Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-01-19, 22:11
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Vaccinerad!

Fick min första dos vaccin idag. Så himla skönt!
Nästa spruta om 3 veckor.

Jippi!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-01-19, 22:53
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Vaccinerad!

Grattis!
Lena
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-01-21, 20:04
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Vaccinerad!

Instämmer i Grattis!

Omsorgspersonal ska enl. plan där jag bor börja få sprutan från och med andra veckan i februari ! Hoppas den planen håller!!

//Faestis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-01-22, 10:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Fick min första dos vaccin idag. Så himla skönt!
Nästa spruta om 3 veckor.
Grattis!

Min mamma, 92 år, fick kallelse igår och ska vaccinera sig på onsdag.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-01-22, 10:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grattis!

Min mamma, 92 år, fick kallelse igår och ska vaccinera sig på onsdag.
Så bra! På vilket sätt fick hon sin kallelse? Frågar för här var vi bor måste man själv reservera sin tid. De har börjat vaccinera de äldsta, men för tillfället är vaccinet slut. Lär skall komma mera snart.....

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-01-22, 10:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Så bra! På vilket sätt fick hon sin kallelse? Frågar för här var vi bor måste man själv reservera sin tid.
Hon fick ett brev från vårdcentralen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-01-22, 10:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hon fick ett brev från vårdcentralen.
Det vet man tydligen inte här att man kan skicka nuförtiden. Man skall reservera tid på nätet och om man inte kan det skall man ringa till ett visst nummer. Tur att man kan ringa i alla fall, men kanske måste man köa.... Att nå vissa ädre människor kan bli svårt.

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-01-22, 10:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Det vet man tydligen inte här att man kan skicka nuförtiden.
Här får vi fortfarande post hem, men hur länge det förblir så vet man aldrig.

Jag tror dock att det blir att boka online när det är dags för oss som är yngre och inte tillhör någon riskgrupp.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-01-22, 12:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Sv: Vaccinerad!

Läste en kul på Twitter. Alla som vaccinerar sig, verkar drabbas av samma bieffekt. Nämligen att de måste berätta för alla andra att man blivit vaccinerad No offence

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-01-22, 15:57
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Vaccinerad!

På vår kommunes informasjonsside blir vi bedt om å tenke på eldre og syke familiemedlemmer og venner, som kanskje ikke har elektroniske hjelpemidler slik at de får bestilt time.
De innser at de ikke når alle. Ja, det går an å skrive brev - teoretisk. Men med postombæring bare 3 og 2 dager i uka, er det ikke så greit. Vi må nok innse at dataalderen har inntatt samfunnet, selv om mange da faller utenfor. Vi har selv flere bekjente som ikke ønsker smarttelefon eller nettbank, og det blir jo mer tungvint for dem.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-01-22, 18:46
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vaccinerad!

Grattis Netwolf!!!Du har dödat en länk.Du vinner ..inget
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-01-22, 21:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Läste en kul på Twitter. Alla som vaccinerar sig, verkar drabbas av samma bieffekt. Nämligen att de måste berätta för alla andra att man blivit vaccinerad No offence

/Netwolf
Samtidigt är det ju så att alla (jag) som har haft det måste berätta det för alla
Samtalsämnena varierar inte mer än så just nu..
Grattis till första dosen, mst!!
/ Kajja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-01-22, 22:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Vaccinerad!

Men att posten bara delas ut 2-3 ggr/vecka borde väl inte vara så stort problem vad gäller kallelse till vaccinering. Lite mera framförhållning i kallelsen har man väl. De flesta medborgare med fast adress kan nog nås med en kallelse som gäller åtminstone en vecka fram i tiden.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-01-22, 23:53
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Vaccinerad!

Hej igen och tack för alla grattis!

Ja, blir man så bubblande glad över att friheten anas igen, vill man berätta!
Jag blev glad även när jag testade positivt för antikroppar i somras, men nu delar jag min känsla med så många andra. Stämningen bland mina medvaccinerade var mycket speciell när vi kom ut med ett litet plåster på överarmen! Lite som den kollektiva känslan, när man äntligen släpps ur planet, som landat i Grekland. Eller kanske den som nybakad student?
Det känns så påtagligt, att friheten finns inom räckhåll. Kanske. Vi hoppas i alla fall.
Patetiskt? Ja, ok. Kan hålla med, men känslan är ändå bral

Är man, som jag, även sporadiskt aktiv på FB, kan det vara ett sätt att berätta för anhöriga och vänner, som man inte har daglig kontakt med. Nu kan vi snart ses igen!

Allt gott och önskan om snar vaccinering. För er som önskar.

//Maria

Senast redigerad av mst den 2021-01-23 klockan 00:39.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-01-23, 07:16
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Vaccinerad!

Visst är vi alla förväntansfulla. Jag går in på Vårdguiden, Region Västerbotten varje dag för att få kännedom om det har hänt något.



Eftersom jag har 3 riskfaktorer hoppas jag nu på Fas 2 i februari-mars. Nu hänger det på om vaccinerna kommer som dom ska....

Jag har ändå lyckats trassla mig till Grekland två gånger under rådande pandemi 2020. Så ingen nöd råder för mig! Men det är så j-a tråkigt och ensamt!!!

Birgitta.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-01-23, 07:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Sv: Vaccinerad!

Ja, det är inte klokt hur det har blitt. Som Kajja sa, så är detta i princip det enda som diskuteras nu. Det är väl tur att Mello startar snart, så folk får lite annat att tänka på.

Vad säger de på vårdcentralerna, ni som blivit "lycksaliggjorda"? Får ni besked om återbesök senare? Läste nånstans att vaccineringen skyddar mot svår sjukdom i åtta månader, innan man måste ta en ny spruta (eller gå i karantän)? Då kommer man ju leva rajtan tajatan och resa hej vilt i åtta månader...

/Netwolf
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-01-23, 11:28
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men att posten bara delas ut 2-3 ggr/vecka borde väl inte vara så stort problem vad gäller kallelse till vaccinering. Lite mera framförhållning i kallelsen har man väl. De flesta medborgare med fast adress kan nog nås med en kallelse som gäller åtminstone en vecka fram i tiden.

Masse
Det jeg ville si med dette, er at i Norge skal alt helst gå digitalt - og sånn har det vært i mange år faktisk. Jeg har jobbet i offentlig forvaltnig hele livet, og det var ofte ikke noe forståelse for at det fins mennesker som ikke er med på digitaliseringen - les eldre. Helst vil man ha slutt på kontanter, og det har vært flere kampanjer for å få oss til å velge digital post. Det er liksom sånn at dette med brev er unntak som er til bryderi - derfor velger jo også Posten å ikke dele ut post daglig som før. Jeg har ingen offentlig mening om dette, bare refererer tilstanden.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-01-23, 14:33
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vaccinerad!

Vet inte vad du menar med återbesök Netwolf...jag vaccineras 1 februari..får andra sprutan 22 februari...Jag har ju förtur för att jag jobbar (väldigt lite) inom äldreomsorg.Återbesök..för eventuella biverkningar tror jag inte att det lägger in på auto.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-01-23, 17:55
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Vaccinerad!

Ja, men Netwolf. Det vore väl märkligt om man kunde utlova skydd längre tid än de ca 8 mån som studerats! Sedan, om det behövs årlig vaccinering, liksom influensan, eller en boosterdos, det återstår att se.
Det hindrar inte mig att glädjas idag.

Och återbesök på vårdcentralen ser jag inte som särskilt värdefullt.
Kanske får ansluta mig till någon kyrklig förening för de " !ycksaliggjorda". Det vore ett större under, för en otrogen själ, som min.

/Maria, som ändå, liksom Birgitta, lyckats trassla mig till Grekland två ggr under det gågna året. 💙
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-01-23, 19:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Sv: Vaccinerad!

Nej, jag tänkte väl mer på vad man säger efter spruta No 2, men det är ju så nytt än, så det finns la inga rutiner.

Vad gäller digitaliseringen, så är det samma här i Sverige. De äldre hamnar alltmer utanför. I princip är de utan smartphone helt borta. Man måste identifiera sig med Mobilt Bank-Id för att åka tåg numera och kontanthanteringen är i princip borta. I Norge har man i alla fall lag på att man ska kunna betala kontant. Nåt sånt finns inte i Sverige.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT