Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-22, 18:12
Curva Suds avatar
Curva Sud Curva Sud är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 11
Standard Kykladerna - kvinnor och vin, surfing och natur. Eller?

Jag och min kompis är i 24-årsåldern och ska flyga ner till Santorini den 9/6 för att starta vår öluff därifrån. Kommer även använda Santorini som vår hemreseö. Det blir en tvåveckors-tur. Nu har jag ju hört lite delade meningar om just Santorini, en del verkar digga ön medan andra inte har så mycket över för den. Jag tänkte att vi borde ge oss av från "Santo" per omgående och segla ut på böljan den blå för att besöka andra öar, kanske sen att man kommer tillbaka till Santorini ett par dagar innan hemresa för att slappa, samla sina tankar och försöka komma ihåg vad man sa till den där tjejen på Ios egentligen? Haha, så illa ska det inte behöva bli, men visst vill vi ha en hel del party och fart och fläkt.

Det bästa partyt hittar man antagligen på Ios, så den ön är redan inbokad i vår planering. En eller två ytterliggare öar bör väl hinnas med? I så fall är vi sugna på lite vattensport á la vindsurfing, vet ni någon ö som kan tänkas ha nybörjarkurser? Vi har heller inget emot att ströva runt i naturen och filosofera om livet under en eftermiddag, finns det någon ö med en natur som står ut lite extra? Vore väldigt glad om ni kom med lite tips om antal öar man bör hålla sig till under två veckor, egna favoritöar och kanske framförallt ett ruttförslag! Det kommer antagligen inte bli som man tänkt sig ändå, kanske vägrar vi lämna vår nya favoritö m.m., men det är kul att fördriva regniga söndagar i april med lite romantiserande planering.

Tacksam för idéer. //Erik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-22, 20:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kykladerna - kvinnor och vin, surfing och natur. Eller?

Vid stranden Golden Sands på Paros är det gott om surfare så jag tror säkert att det finns kurser av varierad svårighetsgrad där.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-23, 18:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kykladerna - kvinnor och vin, surfing och natur. Eller?

Citat:
I så fall är vi sugna på lite vattensport á la vindsurfing. Vi har heller inget emot att ströva runt i naturen och filosofera om livet under en eftermiddag.
Allt det där finns på Ios så ni kan stanna där hela resan. Ios är visserligen ingen grön ö, men det finns gott om platser att filosofera på. Till exempel på tavernan vid Valma beach. Dit kan ni gå kustvägen, under den korta vandringen kan ni dyka från klipppor och snorkla efter bläckfisk. Annars passar Naxos eller Paros bra också.



Valma - en bra plats att filosofera på.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-04-23 klockan 18:58. Anledning: La till bild
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-23, 20:36
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Kykladerna - kvinnor och vin, surfing och natur. Eller?

Om ni börjar med Ios, och av någon anledning tröttnar, så finns ju Amorgos inte allt för långt bort. Bättre plats för filosofi än "Det stora Blå" finns väl inte. Santorini är ju bäst att spara till sist eftersom hemresan går därifrån, så slipper ni missa den.

Abi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-24, 00:46
Curva Suds avatar
Curva Sud Curva Sud är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 11
Standard Sv: Kykladerna - kvinnor och vin, surfing och natur. Eller?

Ja, som sagt, man vet ju aldrig hur sugna vi kommer vara på att lämna Ios när vi väl bott in oss där ett par dagar. Kanske blir vi kvar där, det verkar ju i alla fall vara en ö som "Kalimera" håller kär och nära sitt hjärta. Kan det ha att göra med din, förlåt, ungdoms synder?:-) Hoppas det, för då kan det nog vara något för oss...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-24, 20:01
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Kykladerna - kvinnor och vin, surfing och natur. Eller?

Surfing... har sett surfingstränder på både Paros och Naxos. På Paros är det Golden Beach (tror jag den hette) och på Naxos är det en strand som ligger utanför Chora (huvudorten)... vid den lilla flygplatsen!

Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-27, 09:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kykladerna - kvinnor och vin, surfing och natur. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Curva Sud Visa inlägg
Kanske blir vi kvar där, det verkar ju i alla fall vara en ö som "Kalimera" håller kär och nära sitt hjärta.
På den gamla goda tiden - när jag var mer Iosfierad än vad jag är idag - fanns det ingen anledning att lämna ön. Visst gjordes en del tappra försök, men efter någon dag eller två i exil var det bara att återvända. Kanske ni kommer uppleva detsamma.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-20, 22:42
Curva Suds avatar
Curva Sud Curva Sud är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 11
Standard Sv: Kykladerna - kvinnor och vin, surfing och natur. Eller?

Pallrade iväg till biblioteket häromdagen och lånade mig en vagabondsk guidebok. Läste en skön text av en tjej som återvände till Ios efter 5 års exil. Hon återkom hela tiden till den där speciella Ios-känslan, hon ville uppleva den igen. Inte vet jag vad hon hade för sig på ön för fem år sedan, hehe, men hennes tid där hade verkligen gjort avtryck hos henne, det märktes.

Förhoppningsvis kan jag och min kompis få fatt på den där mystiken också, nå det där stadiet i sinnet som man bara får tillträde till vid några enstaka tillfällen under ett år eller kanske ett helt liv. Dagar i total lättja, sinnet fullt av konstruktiva tankar och man bubblar av livslust och iver över att få se vad som väntar bakom nästa krön....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT