Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-09-21, 17:18
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Såg att du Inkfish har vart vid hotel Eleni.... vad tror du, eller någon annan, om att bo där? Eller har någon något bättre förslag! Vill ha havsutsikt, lugnt men gärna gångavstånd till någon by!
/Emma
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-09-21, 17:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Livadia är ju också en utmärkt utgångspunkt för vandringar så det kommer ni inte att behöva sakna

Jag är själv ingen vandrare, saknar tålamodet, vill bara komma fram - kanske för att jag reser ensam och att vandra ensam är ju ingen superhit, varken av säkerhets- eller andra skäl. De utfärder jag gjorde till fots från Livadia var ungefär 2 timmar.

På en telefonstolpe i Livadia såg jag en efterlysning av mannen som beskrivs här. Han försvann på vandring på Tilos i somras och har fortfarande inte återfunnits, trots eftersök med bl a helikopter. Enligt Annki var det hans dotter som under sommaren satte upp en massa efterlysningar på Tilos. En fasansfull historia
Håller inte alls med, jag har vandrat en hel del själv både i Grekland och i Sverige och det är fullkomligt underbart och bra för själen att gå i sina egna tankar, inget som stör, ingen som oavbrutet går och pladdrar, bara "vara" och njuta av naturen! Är man bara van och i god fysisk kondition så är det inga problem. Självklart är det en risk om man skulle gå och ramla och göra illa sig, men viktigt är väl att ta med mobilen. Det kan ju vara farligt att gå ut på gatan här hemma också! Tänk om man var rädd för allting vad begränsat livet skulle vara då! En som tänker fortsätta vandra själv och bara njuta!!



Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-09-21, 17:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster Visa inlägg
Tack Inkfish för att du bringade klarhet i den försvunna mannen. Vi såg efterlysningarna på Tilos och antog att det troligen är en vandrare som råkat illa ut. Tragiskt och så hemskt för familjen att leva i ovissheten.
Jomen precis. Tänk att ramla ner någonstans och bryta sig och faktiskt omkomma av törst och svält. Om nu det är vad som hänt.

Jag hade nyss hört om honom när jag gick vilse uppe i bäckravinen ovanför Lethra.

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
Såg att du Inkfish har vart vid hotel Eleni.... vad tror du, eller någon annan, om att bo där? Eller har någon något bättre förslag! Vill ha havsutsikt, lugnt men gärna gångavstånd till någon by!
/Emma
Jag har aldrig bott där men det ser jättefint ut. Dock har det rätt många rum och personligen föredrar jag mindre ställen. Längs strandpromenaden finns inte mindre än sex ställen som jag är nyfiken på: Spyros och Sunrise vid den lilla bron i promenadens början, Savenna och Nautilos studios samt Kleopatra och Pavlos Rooms. Allihop finns på nätet om jag inte minns fel.

Men jag tror att det är nästan omöjligt att välja fel boende på Tilos, det mesta ser väldigt bra ut.

Jag får problem nästa gång, jag skulle gärna bo på något av de där sex ställena samtidigt som jag bodde fantastiskt på Annas studios för tio år sedan och lika fantastiskt på Irinoula den här gången.

På Tilos finns bara två bebodda byar, Livadia och Megalo Chorio.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
[FONT=Fixedsys][SIZE=3][COLOR=blue]Håller inte alls med,

-----
Tänk om man var rädd för allting vad begränsat livet skulle vara då! En som tänker fortsätta vandra själv och bara njuta!!
Du behöver inte alls hålla med och jag avråder ingen från att vandra ensam. Jag talar bara om hur jag resonerar kring säkerhet. Graden av säkerhetstänkande avgör ju var och en för sig själv.

Och mobilen är en självklarhet - men den ska ha täckning också. Det hade den inte i t ex Lethra och på många andra ställen långt hemifrån.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-09-21, 17:58
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
Såg att du Inkfish har vart vid hotel Eleni.... vad tror du, eller någon annan, om att bo där? Eller har någon något bättre förslag! Vill ha havsutsikt, lugnt men gärna gångavstånd till någon by!
/Emma
Vi har bott på Eleni flera gånger, även om det var några år sedan nu, och vi trivdes mycket bra där. Det har ett jättefint läge, mycket lugnt, och närmare stranden kan du knappast komma. In till byn är det max 10 minuters promenad utefter strandpromenaden.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-09-21, 18:12
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jomen precis. Tänk att ramla ner någonstans och bryta sig och faktiskt omkomma av törst och svält. Om nu det är vad som hänt.

Jag hade nyss hört om honom när jag gick vilse uppe i bäckravinen ovanför Lethra.



Jag har aldrig bott där men det ser jättefint ut. Dock har det rätt många rum och personligen föredrar jag mindre ställen. Längs strandpromenaden finns inte mindre än sex ställen som jag är nyfiken på: Spyros och Sunrise vid den lilla bron i promenadens början, Savenna och Nautilos studios samt Kleopatra och Pavlos Rooms. Allihop finns på nätet om jag inte minns fel.

Men jag tror att det är nästan omöjligt att välja fel boende på Tilos, det mesta ser väldigt bra ut.

Jag får problem nästa gång, jag skulle gärna bo på något av de där sex ställena samtidigt som jag bodde fantastiskt på Annas studios för tio år sedan och lika fantastiskt på Irinoula den här gången.

På Tilos finns bara två bebodda byar, Livadia och Megalo Chorio.



Du behöver inte alls hålla med och jag avråder ingen från att vandra ensam. Jag talar bara om hur jag resonerar kring säkerhet. Graden av säkerhetstänkande avgör ju var och en för sig själv.

Och mobilen är en självklarhet - men den ska ha täckning också. Det hade den inte i t ex Lethra och på många andra ställen långt hemifrån.
Livet är till för att levas och inte känna en massa begränsningar, vi är olika vi människor och tur är väl det!

Ha en fin kväll!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-09-21, 18:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Jag ser att du fått intrycket att jag låter bli att göra längre vandringar för att jag är rädd att något ska hända när jag är ensam. Det stämmer inte alls. Och som sagt, jag talar inte om för någon annan hur de ska göra.

Men jag ser ingen anledning till att vi ska haka upp oss på det.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-09-21, 20:36
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Självklart ska man kunna njuta av vandringar även om man går själv, men precis som på svenska fjällvandringar är det bra att tala om för andra vart man går. Den engelska mannen är inte den första som försvinner på en vandring. Har en kompis vars morbror försvann på ensamvandring på Karpathos och hittades efter nästan tio år.

Det vi tänkte på när vi vandrade på Tilos, med engelsmannen och kompisens morbror i åtanke, var hur lätt det kan vara att tappa balansen på vissa ställen och ramla ner i havet eller att avvika från en vandringsled och plötsligt bli sjuk eller snubbla och bryta ett ben om man vandrar själv. Precis som Inkfish skriver är ju inte mobiltäckningen optimal på vissa ställen - framförallt inte på mindre öar som Tilos.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-09-21, 21:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag ser att du fått intrycket att jag låter bli att göra längre vandringar för att jag är rädd att något ska hända när jag är ensam. Det stämmer inte alls. Och som sagt, jag talar inte om för någon annan hur de ska göra.

Men jag ser ingen anledning till att vi ska haka upp oss på det.
Nej det tycker inte jag heller att vi ska!

Men du skrev i ditt tidigare inlägg "att vandra ensam är ingen superhit!"Pga en hel del anledningar.

Sen har jag inte påstått att du skulle vara rädd, så jag menade bara att jag inte känner som du, sen brukar jag aldrig gå längre än att jag känner mig säker på att hitta tillbaka när jag är ensam, sen hoppas jag väl på att det finns fler ute på vandringslederna, jag kommer väl inte vara ensam på Tilos hoppas jag, hm ....det är säkert fler än jag som är ute och vandrar samtidigt.

Ha en fin kväll!

Mvh Sunny12
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-09-21, 21:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster Visa inlägg
Självklart ska man kunna njuta av vandringar även om man går själv, men precis som på svenska fjällvandringar är det bra att tala om för andra vart man går. Den engelska mannen är inte den första som försvinner på en vandring. Har en kompis vars morbror försvann på ensamvandring på Karpathos och hittades efter nästan tio år.

Det vi tänkte på när vi vandrade på Tilos, med engelsmannen och kompisens morbror i åtanke, var hur lätt det kan vara att tappa balansen på vissa ställen och ramla ner i havet eller att avvika från en vandringsled och plötsligt bli sjuk eller snubbla och bryta ett ben om man vandrar själv. Precis som Inkfish skriver är ju inte mobiltäckningen optimal på vissa ställen - framförallt inte på mindre öar som Tilos.
Tack för informationen, ska tänka på det och vara extra försiktig!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-09-21, 21:51
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Var inte för säker att möta andra ute på vandringslederna. Jag blev faktiskt förvånad över hur få människor som var ute och vandrade jmf med sist jag var på Tilos. Ön går mer mot charterturism så vandrarna var i minoritet.

På våra vandringar mötte vi inte mer än en handfull människor. På den längsta mellan Livadia, Lethra, Mikro Chorio och tillbaka till Livadia mötte vi inte mer än getter.

Trots detta låter inte jag mig begränsas, utan Tilos är den ö jag kan tänka mig att åka tillbaka till ensam och vandra på. Det viktiga är att man talar om för någon annan vart man går.

Senast redigerad av YsterSyster den 2012-09-21 klockan 21:58.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-09-21, 21:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

YsterSyster - exakt så tänker jag också. Säkerhetstänket blev ovanligt närvarande eftersom jag just hört om den förolyckade vandraren, och strax därpå gick bort mig i lite besvärlig terräng och enda vägen jag kunde ta var neråt igen. Att gå nerför i ojämn terräng är ju ofta värre än att gå uppför, tycker jag, det är lättare att t ex halka på lösa stenar.

Att då samtidigt veta att på den här ön, någonstans, ligger stoftet efter en man som hade otur... Det gjorde att jag blev extra noga med var jag satte fötterna och försökte ta god tid på mig.

Så hemskt med din kompis morbror! Det hade jag aldrig hört, trots att jag varit på Karpathos några gånger. Men så skönt för de anhöriga att han återfanns till slut.

Vet du var på Karpathos det hände, och ungefär när?

Sunny12: vad jag främst tänker på när ensamvandring inte är en superhit för mig är att en sådan sak är rolig att dela med någon, att t ex beundra vyer tillsammans. Så är det för mig.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-09-21, 22:05
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
YsterSyster - exakt så tänker jag också. Säkerhetstänket blev ovanligt närvarande eftersom jag just hört om den förolyckade vandraren, och strax därpå gick bort mig i lite besvärlig terräng och enda vägen jag kunde ta var neråt igen. Att gå nerför i ojämn terräng är ju ofta värre än att gå uppför, tycker jag, det är lättare att t ex halka på lösa stenar.

Att då samtidigt veta att på den här ön, någonstans, ligger stoftet efter en man som hade otur... Det gjorde att jag blev extra noga med var jag satte fötterna och försökte ta god tid på mig.

Så hemskt med din kompis morbror! Det hade jag aldrig hört, trots att jag varit på Karpathos några gånger. Men så skönt för de anhöriga att han återfanns till slut.

Vet du var på Karpathos det hände, och ungefär när?

Sunny12: vad jag främst tänker på när ensamvandring inte är en superhit för mig är att en sådan sak är rolig att dela med någon, att t ex beundra vyer tillsammans. Så är det för mig.
Ja så kan jag också känna, delad glädje är ju dubbel glädje!

Men periodvis har jag behov av att vara ensam och då känns det skönt att dra iväg själv en stund.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-09-21, 22:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster Visa inlägg
Var inte för säker att möta andra ute på vandringslederna. Jag blev faktiskt förvånad över hur få människor som var ute och vandrade jmf med sist jag var på Tilos. Ön går mer mot charterturism så vandrarna var i minoritet.

På våra vandringar mötte vi inte mer än en handfull människor. På den längsta mellan Livadia, Lethra, Mikro Chorio och tillbaka till Livadia mötte vi inte mer än getter.

Trots detta låter inte jag mig begränsas, utan Tilos är den ö jag kan tänka mig att åka tillbaka till ensam och vandra på. Det viktiga är att man talar om för någon annan vart man går.
Hej, tur att det finns getter att umgås med då!

Ska absolut tala om för "någon" vart jag går, om jag ska gå långt..

Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-09-21, 22:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Kommande veckor är vi väl så många från Kalimera på Tilos så det lär väl bli trafikkaos på vandringslederna

Huka er getter!

Lissi
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-09-21, 22:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Lite roligare: mat!

Den enskilt godaste rätten jag åt var nog, i all enkelhet, den här:



Fisk vänd i mjöl och stekt i olja över öppen eld på stranden - på båtutflykt med Stelios.

Dessutom åt jag en mycket god exochiko (pappersknyte med örtdoftande kött inuti) på Nikos taverna i Livadia, och en mycket god gourounaki (spädgris) på Omonia (dock med omotiverat ris med majs i samt frysta ärter&morötter - fast som tur är med potatisbitar också).

Även den här korven på To Armenon var mycket god:



Kikärtsplättarna var också goda, dock hade jag de varit ännu mer i min smak utan dill. To Armenon verkade ha dill i ganska många rätter, och den är ju så dominant att allt lätt smakar lika om man är för frikostig med den.

Ordinär mat, men särklassigt bästa läget för en lunch, var tavernan i den lilla hamnen i Agios Antonis:



Det är ofattbart ljuvligt att sitta där!

Den taverna som jag sammantaget gillade bäst var den här:



Nikos taverna. Mer varierad meny, lite ovanliga rätter, det jag fick var vällagat. Skulle tro att de slåss om samma gäster som To Armenon men för mig var Nikos snäppet vassare. Det är dock inte det trevligaste stället att sitta på, där är trångt mellan borden så det blir inte så rofyllt (för den ständiga middagsläsaren)

Nikos har en vedeldad ugn där ugnsrätterna tillagas - och varje kväll innehåller brödkorgen på varje bord detta nybakade, helt gudomliga bröd från den egna ugnen:



De ställen jag hann äta på var Omonia, Gorgona, Kyriakos, Michalis, To Armenon, Nautilos, Oasis och Nikos. Det är inte svårt att äta gott i Livadia
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-09-21, 22:45
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kommande veckor är vi väl så många från Kalimera på Tilos så det lär väl bli trafikkaos på vandringslederna

Huka er getter!

Lissi

Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-09-21, 22:49
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Lite roligare: mat!

Den enskilt godaste rätten jag åt var nog, i all enkelhet, den här:



Fisk vänd i mjöl och stekt i olja över öppen eld på stranden - på båtutflykt med Stelios.

Dessutom åt jag en mycket god exochiko (pappersknyte med örtdoftande kött inuti) på Nikos taverna i Livadia, och en mycket god gourounaki (spädgris) på Omonia (dock med omotiverat ris med majs i samt frysta ärter&morötter - fast som tur är med potatisbitar också).

Även den här korven på To Armenon var mycket god:



Kikärtsplättarna var också goda, dock hade jag de varit ännu mer i min smak utan dill. To Armenon verkade ha dill i ganska många rätter, och den är ju så dominant att allt lätt smakar lika om man är för frikostig med den.

Ordinär mat, men särklassigt bästa läget för en lunch, var tavernan i den lilla hamnen i Agios Antonis:



Det är ofattbart ljuvligt att sitta där!

Den taverna som jag sammantaget gillade bäst var den här:



Nikos taverna. Mer varierad meny, lite ovanliga rätter, det jag fick var vällagat. Skulle tro att de slåss om samma gäster som To Armenon men för mig var Nikos snäppet vassare. Det är dock inte det trevligaste stället att sitta på, där är trångt mellan borden så det blir inte så rofyllt (för den ständiga middagsläsaren)

Nikos har en vedeldad ugn där ugnsrätterna tillagas - och varje kväll innehåller brödkorgen på varje bord detta nybakade, helt gudomliga bröd från den egna ugnen:



De ställen jag hann äta på var Omonia, Gorgona, Kyriakos, Michalis, To Armenon, Nautilos, Oasis och Nikos. Det är inte svårt att äta gott i Livadia

Vaa...ska man äta också!!

Ser smaskigt ut, härliga bilder nu blev jag hungrig!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-09-22, 11:42
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

åh vilka härliga matbilder! o lite svar fick jag på mina undringar. Tack för det kalimera! Det är ett fantastiskt forum där så många har svar på mångas frågor!

/Emma
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-09-22, 13:49
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

[quote=inkfish;287991]
Så hemskt med din kompis morbror! Det hade jag aldrig hört, trots att jag varit på Karpathos några gånger. Men så skönt för de anhöriga att han återfanns till slut.
Vet du var på Karpathos det hände, och ungefär när?

Vet tyvärr inte vart på Karpathos de hittade honom. Vi var där 2006 och då hade de inte hittat honom. Tror det gick något år till efter vår resa innan kvarlevorna hittades.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-09-22, 18:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Hm, jag var på Karpathos i den vevan men hörde aldrig något om det. Så tragiskt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT