Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-25, 16:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Amorgos: Chora - Profitis Elias

Kul med ett forum om vandringar, tack för tips AndersK.

Jag börjar med att skriva om en vandring på Amorgos. Vandringen finns redan med på Kalimera, men den platsar säkert här också.



Det vita kapellet som anas vid pilen heter Profitis Elias och har gett namn till berget vi ska bestiga. Till höger syns Chora. Bilden är tagen från Minoa ovanför Katapola strax före solens nedgång.

Vandringen börjar strax efter Chora på vägen mot Egiali. Smidigast är att köra ända fram och parkera vid grishuset där vandringen har sin början. Har du inget eget fordon tar du bussen till Chora och går längs vägen till du ser grishuset (se bild nedan). Vandringen är ganska enkel och tar cirka en timme. Ta med mycket vatten. Ha noga koll på vädret, det är inte ovanligt att toppen är molnbeklädd och då är det mycket svårt att se var man går.

Till en början finns en tydlig stig att följa, senare under vandringen vägleds du av stenrösen, röda pluppar och blågröna märken. Jag rekommenderar att du håller koll på marken under hela vandringen. Titta efter stenrösen och röda pluppar. Det lönar sig. De blågröna märkena kommer senare när det inte finns någon stig att följa. Om du mot förmodan skulle tappa bort dig är det ingen ko på isen, gå bara uppåt, du når målet ändå. Men det är ju mycket enklare om du följer stigen. :-)



Här svänger vägen vänster mot Egiali. Du svänger höger och följer pilen. Där börjar en gammal åsnestig som troligen var huvudled mellan Chora och Egiali en gång i tiden. Följ stigen en liten bit tills du kommer fram till en grind. Öppna grinden och gå vidare. Du är nu på 360 meters höjd. Fortsätt stigen fram. Titta hela tiden efter röda pluppar och stenrösen.



När du gått en stund ser du två murade "cirklar" framför dig. Här bor massor med getter. Följ cirklarna som jag gör på bilden. Glöm inte bort röda pluppar och stenrösen.



Du är nu ganska högt upp (cirka 500 m) och utsikten är formidabel. Har du tur är vädret lika bra som när vi gick hit. Visst är det vackert!



Ta sikte på fyra telefonstolpar. Du ska svänga höger mellan första och andra stolpen.



Här svänger du höger. Stigen blir allt mindre för att snart försvinna helt. Härifrån har du cirka 20 minuter till toppen. Ha noga koll på stenrösen. Strax kommer du att se blågröna märken på stenarna. De är ganska slitna och ibland svåra att se. Gå uppåt och titta nog efter märkena. Jag är lite tjatig, jag vet, men det är för ditt eget bästa. :-)



Fortsätt upp, upp, upp. Utan förvarning dyker kapellet Profitis Elias upp och du är framme. Jippi! Du har klarat det! Grattis!

Där Camilla står är det 698 meter ner till havet. Kliver du upp på taket passerar du 700 meter. Härifrån ser du hela Amorgos. Har du inte varit förälskad i Amorgos tidigare kan jag garantera att du blir det nu. Om du vänder blicken till vänster ser du den lilla ön Nikouriá, tittar du ner till höger (ujujuj, det är otäckt) ser du det stora blå och stigen som går mellan klostret Panagia Chosoviotissa och Egiali. Den vandringen är inte heller dum, tar bara fem timmar. :-)



Om du vänder blicken bakåt åt det håll du kom ifrån har du denna fantastiska vy. Chora till vänster, Katapola till höger. Detta är en av mina absoluta favoritvyer, ändå är det ingenting om man jämför med utsikten åt andra hållet. Så vi vänder oss om och blickar ut över en av Greklands vackraste vyer:



Det här den vackraste vy jag någonsin har sett. Att stå här och blicka ut över havet och det dramatiska landskapet gör en mållös. Har man tur - som på bilden - är det molnfritt, vindstilla och tyst. Man känner sig så liten. Och så lycklig. Jag hoppas att fler får möjlighet att uppleva samma vy och samma lyckokänsla. Det kostar bara en timme av livet, en timme som ger återbäring varje sekund, varje minut, varje timme, varje dag, livet ut.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-25, 22:14
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Amorgos: Chora - Profitis Elias

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag hoppas att fler får möjlighet att uppleva samma vy och samma lyckokänsla. Det kostar bara en timme av livet, en timme som ger återbäring varje sekund, varje minut, varje timme, varje dag, livet ut.
Denna vy och lyckokänsla fick jag uppleva i september förra året. Helt underbart att stå på toppen och att kunna se hela Amorgos! Hade med mig denna beskrivning (tack Janne!) och det fungerade bra ända upp till telefonstolparna, då gick jag bort mig. Men det var ju bara att fortsätta rätt upp mot toppen, så upp kom jag ändå. Väl uppe på toppen så var jag inte själv, utan där var också en kvinna. Vi hejade på varandra men sa inget mer. Mållösa satte vi oss ner och bara njöt av utsikten. Tur med vädret hade jag, det var strålande sol men dagen efter var det moln som skymde toppen.

/Marco
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-26, 09:04
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Amorgos: Chora - Profitis Elias

Härligt!
Måste bara få fråga en sak. Grinden som man ska gå förbi. Är den där pilen pekar eller ska man fortsätta ännu en liten bit?? Om allt går enligt nuvarande planer befinner jag mig där på min FÖDELSEDAG!!! Finns det nåt bättre sätt att fira tror ni?? Hoppas bara att vädergudarna är med oss.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-26, 09:30
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Amorgos: Chora - Profitis Elias

Jo, man fortsätter en liten bit på åsnestigen. Då kommer man fram till en grind som består av ett tunnare rutigt armeringsjärn om jag inte minns fel. Tycker det är ett alldeles utmärkt sätt att fira sin födelsedag på .
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-26, 10:06
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Amorgos: Chora - Profitis Elias

Citat:
Ursprungligen postat av Marco Visa inlägg
Jo, man fortsätter en liten bit på åsnestigen. Då kommer man fram till en grind som består av ett tunnare rutigt armeringsjärn om jag inte minns fel.
Ok, tyckte att det såg ut som en avtagsväg till vänster på den lilla vägen, dit pilen pekade.

Citat:
Tycker det är ett alldeles utmärkt sätt att fira sin födelsedag på
Tänkte väl det!!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-26, 10:31
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Amorgos: Chora - Profitis Elias

Helt riktigt, det är en avtagsväg till vänster. Sväng in där och du hamnar på åsnestigen och efter en kort stund kommer du fram till grinden.

/Marco
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-26, 11:39
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Amorgos: Chora - Profitis Elias

Citat:
Ursprungligen postat av Marco Visa inlägg
Helt riktigt, det är en avtagsväg till vänster. Sväng in där och du hamnar på åsnestigen och efter en kort stund kommer du fram till grinden.
Ok, nu förstår jag - Tack!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-12, 12:43
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Amorgos: Chora - Profitis Elias

Mycket trevlig tur som kan rekommenderas. Jag provade den i somras, tyvärr tog jag mig inte upp till toppen eftersom det var dimmigt och ganska stark vind. Denna vandring bör man nog inte ge sig på om vädret är osäkert, eftersom det blir ganska utsatt däruppe.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT