Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-03-06, 00:22
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: SOLRESOR gör som Vingresor gjorde på -90 talet!

Masse!
Tack för klockren analys och slutsats.
Anders
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-03-06, 08:02
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: SOLRESOR gör som Vingresor gjorde på -90 talet!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Inläggen i den här tråden har som jag ser det kommit att handla helt och hållet om frågan om att resa charter eller med egna separata bokningar. Efter att ha läst Ingelas inledande inlägg flera gånger har jag fortfarande svårt att se att det är det som är spörsmålet.

Jag upplever att Ingela är kritisk till charterbolagens agerande vad gäller ihärdighet i att vara kvar på resmålen och att de väljer nya resmål.

För mig känns det inte särskilt konstigt att charterbolagen skippar resmål som efter ett tag fått för liten efterfrågan, för att istället välja andra ställen som kan vara mera attraktiva. Det är väl den "religion" som vi hyllar i både politik och näringsliv i hela Europa. Det ska vara marknadskrafterna, tillgång och efterfrågan, och den fria konkurrensen som skall styra tillvaron. Att det sedan får jobbiga konsekvenser för näringsidkarna på den orten / ön / resmålet som drabbas är ju en självklarhet, liksom för de kunder, konsumenter, resenärer som fortfarande efterfrågar varan eller tjänsten.

Masse
Jag är mycket medveten om detta Masse men jag tycker det är lika tråkigt att det ska behöva vara så, vare sig det gäller Grekland, Thailand eller någon annan plats i världen. Och tyvärr är det inte den minskade efterfrågan som styr utan är helt och hållet beroende på att charterbolagen inte längre kan tjäna en massa pengar på platsen. Det är DET jag tycker är så djäkligt! Och hela denna fula branch av exploatering.

Å ena sidan vill turister se det genuina och äkta, som inga andra turister hittar, å andra sidan vill man ha det genuina och äkta serverat på ett smidigt och lättillgängligt sätt, gärna av en guide. som talar ens språk. Medan det knappast kan vara något dåligt att människor får kontakt med andra kulturer och nya erfarenheter, följs turism ofta av exploatering och miljöförstöring. World Tourism Organization förutspår att det internationella resandet kommer att öka med över 70 procent till 2020, kommer det verkligen att finnas paradisstränder och gömda pärlor så det räcker till alla?

Ingela
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-03-06, 15:29
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: SOLRESOR gör som Vingresor gjorde på -90 talet!

Ja, man undrar ju om det verkligen är minskad efterfrågan på resor till Santorini som gjort att det finns så få flygstolar? Man får ju, på plats , intrycket att Santo fortfarande är ett MYCKET populärt resmål! Brukar boka septemberresan någon gång i mars, men tänkte i år vara tidigt ute o kolla priserna redan 10 januari. Till min stora förvåning fanns det dock inga flygstolar kvar för långresor i höst, utan alla avgångarna efter mitten av augusti var redan slutsålda strax efter nyår.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-03-07, 06:54
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: SOLRESOR gör som Vingresor gjorde på -90 talet!

Precis, giottini! Det ÄR nästan omöjligt att hitta flygstolar till Santorini och även bra priser på flyg+hotell. Och tro mig, det beror inte på att HOTELLEN är för giriga. Jag känner flera hotellägare och ett exempel är ägaren till Hotell Captain Yannnis och Johanna Apartments som (inklusive de andra) har stora problem med Apollo pga att dom bara vill betala en ytterst liten procent av intäkterna till honom. 2011 skrev dom inte kontrakt för Captain Yannis pga av detta, men förra året tvingades han skriva under på nytt bara för att bara få hotellet att gå runt. Dom tvingar speciellt de små hotellägarna ned på knäna... Och sen får folk säga vad dom vill att det är marknadskrafterna mm som styr. NEJ, det är bara ren girighet från de stora charterbolagens sida, punkt slut!

Detta exempel är nu från Santorini, men det går till på precis samma sätt i alla länder runt om i världen. Och det är de mindre familjehotellen som tyvärr blir lidande. Och vill vi turister verkligen bara ha stora hotellkomplex och hotellkedjor att välja på? För så kommer det så småningom bli om detta fortsätter..

Ingela

Senast redigerad av Ingela A den 2013-03-07 klockan 07:10.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-03-15, 15:35
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: SOLRESOR gör som Vingresor gjorde på -90 talet!

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Jag har en del vänner som ofta bokar med Solresor till Santorini men snopna blev dom att upptäcka att i år finns det inga resor...Förra året var det nästan omöjligt att hitta biljett med Solresor så därför mailade jag Solresor och frågade varför. Jag fick detta svar:
Hej!
Tack för ditt mail,
Det var tyvärr inte tillräckligt många som ville boka Santorini med oss. Jag vet inte vilka mer som har Santorini som är en ganska dyr ö och det är väl b la därför som Apollo priser är högre än på deras andra resmål.

Vänliga solhälsningar

Susanne K
Solresor

Det djäkliga är ju att detta är ett bra exempel på "moment 22"! Ju fler charterturism plus all annan turism ju mer pengar börjar resturanger mm ta ut och speciellt på resmål som haft det väldigt knapert med ekonomin under många år.
Jag har bott på Santorini i mer än 20 år och sett hur det går till. Jag jobbade för Vingresor när dom öppnade sitt kontor i mitten på -90 talet. Såg hur dom sänkte och sänkte priserna på sina kontrakt till hotellägarna som slutligen fick en väldigt liten procent på sina rum. MEN dom vågade ju inte annat för tänk om dom inte klarade sig på egen hand. Efter några år på Santorini drog Vingresor också ner sina resor dit och stängde sitt kontor....nu hade dom mjölkat ut så mycket dom kunde och drog vidare till nästa lilla pärla för att mjölka lite till... Hemskt men sant!
Som tur är att många hotell har börjat lägga upp egna hemsidor och bokar självständigt, annars skulle de flesta tyvärr få stänga igen!

Och sant är också att priserna på Santorini har gått ner något enormt sedan förra året: det gäller hotell,tavernor, restauranger mm.

Ingela
Eftersom inlägget gällde varför "bolagen" lägger ned resmål, så har jag alltid undrat över varför ingen istället provar ett nytt sätt att få nya resenärer.
Det kan ju inte vara det primära att få en massa rum uthyrda på resmålet, utan det måste väl bla vara att få planet full och tjäna massor av pengar. Istället för att ha en mängd personal som skall hålla på med att förhandla med uthyrare och att få resenären att ta det eller det hotellet, så fixa bara flygningen.
Ett helt plan som bara säljer flygstolar till!
Då säger många, det finns ju de vanliga flygbolagen. Javisst, men de kör i många fall inte på chartermål. Om det nu skulle finnas någon slags charterlag som säger att man inte bara får ha "flygstolar" till försäljning så lägg då till en natt på en superbilligt hotell. Vill Du bo där så OK, annars kan Du som resenär tacka för Dig och fixa ditt eget boende.
Jag tror med all säkerhet att Solresor skulle få ett fullt plan i veckan med hugade "ö-luffare". Som många redan har sagt kan man ju boka boendet via internet, om man vill ha det så.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT