Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-11-23, 07:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Ingen skitsak...

...tydligen, men nu vill Tranås kommun minska avfallet genom att be medborgarna att lägga toapappret i en hink brevid toan. "Det handlar bara om att ändra sitt beteende". Fan trot. Tror inte vi kan vänja oss av med det.

Inget konstigt dock för oss vana grekresenärer, men handen på hjärtat. Hur många av oss lägger verkligen pappret i hinken istf för att spola ned det i toan?

Själv spolar jag alltid ner det. Jag vet att många hävdar att det blir stopp, pga av det smala grekiska vvs-systemen. Men, jag vill hävda att det inte är toapapprets fel. Grekiskt toapapper löser ju upp sig själv, bara man andas på det, så det borde knappast ha någon inverkan. Däremot att spola ned tamponger, fimpar, tops etc. DET orsakar stopp. Även i svenska toaletter.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-11-23, 10:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ingen skitsak...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Inget konstigt dock för oss vana grekresenärer, men handen på hjärtat. Hur många av oss lägger verkligen pappret i hinken istf för att spola ned det i toan?
Oftast gör jag det, men inte alltid, det beror på vilken toalett det är.

Citat:
Däremot att spola ned tamponger, fimpar, tops etc. DET orsakar stopp.
En gång när vi var hemma och åt middag hos några grekiska vänner gick jag på toa. I toastolen låg ett gäng med tops som inte hade spolats ned. Det lustiga är att dessa vänner har en restaurang där det på toaletten står: ”spola inte ned något i toaletten, använd hinken bredvid”.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-11-23, 15:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Ingen skitsak...

Jag använder ALLTID hinken i Grekland. Detta gjorde vi också i stugan på Norrbyskär, där vi hade en smart förmultningstoa. Men papper hade svårt att förmultna, så vi hade även en hink där.

Så när jag återvänder från Grekland letar jag alltid efter en hink, på Arlanda m.fl. ställen. Inte förrän jag är hemma upphör detta, då ingen hink finns att tillgå. Vanans makt,,,,,

Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-11-23, 15:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Ingen skitsak...

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Så när jag återvänder från Grekland letar jag alltid efter en hink, på Arlanda m.fl. ställen. Inte förrän jag är hemma upphör detta, då ingen hink finns att tillgå. Vanans makt,,,,,
Du får nog flytta till Tranås...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-11-23, 17:23
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Ingen skitsak...

Alltid i hinken, så klart. Har dock bott på ett par ställen där det var ok att spola ner, Sofitel vid Atens flygplats samt ett konferenshotell på Kreta (möjligtvis även Grand Hotel på Rhodos).

Samma förfarande även i Thailand med att lägga pappret i hink. Men det behöver vi inte tänka på denna december för det blir ingen resa dit...

Celbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-11-23, 19:18
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Ingen skitsak...

Använder alltid hinken i Grekland. När vi kommer hem är jag på väg att lägga papper i tvättkorgen
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-11-23, 22:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Ingen skitsak...

Vad som i praktiken orsakar stoppen i avloppen må de lärde tvista om. Men något är det. Jag har upplevt att det blivit stopp i toan efter att jag hivat i papper. Det var inte stopp innan, och några tops eller tamponger fanns inte med i bilden. Men, no matter what. Jag lärde mig då, för länge sedan, att respektera seden. Sedan dess har jag alltid lagt pappret i tunnan. Utom på några stora hotell i Aten och på Rhodos där det inte behövdes och där ingen tunna för pappret fanns tillgänglig.

Men ..... låt oss se det från den ljusa sidan. Så här i pandemitider och med Greklands-abstinens så kan ju det vara ett tips för att skapa lite Greklandskänsla. Sätt en tunna på toa och lägg pappret där så får du kanske lite skön stämning!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-11-23, 22:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Ingen skitsak...

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men ..... låt oss se det från den ljusa sidan. Så här i pandemitider och med Greklands-abstinens så kan ju det vara ett tips för att skapa lite Greklandskänsla. Sätt en tunna på toa och lägg pappret där så får du kanske lite skön stämning!
Jamen, så smart! Vi hade en grekkväll förra helgen då vi pyntade med sölduk och slow greek music. Men toan va ju svensk. Tänk att den kan vara en partyhöjare!

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-11-24, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ingen skitsak...

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Så här i pandemitider och med Greklands-abstinens så kan ju det vara ett tips för att skapa lite Greklandskänsla. Sätt en tunna på toa och lägg pappret där så får du kanske lite skön stämning!
Och kanske be grannen komma in och tömma den.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-11-24, 11:28
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Ingen skitsak...

Alltid tunnan i Grekland.

När jag kommer hem så tar det några dagar innan jag slutar titta efter den på hemmatoaletten.

Ulla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-11-24, 11:38
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Ingen skitsak...

Det värsta spolar jag alltid ner, men det finstilta hamnar i hinken.
Detta med tanke på medresenärerna...

//Conny
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-11-26, 23:27
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Ingen skitsak...

Bruker alltid det dere svensker kaller hinken. Kanskje noen glipp første dagen . Får kjempevond samvittighet . Ellers solidarisk. Har ofte med et par bokser med bakepulver, supert til å ‘rense’ toan ved problemer. Ved hjemkomst blir det å lete etter hinken; vanens makt . Fatter ikke helt hvorfor det greske systemet er som det er, det bare e r sånn.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-11-27, 10:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ingen skitsak...

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Fatter ikke helt hvorfor det greske systemet er som det er, det bare e r sånn.
De uppfann avloppssystemet under antiken, och varför ändra på något som har funnit så länge.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-11-27, 11:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Ingen skitsak...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
De uppfann avloppssystemet under antiken, och varför ändra på något som har funnit så länge.
Å tops uppfanns senare
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-11-28, 05:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Ingen skitsak...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Å tops uppfanns senare
På tal om tops så har jag fått en ny favorit. Vadd 100 % bomull, pinne 100 % papper. Tillverkade i Grekland.

Och att sätta papper i hinken är inget problem. Brukar funka bra bara man blir van. Även om min man inte gör det alls. På hotellen brukar städningen fungera bra så man tömmer ju hinken varje dag. Men, Grekland är ju inte världens bästa på sophantering så jag brukar nog fundera på vad som händer med alla sopor?

/ Anne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-11-29, 23:45
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Ingen skitsak...

Aldrig i toaletten! Men det tunna pappret gör att många måste riva av ett antal meter vilket kanske orsakar stopp i rören.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT