Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-24, 12:15
Greklandsvän Greklandsvän är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 16
Standard Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Hejsan!

Vi ska flyga hem kl 16 i mitten av juli (11/7) och kommer, såsom det ser ut nu enligt planen, att resa in från Naxos. Vi har tittat på färjorna på hemsidan gtp.gr, men utan att lyckas hitta en snabbfärja som går in på f m samma dag.

Finns det ytterligare färjetrafik eller omfattar gtp.gr alla färjor som trafikerar öarna?

Om det är gtp.gr som gäller måste vi åka dagen innan och ligga en natt i Pireus. Är det någon som har förslag på boende i Pireus?

Tacksam för svar. / Per
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-24, 13:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Du är tidigt ute, tidtabellerna läggs ut på gtp i takt med att de blir. Och säsongen har ju inte börjat än.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-24, 15:13
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Du kan också åka ta snabb-båt från Naxos till Rafina. Därifrån är det endast en halvtimmes bussresa till flygplatsen.

Carina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-27, 16:14
Matte Matte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Jag skulle absolut inte chansa på att åka till Athen samma dag som flyget går hem, både båtar och väder kan ställa till det. Att missa flyget hem är inte så kul, det har jag egen erfarenhet av......
Jag skulle åka in på eftermiddagen dagen före och ta en trevlig kväll i Athen, har ni inte sett Akropolis så är det värt ett besök.

Postade precis ett svar om hotell i Pireus, se under "fastlandet". Hotellet heter Hotel Ikaros.

//Matte
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-27, 18:12
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Jag skulle inte heller chansa på att åka samma dag, tror inte att det finns någon färja så att ni hinner ut till flygplatsen i tid.. Ta morgonfärjan in till Pireus dagen före...tror den går runt 9 tiden...man är inne i Pireus vid 15.00. Jag brukar själv bo på Hotel Argo i Pireus...ett prisvärt hotell runt 50 Eur. Gångavstånd från hamnen tar ca 15 min att gå.Rent och lugnt, möjligt att köpa till frukost.
Enkelt att ta bussen till flygplatsen dagen därpå.
Är du intresserad så hör av dig till mig så kan jag berätta var du kan boka.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-27, 18:21
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Åk inte samma dag som flyget går! Skandinaviska kyrkan i Pireus har två-rums lägenheter, ligger nära vattnet som är badbart.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-28, 22:58
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Vad tror ni om oss då? Vi åker också hem 11/7, lustigt nog, men först 21:15 på kvällen.

Från Paros, där vi tror vi befinner oss på slutet av resan, ser man redan nu att det går 3 båtar (GTP) till Pireus/Rafina som är i hamn mellan 14 och 16. En av båtarna är en Blue Star Ferries.

Vi har minst 5 timmar på oss i Aten - Det borde räcka gott

Hur stor är sannorlikheten att det börjar blåsa så att inte ens Blue Star går just den dagen, för om det redan har blåst nån dag är man iallafall rökt .

Är jag för optimistisk i mitt kalkylerande att vi kan stanna till sista dan på öarna

/Marianne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-28, 23:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

mkh - din kalkyl kan säkert vara tillräcklig. Fast för min personliga del gör jag aldrig såna kalkyler alls...

Jag har helt enkelt en gång för alla bestämt mig för att ALDRIG åka till Aten/flygplatsön samma dag som flyget går. Det är helt enkelt lugnast så
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-29, 09:18
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag har helt enkelt en gång för alla bestämt mig för att ALDRIG åka till Aten/flygplatsön samma dag som flyget går.

Samma här. Tycker att det är för stor risk. Så lite som behöver gå fel och sedan är man i ett katastrofläge. Det är inte bara vädret som kan spöka, det kanske inte är så vanligt nuförtiden men förr förekom 1-dags strejker i Grekland vilket kunde stoppa båttrafiken.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-29, 09:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
Vad tror ni om oss då? Vi åker också hem 11/7, lustigt nog, men först 21:15 på kvällen.
Från Paros, där vi tror vi befinner oss på slutet av resan, ser man redan nu att det går 3 båtar (GTP) till Pireus/Rafina som är i hamn mellan 14 och 16. En av båtarna är en Blue Star Ferries.......
Är jag för optimistisk i mitt kalkylerande att vi kan stanna till sista dan på öarna....
Jag hade inte vågat chansa, det har inte bara med blåsten att göra, vi har väntat på en Blue Star båt i fyra, fem timmar vid två olika tillfällen.
// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-29, 10:21
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Håller helt med alla som säger att man ALDRIG skall åka båt till Aten el. flygplatsö samma dag. Kan bli oerhört kostsamt om olyckan är framme.
Blåst, strejk, förseningar, motorhaverier m.m., finns hur mycket som helst
som kan gå fel. 5-6 timmars marginal är ingenting om något händer.
Själv varit med om en gång på Paros när färjans bilramp fastnade i nedfällt läge.........eller på Leros där två lastbilar med mycket hetsiga chaufförer försökte hinna först av båten, smällde ihop och kilades fast i bilporten och måste svetsas loss........eller på Anafi där den enda båten på 2 dagar helt sonika ställdes in för att kaptenens systerdotter skulle gifta sig (m.a.o. Grekland i ett nötskal)
Har bekanta (familj med 2 barn) som förra sommaren också trodde 6 timmars marginal från Naxos skulle räcka, men p.g.a. blåsten kom till Aten först ett dygn senare och stod där sen besvikna på flygplatsen med ej ombokningsbara biljetter. Kostade dem drygt 20.000:- att ta sig hem.

PLAY IT SAFE..........
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-29, 14:43
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Rent principiellt håller jag med de övriga här som säger att man bör ta sig in till fastlandet dagen innan man ska flyga hem. I de flesta fall. Men eftersom planet går så sent, och det alltid finns många och bra förbindelser från Paros, så skulle jag i detta fall haft is i magen och åkt in samma dag... Men så har jag nerver av stål och väldigt bra försäkringar också... Min reseförsäkring täcker allt, även inställda färjor pga blåst.

Risken för att bli stoppad av blåsten, eller strejk, är lika stor oavsett vilken dag man planerar att åka in. Men man ska naturligtvis hålla ett öga på väderrapporter och strejkrisker och anpassa avresan efter det. Man tar sig så stor säkerhetsmarginal man har nerver till...

Peter
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-29, 16:03
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Hej!

Vi har alltid åkt nattbåten till Aten och kommit fram tidig morgon, samma dag som vårt flyg har gått vid lunchtid. Alltså har vi åkt direkt från Pireus ut till flygplatsen. När det har funnits plats i hytt har vi bokat en sådan men även suttit upp och försökt sova så gott det går. Barnen har alltid lyckats somna på golvet och slumrat sött hela båtresan. Vi har dock alltid bokat biljett på de gamla skorvarna (ej snabbfärjorna). Sista gången vi var på Paros var vår båt den enda som gick .

Kanske jobbigt att gå hela dagen i Aten eftersom ert flyg först går sent på kvällen så det är svårt att råda hur ni ska göra. Är man lagd åt det nervösa hållet så åk dagen innan, speciellt om väderrapporterna visar på mkt blåst. Vet inte hur punkligt inrikesflyget är i Grekland, men en idé är annars att ta flyget till Aten samma dag.

/Karin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-29, 17:11
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Jag har i 25 års tid alltid åkt hem samma dag från Kykladerna till Aten, om det inte, vid ett par tillfällen redan vid utresan bestämts att vi ska göra något på fastlandet dagarna innan hemresa .
ETT (1) undantag och det var ifjol men då var en storm på igång som förvarnades om i flera dagar i förväg och då åkte vi två dagar innan hemresa till Pireus.
Det ska mycket till för att Blue Star ställer in sina färjor och jag anländer alltid till Pireus vid 1430-tiden och mitt flyg går då vid 18-tiden.

Och nu ligger ju inte Aten i världens ände så om man värderar ett dygn eller två extra ute på öarna är det bara att köpa en ny biljett hem till Skandinavien om det skulle bli förseningar.
Dyra pengar kanske men hem kommer man alltid!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-03-29, 17:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Kajode Visa inlägg
Vet inte hur punkligt inrikesflyget är i Grekland, men en idé är annars att ta flyget till Aten samma dag.
Det tycker jag är en mycket bra idé! Så skulle i alla fall jag göra
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-03-29, 17:12
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Samma här. Tycker att det är för stor risk. Så lite som behöver gå fel och sedan är man i ett katastrofläge. Det är inte bara vädret som kan spöka, det kanske inte är så vanligt nuförtiden men förr förekom 1-dags strejker i Grekland vilket kunde stoppa båttrafiken.
Katastrof är något helt annat!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-03-29, 17:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Katastrof är något helt annat!
Definitivt, men nog kan det bli betydligt besvärligare och framförallt dyrare än att "bara köpa en ny biljett hem".

Om man till exempel är en familj på 4-5 eller kanske fler personer, tvingas stanna i Grekland en eller flera extra nätter och dagar, måste boka om biljetter från Arlanda till hemorten och har jobb, skola eller andra åtaganden som måste ställas in när man skulle ha kommit hem så kan det bli ganska kostsamt att missa flyget. För att inte tala om vilket besvär det blir att ordna allt!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-03-29, 18:53
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Ja besvär att boka en flygbiljett det håller jag inte med om. Men kostsamt kan det bli!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-03-29, 19:23
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Katastrof är något helt annat!
Visst, en riktig katastrof är nått annat .... om man måste märka ord
Men du kanske kan hålla med om att 20000:-, för panikköpta extra flygbiljetter, är en liten ekonomisk katastrof för ex.vis en barnfamilj med begränsade ekonomiska resurser.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-03-29, 19:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
besvär att boka en flygbiljett det håller jag inte med om.
Att boka om biljetten från Aten är nog det minsta besväret i sammanhanget. Allt det andra som kanske måste fixas och ändras och meddelas, alla telefonnummer som ska letas fram osv. Huvva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT