Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-17, 16:39
alfon5s alfon5s är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 17
Standard Boende på resandefot

Hur lätt är det att hitta bostad för en natt när man är på resandefot? Jag tänker då inte i kuststäderna eller på öarna utan när man hamnar mitt inne i landet någonstans, i norra delen av Grekland. Brukar det skyltas med ledigt rum eller liknande? Någon som vet???
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-17, 22:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Boende på resandefot

Norra Grekland är ju ett relativt stort område, börjar väl vid Parga och slutar vid turkiska gränsen, var det slutar i söder vet jag inte riktigt men en gissning vid ostkusten kan kanske vara trakterna runt Katerini. Ska man hårddra så går nog inte norra Grekland ens ut till västkusten.
Ett första tips är alltså att komma med lite närmare reseplanering så kan säkert någon hjälpa dej här. Ett grundtips är att det oftast är ganska lätt att finna boende.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-18, 08:05
alfon5s alfon5s är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 17
Standard Sv: Boende på resandefot

Tack för svar! Jag håller med om att det var ett vidsträckt område jag frågade om. Men det är så att vi under några veckor kommer att resa runt mycket och jag vet inte riktigt var vi hamnar eftersom vi inte har någon detaljerad plan. Jag vet ju att det på öarna i hamnarna står personer med skyltar om att man hyr ut bostad och att det är lätt att hitta bostad i kuststråken. Men jag funderar om det är svårt att hitta boende i de trakter där det inte är lika vanligt att man "turistar" som ex mitt inne i landet.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-18, 13:17
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Boende på resandefot

Finns oftast skyltat att rum finns att hyra, eller pension, eller dylikt om inte annars stannar man på "torget" i byn och frågar på nått café så brukar det alltid lösa sig!

C
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-18, 15:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Boende på resandefot

Men... det er ikke så mye "rom til leie" i de nordre delene, iallfall er det få "domatia"-skilt å se. Frappes forslag om å stikke innom en café e.l. er bra!

Ellers så er hotell også jevnt over rimeligere i Nord-Hellas. Vi har reist over mesteparten av dette området, og det er ikke særlig vanskelig å få overnatting (på hotell) selv i høysesong, men det er ikke sikkert du får akkurat i den byen du har tenkt deg. Noen av byene har kanskje bare ett hotell, for eksempel, og det kan jo være fullt. Skal du til byer med forholdsvis mye turisme (til å være denne regionen), som for eksempel Edessa i august, er det ikke sikkert du finner overnatting der.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT