Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-09-28, 12:05
madeleinew madeleinew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 3
Standard Bröllop på Rhodos

Hej Greklandsälskare!

Vi ska gifta oss på Rhodos nästa sommar och undrar om någon har några bra tips på "bra" restauranger i Rhodos stad? Vi har inte varit på Rhodos sen -97 så de restauranger vi tyckte om då inte finns säkert inte kvar idag...

Är det förresten någon som varit i svenska kyrkan där? Europaklubben heter visst deras lokal. Eller någon som kanske gift sig någon annanstans på ön? Alla tips mottages tacksamt!

Hälsningar Madeleine och Sammy
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-09-28, 12:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bröllop på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av madeleinew
Vi ska gifta oss på Rhodos nästa sommar (...)
Är det förresten någon som varit i svenska kyrkan där? Europaklubben heter visst deras lokal. Eller någon som kanske gift sig någon annanstans på ön?
Vad härligt det låter! Dessvärre är jag rädd att ni inte kan gifta er på Rodos om det är enligt Svensk ordning ni har tänkt göra det.
Ett par goda vänner till mig, som ofta åker dit, hade som vanligt bokat en resa dit i maj i år. TRE dagar innan de skulle åka friade han till henne med full norrländsk romatik "hörru tänk om ve sku ta å geft oss oppa Råådås". Inget kunde ha gjort henne lyckligare och de fixade alla papper i ett nafs och åkte glada i hågen iväg som planerat.
Väl där tvingades de konstatera att det inte alls gick att gifta sig enligt svensk ordning på Rodos, varken kyrkligt eller borgeligt. Det hela slutade med att de lika glada i hågen tog färjan fram å tillbaks till Pireus där prällen hastigt och lustig klämde in dem i dagsaktiviteterna.


Här kan du se var man kan gifta sig kyrligt utomlands

och här kan du konstatera att svenska ambassaden i Grekland inte har vigselrätt

MEN det finns trots allt en möjlighet och det är att ta med en egen svensk präst/behörig vigselförättare. Om den ställer upp så blir vigseln giltig oavsett var i världen den sker.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-09-28, 15:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bröllop på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av madeleinew
Nej vi vet att "Rhodos-prästen" (tyvärr) inte har vigselrätt än men vi har kollat upp det där noga - om man gifter sig borgligt i Sverige innan så kan svenska kyrkan på Rhodos hålla vigselgudstjänst. Så det är ju nästan samma sak.
Okej, det är så ni har tänkt. Ja så kan man ju också göra. Jag trodde att du menade "riktig" vigsel i Grekland.

Citat:
"Synd" att dina vänner hann gifta sig i Athen, annars hade du kunnat tipsa dem om detta!
Med deras korta framförhållning hade det nog inte hunnits med en borgerlig vigsel i Sverige först - dessutom berättade de det inte för någon förrän de kom hem igen, så jag hade i alla fall inte kunnat tipsa dem.
Men de var jättenöjda och det är ju huvudsaken - och det kommer säkert ni också att bli!

Fast nog vore det väl häftigt att ta med en egen prälle och gifta sig på nån fin liten strand...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-09-28, 15:16
madeleinew madeleinew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 3
Standard Sv: Bröllop på Rhodos

Ja det hade ju såklart varit riktigt mysigt! Men vi känner ingen präst, tyvärr... Och man kan ju inte bara ringa upp någon och fråga om han/hon vill följa med oss till Grekland, fniss...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-09-28, 15:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bröllop på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av madeleinew
man kan ju inte bara ringa upp någon och fråga om han/hon vill följa med oss till Grekland, fniss...
Du kan ju annonsera efter en Skulle inte förvåna mig om du får napp
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-09-28, 15:37
madeleinew madeleinew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 3
Standard Sv: Bröllop på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Du kan ju annonsera efter en Skulle inte förvåna mig om du får napp
Ja man kanske skulle göra det, eller se om prällen på Rhodos går med på att viga oss på stranden. Tack för tips!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-09-29, 17:04
Vivi Vivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 1
Standard Sv: Bröllop på Rhodos

Hei,

anbefaler dere å kontakte restaurant Blue Note v/Timos Kigais (han snakker svensk etter og ha bodd i Sverige noen år).
Jeg vet han arrangerer mange bryllup hvert år, - restauranten er lagom intim og der spilles live music.
Jeg har kjent til restauranten og eieren siden 1994 og kan anbefale stedet på det varmeste.
Adr.: Blue Note, Ialyssos, Rhodos

Tlf. til Timos er +306947716346 eller til restauranten: +30 2241094472

Lykke til

Vivi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-10-03, 11:13
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Bröllop på Rhodos

Det er fullt mulig å gifte seg borgerlig på Rådhuset i Rhodos by. Vet om flere som har gjort det. Senest i september i år giftet et norsk par seg borgerlig der. De hadde sin bryllupsfeiring på restauranten Ellinikon på Papanikolaou-gaten, og det hele hadde vært meget vellykket, etter hva vi hørte. På samme gate ligger restauranten Red, som er blitt utrolig populær når det gjelder feiringer av merkedager - stilig interiør og fantastisk god mat og service.

Lykke til med det forestående bryllupet!

Thalassa
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-10-18, 18:54
Maria Maria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 3
Standard Sv: Bröllop på Rhodos

Hej Madeleine!

Nu är det ett antal år sedan vi gifte oss på Rhodos, närmare bestämt tio för vi är nämligen nyss hemkommna från Rhodos och firandet av vår tio åriga bröllopsdag tillsammans med den släkt och vänner som faktiskt var med på själva bröllopet(+ ett antal barn), så en del kan ju vara förändrat.
Vi gifte oss borgeligt hemma innan vi reste ner till Rhodos, bara med ett par kompisar som vittnen. På Rhodos hade vi det "riktiga" bröllopet, det kallas "kyrklig välsignelse" men är som en helt vanlig vigsel. När vi gifte oss så hyrde Svenska Kyrkan in sig för sina gudstjänster och vigslar i den katolska kyrkan som heter S:t Maria. Jag vet inte om det är så fortfarande, men om så är fallet så är det en gullig liten kyrka men en fantastiskt fin gård att ta bröllopsfoto på. Efter vigslen promenerade vi till Five stars som inte ligger så långt i från kyrkan och drack Rhodos-bubbelvin där (vi gifte oss vid fem-tiden om jag inte minns fel så vi behövde även fördriva tiden lite eftersom det inte går att äta middag så tidigt!), middagen hade vi på Kontiki i Mandrakihamnen, men den restaurangen finns inte kvar längre så det är inget vidare tips! Det var en fantastisk upplevelse att promenera genom stan till baren resp. restaurangen för det ropades gartulationer från fönster längs gatorna, det tutades m.m. Efter middagen åkte vi hem till hotellet och hade kaffe och tårta där, vi brukar bo i Trianda så vi tyckte att det var skönt att avsluta festen på "hemmaplan".
Jag bokade det mesta hemmifrån, med mycket hjälp av resebyrån vi åkte med. Brudbukett beställde jag i en blomsteraffär i Rhodos stad.
Jag rekommenderar detta varmt, det blir ett minne för livet!
Lycka till!
Maria
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT