och alltid med Kalimeras goda rekommendationer i minnet hade vi i år bestämt oss för att besöka Amorgos för första gången. Eftersom vi var lite sent på det så fick vi inget hotell i Katapola via nätet vilket var Kalimeras rekommendation. (Vi reste runt redan i augusti vilket vi aldrig brukar göra).

Eftersom vi istället fått hotell i Egiali men Superjetkatamaranen från Milos gick till Katapola och dessutom var kraftigt försenad blev det att snabbt ta oss till bussen för turen till Egiali, men när vi gick iland i Katapola var vår avsikt att minst en dag under veckan ta oss tillbaka och så att säga ”göra” Katapola.

Man säger ibland att det bästa med en ort är vägen som går därifrån och sällan har väl detta stämt så bra in som på Katapola. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå Kalimeras rekommendation att Katapola skulle vara den bästa platsen att bo på, på Amorgos. Det fanns överhuvudtaget inget att upptäcka och efter över en timmes rundvandring var vi fortfarande lika oförstående till hur man kunde rekommendera Katapola som bästa plats. Hotellen var säkert ok men resten fanns överhuvudtaget inte. Badplats, ja en liten remsa att doppa sig på. Strandpromenaden väldigt medioker och restaurangerna få, intetsägande och utan charm. Dagen räddades dock något när vi åt lunch på Restaurang Mythos som serverade den bästa Calamarisen jag ätit i Grekland.
Annars var faktiskt vägen därifrån den stora behållningen och den gör att vi ändå kan rekommendera alla en tur till Katapola men stanna bara mellan två bussar och åk snabbt därifrån. Bussturen över bergen via Chora var en fantastisk, hissnande och spännande upplevelse och Chora är absolut värt ett stopp. Men för allt i världen boka boende i Egiali. Där finns allt och lite till. Det är faktiskt som en grek i Egiali sa – Katapola is only a port.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-08-28, 07:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Egiali är bäst

Jag är beredd att hålla med. Vi besökte både Katapola och Egiali för några år sen och blev väldigt besviken på Katapola. Kanhända det var för att mitt besök i byn femton år tidigare, låg kvar som ett romantiskt skimmer i mitt minne.
Nåväl, precis som du säger, så var restaurangerna mediokra och inget att skriva hem om. Vi upplevde även en nonchalans i servicen, som vi sällan upplevt i Grekland. I Egali trivdes vi däremot bättre. Maten var kanske inte nån superhöjdare, men stämmningen var hjärtligare på något sätt.
Den bästa maten åt vi f ö i Tholaria. Himmelskt!

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-28, 15:35
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Egiali är bäst

Håller helt med om att Egiali är att föredra! Var på Amorgos för 2 år sedan och fick inte hotell i Katapola men vilken tur! Åkte dit och blev precis som du/ni rejält besvikna!
Dessutom var vi på en fantastiskt vackert belägen bar som ligger om man går upp mot bergen. Vilken utsikt!!!! Där spelades god musik hela natten till en behaglig atmosfär och det stora blå nedanför. Restauranten låg precis bredvid så efter solnedgången var det bara att flytta över till baren. Rekommenderas! // Pia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-08-28, 18:36
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Egiali är bäst

A så man kanske skulle sikta på Egali istället? jag tänkte åka till Katapola med Egali som nödlösning om det är för blåsigt med skopan (BF stannar bara i Egali den dag jag tänkte bytta ö) Har bott i Egali förra gången jag var på Amorgos o tänkte ta Katapola för att dels testa något nytt samt det mer centrala läget, men man kanske ska tänka om då?

En annan fråga: Är det någon som testat att vandra mellan Chora och Egali på leden som ska finnas? är det lätt att hitta och hur jobbig är vandringen?

Senast redigerad av Mahava den 2011-08-28 klockan 18:37. Anledning: Liten lustig radbrytning
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-08-30, 13:41
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Egiali är bäst

Jag tycker också att Aegiali är trevligare. Jag har varit i Katapola ett par tre gånger men jag har inte riktigt förstått charmen med K, men av någon anledning så vann den omröstningen om bästa byn på Amorgos. Vad jag tycker om med Aegiali är att den är lagom stor, har en bra strand, trevliga tavernor, mysiga barer och att man lätt kan gå till byarna, Potamos,Tholaria och Langada. I ärlighetens namn så har jag inte provat att bo i K, men det känns lite svårt att inte satsa på säkra kort ibland.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-08-30, 13:55
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Egiali är bäst

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
En annan fråga: Är det någon som testat att vandra mellan Chora och Egali på leden som ska finnas? är det lätt att hitta och hur jobbig är vandringen?
Det är en suverän vandring, verkligen att rekommendera!

Den här beskrivningen:
http://www.cycladen.be/Chora-EgialiEngFrame.htm

räcker bra (gärna tillsammans med Anavasis karta). Man kan korta av en bit genom att ta bussen till klostret och starta därifrån. Jag tycker inte det var svårt att hitta och inte tycker jag den var speciellt jobbig heller (även om den tog tid, tror vi hade att göra sex timmar från klostret, inklusive raster).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-08-30, 15:21
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Egiali är bäst

För mig är det tvärtom. Jag älskar Katapola och tycker att ett eller ett par besök i Eigiali räcker.E. är charmigt, men en aning FÖR New age-aktigt för min smak.

Vi gjorde vandringen fr. klostret till E.för ett par år sedan - i JULI - med över 30 grader!
Tyckte att det var vackert,men jobbigt med värmen.Men då, när vi kom fram,efter 5-6 timmar,ja DÅ älskade jag Eigali! Att få gå rakt ner på stranden,klä av sig och bara sjunka ner i havet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-08-30, 19:11
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Egiali är bäst

Håller med om att Egiali är att föredra, men lite väl hårt mot Katapola? Har ni smakat Cykladernas bästa carbonara på "MINO3" ute vid piren?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-08-30, 19:44
GunillaGust GunillaGust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Egiali är bäst

Besökte Amorgos för första gången för tre år sedan.

Kom till Egiali från Astypalea. Vid hamnen i Egiali möttes vi av rumsuthyrare och följde med en trevlig tjej som erbjöd fina studios till BRA pris, vi stannade några dagar och åkte runt på ön bl a till Katapola men jag föredrar Egiali mycket mer.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-08-30, 20:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Egiali är bäst

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
En annan fråga: Är det någon som testat att vandra mellan Chora och Egali på leden som ska finnas? är det lätt att hitta och hur jobbig är vandringen?
Det är lätt att hitta, och det är inte jobbigt, men det tar lång tid. Att det tar tid gör inget, varje minut är en njutning. Jag har gått den vandringen flera gånger. Om en av dessa gånger skrev jag om på min sömniga blogg.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-30, 21:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Egiali är bäst

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är lätt att hitta, och det är inte jobbigt, men det tar lång tid. Att det tar tid gör inget, varje minut är en njutning. Jag har gått den vandringen flera gånger. Om en av dessa gånger skrev jag om på min sömniga blogg.
Ahh vilken läsning och vilka bilder Janne! Måste bara se till att komma dit.

Mats
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-09-19, 18:44
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Egiali är bäst

Är precis i Aten efter två veckor först på Naxos och sen i Katapola på Amorgos. Och jag kan verklgen inte hålla med om att Egali skulle vara bättre, snarare blev jag mer tilltalad av Katapola än Egali.

Har inte alls upplevt något otrevligt bemötande på resturang osv, möjligen är personalen mer "Grekisk" och inte lismande och nästan tillgjorda som jag flera gånger upplevde på Naxos, maten var det heller inget fel på och prisnivån tycker jag var ytterst human, faktum är att jag gjorde av med mindre pengar per dag på Amorgos än på Naxos och även gjorde jag samma saker, bil, liknande standard på boende osv.

Den ända otrevliga upplevelse jag överhuvudtaget har haft på amorgos och för den delen på hela resan var när jag på vägen upp till Chora möter en moppe i en av serpentinerna, och mopedisten trillar omkull varefter moped samt förare åtskilda kanar rätt in i min bil.

Boendet var förövrigt fantastisk, Big Blue och ägaren Yannis gör verkligen allt han kan för att man ska känna sig välkommen, hämtade mig i Egali 2 på natten när skopan inte gick och hjälpte mig o få rabbatt på bil mm.

Jag får tacka för tipsen på vandringen, den var verkligen fantastisk vacker, än mer storslagen än min vandring upp till Zas på Naxos som jag trode var oslagbar. kan även tipsa om en annan tur, som går upp från katapola till chora, sen till "Orakelkyrkan" varefter man svänger tillbaka mot katapola igen via Minoa. man kan se den på anavasis kartor eller deteirs bok,
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT