Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-17, 21:23
emelie emelie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 26
Standard Själv på Rhodos!

Hejsan alla!
Nu i sommar ska jag åka till Rhodos, helt på egen hand!
Det kanske verkar konstigt, men varför egentligen?!
Det ska bli underbart!

Jag ska jobba och leva. Några tips på var det finns billigt boende och var man kan få jobb?
Kan man söka detta hemifrån och hur går man i så fall till väga?
Finns det någon bra hemsida?

Kram!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-18, 11:45
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Själv på Rhodos!

Hej,

Jag tror att de flesta som åker och jobbar på öarna åker ner "på vinst och förlust" då det är svårt att planera hemifrån. Greker är heller inget folk som gillar att planera, de vill gärna se vad du är för en tjomme, och helst ska det fikas 10 gånger innan något beslut om anställning fattas.

Jag tror att det kan vara en bra idé att ta en (billig) sista-minuten resa och se till att få boende i en eller ett par veckor. Under den tiden kan du sedan leta upp något pensionat - finns ett billigt på gatan Kathopouli, intill Krona bar. Det är slitet och ägaren Giorgos är gammal och har häftigt temperament ibland, men billigt är det. Min bror bodde där när han jobbade på Rhodos för ca 10 år sedan, samt att jag har flera vänner som bott där hela säsonger.

Det bästa är sedan att gå runt och fråga på olika ställen som ser trevliga ut. Jag har sett att det svenska fiket Nyfiket/Sweco annonserat på arbetsförmedlingen, men vet inte om de gör det längre. Gå in och sök så får du se.
Bargatan är väl inte något ställe jag skulle rekommendera, då svenska ungdomar (vet iofs inte hur gammal du är) ibland utnyttjas och får stå och skura toaletterna klockan sex på morgonen. Har hört och sett en del under åren, men är du försiktig och använder sunt förnuft ska det nog gå bra! Sedan är ju Rhodos en underbar plats att bo på - här finns allt! Hör gärna av dig om du har fler frågor.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-31, 08:11
Diddis avatar
Diddi Diddi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 7
Standard Sv: Själv på Rhodos!

Hallå,

Jag åker också iväg till Rhodos helt ensam i sommar . Tänkte höra mig för när du åker iväg..vad gäller boende så finns det lärare som åker hem över sommaren och då brukar de hyra ut sina lägenheter. jag ska höra mig för med mina vänner som bor där nere....ha det bra så länge

Senast redigerad av inkfish den 2006-01-31 klockan 10:28. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-31, 10:05
finlandssvenskas avatar
finlandssvenska finlandssvenska är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Rhodos & Ingå, Finland
Inlägg: 55
Standard Sv: Själv på Rhodos!

Jag åkte ner själv sommaren 2004 och det gick hur bra som helst!

Jag hade köpt en billig 2 veckors charterresa med hotell och under den tiden sökte jag bostad. Jag hittade ganska lätt genom att fråga omkring på hotellet osv. Jag kom ner redan i mitten av april, då är det lättare och billigare att hitta boende. Jobb fanns det också i butiker o restauranger, det är bara att gå och fråga! Lycka till!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-02, 13:35
emelie emelie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 26
Standard Sv: Själv på Rhodos!

Hej!
Jag ska åka ner i mitten/slutet på maj och stanna hela sommaren.
Och du då? Kompisar där nere? Greker eller svenskar?

Emelie.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT