Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-17, 13:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Har smarta telefoner förblindat oss?

Under mina tre veckor i Kykladerna i juni förvånades jag av att så otroligt många tagit med sig sina internetvanor på semestern. Jag har aldrig tidigare sett så många som blängde på sina telefoner i stället för att se verkligheten. Jag antar att man vill ha stenkoll på vad vännerna hemma gör, och självklart lägger man ut bilder på vad man själv gör, och måste så klart kolla hur många likes och kommentarer man får. Visst har jag sett detta under tidigare resor, men aldrig som nu. Det var precis som om folk levde sina liva genom telefonerna. Precis som hemma.

När jag en dag satt på min balkong och tittade ut över poolen satt nästan alla och tittade i sina telefoner, i stället för att bada, eller prata med varandra, eller titta ut över havet, eller läsa en bok. På restauranger såg jag många som glodde i telefonerna i stället för runtomkring sig. Jag såg par som var ute och åt som inte pratade med varandra, de satt med sina telefoner.



En hotellägare jag pratade med berättade att när han får gäster brukar han alltid ta fram en karta över ön och berätta vad som finns att se och göra. Det har alltid uppskattats. Nu brukar gästerna stå med telefonen i handen, utan att titta upp, och säga: tack, men jag ville bara veta koden till internet.

Jag minns när jag kom till Koufonissi första gången, det var 1997. När jag kom till den strand som jag sedermera döpte till Kalimera beach såg jag en grek som pratade i en mobiltelefon. Herregud, sa jag till Camilla, inte ens på Koufonissi kommer man undan mobilerna. Mycket har hänt sedan dess.

Hur gjorde jag under senaste resan då? Jo, tack, jag satt ofta och blängde i min telefon. Till mitt försvar är att jag reste själv, och då var telefonen ett ”trevligt” sällskap när jag var ute och åt.

Hur gör ni? Lever ni lika mycket med era smarta telefoner på semestern som när ni är hemma?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-17, 13:22
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Har ingen smarttelefon och tänker inte skaffa heller Tycker det är skönt och vara "internetoberoende" på semester och njuta av stunden och omgivningen


Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-17, 13:22
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Jag har ingen smart telefon. Vill inte ha någon heller. Använde Freds dator mycket sparsamt när vi var på Karpathos. Kände inget behov av det alls. Sitter hellre och tittar på folklivet eller samtalar med folk i närheten. Om jag sitter ensam någonstans, halar jag hellre upp ett sudoku ur handväskan. Det är lättare att slita sig ifrån när någon vill prata.

Karin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-17, 13:50
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Jag har heller ingen smartphone.

För egen del tycker jag att det som du beskriver Janne är en skrämmande utveckling. Man ser det hela tiden, människor stirrar på sina telefoner och blir helt osociala. Det är nästan skrattretande, men är ju egentligen sorgligt...

I mitt jobb sitter jag framför datorn i stort sett hela dagarna, så när jag åker på semester försöker jag undvika datorer och internet så mycket som möjligt.

En spårvagnsförare jag pratade med här i Göteborg beskriver sin arbetssituation runt Brunnsparken som ännu jobbigare nu när människor kliver rätt ut i gatan utan att se sig för eftersom de är helt uppslukade av sina telefoner. Det är bara en tidsfråga innan någon blir påkörd på grund av detta - om det inte redan har hänt...

/kimmen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-17, 15:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Jag tycker också att det är en skrämmande utveckling.. även om jag gillar att "glo" i min smartphone..MEN.. som du skriver människor umgås INTE och pratar lika mycket numera!!

Märks väl på mitt jobb.. när vi har fikarast..ALLA tar fram sin smartphone och surfar mm...vi pratar mindre, ja det ÄR trist!!

Försöker begränsa mitt användande av mobilen när jag reser, MEN visst är det ett litet sällskap när man reser ensam.. och sitter själv på en taverna.. OM.. det just för tillfället inte finns någon att prata med!

Det är en farlig "drog" man blir så lätt beroende...

Sunny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-17, 15:35
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Första tanken är ju naturligtvis att man förfäras. En lite djupare tanke är ju att var tid har sina vanor. Vi lite äldre tycker kanske det är konstigt. Men om ett tag tycker vi ju är hur naturligt som helst.
Har sett en bild från en busshållplats 2013; alla hukade över mobben, en annan bild från en busshållplats på 40-50talet, alla hukade över dagbladet. Vad är skillnaden? Mer en att vi når längre ut i världen nu...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-17, 16:38
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Vi hade med våra smartphones till Paris.Det var första gången jag provade det här med Wifi.Förut har jag bett Tele2 låsa mobilen under utlandsvistelsen(ni vet- skyhöga räkningar osv).
Jo,vi fotade en del och förde över till FB,men annars tyckte jag nog att vi umgicks och samtalade som vanligt.
Nu när vi reser till Grekland i september,ska vi ha våra mobiler med,men jag tror inte att det är någon fara att våra samtal upphör,eller att vi sitter med smatrfönerna på restaurang.
Annars tycker jag som några föregående talare,att det onaturligt utbredda användandet av smartphones är en styggelse.Inte kul
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-17, 16:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Jag har också smartphone med , liksom maken. Jag håller med om att om det finns WiFI där man bor så blir det mer användande.
Nikoleta var utan WiFi på Tinos ända till förra sommaren, då hon kände sig tvungen då alla efterfrågar detta och väljer bort hennes boende i stor grad utan.
Det var i trädgården endast man kunde surfa, men detta har ju tyvärr inneburit att istället för att prata med varandra gäster emellan så sitter ju de flesta med sina mobiler. Nikoleta var helt förundrad över detta för det blev en sån kontrast mot förr....men visst har man kontakt ändå.
Nu ska WiFi även bli installerat på alla rum. Det är nog en "överlevarfråga" för många pensionat tyvärr.

MEN, inte kan vi skylla på telefonerna, det är ju vår egen "diciplin" som avgör.

Jag hörde någon berätta , att serveringstiderna på krogar i bla Sverige har blivit så mycket längre numer och kunder har börjat klaga, men det beror enligt servitörerna på att först, innan ens menyn efterfrågas så ska alla ha sin uppkoppling och måste få lösenord. Detta tar tid.

Det vänder, om några år vill alla bo på ställen utan WiFi!

Själva har vi för första gången laddat ner en stadsguide på androiden att ha med på vandringen i Warsawa om några veckor. Men jag garderar mig med en "riktig" guidebok också!

...och fanns inte WiFi tillgängligt där vi bor skulle jag aldrig få gubben med på resor....han måste kolla fotbollsresultat mm.

Lissi - som är mycket mer utan uppkoppling när jag reser själv.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-17, 18:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Under min senaste resa fick jag mängder av kontakter som jag inte skulle ha fått om jag inte varit flitig med uppdateringar om resan på Facebook. Kontakterna var med både öbor och turister som läste vad jag skrev och kommenterade det när jag mötte dem och de kände igen mig.

Så det går nog att vara både asocial och social med smartphone och platta.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-17, 20:22
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
En spårvagnsförare jag pratade med här i Göteborg beskriver sin arbetssituation runt Brunnsparken som ännu jobbigare nu när människor kliver rätt ut i gatan utan att se sig för eftersom de är helt uppslukade av sina telefoner. Det är bara en tidsfråga innan någon blir påkörd på grund av detta - om det inte redan har hänt...

...och nästan ännu värre med spårvagnsförare som sitter uppslukade av sina smartphones istället för att koncentrera sig på att köra spårvagn. Har varit med om detta ett par gånger i de "nya" vagnarna där man har ganska god insyn vad förarna har för sig om man sitter långt fram i vagnen. Det är skrämmande tycker jag ! / Simetra ( ganska beroende smartphoneägare)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-17, 21:16
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Under min senaste resa fick jag mängder av kontakter som jag inte skulle ha fått om jag inte varit flitig med uppdateringar om resan på Facebook.
Apropå Facebook; Nu för tiden är det ju tyvärr knappast någon som skickar "riktiga" vykort från sina semesterresor. Men det tråkiga är att man inte heller längre ens får en enkel sms- eller mms-hälsning, utan man förväntas ständigt vara uppkopplad och följa allt på Facebook...

/kimmen
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-07-17, 21:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Ja, jag gillar inte heller när man förutsätts ta reda på allt just via fb. Fast för mig har det nog inte inneburit att skickat färre sms än vanligt (mms däremot har jag slutat med sedan jag skaffade iphone, jag stänger av dataroamingen). Men jag når fler med fb än jag tidigare gjorde med sms. Så jag använder båda delarna.

Och pappersvykort skickar jag ju via postens app som avhandlades här nyligen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-07-18, 09:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Och det kryper allt längre ned i åldrarna...

Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-07-18, 10:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Jag har ingen smartfon. Sonen har givit oss en, men jag tror den blir liggande. I övrigt håller jag med alla ovan, och tror som Lissi att det blir omodernt snart...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-07-18, 11:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag har ingen smartfon. Sonen har givit oss en, men jag tror den blir liggande. I övrigt håller jag med alla ovan, och tror som Lissi att det blir omodernt snart...
Snarare är det den fasta telefonin som går i graven. I nyare hus har vi enbart IP telefoni numera i Sverige. Går att ansluta den vanliga telefonen med rätt kabel. Förutsätter givetvis nyare modeller. Jag har tefefonin i min månadsavgift till bostadsrättdföreningen. Nästan alla jag känner som inte har det så har tagit bort den fasta telefonen och snart försvinner våra riktnr.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-07-18, 11:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Och det kryper allt längre ned i åldrarna...


eller....kanskje heller :
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-07-18, 11:48
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Jag säger bara: Våga Vägra Asociala medier! Umgås öga mot öga i stället.

Visst är det mycket trevligare att låta blicken svepa över hav och öar i stället för att glo i en telefon. Närvaro i stunden börjar bli utrotningshotad. Trist trist trist.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-07-18, 13:58
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Jeg har smart-telefon, men har den selvsagt ikke framme når jeg er ute og spiser på en taverna. Da ligger den gjerne igjen på hotellrommet, og hvis jeg har den med, kobler jeg ut all lyd og legger den lengst ned i en lomme. Hverken min eller andres verden går under om jeg ikke er tilgjengelig for andre enn dem jeg møter ansikt til ansikt i noen timer. Hvordan skal man fullt ut kunne nyte det greske hvis man ikke er i stand til fullstendig å gi slipp på sin verden der hjemme for en kveld eller en dag, men hele tiden må ha et øye på hva som skjer der hjemme?


Jeg hørte nylig en som sa at når man er ute og reiser, er det ikke lengre det viktigste å oppleve noe, men å fortelle andre hva man opplever........
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-07-18, 14:23
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Jag har med mig min smartphone på semestrarna, den är så mycket mer än telefon, den tjänstgör även som GPS Navigator, Karta, MP3 Spelare, Ljudbokspelare, Reseguide, Transportstatus (grymt tex när man väntar på färjan o kunna knappa in på marine traffic o se vart den håller hus) Kamera, och ett utmärkt sätt att kunna hålla vänner o bekanta som är intresserade uppdaterade, förr fick de på sin höjd ett vykort nu kan de få det dagligen, i form av foton jag själv tagit.

Dessutom brukar jag köpa ett kontantkort lokalt så jag har nät i mobilen på semestern. Och jag har även en powerbank med mig i väskan så jag kan ladda den när batteriet inte räcker hela dan på språng.

Men sen är det ju självklart så att jag inte alltid sitter och använder telefonen, tex på resturang gör jag inte det, annat än som kamera då, och läser gärna en fysisk bok på stranden.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-07-18, 16:46
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Min mobil stannar hemma på semestern. Jag är alltid tillgänglig, dygnet runt i mitt arbete, så semestern är den tid när jag vill vara ledig och framförallt inte tillgänglig! . Maken har sin mobil på o den öppnar vi kanske varannan dag, mest för att våra barn kan skicka meddelanden om det är något särskilt de vill oss eller något har hänt. Kollar lite, någon enstaka gång före hemresan på hotellets utlåningsdator, för att kolla vindarna så båtarna går som de skall.
Minns förra sommaren när vi såg flera med plattor, mitt i värmen på stranden. Plåtade och surfade. För oss är det inte semester, vi avstår så mkt det går. Det är avkoppling mot vardagen för oss. Att vara närvarande i nuet och uppleva så mycket som möjligt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT