Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-11-28, 10:23
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Att ta seden dit man kommer är ju alltid ett bra förhållningssätt, men seder och normer ändras ju över tiden, även i Grekland. Jag tillhör dem som helst badar naken, och gör det på alla platser där detta är accepterat/tillåtet men självklart inte på platser där det inte är okej.

Första gången jag reste runt i Kykladerna (typ 1990) började vi resan med några dagar på Naxos, där vi hittade stränder för oss nakenbadare. Nästa ö vi valde var Koufonissi, där vi möttes av en gigantisk skylt i hamnen, med instruktioner på minst 12 språk om att nakenbad var förbjudet på hela ön. Okej, tänkte vi, här gäller andra normer och självklart ska vi följa dem.

Dagen efter var det dags att vandra till stränderna bortom bebyggelsen, och där möttes vi av i princip enbart nakna badare, mestadels greker! Så, vilken norm ska en följa? Då jag är mån om att inte stöta mig med lokalbefolkningen har jag genom åren pratat mycket med lokala vänner och bekanta om hur folk på ön/öarna ställer sig till nakenbadande. De har då berättat om att de flesta av dem också badar nakna när det passar sig, och att det handlar om att välja tid och plats som passar - precis som i Sverige!

En sak som har förvånat mig är när turister som väljer att besöka stränder där nakenbadande absolut är norm och tillåtet blir upprörda över att folk är nakna där. Jag tänker att det handlar om att också där ta seden dit man kommer, eller välja en annan strand om nakenheten stör. De högljutt klagande turister som jag har stött på genom åren har alla varit skandinaver.

På Koufonissi har förbudskylten för länge sen plockats ner, och idag (precis som 1990) gäller sunt förnuft när det kommer till nakenbadande på öns stränder - påklätt inom synhåll från bebyggelse och religösa byggnader, naket för de som önskar vid de mer avlägsna delarna av ön.
Våga
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-11-28, 10:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Jag tror att det var året när även jag var första gången på Koufonissi - och jag såg också nakenbadare. Framför allt, har jag för mig, på första stranden efter Finikas (minns inte namnet). Jag minns ingen skylt som sa att nakenbad var tillåtet just där, fick uppfattningen att den liksom blivit nakenbadarstrand, det blir så av hävd helt enkelt och det får besökare att tala om den som öns officiella nakenstrand. Så tror jag - utan att vara säker - att fallet är med Plaka på Tilos. Jag minns inga skyltar varken för eller emot naket någonstans på Tilos, ändå anses Plaka vara officiell nakenstrand.

Jag kan tycka att det inte borde vara så förbaskat svårt. Man badar naken a) där en skylt talar om att man får eller b) på säkert avstånd från en kyrka eller c) där inte en levande själ ser en, mer än möjligen i kikare från en segelbåt. Själv praktiserar jag c. Jag kan säkert anklagas för moralism men jag har liiiite svårt att se gå omkring utan kläder som något slags mänsklig rättighet.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-11-28, 11:32
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

På Koufonissi fanns det under ett par år skyltning, eller rättare sagt stora bojar på stränderna med målade symboler om vad som gällde på respektive strand. På bystranden och vid Xarakoupo (Finikas) gällde full badklädsel, vid Fanos (stranden efter Finikas) var det ok med topless och vid Platia Punta (to Italida) och Pori var det okej med helnaket. Efter ett par vintrar hade bojarna gett sig ut till havs...

Min åsikt är att om du kommer till en strand där folk redan badar nakna, och det inte är förbjudet att bada naken där, så väljer du antingen att stanna kvar och gilla läget eller att söka dig till en annan strand. Samma sak gäller om du kommer till en strand där alla är påklädda - gilla läget eller vandra vidare!
Våga
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-11-28, 11:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Jag förstår din tanke, fast den innebär också att jag skulle kunna näcka vid det lilla klostret på Sifnos, där låg ju redan ett par pappskallar nakna. (Fast jag vet alltså att du inte resonerar så, du gjorde ju undantag för närhet till kyrkliga byggnader).

Menar du också att man ska ta av sig, när majoriteten övriga på stranden gör det? Det funderar jag över ibland eftersom jag ofta haft på bikinin trots att många andra inte haft det. Just Koufonissi var ett sådant ställe där jag funderade över hur nakenbadarna såg på mig.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-11-28, 12:12
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag förstår din tanke, fast den innebär också att jag skulle kunna näcka vid det lilla klostret på Sifnos, där låg ju redan ett par pappskallar nakna. (Fast jag vet alltså att du inte resonerar så, du gjorde ju undantag för närhet till kyrkliga byggnader).

Menar du också att man ska ta av sig, när majoriteten övriga på stranden gör det? Det funderar jag över ibland eftersom jag ofta haft på bikinin trots att många andra inte haft det. Just Koufonissi var ett sådant ställe där jag funderade över hur nakenbadarna såg på mig.
Självklart ska du vara så klädd eller avklädd som du själv önskar när du är på en strand med nakenbadare! Jag har aldrig hört någon annan nakenbadare ha andra åsikter om "textilare" än att de själva inte tycker att det är skönt att bada med kläderna på.

Det som de flesta ogillar är när någon stirrar (undantaget små barn) eller smyger i buskar och snår och fluktar, och när "textilarna" klagar högt över nakenhet. En lustig händelse i somras var när en nakenbadare (grek) en tidig förmiddag beklagade sig över "To many bright colours to early" när en stor grupp svenskar spred ut sig över stranden i senaste badmodet. Han tyckte att det var okänsligt att störa de naturliga, vackra morgonfärgerna på stranden! Fast han är nog lite extra känslig...
Våga
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-11-28, 12:17
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Alltid spännande med etiska frågor och ställningstaganden.
En sak förbryllar mig. Vilket självklart samband finns det mellan religion/tro och sättet man badar på? Är det så att religiösa människor och deras seder är överordnade andras?
Och, finns det ett överjordiskt rätt och fel? På vilken sida ska jag gå då jag möter en annan gående?
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-11-28, 12:27
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
"textilare" än att de själva inte tycker att det är skönt att bada med kläderna på.


Våga
Jag badar ALDRIG med kläderna på!.. Kan inte vara så skönt nej,.. MEN en minimal bikini är naket nog för mig på en offentlig strand (kan väl knappast kallas för kläder).. ..

Bada helt näck på en öde strand med en kär vän.. ..gör jag gärna!!..

Men att visa upp mig helt näck för främlingar.. hmmm...inte riktigt min grej!

Vi är alla olika och tur är väl det!..
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-11-28, 13:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Alltid spännande med etiska frågor och ställningstaganden.
En sak förbryllar mig. Vilket självklart samband finns det mellan religion/tro och sättet man badar på? Är det så att religiösa människor och deras seder är överordnade andras?
Och, finns det ett överjordiskt rätt och fel? På vilken sida ska jag gå då jag möter en annan gående?
Nja, nu handlade det ju om kyrkliga byggnader ... Men frågan är inte ointressant, för egentligen tror jag att den som upplever att hens tro kränks om folk badar nakna vid ett kapell, upplever samma sak även om badaren har badkläder på sig ... Badkläder täcker ju inte så mycket. Men ändå, har man badkläder på sig så har man gjort vad man kan för att inte uppenbart provocera.

Våga: textilare Too many bright colours är vad jag tänker om alla jämra parasoll och solstolar. Men jag har aldrig räknat dit baddräkter

Just Koufonissi är väl en ö där man med fog kan ställa frågan vad vi gör med våra kära öar. Jag har inte varit där sedan kanske 2000, bara åkt förbi med båt, och blivit chockad över hur mycket man har byggt. Jag har också läst vad du har skrivit om ön och varit imponerad av hur saklig och skarpsynt du är trots att du också förmedlar att du verkligen tycker om ön. Ibland tenderar man bli blind för nackdelar och försvara sina favoriter no matter what - fast det har jag aldrig sett dig göra.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-11-28, 15:06
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Nja, nu handlade det ju om kyrkliga byggnader ... Men frågan är inte ointressant, för egentligen tror jag att den som upplever att hens tro kränks om folk badar nakna vid ett kapell, upplever samma sak även om badaren har badkläder på sig ...
Men... Vilken moralisk komplikation finns mellan att bada och någons tro?
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-11-28, 16:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Ingen, skulle jag tro. Åtminstone inte i någon religion jag känner till

Däremot finns det, i alla trosinriktningar jag känner till, ett komplicerat förhållande mellan nakenhet och kyrkliga byggnader. Titta bara på bröllop här i Sverige, många, även yngre, anser fortfarande att kvinnliga gäster ska ha sjal eller bolero över sina annars bara axlar - just i kyrkan.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-11-28, 17:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Lång , lång historia bakom hur man ska bete sig i kyrkan. Unga tjejer här i Grekland klär sig många gånger så , vad ska jag säga för att inte låta helt mossig, banalt, med glans och glitter och snävt och kortkort och högklackat, särskilt på bröllop och dop. Prästerna gillar inte det där men de kan inte göra så mycket annat än att blänga irriterat...
Kanske man ska gå till kyrkan med andra motiv än att visa upp sig, kanske somliga (unga) män får andra tankar än kyrkligt fromma ? Vad vet jag, jag är inte man. I alla händelser kan det väl inte vara alldeles ute och politiskt inkorrekt att bibehålla någon sorts stil som inte ger ett direkt löjligt intryck.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-11-28, 17:50
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag badar ALDRIG med kläderna på!.. Kan inte vara så skönt nej,.. MEN en minimal bikini är naket nog för mig på en offentlig strand (kan väl knappast kallas för kläder)
För en nakenbadare är även den minsta bikini kläder, och att bada med kläderna på är aldrig lika skönt som att bada naken! !
Våga
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-11-29, 07:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Vett och etikett är ju tack och lov ett föränderligt begrepp och om ingen bröt mot gällande normer skulle världen inte förändras. Nu menar jag inte att man ska lägga sig naken vid en kyrka. Idag är det tydligen norm hos en del simhalls och idrottshallsbesökare att inte gå naken från skåpet in i duschen utan den svettiga kroppen ska svepas in i en rymlig handduk. Likaså finns det unga damer som anser att 7-åriga pojkar ska byta om inne hos herrarna trots att deras far inte är med enligt en diskussion i Malmö. Vi vithåriga damer skrattar mest åt eländet. I vissa delar av världen kastar folk sten på en kvinna som vågar köra motorcykel eller spela fotboll så mänskligheten har ibland en lång väg att vandra. Eva
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-11-29, 09:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Lång , lång historia bakom hur man ska bete sig i kyrkan. Unga tjejer här i Grekland klär sig många gånger så , vad ska jag säga för att inte låta helt mossig, banalt, med glans och glitter och snävt och kortkort och högklackat, särskilt på bröllop och dop. Prästerna gillar inte det där men de kan inte göra så mycket annat än att blänga irriterat...
Kanske man ska gå till kyrkan med andra motiv än att visa upp sig, kanske somliga (unga) män får andra tankar än kyrkligt fromma ? Vad vet jag, jag är inte man. I alla händelser kan det väl inte vara alldeles ute och politiskt inkorrekt att bibehålla någon sorts stil som inte ger ett direkt löjligt intryck.
Jag har också noterat att unga grekiska kvinnor visar mer hud än svenska gör, vid dop och bröllop. Men att unga bryter mot konventioner har jag inget emot, tvärtom. Det tillhör ungdomen att göra det, och jag tycker naturligtvis att man i alla sammanhang ska låta bli att lägga sig i kvinnors klädval - även om man så är präst.

Men i kontexten "vad gör vi med vårt Grekland?" så tycker jag att det är stor skillnad på invånarnas uppförande (deras moraliska kompass är mycket säkrare än vår) - och på turister som badar nakna där de själva vill, just bara för att de vill och inte tänker längre.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT