Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-09-20, 13:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Ni som är på väg till Tilos

Glöm inte ficklampan!

Jag har just kommit hem och jag har aldrig varit med om så många strömavbrott som på Tilos. Under två veckor snittade vi nog minst på ett varannan dag - i allt från 10 minuter till 3.45 som längst.

Och när det blir mörkt på Tilos, då blir det MÖRKT.

Två tips:

* för den som är vrålhungrig när strömmen går - gyrosspettet hos Kyriakos drivs av gud-vet-vad, dock inte den vanliga elen. I skenet av en mycket stark batteridriven (?) lampa kan man därför utan problem sätta i sig en gyro och få en sallad till.

* för den som inte är hungrig när strömmen går sen kväll - beundra Vintergatan. Herregud... Livadia är numera så upplyst att man inte ser stjärnorna lika lätt, men passa på när det är elavbrott. Hoppas ni får stjärnklart varje natt, det hade jag.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-09-20, 14:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Vi hade fullmåne i Grekland under årets resa. Det var underbart. Ficklampa brukar alltid vara med i resväskan men den här gången blev den av någon anledning kvar hemma. Som tur var hade vi inga strömavbrott som annars lär ha varit ganska frekventa i Grekland i år.

Om Apollos biljetter inte är så dyra nästa år blir det Tilos eftersom det gå direktflyg från Umeå till Rhodos.

Kanske gyrosstället hade egen reservkraft.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-09-20, 14:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Jag tror inte att de hade reservkraft, det var bara spettet som var igång. En del restauranger har ju egen kraft numera men jag såg ingen på Tilos som hade det. Närmast kom nog gamla ouzeriet Omonia som hade en ficklampa hängande på toaletten! (Den fungerade dock inte )

Tilos är en liten dröm som garanterat skulle passa dig. (Ska höra av mig mer till dig när jag repat mig, har varit sjuk sedan jag kom hem)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-09-20, 16:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Strömavbrott även på Leros titt som tätt nu när vi var där. Som längst varade det 12 timmar.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-09-20, 16:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Vi är rätt vana vid strömavbrott. En del beror på att man gräver ner kablar på olika områden. Alla jag känner har ett litet gaskök och en massa stearinljus-inte för mysbelysning utan helt nödvändiga reservljuskällor. Vi har från Sverige nåt trevligt aggregat, en lampa börjar lysa när strömmen går, mycket praktiskt. Sen har vi en flyttbar generator i garaget men den kräver bensin och det brukar vi glömma att skaffa. - Så tipset om ficklampa är alldeles befogat!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-09-20, 16:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Ja, jag har alltid rest med ficklampa men inte behövt använda den särskilt ofta. Undantaget var nog Fourni i maj - ett 20-timmarsavbrott - och nu på Tilos då det var kortare, men ovanligt många, avbrott. Eftersom många åker nu på söndag tänkte jag bara påminna om ficklampan.

Funderade på om de många avbrotten kanske beror på att elverken drabbats av besparingar och t ex minskat sin jourberedskap vid störningar?

Men som sagt, elavbrotten är ett utmärkt tillfälle att studera den alldeles fantastiska Vintergatan. Privathuset alldeles bredvid Annas studios hade en stor stjärnkikare på terrassen när jag gick förbi. Där hade jag gärna suttit en natt
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-09-20, 17:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Positivt tänkande!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-09-20, 18:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Tack Infish....Ficklampor framtagna då även Peter skrivit om detta....Värmeljus har jag också tagit fram..Vet ju att det finns att köpa på plats, men vi är i flyttagen så jag kan lika gärna stoppa ner några i resväskan som i flyttkartong.

Det ska bli så jäkla skönt med semester...hoppas finvädret håller i sig. Jag brukar ju annars dra till mig sämre väder när jag kommer till Grekland på hösten

På lördag börjar vi packa....

Förresten, Du var aldrig över på Symi?

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-09-20, 19:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Positivt tänkande!
Ja, jag brukar tänka att det ju inte är vi turister som drabbats hårdast. I-landsproblem att AC:n går ner i 4 timmar en natt...

Det är ju värre för restaurang- och butiksinnehavare, som säkert tvingas ha kostsam reservkraft åtminstone för sina kylar. Men ändå riskerar säkert färskvaror bli förstörda vid varje längre avbrott.

Lissi: nej, inget Symi. Har inte varit där sedan ca 2000. Men jag följer utvecklingen lite via nätet och häpnar över hur flashigt där har blivit. Men däremot är det glädjande att så många restauranger som jag känner sedan 90-talet finns kvar, det tyder på livskraftiga, bra ställen. Och i år har turisterna kunnat roa sig med såväl häst och vagn som turisttåg också
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-09-20, 19:59
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos



Tack för tipset om ficklampa!

Alltid bra att ta med även om man inte alltid får användning för den! Nu kanske det blir riktigt mysigt, alla springer omkring med ficklampor i mörkret!!

Ska bli härligt att få komma till Tilos nu på Söndag...längtar!!

Förresten fungerar bankomaten på Tilos?

Mvh Sunny12
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-09-20, 20:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Ja, naturligtvis

Jag tog ut två gånger och den blinkade alla andra gånger jag gick förbi och tittade också.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-09-20, 20:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, naturligtvis

Jag tog ut två gånger och den blinkade alla andra gånger jag gick förbi och tittade också.
Okej vad bra!


Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-09-20, 20:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och i år har turisterna kunnat roa sig med såväl häst och vagn som turisttåg också
Ja HUA!!!! Håll idig Inkfish...detta är inte ens Tinos förskonat ifrån!
Jag satte första kvällens ouzo i halsen i somras när det plingade nere på Kapodistrou, där jag bor på Tinos och ett tåg med många turister tuffade förbi....
Fast det är ju ändå bra för turistnäringen och går tavernan dåligt och någon i familjen kan köra runt med fullt tåg och tjäna 8€ per biljett för vuxen så köper jag det...alltså idén. Biljett köper jag inte!Det var f ö samma på Skopelos, med häst och vagn.

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-09-20, 20:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är uppkopplad nu
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Lissi, såg i morse hur "din båt" åkte iväg mot Tinos kl 8.15 från Rafina Tänkte på dig då

Riitta, hemma efter 32 timmar lång resa från karpathos
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-09-20, 20:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Lissi, såg i morse hur "din båt" åkte iväg mot Tinos kl 8.15 från Rafina Tänkte på dig då

Riitta, hemma efter 32 timmar lång resa från karpathos
Så gulligt av Dig! En och annan gånga senaste veckorna har jag faktiskt undrat varför jag nte ska dit istället för till Tilos...men det kan ju vara karaktärsdanande att åka till en annan ö också

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-09-21, 10:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att längta till Tinos. Om inte annat kan du väl se det som "studiebesök på en ö - då och nu". Du återvänder ju också efter många år, precis som jag gjorde.

Och jag blev så kär - i Livadia! Jag förstår egentligen inte varför, för byn är sent byggd (började på 30-talet, läste jag någonstans), och inte dockskåpsgullig eller överdrivet genuin. Den domineras av hotell och pensionat. "Stadsplaneringen", om man nu kan använda det uttrycket, är outgrundlig. Eller obefintlig. Plötsligt vid kyrkan uppstår en parallellgata som går fram till torget. Fast en nivå lägre finns det som barnen kallar torget, vid statyn där de leker om kvällarna. Och ytterligare någon nivå lägre (väl?) ligger hamnplan. Det gick åt många frappédes på Omonia utan att jag riktigt genomskådade tanken, måste jag säga

Men det är något med den där oerhört mäktiga bukten. En nästan sakral känsla. Samtidigt är den som en varm, välkomnande famn att krypa in - jag minns inte när jag var på en ö som är så lätt att vara på som Tilos. (Ja, utom då när jag knatat nästan hela bäckravinen upp från Lethra och gick vilse, jag kom inte vidare utan tvingades kliva hela vägen ner igen och sedan upp till den vanliga stekheta stigen längs berget. Då svor jag ramsor )

Sedan har Tilos mycket vänliga människor - och det är också dess turister som ger ön dess fridfulla framtoning, tror jag. I synnerhet i september är Tilos såväl som Symi och Chalki brittiskt territorium och det är inte det unga gardet som står för invasionen. Det gör att det är mycket lugnt, folk är rädda om stämningen på sin favoritö och när jag strosade hem på strandpromenaden mellan 22 och 23 satt bara strögäster kvar på de tavernor som fortfarande hade öppet. Livadia höll på att gå till sängs.

Det var nog bara en sak jag inte gillade och det är solstolsgyttret på den sinnessjukt vackra stenstranden. För tiotalet år sedan hade bara hotell Eleni solstolar, nu hade de spridit sig som ett virus. Jag hoppas innerligt att Livadia beach och Dream Island är de sista hotellen som fått bygglov på den bortre delen av stranden, fortsätter man bebygga där så kloggar stranden igen helt av grälla färger. Och det vore synd på en så fantastiskt vacker strand.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-09-21, 14:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att längta till Tinos. Om inte annat kan du väl se det som "studiebesök på en ö - då och nu". Du återvänder ju också efter många år, precis som jag gjorde.
Och jag blev så kär - i Livadia!
Förra gången vi var på Tilos 2004 så bodde vi ju 14 dagar på Eristos Beach hotel och njöt var sekund av lugnet där....och solstolarna som fanns var ju hotellets, några få. Livadia var vi i några gånger, men föll inte pladask direkt, tyckte solen försvannr alldeles för tidigt bakom bergen och vi njöt av alla fina solnedgångar där vi bodde.... ÖN Tilos gillade vi dock och gjorde långa vandringar så gott som alla dagar, bara två dagar tror jag åkte vi vespa istället.

Så Livadias gränder hinner vi utforska nu istället.

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-09-21, 15:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Livadia är ju också en utmärkt utgångspunkt för vandringar så det kommer ni inte att behöva sakna

Jag är själv ingen vandrare, saknar tålamodet, vill bara komma fram - kanske för att jag reser ensam och att vandra ensam är ju ingen superhit, varken av säkerhets- eller andra skäl. De utfärder jag gjorde till fots från Livadia var ungefär 2 timmar.

På en telefonstolpe i Livadia såg jag en efterlysning av mannen som beskrivs här. Han försvann på vandring på Tilos i somras och har fortfarande inte återfunnits, trots eftersök med bl a helikopter. Enligt Annki var det hans dotter som under sommaren satte upp en massa efterlysningar på Tilos. En fasansfull historia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-09-21, 16:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Så fasansfullt!
Just att vandra ensam är ju knepigt av den anledningen att ingen ser om det händer något. På Tinos är jag numer mycket mer försiktig än jag var på första ensamresan. Då gick jag helt fel vid en vandring och var ute i många timmar och jag tänkte sen att om det hänt något så hade ingen vetat var jag var . Numer säger jag alltid till Nikoleta vart jag ska så hon vet om jag inte dyker upp.
Nuförtiden finns ju massor med annat som kan hända även om man inte vill tro det. Möter jag en annan vandrare som tittar lite extra så blir jag alltid lite orolig nån minut. Så visst är det mysigare att ha sällskap även om jag i princip älskar att vandra med mina egna tankar!

Lissi - som nu börjat packa....och bara för att jag ska checka in en väska denna gång så märker jag att det blir mer onödor med...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-09-21, 17:02
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Tack Inkfish för att du bringade klarhet i den försvunna mannen. Vi såg efterlysningarna på Tilos och antog att det troligen är en vandrare som råkat illa ut. Tragiskt och så hemskt för familjen att leva i ovissheten.

Även vi råkade ut för kortare strömavbrott några gånger under vår vecka så nog kan det vara bra att ha ficklampa med. Jag stod i duschen en utav gångerna och fick uppleva att duscha i ficklampans sken för att hitta rätt mellan schmpo och balsamflaskorna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT