Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-06-16, 22:14
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Vidare till Ios

För ca 20 år sedan var vi på Ios och bytte båt, förutom det har jag aldrig satt min fot på ön. Då på den gamla goda tiden var jag inte så intresserad av att åka iväg till en ö för att festa så då blev det aldrig att vi åkte hit. För ca 10 år sedan förstod jag att det höll på att hända saker med ön, man försökte komma ifrån den värsta feststämpeln och ville ha andra typer av turister till ön. Ända sedan jag såg detta hända har jag försökt få med hustrun hit men det har inte riktigt gått hem.
Nu var det äntligen dags. Jag valde ett boende nere vid stranden där man ser alla båtar som kommer till ön (vadå båtnörd?) och läste på noggrant på de hotell som fanns innan jag bestämde mig för Corali Hotel som verkade väldigt trevligt med bra läge.
Nu anlände vi så från Naxos med Speedrunner och spänningen var olidlig efter att jag hade gjort en lite misslyckad bokning på Naxos.
Vi gick mot hotellet och fick snart syn på det längs med stranden, snart var vi framme. Vi checkade in och följdes till rummet av en från personalen och upptäckte snabbt att detta stället är fullständigt fantastiskt, massvis med blommor och lugnt och fint. Stor pool och en mindre barnpool, stranden på andra sidan gatan och där har vi gratis solstolar om vi vill ha det. Nästan krypavstånd till restauranger och butiker vid hamnen och dessutom en bra restaurang vid hotellet.
Vi var hungriga så vi gick ganska snabbt tillbaka mot hamnen för att äta, det blev Pizza på första stället och alla åt och var nöjda även om vi delade två pizzor på fyra personer.
Tillbaka till hotellet för mera slappande vid poolen, på grund av lite kyligt väder blev det inget havsbad. Jag tittade omkring mig lite och hittade en fisktaverna och en bar precis bredvid samt en Minimarket längre bort.
Pratade lite lätt med personalen och fick lite tips på promenad inför morgondagen allt verkade helt perfekt. Vi började redan fundera på att strunta i att vi har färdigt betalt för boende på Santorini och stannar lite längre men då kom vi på att vi får hejda oss lite.
Till middagen gjorde de eld i en stor ugn som de har mitt i restaurangen, i dem brukar de ju göra massa goda rätter men nu hade man kommit på att idag skulle de bara göra Pizza, det var ju typiskt eftersom vi åt Pizza till lunch. Jaja, fick bli en ny promenad för middagen men det är inga avstånd så det var inget större problem.
Efter middagen tillbaka till hotellet, nu ligger tjejerna vid poolen och tittar på någon serie på iPaden. Enda smolket i bägaren är att wi-fi inte fungerar på rummet. Låter för många som en idiotisak men har man tjejer på 9 och 12 år med sig så är detta ingen lek, de ska ha sin skärmtid, så är det bara. Jaja, nu får de ju frisk luft åtminstone.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-06-16, 22:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Vidare till Ios

Låter fantastiskt Janérik! Härligt att du fick lite positiv "backslash" mot boendet på Naxos. Njut!

Ska bli spännande att läsa om dina fortsatta intryck av Ios. Själv har jag lite svårt att släppa "partystämpeln", men om man läser faktabeskrivningar om ön så verkar den ju jättefin.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-06-17, 00:20
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Vidare till Ios

Härligt. Och man kan inte äta för mycket pizza, tänk på det
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-06-17, 13:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vidare till Ios

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Vi började redan fundera på att strunta i att vi har färdigt betalt för boende på Santorini och stannar lite längre men då kom vi på att vi får hejda oss lite.
Härligt att ni är så nöjda att ni kanske till och med stannar längre än vad ni hade tänkt er. Och då har ni ännu inte sett ön. Hurra för Ios!

Pizza i Grekland är mumsmums!


Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
men om man läser faktabeskrivningar om ön så verkar den ju jättefin.
En av de finaste om du frågar mig.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-06-17, 14:49
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Vidare till Ios

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En av de finaste om du frågar mig.
Ios är en fantastisk ö! Bra bad och stränder, mysig Chora och otroligt god mat (Polydoros i Kampoura får bara inte missas). Vårt första besök där var så sent som 2013, trots att vi båtluffat sedan 1997, och har varit där ett par gånger till sedan dess, bl a förra sommaren.

Det är en ö för alla åldrar och när man själv går från stranden kommer partygenerationen för att festa på Far Out. När de sedan går ut sent på kvällen är det dags för oss att gå hem . Alltså stör man inte varandra!

Celbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-06-17, 23:25
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vidare till Ios

I dag var vi så här tragiskt slöa som man kan bli en dag helt plötsligt. Vi åt en god enkel lunch här på hotellet, vi var iväg och tittade på några båtankomster i hamnen och hade helt enkelt semester. Vi hade till och med tänkt äta middag på hotellet också. Men så kom vi på att vi åker buss upp till ”The Village”. Inte lätt att få med tjejerna på det men vi åkte med en buss som gick en timme senare än vi hade tänkt. Buss gick var 20:e minut nu så jag vet inte vad vi ska skylla på. Klev av bussen vid första torget då vi kom upp och gick runt och sökte nånstans att äta middag men det var lite svårt att få till det. Vi har en 9-åring som knappt äter nånting av det som finns här. Gick in lite bland gränderna i gamla stan fast jag inte hade höga förhoppningar om att hitta nånting där heller. Hela tiden hade jag känslan av att de andra ville äta Gyros men det ville inte jag ha igen. Slutligen hamnade vi på den första tavernan som var då vi kom upp, alla hittade bågot som fungerade och vi satt och väntade, och väntade. Slutligen kom maten, inget speciellt men ändå fullt ätbart. Då vi ätit klart så hörs en sjujäkla smäll och så en till. Verkade vara någon typ av fyrverkeri eller skott i luften uppe vid kyrkan. Vi visste att det var bröllop på gång så vi kopplade ihop det med det. Sedan tog vi promenadvägen ner mot hamnen igen. Längs vägen blev det lite fyrverkeri på andra sidan viken så förmodligen hade allt med bröllopet att göra för vi såg att följet körde ditåt tidigare, eller om det var igår.
Snart var vi nere på hotellet och så fortsatte vi slappa resten av kvällen.
Träffade förresten Amerikanare som bodde på Iliovasilema på Naxos. De hade varit iväg till stranden bakom berget på andra sidan viken och rekommenderade detta jättehögt, får kanske bli en tur dit i morgon. Det lustiga var att vi hade aldrig pratat med dem på Naxos men nu sprang de nästan fram till osss och började prata, kändes som att de inte hade pratat med någon på hela resan och nu ville de bara berätta om resans höjdpunkt. På Naxos låg de mest i poolen men nu har de ingen pool så det kanske blev en ny upplevelse för dem.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-06-19, 09:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vidare till Ios

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
De hade varit iväg till stranden bakom berget på andra sidan viken och rekommenderade detta jättehögt, får kanske bli en tur dit i morgon.
Nyfiken på vilken strand det var. Finns flera stycken som "ligger bakom berget". Hoppas att det var Valma beach, som är min favorit.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT