Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-10-23, 13:39
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Katter

Nu kommer jag med en fråga som nog många skakar på huvudet åt men den är viktig för oss då min sambo är allergisk! Får (Astma)Jag satt och tittade på ett fotoresebrev från Samos och såg där en bild med extremt mycket katter runt en restaurang! är det ovanligt mycket Katter på Samos?? i så fall får vi nog tänka om! Har varit på Kreta och i Parga och där upplevde jag inte att det var mycket katter, naturligtvis fanns dom där men inte överdrivet mycket!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-10-23, 13:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Katter

Mycket katter? Mja, beror på hur du räknar, men det är en del. Det är det.
Bild tagen i Pythagorion
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-10-23, 13:59
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Katter

då är ju frågan hur tätt är det så många?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-10-23, 14:02
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Katter

det var denna bilden jag såg! är detta en vanlig syn?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-10-23, 14:03
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Katter

Hej!
Det finns ett par katter på nästan varje matställe.
Vi var och åt på en kycklingrestaurang uppe i gamla stan där fanns det inga.
Ovanligt många katter på Samos,njaaa det vet jag inte!

Pia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-10-23, 14:05
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Katter

Herregud va mycket katter,det har vi aldrig sett må jag säga

Pia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-10-23, 14:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Katter

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
det var denna bilden jag såg! är detta en vanlig syn?
Ja, på vissa restauranger är det en vanlig syn, men dock inte alla. Just denna restuarang, tror jag att jag besökt och då var det mycket katter.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-10-23, 14:15
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Katter

Ok! tack för svar vi får fundera! har ju redan bokat! som jag skrev innan katter finns ju alltid det är ju bara frågan hur många. vill inte äventyra sambons hälsa även om han medicinerar så är det ingen garanti om det finns vääldigt mycket katter! Jag kan ju bara jämföra med Kreta och Parga och det var acceptabelt!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-10-23, 14:31
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Katter

Låt bara bli att mata kattorna på tavernorna och på hotellen, så blir det drägligare för alla. Titta inte heller på dem och visa er intresserade. Sedan sköter tavernaägaren förhoppningsvis resten!
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-10-23, 16:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Katter

Kermit - av katterna på bilden du hittat ser flera ut att sitta och äta. Något av borden matar dem alltså. Om du inte gör det behöver det inte se ut så där.


Skulle katterna ändå komma för nära, ha vattenflaskan i beredskap och skvätt på dem.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-10-23, 18:13
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Katter

Tycker antalet katter har minskat i år mot tidigare år. Tror att Animal Care har med det att göra. 😽😽
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-10-23, 21:11
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Katter

Ja animal Care har kastrerat och steriliserat många katter så det har blivit färre och färre för varje år. Skönt! Tycker inte att där är så mycket katter numera. Så jag skulle rekommendera Pythagorion.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-10-24, 15:42
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Katter

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Ja animal Care har kastrerat och steriliserat många katter så det har blivit färre och färre för varje år. Skönt! Tycker inte att där är så mycket katter numera. Så jag skulle rekommendera Pythagorion.
Tack för svar ! det låter jättebra vi åker nog i juni som planerat!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-10-24, 22:05
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Katter

Min man är också allergisk men det brukar aldrig vara nåt problem utomhus, man måste jaga iväg dom, katter på restauranger gillas inte!
Maggan
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-10-24, 22:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Katter

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Ja animal Care har kastrerat och steriliserat många katter så det har blivit färre och färre för varje år. Skönt! Tycker inte att där är så mycket katter numera. Så jag skulle rekommendera Pythagorion.
Gott att höra då många av kattorna, jag såg på Samos for illa. De var utmärglade, skadade och vissa t o m döende. Hemskt att skåda.
Kontrasten mot t ex Chalki var stor. Där finns en djurrättsorganisation, som tar hand om och ger katterna mat och medicin. Där var de välnärda och fina i pälsen. De t o m nobbade vissa godbitar.

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-10-25, 03:04
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Katter

Ja jag som är enorm djurvän hade alltid ångest när jag skulle till Pythagorion på grund av eländiga katter som for illa. Men förra året (kom inte iväg i år på grund av att jag själv har en gammal katt jag inte vill lämna ) var flera katter kvar från förra året och mådde bra. Och en katt låg på riktigt och sov bredvid en bit oxfilé min bekant gett den. Visst finns det katter fortfarande, men jag hörde av en i lokalbefolkningen att nu är det lättare för dem att ge alla mat över vintern för de inte är för många. Jag upplevde stor skillnad. Sen är det ju aldrig fel att ha lite vatten i beredskap att skvätta. när vi åt god fisk på Maritsa satt en fet perserkatt med glitterhalsband å tiggde glatt. det är svårt ibland att motstå delikatesser tydligen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-10-25, 09:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Katter

Netwolf - det finns en sådan organisation även på Samos. http://www.animalcaresamos.com

Men ön är ju stor, jag antar att kattproblemet är rätt svårhanterat.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-10-26, 10:29
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Katter

Ja. Som både Kastas och jag skrivit finns Animal Care på Samos och de håller på att kastera och sterilisera katter. Om man är till exempel i Pythagorion (har inte varit på de andra ortena på länge) kan man se många katter som fattas en spets på ena örat. Det är Animal Care som gjort en markering att de är opererade så de kan se skillnad på dem. Skulle gissa att de även har avlivat en del sjuka eller skadade djur också, för katterna jag mötte sist var mycket färre och i betydligt bättre skick än någonsin. Och då har jag åkt i tio år i rad till Pythagorion. Det är i alla fall min upplevelse. Men just den restaurangen på bilden är ju på stranden och en fiskrestaurang så där kan man få ett gäng "kompisar" om man börjar mata. Annars var där inte farligt med katter på serveringarna heller, tyckte jag.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-10-26, 14:42
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Katter

Fajotta det Låter bra! allergin är ju största anledningen till att vi tvekat, men det är ju aldrig roligt att se lidande katter heller för vi är stora djurvänner! Men är det nu så att det blivit färre katter och de som är där mår bättre så ser vi fram emot att resa till sommaren! Katter kommer man ju aldrig ifrån var i Grekland man än reser men det ska vara i rimlig mängd!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-10-26, 16:54
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Katter

Varför inte ge en slant till Animal Care när ni är där. Det finns insamlingsbössor på många ställen. Ha de bra.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT