Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-03-15, 19:53
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Hej
nån som har koll på när båttiderna mellan Rhodos och Tilos brukar dyka upp? planerar ev att åka tillbaka till underbara Tilos i september.
Tack!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-03-16, 14:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Flyger du morgonavgång söndag eller onsdag är du nog säkrast. Tilos borgmästare bekräftade häromdagen att Sea Star ska säljas, de ska försöka köpa en ny båt och hon hoppas på dagliga turer. Det tror jag dock är i högsta grad överoptimistiskt, så jag skulle inrikta mig på söndag eller onsdag eftersom chartern har många som ska över då.


(Även om du inte kommer med flyg, utan med båt från annan ö, så skulle jag i det här läget tänka att jag ville tajma med båtar söndag kväll eller onsdag kväll).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-03-16, 20:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tilos borgmästare bekräftade häromdagen att Sea Star ska säljas, de ska försöka köpa en ny båt och hon hoppas på dagliga turer. Det tror jag dock är i högsta grad överoptimistiskt
Där ser man. Låter överoptimistiskt i mina öron också, om det är i år hon menar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-03-16, 20:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Ja, såvitt jag förstått från Tilos så är det i år. Fast jag förstår inte riktigt hur de ska få ihop det. Först ska Sea Star säljas för att hon är så kass (vem köper?). Sedan ska man hitta en ny båt som man har råd med. Fattar inte hur det ska gå till. Det är ett tag sedan jag först hörde det här, att borgmästaren nu bekräftar det offentligt borde betyda att planerna är ganska konkreta.


Men jag tror fortfarande att sannolikaste lösningen är att Dodekanisos seaways lägger rabarber på linjen. Men jag förstår också att Tilos vill ha sin egen båt, de har ju alltid varit så stolta över Sea Star.

Senast redigerad av inkfish den 2015-03-16 klockan 21:13.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-03-16, 21:19
Dream Island Dream Island är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 24
Standard Re: Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

http://12ne.gr/en/itin_search.asp?pageID=135
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-03-18, 20:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det är ett tag sedan jag först hörde det här, att borgmästaren nu bekräftar det offentligt borde betyda att planerna är ganska konkreta.
Då får vi hålla tummarna att det löser sig.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-03-19, 09:01
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Så i värsta fall finns ingen båt på söndagar i september (som passar med flyget till Rhodos) på em till Tilos om man reser på egen hand?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-03-19, 09:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Jo, det är alltså det som det sannolikt gör (kolla mitt första inlägg igen).
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-03-19, 10:14
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Japp ok, verkar dock endast som spekulationer i dagsläget, så man får vänta med att boka flyg och hotell så att man säkert vet att det finns förbindelser😊
De lär ju tappa turister om inte båtfrågan löses snart ...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-03-19, 12:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Jag ska också åka i september, bokade för längesedan och är inte det minsta orolig. Ska åka en söndag och använder de inte Sea star eller har köpt en ny båt så har de säkert ordnat en ersättningsbåt. De senaste gångerna jag varit på Tilos har jag kommit med Fedon två gånger och Dodekanisos Express en gång, de har ersatt på söndagsturen. Jag har åkt på egen hand och det har varit lättfixat.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-03-19, 14:08
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Ok låter ju bra...har du ngt boende att rekommendera?@inkfish
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-03-19, 14:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Det finns nog nästan ingenstans där det är så lätt att hitta goda boendealternativ som på Tilos (dvs, det är svårt att välja)

Mina två favoriter är:

http://irinoula.gr/

Jättefina, bekväma välutrustade studios med sköna sängar. Har allt utom hänförande havsutsikt men ändå bara några sekunders promenad till stranden. (Ligger precis bakom f d glasskaféet längs strandpromenaden).

Och

http://www.tilosrooms.gr/ (Annas Studios)

Ljust, fräscht med högt läge över hamnen och betagande utsikt över havet.

Båda ställena har trevligt och hjälpsamt värdskap. Båda finns på booking men det är bättre att kontakta dem direkt via mail.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-03-19, 15:00
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Skulle vilja pusha för ett alternativ till dessa kanonbra boenden. Och det är Blue Sky alldeles vid hamnen. Där kan du sitta på den stora balkongen och kolla på färjorna och alla båtar som lägger till. Ett skådespel utan like. Lägenheterna har AC och är på två våningar med sovrummet högst upp. Klicka på www.tilostravel.co.uk och kolla.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-03-19, 15:12
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Annas ser trevligast ut, bodde vid stranden senast o då hade man ju tillgång
till hotellets solsängar, hur funkar det då man väljer tex Annas? Hyra hos nån taverna?@inkfish
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-03-19, 16:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Solsängarna hör till hotell eller restauranger men det räcker att du köper något att dricka så är det okej att du ligger där.

(Åtminstone har det varit så hittills. Jag förstår egentligen inte varför Tilos inte gör som andra öar och tar betalt, de får ju betala hyra för strandrensam där de har sängarna. Fast naturligtvis tycker jag att systemet med gratis/mot dricka är jättebra för de som vill ha solsängar).
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-03-19, 16:33
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Ja det är ju toppen! Ja vi får se vad det blir, tycker flygstolarna är lite väl dyra ännu, brukar vänta in i det sista om jag reser själv fast nu är vi flera så då kanske man inte vågar vänta iaf inte med att boka boende. Sist jag var på Tilos var 2010, första veckan i juni, då inga problem att få billig flygstol eller önskat boende...😊
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-03-19, 18:01
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Fick just svar på att det inte kommer finnas nån båt till Tilos på
Söndagar enl en hotellägare på Tilos...som det ser ut idag. Man kanske ändå ska boka charter det kanske är säkrare med tanke på detta? För ving och apollo måste väl se till att fixa båt för dem som bokat?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-03-19, 18:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Tidigare år, när Sea Star strulat, har chartern inte fixat egen båt. Det har inte behövts, för Tilos har ordnat söndagsförbindelsen. Jag har alltså åkt två gånger med Fedon och en med Dodekanisos Express, alla tre gångerna är det Tilos kommun som ordnat det och charterns resenärer har varit med på samma båt. Medan jag alltså köpt biljett vid båten, inga problem.

Ingen vågar naturligtvis säga något bestämt idag, då vore man ju synsk. Men på fb häromveckan skrev en engelsk kvinna såhär:

The Mayor and the council have confirmed that the island will not be left without a boat to cater for the needs of the locals and the visitors that come to Tilos and has confirmed that there will be a scheduled service every Wednesday and Sunday to connect with the arrivals and departures of the tour operators.

När någon frågade om det bara gällde onsdagar och söndagar dök the Mayor, alltså borgmästaren, själv upp i tråden och skrev att nej, det gäller varje dag, det är vad vi försöker.

(Jag försöker inte övertala dig att göra något du är orolig för, talar bara om hur det arrangerats tidigare och vilken information som funnits att tillgå nu )
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-03-19, 18:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Förresten - åker du inte väldigt sent i september så är varken flyg eller boende lika billiga som första veckan i juni, september är högsäsong på Tilos ... Ta med det i beräkningen
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-03-19, 18:22
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Båttidtabell Rhodos-Tilos sept

Ah det låter bra tack snälla för information, ändå vet vi varken ut el in. ( charter el flygstol, onsd-onsd el sönd-sönd) .Ska dock på annan resa i juni därför blir september bäst.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT