Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2016-01-12, 18:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Håller med om att tiden har gått fort. Tack för alla fina rapporter och bilder från Paleochora!

Önskar er fina dagar i Nea Chora!

/ Anne
Kari och Arne: Både F och G hälsar till er"
Det är så härligt att återkomma till Arocaria. Alla vänner hälsar på oss precis som hos Haris och Flora. Vi känner oss som institutioner på bägge ställena numera.
Birgitta.
Svara med citat
  #202  
Gammal 2016-01-12, 22:15
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Kari och Arne: Både F och G hälsar till er"
Det är så härligt att återkomma till Arocaria. Alla vänner hälsar på oss precis som hos Haris och Flora. Vi känner oss som institutioner på bägge ställena numera.
Birgitta.
Svara med citat
  #203  
Gammal 2016-01-12, 23:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Kul att höra om edra bravader i Chania!
Svara med citat
  #204  
Gammal 2016-01-13, 01:47
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Måndag 11 Januari.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Men, har jeg misforstått noe
Har dere ikke tilsvarende sikringer i Sverige, slike som kun "vippes" opp igjen?
Sådana finns i Sverige oxå!
Monica🙂
Svara med citat
  #205  
Gammal 2016-01-13, 01:53
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Arne och Birgitta tack för alla rapporter!Bilderna av olivoljans tillkomst,mycket intressant,så synd att ni inte kunde köpa med er.
Monica😎
Svara med citat
  #206  
Gammal 2016-01-13, 08:12
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 13 Januari. Nea Chora

Onsdag 13 Januari. Nea Chora.

En vacker morgon inleder denna dag. Vi noterar 17,3 grader på balkongen klockan 08.00. Alltså lite kyligare än på sydsidans Paleochora.

Vad vi kunna förstå är vi de enda hotellgästerna. En hantverkare är sysselsatt med något arbete i huset, mera obekant vad, men han anlände först efter klockan åtta och giva oss icke harm.

Efter att under gårdagens eftermiddag skickat vår Second Opinion till forumet med rapporten från ”The Olive oil factory” samt ankomsten till Nea Chora gick vi i den okristligt hårda vinden ner till Taverna Manos, ett femtiotal meter nedanför Arocaria Hotel.


Inne på tavernan var det varmt och ombonat, men icke så många gäster. Ett sällskap grekherrar spisade middag, och det anlände ett yngre förälskat par medan vi väntade på vår mat.
Vi sporde tavernaägaren om Nektaria huserade i köket. Nix, hon lär ska vara verksam på Taverna Keros strax nedanför Manos Taverna. Nektaria huserade som bekant tidigare på vår favorittaverna i området, To Magasaki.

Vi beställde maten. Arne fick en jättelik kycklingfilé medan Birgitta erhöll tvenne stora köttfärsbiffar med en kryddning icke av denna världen. Tillsammans med notan på 22€ fick vi in glass och goda honungsbollar.
Till detta en 20-cl karaff med flygfotogen vi dock lämnade ograverad.

Hemåt vid pass halv åtta att mellanlanda på Cafenion 50/50 för en kopp grekkaffe och delade vi på en liten Metaxa.

Så upp att natta oss lyssnande på sportnyheterna på webben.

Lite bilder ligga så strax inne i galleriet under ”Onsdag 13 Januari”

Vi har etablerat kontakt med Paul, (Pollebosse) och ska spisa middag tillsammans med honom på torsdag kväll. Eventuellt kan vi även sammanträffa i Saluhallen idag. Vi har för avsikt att taga promenaden till den gamla vackra saluhallen vid lunchtid.

Nu ska vi tillbringa ytterligare fyra nätter här på Arocaria innan vi på Söndag far åter till hemmets härd i Umeå. Birgitta har fixat till med flygbiljetter, genomgående bokning, så att vi kommer hem till Umeå redan vid sjutiden på Söndag kväll.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #207  
Gammal 2016-01-13, 08:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tisdag 12 Januari. Second opinion

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Efter idogt studerande av fotot säger min man att det är LITHRINI på tallriken. Men det fattas fenor och sånt för att man ska vara helt säker. Det skulle kunna vara KOUTSOUMOURA också. Vi tror dock bestämt att det är lithrinia. Ha det så bra i fortsättningen!
Om det är lithrini heter den tydligen pandora på engelska. Vackert. Men sea bass är lavraki.

Tack Monica, intressant att veta! Har nog aldrig ätit den fisken, dock.
Svara med citat
  #208  
Gammal 2016-01-13, 08:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Måndag 11 Januari.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Men, har jeg misforstått noe
Har dere ikke tilsvarende sikringer i Sverige, slike som kun "vippes" opp igjen?
Ingen aning! Men jag har aldrig haft dem där jag bott, eller sett dem.
Svara med citat
  #209  
Gammal 2016-01-13, 09:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Måndag 11 Januari.

Vilken härlig utsikt ni har!

Och så bra det blev med taxiresan. Men om nu taxichauffören tar med kunder till olivoljetillverkningen så är det synd att de inte säljer lite på flaska så att turister kan köpa. Det måste ju vara syftet med guidningen. Men vem kan flyga med en femlitersdunk?
Svara med citat
  #210  
Gammal 2016-01-13, 09:11
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Kanske är vi före vår tid ,men i denna lägenhet fanns det "vipp"funktion när jag flyttade i 1997
Svara med citat
  #211  
Gammal 2016-01-13, 09:39
Stenkowich Stenkowich är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 66
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Automatsäkringar är mycket vanligt i Sverige sedan början av 90-talet. Numera tror jag det är standard vid nybyggnation.
Svara med citat
  #212  
Gammal 2016-01-13, 09:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Kanske är vi före vår tid ,men i denna lägenhet fanns det "vipp"funktion när jag flyttade i 1997
Citat:
Ursprungligen postat av Stenkowich Visa inlägg
Automatsäkringar är mycket vanligt i Sverige sedan början av 90-talet. Numera tror jag det är standard vid nybyggnation.
Det var det jeg trodde, at "vippe"funksjonen er vanlig i Sverige
- men siden både Arne og Inkfish virket så overrasket...,

Vi har ikke hatt slike sikringer mer enn 3-4 år, det skal tiltak til å bytte ut sikringsskapet
- men venner av oss har hatt dem siden de bygget hus for snart 40 år siden,
d a var det nytt / ikke vanlig
Svara med citat
  #213  
Gammal 2016-01-13, 09:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Onsdag 13 Januari. Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nu ska vi tillbringa ytterligare fyra nätter här på Arocaria innan vi på Söndag far åter till hemmets härd i Umeå.
Ska ni ta er in till Chania något innan ni åker hem?
Svara med citat
  #214  
Gammal 2016-01-13, 09:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Måndag 11 Januari.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Arne, mer fisk...
Kari, det är en TSIPOURA som räknas som mycket fin matfisk.
TTakk for fin info om Tsipoura, Monica
- jeg trodde ikke det var det...
Bildet la jeg kun inn fordi jeg trodde det var samme fisk som Birgitta spiste på W.E.....
ARNE : nå skal jeg ikke "forstyrre" tråden med mere "fisk"
Svara med citat
  #215  
Gammal 2016-01-13, 15:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Citat:
Ursprungligen postat av Stenkowich Visa inlägg
Automatsäkringar är mycket vanligt i Sverige sedan början av 90-talet. Numera tror jag det är standard vid nybyggnation.
Vi byggde 99 och då var det automatsäkringar
Svara med citat
  #216  
Gammal 2016-01-14, 08:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 14 Januari

Torsdag 14 Januari.

En vacker morgon, ehuru en smula kyligt ute. Fattiga 13,6 grader klockan åtta. Vinden verkar dock ha avtagit, och detta tackar vi för.
Solen flödar och endast vid horisonten kunna små molntussar förmärkas.

Idag har vi stämt träff med Paul (Pollebosse) här på Arocaria klockan elva. Vi ska sedan gemensamt besöka den lokala marknaden här i Nea Chora. I säsong är marknaden förlagd till strandvägen nere vid sportpalatset och ända bort till det gamla fabriksområdet med sina höga skorstenar.

Nu i vintersäsong huserar marknaden på gatan just ovanför Arocaria.

Det gamla fabriksområdet är under renovering. Kantänka det ska bli ett hotell där. Skorstenarna äro upputsade och flera hus har blivit pietetsfullt renoverade.

Här nere vid stranden kunna vi var morgon och eftermiddag skåda en tapper skara som tager sig en simtur. Vid förfrågan visar det sig vara gamla överliggare. Turister som varje år för en billig penning hyr in sig i mindre Hotel och pensionat här i byn. Turisterna anländer i mitten av November och stannar till mitten av April. Hyran för en enkel studio med kokmöjligheter ligger i prisläge strax runt tio Euro per natt. El tillkommer.

Idag innan träffen med Paul ska vi gå ner till städerskan/ Konsertpianisten Gyiana att lyssna på hennes briljanta pianospel. Arne när en förhoppning att hon nu övat upp sig på Mozarts Turkiska Marsch som hon fick partituret till vid vårt senaste besök.

Efter gårdagens siestavila gick vi i den hårda blåsten ånyo ner till Manos Taverna. Glest mellan gästerna. Det var bara vi två samt tvenne greker. Lönsamheten svag.. Men, senare på aftonen lär det komma mera gäster.
Alla vill ju icke spisa middag klockan fem på kvällen.

Birgitta fick sin Cheese Saganaki med ett jättelass Horta, medan Arne frestades av de fyllda köttfärsbiffarna med den vansinnigt goda kryddningen.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Torsdag 14 Januari”


Arne och Birgitta
Svara med citat
  #217  
Gammal 2016-01-14, 08:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Hej Arne & Birgitta
Tack för era underhållande rapporter!
Undrar lite om hur ni kommunicerar med ortsbefolkningen?
Kan ni lite grekiska fraser eller blir det på engelska?
Själv använder jag mig av enstaka grekiska ord, engelska, händer & fötter
Svara med citat
  #218  
Gammal 2016-01-14, 09:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Citat:
Ursprungligen postat av Stenkowich Visa inlägg
Automatsäkringar är mycket vanligt i Sverige sedan början av 90-talet. Numera tror jag det är standard vid nybyggnation.
Det förklarar nog saken. Sedan cirka -90 har jag inte bott i något hus som byggts senare än 30-talet.
Svara med citat
  #219  
Gammal 2016-01-14, 14:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Torsdag 14 Januari

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det gamla fabriksområdet är under renovering. Kantänka det ska bli ett hotell där. Skorstenarna äro upputsade och flera hus har blivit pietetsfullt renoverade.
Intressant! Kan ni fråga någon om vad som är på gång. Jag gillar de gamla skorstenarna!

Citat:
Birgitta fick sin Cheese Saganaki med ett jättelass Horta
Den "otäcka hortatallriken" såg bedårande god ut!
Svara med citat
  #220  
Gammal 2016-01-14, 14:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Eftersom Saganaki-tråden tagits upp igen och jag såg bilden på Jannes ouzo-flamberade saganaki blev jag bara såå sugen på den rätten det var självklart att jag åt den igår kväll. Sen önskade jag en liten, liten portion horta. Jag undrar hur en stor ser ut.

Jag har bott i mitt då nybyggda radhus sedan 1976 samt har en minisommarstuga (f.d. snickarbod) ute på skäret, byggd på 20-talet Så det där med automatsäkringar har aldrig funnits i mitt sinne. Trodde det var unikt i Grekland. Jag har alltid varit van att ha ett stort antal säkringar hemma. Och då få byta i hallen, där säkringsskåpet finns ofta i stearinljusets sken.

Här i Nea Chora har vi bara hört grekiska som pratats utom när några pratar engelska med oss. Inget annat språk, så det kan inte vara många turister här. Kanske fler i Chania.

Birgitta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT