Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-03, 11:33
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Rafina, lite undringar

Hej alla greklandsfantaster, jag behöver hjälp!
Jag, min man och vår 4-årige son ska öluffa i juli.
Det är hela sju år sedan min man och jag reste till Grekland senast och vi har alltid flugit direkt ut till öar.
Denna gång landar vi dock i Aten och eftersom vi måste övernatta en natt på fastlandet innan vi kan bege oss ut i övärlden (och en natt när vi ska hem) så känns det lite nervöst. Vi är ju så orutinerade och jag gillar inte storstäder och när det är för rörigt (tänker främst på Pireus).
Jag har läst lite om Rafina och det verkar ju vara lite lugnare och lättare att hitta i hamnen men det verkar inte gå så jättemånga båtar därifrån.
Jag har letat efter båt till Naxos exempelvis (har inte riktigt bestämt vart vi ska ännu) men jag hittar bara highspeed-båtar.
Ni som åkt via Rafina, vet ni om det bara går snabb-båtar därifrån och inga "vanliga" färjor???
Det skulle väl funka men det känns som om fyraåringen skulle ha roligare om man kunde knalla omkring lite under färden...eller hur har ni andra småbarnsfamiljer gjort?
Jag är jättetacksam för alla tips jag kan få!!!
//Anjas
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-03, 11:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rafina, lite undringar

Den här bilden hade jag som bildgåta, den är från Rafina. Som du ser ligger där minst en färja - däremot vet jag inte vart den gick.

Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-03, 12:51
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Sv: Rafina, lite undringar

Tack för snabbt svar.
Ja, det syns ju faktiskt ett par färjor...jag får leta lite till.
Tack för en bra bild, ger mig en uppfattning om storleken. Känns som om Rafina skulle passa oss bra.
Tar gärna emot fler tips.
//Anjas
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-03, 14:16
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Rafina, lite undringar

Vi åkte highspeed från Naxos till Rafina. En jättebåt, så det går finfint att knalla runt lite, även om det förstås inte finns något utedäck att gå ut på.
Resan går ganska snabbt också.... kan ju vara en fördel när man åker med små barn.

Carina - som rekommenderar Rafina å det varmaste.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-03, 16:08
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Rafina, lite undringar

I Juli går det både Cattar och vanliga färjor till Naxos, och flera andra öar i Cykladerna, från Rafina. Vänta ett par veckor och kolla GTP igen. Just nu håller de på att uppdatera alla färjetider varje dag inför denna sässong.

Cattarna är snabba men dyrare. Men 4-åringen kan springa av sig en del innombords. Cattarna är rätt stora och har två däck... Och är han tillräckligt envis kanske han kan få komma upp på bryggan...

Ingen får gå ut på akterdäck under färd för det går fort, och skulle det hända något blir det totalkatastrof... På vanlig färja måste ni hålla honom under konstant uppsikt för där kan en 4-åring hitta på de mest dumma saker...

Det är enkelt att ta sig till Rafina och det är så smått där att det är inga problem att hitta runt. Inkfish´s bild visar i princip hela hamnen...

Om ni måste vänta på båt så sätt er på näst sista Tavernan ut mot hamnen, innan grindarna. Hyfsat käk och inte alltför dyr. Låt er inte lockas in på de ställena som serverar fisk. Säkert jättegott men kostar halva semesterkassan...

Peter
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-03, 19:22
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Sv: Rafina, lite undringar

Tack, tack snälla ni för så bra svar.
Och det är klart, det kan ju vara en poäng i att vara tvungen att stanna "inombåts" med en fyraåring (kortare restid är väl inte heller så dumt).
Det var jättebra att få veta att det kommer dyka upp fler färjetider framöver, tyckte att det var lite väl tunt med såna...
Återigen ett stort tack för era svar!!!
//Anjas
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-03, 19:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rafina, lite undringar

Hej!
Bara en liten fråga? Ska ni övernatta i Rafina? Då ska ni nog kolla upp hotell/pensionat tidigt.Där finns inte så mycket att välja på KONSTIGT NOG tyckte vi förra sommaren...
Då bodde vi på Coralli, men det var inte så billigt...Ändå billigare än de andra hotellen som ville ha ca 90-100 euro för en natt.
Däremot går bussar till och från flygplatsen väldigt ofta...Vi var där senast i augusti 2006. I augusti i år ska vi dit igen men tar då första natten på Evia, direkt från flyget via Rafina.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-03, 22:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Rafina, lite undringar

Då det gäller boende så tror jag vi betalade 80 € på Avra, riktigt fint hotell med en rejäl frukostbuffe. Vi bodde utan havsutsikt vilket gjorde det lite billigare och så reste vi i september.
Jag läste ett inlägg här nånstans om någon som hade bott i ett samhälle några km från Rafina om jag inte minns fel, kan förresten ha varit ett resebrev också. Kan ju vara vettigt att söka rätt på det också.
Gällande vanliga färjor så har jag för mej att Alpha Ferries Aqua Jewel körde åtminstone en del av förra säsongen till Naxos några dagar i veckan, annars är det några färjor som går bara till Paros har jag för mej.


Mvh Janérik
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-03, 22:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rafina, lite undringar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Då ska ni nog kolla upp hotell/pensionat tidigt.Där finns inte så mycket att välja på KONSTIGT NOG tyckte vi förra sommaren...
Precis det har jag också funderat på. Gissar att Rafina inte riktigt vaknat och förstått att de kan vända sig även till båtresenärer som INTE är greker som kommer med bil direkt till färjan - utan flygburna utlänningar som behöver övernattning.

Där är ju så enormt mycket trevligare och behändigare än i Pireus.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-04, 08:24
Anjas Anjas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 27
Standard Sv: Rafina, lite undringar

Hej på er igen.
Angående övernattning i Rafina så börjar jag faktiskt känna lite panik. Vi har inte velat boka något förrän vi bestämt vart vi skulle åka ifrån. Och eftersom jag inte tidigare har hittat så mycket båtar från Rafina så visste jag inte om det skulle bli därifrån.
Tyvärr så måste vi övernatta för vi landar i Aten vid ca 19:30. Och så ska vi ha vårt bagage och hitta en buss/taxi vidare. Det blir lite jobbigt att försöka sig på någon nattfärja med lillkillen efter en lång dag. Det verkar bättre att få sova ordentligt och komma iväg morgonen efter istället.
Och samma sak när vi ska hem, planet går vid ca 11:00 så vi måste ta oss till fastlandet dagen innan.
Så jag hoppas att jag hittar boende i Rafina, det vore smidigast känns det som. Jag är bara så dålig på det här med bokning per telefon...ja, jag vet, löjligt va!
Nu vet jag iallafall, tack vare er, att det kommer gå både vanliga färjor och snabb-färjor till Naxos/Paros. Och de öarna är ju iallafall lätta att resa vidare ifrån (vi vet ju inte riktigt vart vi ska ännu).
Tack för era tips!
//Anjas
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-13, 13:20
Petropellas avatar
Petropella Petropella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 46
Standard Sv: Rafina, lite undringar

Vet någon hur förbindelsen mellan Rafina och Aten funkar?
Buss,vilken isåfall,hur ofta,hur lång tid tar det ?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-13, 14:40
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Rafina, lite undringar

Citat:
Ursprungligen postat av Petropella Visa inlägg
Vet någon hur förbindelsen mellan Rafina och Aten funkar?
Buss,vilken isåfall,hur ofta,hur lång tid tar det ?
Hej !
Här är svar på dina frågor :http://www.athensinfoguide.com/gettingaroundbus.htm

/ Tom
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT