Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2019-09-03, 15:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Med kapten Corelli, stickning och sudoku på öluffartur.

Så innehållsrikt vissa dagar kan bli fast det startar så lugnt och lite tråkigt.

Allt fungerade perfekt. Vaknade klockan halv 3 på Arlanda Hotellby igår morse. Shuttlebuss till Arlanda och missade den goda frukosten på hotellet,men det finns frukostserveringar öppna före 4 på Arlanda utrikes. Genomgående incheckning Arlanda- Munchen-Aten-Samos. Jag hade planerat att ha det viktigaste i handbagaget, då jag var säker på att min knallgula väska inte skulle klara av hela resan till Pythagorion, utan övernatta någonstans i Europa.

Men väl på Samos flygplats kunde jag konstatera att väskan fanns på bandet. För övrigt håller man på att bygga om flygplatsen vilket den är i stort behov av. 10 Euro är nu kostnaden för taxi in till Pythagorion.

Taxin fick verkligen köra i serpentin, en riktig sightseeing-resa. Man försöker undvika störande motortransporter på den stora huvudgatan efter klockan 12 på dan. Så då är det stopp för biltrafik. Bra tycker jag.

Det var framme vid hotel Damo som mitt lugn försvann och helvetet brakade loss. Sånt kan hända när man stigit upp klockan halv 3. Ingen madam i receptionen på Damo. Med en isad ouzo satt jag utanför och väntade på henne i 2 timmar. Jag hade meddelat henne att jag skulle komma klockan 17.30. Även en taverna och ett cafe var involverad i mitt dilemma. Klockan 19.30 gav jag upp och stapplade till taverna Symposium. Då var rejält trött, hungrig och eländig. Beställde kyckling i citronsås och bad om att lämna mitt bagage för att söka annat boende. Tillbaks till Damo, receptionen fortfarande öde. Efter ytterligare 2 vändor till Damo hittade jag ett annat boende för mina två nätter här, dock dyrare,hotell Polixeni, som vi bott på tidigare. När jag slutligen återvände till taverna Symposium var jag ganska rödglödgad. Tänk att jag som är lite handikappad i fötter och ben kunde få upp en sådan fart på Pythagorions kullerstensgator! Och oj, vad maten smakade gott!

Förmiddagens promenad gick till Remataki-stranden. Lite bilder längs färden.



Pension Sunshine. Vi har aldrig bott där sen Eva avled. Men jag fick en pratstund med Evas dotter. Hon berättade att första året efter Evas död hade hon ingen uthyrning. Året därpå arrenderade hon ut Sunshine, men fick ingen betalning, så hon kastade ut arrendatorn. Nu har hon tagit över och det verkar som hon byggt ut till vänster om pensionatet.




Piittoresk blomlåda. Jag (och Janne) skulle kalla det för pittoresk postcykel.



Remataki-stranden. Lite för mycket med solstolar för att jag skulle trivas. Men fin utsikt.




Taverna Faros.






Avslutade promenaden med ett krus på taverna Pythagorion,mitt favoritställe. Blev sittande där med ett sudoku.

Om allt går enligt planerna åker jag vidare till Agathonissi imorgon.

Birgitta.
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT