Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-19, 20:01
IronMike IronMike är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 2
Standard Blandad information mottages gärna.

hej!

Åker till Samos för första gången med min sambo den 27:e maj nu med fritidsresor, blev en sista minuten ospecificerat, vi har inga barn och ser oss ganska flexibla, är båda i 30 års åldern, någon som gjort något liknande och har bra/dåliga erfarenheter av detta?

Vidare så har jag hört att vädret i slutet på maj och precis i början på juni kan vara lite halvdant, inte alls ovanligt med regn eller moln, detta läste jag efter att resan var bokad, är livrädd nu eftersom jag vill verkligen ha sol på mig denna vecka vi är där! Några kommentarer på detta?

När det gäller priser har jag hört att det är som hemma, kanske något billigare att äta ute, men cirka 150 spänn för en relativt enkel kött/fiskrätt, några tankar om detta? Kanske finns någon som varit där nyligen och kan ge lista upp massa priser för olika ting, vad som helst, men ju fler desto bättre, bara intressant att veta.

Vi hade dessutom planerat att hyra moppe, men nu verkar det som att det behövs a-körkort för det vilket vi inte har, frågan är om man vågar hyra endast med b-körkort, för vem skulle bli ansvarig om olyckan är framme när man inte har har giltigt körkort?

Avslutningsvis tar jag gärna konkreta tips på just restauranger, nämn gärna namn, lokalisering, prisklass och vad ni själva åt, tar tacksamt emot tips på allt från enkla lunchställen till finare restauranger.

Ordet är fritt för vilket tips/råd som helst!

TACK!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-20, 09:15
eage eage är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Blandad information mottages gärna.

Hei!
Dere trenger ikke a-førerkort for å leie moped!
Det er dyrest å spise på havna og best mat og service får du på Symposium som ligger i en koselig hage rett bak havna!
Været blir bra så sent i mai, har vært der hvert år siden 96 på den tiden og alltid varmt og fint, kommer det regn varer det en time og så skinner sola igjen! En helaften på gresk vis anbefales å oppleve på nattklubben Amadeus, levende musikk og hovedsak greske gjester som kaster seg ut i dansen! Ha en herlig semester på en vidunderlig vakker øy!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-20, 14:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Blandad information mottages gärna.

Citat:
Några kommentarer på detta?
Vädret kan vara mindre bra, men troligen får ni sol även om det inte finns några garantier. Normalt sett så är det ganska varmt och soligt. Tyvärr är ju vädret inte normalt längre så man kan aldrig veta. Just nu är det över 30 grader på sina platser, och regn och åska, inte överallt förstås.

Citat:
När det gäller priser har jag hört att det är som hemma, kanske något billigare att äta ute, men cirka 150 spänn för en relativt enkel kött/fiskrätt, några tankar om detta?
Det är billigare att äta och dricka på krogen i Grekland, det är en av de saker som fortfarande kan betraktas som billigt. Så mycket som 150 kr per person är det ovanligt att vi betalar.
Citat:

Vi hade dessutom planerat att hyra moppe, men nu verkar det som att det behövs a-körkort för det vilket vi inte har, frågan är om man vågar hyra endast med b-körkort.
Enligt grekisk lag måste man ha körkort för motorcykel för att hyra moped eller skooter över 50 cc, vilket de flesta är. Alla uthyrare bryr sig inte utan hyr ut ändå. Men man måste ha körkort för bil, annars är det helt omöjligt. På Samos är de ganska hårda, åtminstone i Pythagorion där vi brukar hyra.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-20, 15:06
IronMike IronMike är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 2
Standard Sv: Blandad information mottages gärna.

Tack så mycket för båda svaren, jag noterar tipsen. Ska absolut testa Amadeus! Antar att det inte är någon idé att grubbla på vädret, såg att det är varm men regningt just nu, men det är säkert bara till våran fördel eftersom sannolikheten att det ska regna nästa vecka med förefaller som mindre då

Glädjande att höra att maten är ännu lite billgare förmodligen, hur är det med sprit då? Ska man köpa på Arlanda, förbeställa på flyget ner inför hemresan, eller köpa på plats i Samos, eller på flygplatsen i Samos innan man flyger hem? Jag syftar på märkessprit, typ Smirnoff, Absolut, kanske någon bailys etc. Tar gärna några prisexempel
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-20, 15:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Blandad information mottages gärna.

Citat:
men det är säkert bara till våran fördel eftersom sannolikheten att det ska regna nästa vecka med förefaller som mindre då
Så är det ju.

Citat:
Ska man köpa på Arlanda, förbeställa på flyget ner inför hemresan, eller köpa på plats i Samos, eller på flygplatsen i Samos innan man flyger hem?
Ni kan inte handla sprit på Arlanda eftersom ni flyger inom EU. Huruvida det är billigare på flygplatsen eller i en vanlig affär råder det delade meningar om. Utbudet är hur som helst större i affärerna på taxfree. Kolla priserna i affärerna, ser de okej ut: bunkra upp, annars: vänta till flygplatsen och håll tummarna att det är bättre priser där.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-28, 17:25
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Blandad information mottages gärna.

Brukar vara ganska billigt på flyget, dom har specialerbjudande för det mesta. Vin skall man köpa på Samos!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT