Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-12, 10:32
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Pengar.

Jag/vi ska strax resa till Grekland för första gången på många år och känner mig lite vilsen vad gäller pengar. Förr när jag och mina vänner åkte hade vi alltid resecheckar och lite inväxlade pengar och jag undrar hur ni resonerar kring det i detta århundrade. Jag vill ha antingen rena pengar eller resecheckar med mig men tänker att det kanske är lite korkat att vifta med resecheckar om de inte går att växla in någonstans. Funkar de fortfarande på småöar till exempel? (Eller på stora med för den delen.)

Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-12, 10:53
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Pengar.

Rena pengar eller kort.Du kan kolla här vilka öar som har bankomater.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-12, 11:14
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Pengar.

Jag vill inte ha kort. Funkar inte resecheckar?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-12, 11:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Pengar.

Där det finns bankkontor borde det funka med resecheckar, själv har jag inte användt resecheckar på väldigt länge, så tyvärr kan jag inte ge dig ett komplett svar, bara ett antagande. Själv gör jag mina pengauttag i bankomaterna, det tycker jag är det absolut bästa, men vill man inte ha kort, vilket jag har svårt att förstå, det är ju det absolut säkraste sättet att inte bli av med sina pengar, så är ju det inget hållbart alternativ.
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-12, 13:09
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Pengar.

Så ni säger att resecheckar är passé? Eller finns det fler röster som säger annat? (Jag är inte intresserad av en diskussion kring kontokort och ber er respektera det utan se att jag frågar efter resecheckar/rena pengar.)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-12, 13:32
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Pengar.

Vi var på Samos två veckor i somras. Vi tog ut pengar två gånger med kort, men använde endast kontanter, d.v.s. vi betalade allt med pengar - i affärer, biluthyraren, bensin, restaurangnotor (de flesta restauranger tog inte ens kort).

Vad jag vill säga är att vi gick omkring med ganska mycket kontanter på oss och det kändes tryggt. När vi åkte hem visste vi exakt hur mycket vi hade gjort av med. Inga överraskningar när man får kontobesked med en massa uttag på kortet som man man har svårt att komma ihåg vad de var.

Resechecker torde väl fungera fortfarande (fråga på banken), men då måste du ju växla in dem först. Jag skulle ta med kontanter av bekvämlighetsskäl!
Anneli
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-09-12, 13:32
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Pengar.

Rena pengar i så fall. Visste inte att det fortfarande fanns resecheckar...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-09-12, 13:35
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Pengar.

Ber om ursäkt! Såg på Nordeas hemsida att de VISST finns och dessutom rekommenderas i vissa fall!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-09-12, 13:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Pengar.

Tror ikke jeg har brukt reisesjekker på 20 år, men de finnes jo fortsatt. Har sakset følgende fra en artikkel på nettstedet travelmarked:

Reisesjekker
Utbredelsen av reisesjekker er med kredittkortenes fremmarsj blitt vesentlig mindre. Dette har inntil videre betydd døden for to sjekktyper, postsjekker og eurosjekker, som avgikk ved døden ved utgangen av år 2000. Men man kan fremdeles kjøpe de gode gamle reisesjekkene fra Thomas Cook eller American Express i banken. Disse sjekkene kan du få på forskjellige beløp og forskjellige valutaer.

Det finnes nemlig fremdeles situasjoner hvor det anbefales at man bruker reisesjekker. Dette gjelder eksempelvis hvis man skal til Nepal eller Laos, eller hvis man generelt skal langt unna allfarvei. En håndfull reisesjekker er også et godt supplement til kredittkortet hvis man for eksempel skal på en lengre reise. Fordelene ved reisesjekker er at de kan brukes over det meste av verden. De er også forsikret, så du får alle pengene dine igjen hvis de skulle bli stjålet. Husk derfor å skrive ned numrene på reisesjekkene dine på et stykke papir som du oppbevarer separat.

Ulempene ved reisesjekker er at de er dyre. Det koster omkring 200 kr. å få dem utstedt, og når de skal innløses igjen må man som regel betale et gebyr som fastsettes av den banken som skal veksle sjekken. Dette koster omkring 30 kr. per sjekk, men gebyret kan saktens være høyere.

En annen ulempe ved reisesjekker er at de ikke er så fleksible som kredittkort fordi man ofte ikke kan bruke dem i butikker eller restauranter osv. Enkelte steder, som for eksempel i Moskva, vil ikke reisesjekker aksepteres i det hele tatt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-09-12, 13:55
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Pengar.

Jag svarar igen Rena pengar!!!.Ursäkta att jag inte läste ordentligt.Jag använder kort av bekvämlighets skäl inte säkerhetsskäl ,så du kan absolut klara dig med kontanter.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-09-12, 14:44
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Pengar.

Du klarar dig gott på kontanter och resecheckar. Nackdelen med checkar är att du är beroende av en bank för att hämta ut pengar. På vissa mindre öar kan det vara ett problem.

Men det finns en "mellanlösning". Du kan hos tex Forex få ett kort som du "laddar" med den summa du vill ha med dig. Det är inget kreditkort eller något sådant och fungerar i ATM-maskinerna i Grekland. Fördelen med det är att du är oberoende av bankernas öppettider. Man kan ju kalla det för resecheck på kort...

När pengarna på kortet är slut så är de slut. Det går inte att övertassera eller ta ut mer än som laddades på kortet från början. Du kan döda kortet när du kommer hem eller spara det till nästa resa och ladda det igen.

Och skulle det vara så att du behöver mer pengar snabbt kan kortet laddas av någon i Sverge. Så slipper man trassla med att skicka pengar till Grekland. Det tar både tid och kostar... Så det finns vissa fördelar med det kortet.

Du kan läsa mer om det på Forex hemsida.

Peter
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-09-12, 17:25
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Pengar.

Tack för alla svar! Det där låter lysande Peter och jag springer raskt över till Forexs hemsida för att läsa.

Tack Admirala för klippet. Ja, vi har använt resecheckar på långresa i Indien relativt nyligen och ja....men, som sagt, det var ett tag sedan jag var i Grekland så. Men nu kanske Peter löst vårt lilla problem!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-09-12, 17:29
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Pengar.

Det där var ju lysande, Peter. Global cash (så heter tydligen kortet) är lösningen! Tack.

Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-09-12, 17:42
pulta pulta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Nygård
Inlägg: 70
Standard Sv: Pengar.

Hejsan
Jag var i Grekland nu i sommar och ville INTE heller ha kort med mej.Jag är väl lite gammaldags av mej hmmmmm.
Jag växlade in här hemma på Forex vad jag trodde skulle gå åt och lite till sen la jag in pengarna ihop med passet i en deponeringsskåp på hotellet och hade bara med mej det som jag trodde gick åt varje dag.Gick hur bra som helst att ha det på detta "gammalmodiga" sätt.
Trevlig resa
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-09-13, 22:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pengar.

På små öar är resecheckar värdelösa eftersom det krävs tillgång till bankkontor. Bäst för den som vill ha det som i gamla dar är väl då att ta med en packe pengar att resa runt med. Kan bli ganska stora summor för den som betalar beonde på plats. Tänk också på att försäkringsbolagen inte ersätter förlorade kontanter.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-09-13, 22:47
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
På små öar är resecheckar värdelösa eftersom det krävs tillgång till bankkontor.
Eva
Pratar man riktigt små öar så är väl även ett plastkort värdelöst, men numera finns det väl inte så många öar som inte har en ATM.

I minnet finns ju fortfarande Fourni då vi var där första gången för några år sedan. Behövde man ta ut pengar så skickade man kort och tillhörande kod med han som körde båten till Ikaria så tog han ut pengar i ATM:en där och så fick man pengarna då han kom tillbaks. Numera finns det en fungerande ATM även på Fourni.

Mvh Janérik (som kör mycket med kort och knappt kan stava till resecheck)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-09-14, 02:56
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av pulta Visa inlägg
...vad jag trodde skulle gå åt och lite till sen la jag in pengarna ihop med passet i en deponeringsskåp på hotellet....
Nu är det väl inte så vanligt i Grekland men jag har hört talas om att värdeskåp har länsats där också. Det händer ju att hotell rånas där också tyvärr.

Så det där kortet kanske kan vara en bra grej för dig också? Skulle du bli av med kortet så får du ett nytt och så finns pengarna förhoppningsvis kvar. Om du inte slarvat med koden... Och man slipper massa problem...

Personligen så gillar jag att "äventyra" lite i Grekland. Åka dit den lille näbben pekar utan att boka bara för att se vad som händer. Och det har gett mig många härliga upplevelser.

Men det finns en sak jag inte prutar på. Och det är att ha full kontroll på pass, pengar och piljetter mm. Jag har alltid med dubbla kopior på passet, piljetterna och pörkortet... Att förvaras på olika ställen. Ena bunten i stora ryggan, den andra i den lilla dagryggan som även är handbaggage. Ett övermått av pengar förvaras tryggt på flera olika kort att användas efter behag. Så har jag gjort rätt länge oavsett vart jag har rest.

En annan liten grej. Nu tror jag risken att bli rånad är väldigt liten på de flesta ställen i Grekland, men det kan man tyvärr inte säga om resten av världen. Men det skadar inte att vara lite försiktig där ändå...

När jag hämtar ut pengar från en ATM så brukar det ju bli minst 1500 - 2000 åt gången så det räcker några dagar. Man ska ju äta och leva och kanske köpa någon färjebilljet. Största delen av dessa pengar stoppar jag i en liten tunn reseplånbok som jag kan bära på mig utan att den syns. (Förr lade jag bara pengarna i en låda på rummet men det gör jag inte längre.) Sedan har jag alltid 30 - 40 € löst i fickan tillsammans med mynten. Då kan jag betala på Tavernan utan att "flasha" med en plånbok med massa sedlar.

Och skulle jag ha oturen att råka illa ut så kan jag slänga fram det jag har i fickan och hävda att jag inte har mer... Och sedan be en bön...

Det är faktiskt ett gammalt trick från New York. En rånare vill normalt sett inte komma nära sitt offer eftersom han då blir gripbar/sårbar. Han tar normalt sett det som erbjuds honom och sedan sticker.

Vilket påminner mig om en notis i SydSvenskan för några dagar sedan. Den handlade om den oerhört intelligenta killen som fick för sig att han skulle råna en karateskola... Polisen kom och körde honom till sjukhuset...

Peter
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-09-14, 07:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Pratar man riktigt små öar så är väl även ett plastkort värdelöst, men numera finns det väl inte så många öar som inte har en ATM.

Mvh Janérik (som kör mycket med kort och knappt kan stava till resecheck)
Precis. ATM finns oftast men inte bankkontor lika ofta. På Folegandros som ändå har en bofast befolkning på ca 700 och mycket turister under sommaren sköts bankomaten från Aten, sa mannen på kommunkontoret när automaten var ur funktion några dagar. Jag tycker nog att kombinationen kontanter och att ta ut pengar i uttagsautomat är bäst. På små ställen fungerar det inte att betala med kort. Forexkortet har jag bara sett folk använda vid resor längre bort men det fungerar säkert i Grekland. Känner en person som blev strandsatt några dagar på en ort i Venezuela för att kortet trots löften från Forex inte fungerade där.

Eva

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-09-14, 09:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
...för att kortet trots löften från Forex inte fungerade där.
Derfor anbefaler bankene/kortselskapene at man alltid tar med seg to kort på reise.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-09-14, 10:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Derfor anbefaler bankene/kortselskapene at man alltid tar med seg to kort på reise.
I vissa delar av syd och mellanamerika fungerar våra vanliga kort inte alls i bankomaterna så problemen kan tyvärr bli ganska stora även med två kort.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT