Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-06, 16:52
Miali Miali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 35
Standard Samos stad i jämförelse med andra?

Hej!

Jag och min man ska åka till en grekisk ö i slutet av juli. Som jag skrivit i tidigare trådar, gillar vi att strosa runt i gränder med många småbutiker. Helst så man nästan går vilse.

Vi gillar Naxos stad, Rhodos stad och Chania. Nu senast var vi till Rethymnon och tyckte det var en supermysig stad, om än lite mindre än de andra.
Är det någon som varit både i Rethymnon (alt. Naxos stad) och i Samos stad?

Jag är lite orolig att Samos stad känns som en liten by med typ en eller två gator med affärer, men jag hoppas jag har fel. Är den mindre än Rethymnon, eller varför inte jämföra även med Naxos stad?

Är sååå kluvna var vi ska åka! Paros funderar vi starkt på annars, men vi vill gärna ha pool på hotellet och ändå vara nära havet, vilket fanns dåligt med alternativ där.
Kom gärna med lite förslag! (Ursäkta att det blev så långt!!)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-06, 17:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Jag har varit på alla tre ställen som du nämner men Vathy har jag bara besökt över dagen. Det är en betydligt mindre stad än Rethymnon men även mindre turistisk. Tycker du att Rethymnon var nästan lite för liten kanske Vathy inte är rätt plats för dig.

Eva

P.S Ser att jag kanske missuppfattade dig. Samos stad Vathy är ingen by utan en fin liten stad med ca 5-6000 inv
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-06, 17:45
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Jeg har også vært alle tre stedene, og trivdes meget godt i Vathy, som var mindre turistpreget enn Naxos. Disse to stedene er jo omtrent like store. Det er vanskeligere å sammenligne med Rethymnon, som jo er en god del større (40 000 sammenlignet med ca 6 000 i begge de andre stedene), og har både utpregede turistområder og andre områder med mindre turisme.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-06, 18:53
Miali Miali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 35
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Tack för svar! Inser att jag har VÄLDIGT dålig koll på storleken på städerna! Tyckte mig minnas att Naxos var stort. Stort nog för oss i alla fall.minns att de hade mysiga gränder. Finns det lika mysiga gränder i Vahti?

Hur är det på Paros med tanke på våra önskemål

Kanske åker vi till Naxos igen. Fast helst vill jag se nåt nytt. Kom gärna med flera förslag!!

Senast redigerad av Miali den 2013-05-06 klockan 19:20. Anledning: Det blev dubbelt
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-06, 19:08
Miali Miali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 35
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Tack för svar! Inser att jag har VÄLDIGT dålig koll på storleken på städerna! Tyckte mig minnas att Naxos var stort. Stort nog för oss i alla fall.minns att de hade mysiga gränder. Finns det lika mysiga gränder i Vahti?

Hur är det på Paros med tanke på våra önskemål

Kanske åker vi till Naxos igen. Fast helst vill jag se nåt nytt. Kom gärna med flera förslag!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-06, 19:14
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Citat:
Ursprungligen postat av Miali Visa inlägg
Tack för svar! Inser att jag har VÄLDIGT dålig koll på storleken på städerna! Tyckte mig minnas att Naxos var stort. Stort nog för oss i alla fall.minns att de hade mysiga gränder. Finns det lika mysiga gränder i Vahti?

Hur är det på Paros med tanke på våra önskemål

Kanske åker vi till Naxos igen. Fast helst vill jag se nåt nytt. Kom gärna med flera förslag!!
I Vathy finns liv igentligen längs strandgatan och gågatan som går pararelt med strandgatan ca. 50 m bort från havet. Går man längre in till staden finns där vanliga bostadshus där folk bor, ingen café, tavernor osv.. Folk samlas vid Pythagoras platsen på kvällarna och café'er runt och i närheten av den. Butikerna finns längs gågatan. De har öppet må-lö på dagtid och några har öppet även på kvällarna på tisdag, torsdag och fredag under högsäsong. Söndagar är samtliga butiker stängda. Vathy är en vanlig grekisk stad där service är byggt för lokalbefolkning, inte så mycket åt turister. Det är just därför vi tillbringar vår grekland semester i Vathy sedan 2006 varje sommar. Inga "nojsiga" och fulla turister, inga inkastare, i allmänhet väldigt lungt ställe. Vid midnatt är staden redan tom och restaurangerna stängda utom "torgrillen" där man får de bästa pitagyros på Samos.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-06, 19:26
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Vathy har også en gammel del, kalt Ano Vathy, som ligger opp mot høyden sør for sentrum. Der kan man rusle i bratte smale gater med stort sett små hus, mye veneziansk med balkonger som henger utenpå husene. En del små kafeneions finnes også der, hvor man kan ta sin kaffe eller hva man nå ønsker, stort sett bare omgitt av lokalbefolkningen, i alle fall da vi var der i slutten av mai et år.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-06, 19:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Citat:
Ursprungligen postat av Miali Visa inlägg
Kom gärna med lite förslag!
Jag slår gärna ett slag för Skopelos stad, som jag tycker är en av de mysigaste städerna i hela övärlden.

Bild 1.

Bild 2.

På köpet får ni en av övärldens vackraste öar.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-05-06, 21:45
Miali Miali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 35
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Tack än en gång för era tips!
Tror säkert Samos och Vathy är jätte mysigt på många sätt, men det känns lite som att det inte riktigt passar oss trots allt.
Skopelos är ett av våra drömresål, liksom Skiathos, men insåg att dessa öar blev lite dyrare än Naxos och Samos. Ska nog kika lite till på hotellen där ändå....;-)

Ingen som har något att säga om Paros? Vilken by/stad är det som har störst centrum med butiker där? Är lite dåligt påläst, men tur att man får fråga här på Kalimera! :-)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-05-06, 21:54
Miali Miali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 35
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Just det - Naoussa heter det visst! Som sagt, lite dåligt med hotell med pooler där. (Åtminstone som har närhet även till havet)

Funderar återigen på Samos, men Pythagorion, eller möjligen Kokkari. Förstår att det är mer "turistigt" där, men fördelen med det är väl att buitkerna är öppna alla kvällar, eller? Hur ser det ut där med butiker och mysiga gränder?

Har även en fundering på Parga....kan det var nåt för oss kanske?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-05-06, 22:15
Miali Miali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 35
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Helt underbara bilder på Skopelos förresten!! :-) :-)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-05-06, 23:14
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Nu hade du kanske redan skippat Vathy, men annars är här en bild jag tog när vi bodde där.



Efter ett par andra öar återvände vi till Samos, och bodde då i Pythagorion. De är ganska olika städer, men mysiga båda, var och en på sitt sätt.

Abi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-05-07, 00:17
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Håller helt med angående Samos en helt underbar ö, så vackert! Huvudstaden Vathy verkligen charmig kan rekommenderas att besöka!..
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-05-07, 05:43
Miali Miali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 35
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Tack för fin bild igen! Jag är nog ganska lättpåverkad så jag har nog inte släppt Samos än. ;-) Någon som kan tipsa om ett hotell pool, nära havet och nära affärer o restauranger? Pythagorion eller Kokkari? Tror jag måste skippa Vahti med tanke på att mycket verkar vara stängt i centrum 2-3 kvällar i veckan, om jag förstått det rätt.

Vet att det finns mycket skrivet redan om dessa två städer men oftast står bara restaurangerna omnämnda. Jag och min man dricker inte alkohol och sitter (kanske därför) inte flera timmar på en restaurang eller bar utan går istället gärna på en liten shoppingrunda varje kväll istället. Därav mitt tjat om affärer:-) ;-)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-05-07, 10:27
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Vet inte om du har rätt där..Har aldrig upplevt Samos stad eller som du skriver Vahti stängt vissa kvällar..

Ser ingen annan råd än att det får bli Aten då..är ju ingen östad men rätt mysigt ..och massor av schopping..

Hoppas det löser sig för er..Vi drar till Samos igen..
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-05-07, 10:47
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Citat:
Ursprungligen postat av Miali Visa inlägg
Tack för fin bild igen! Jag är nog ganska lättpåverkad så jag har nog inte släppt Samos än. ;-) Någon som kan tipsa om ett hotell pool, nära havet och nära affärer o restauranger? Pythagorion eller Kokkari? Tror jag måste skippa Vahti med tanke på att mycket verkar vara stängt i centrum 2-3 kvällar i veckan, om jag förstått det rätt.

Vet att det finns mycket skrivet redan om dessa två städer men oftast står bara restaurangerna omnämnda. Jag och min man dricker inte alkohol och sitter (kanske därför) inte flera timmar på en restaurang eller bar utan går istället gärna på en liten shoppingrunda varje kväll istället. Därav mitt tjat om affärer:-) ;-)
Om Ni vill ha shopping så har Vahti många småbutiker och flera mysiga gränder att strosa omkring in, och att det skulle vara stängt 2-3 kvällar i veckan har jag aldrig hört talas om.

mvh Sunny..

Senast redigerad av Sunny12 den 2013-05-07 klockan 10:48. Anledning: korrigering
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-05-07, 11:15
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Jag skulle vilja föreslå Syros Vi var där över dagen för flera år sedan - mellan färjor.
Vi blev betagna av den vackra,spännande staden Ermopoulis med fina gränder och trevliga människor.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-05-07, 13:04
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

En del av affärerna i Vathy stänger tidigare,men 2 dagar i veckan är det full fart.
Allting är öppet och det är mycket folk i farten.Det finns en hel del riktigt fina
butiker inne på gågatan.

Pia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-05-07, 15:10
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Citat:
Ursprungligen postat av Miali Visa inlägg
Tack än en gång för era tips!
Tror säkert Samos och Vathy är jätte mysigt på många sätt, men det känns lite som att det inte riktigt passar oss trots allt.
Skopelos är ett av våra drömresål, liksom Skiathos, men insåg att dessa öar blev lite dyrare än Naxos och Samos. Ska nog kika lite till på hotellen där ändå....;-)

Ingen som har något att säga om Paros? Vilken by/stad är det som har störst centrum med butiker där? Är lite dåligt påläst, men tur att man får fråga här på Kalimera! :-)
Det är alltid lite farligt att rekommendera något ställe till andra som man inte känner. Jag har nog besökt både Naxos, Samos Skopelos och Paros och tycker om alla MYCKET! Ville bara säga här, att det finns nog på Paros, i Parikia, den största stan, många fina smala gator med butiker och sen hittar man på ön fantastiskt fina små vita byar t.ex. Lefkes och Naoussa. Ön är ju mindre än Naxos, men den har en mycket livlig hamn, varifrån båtarna går till många håll.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-05-07, 19:45
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Samos stad i jämförelse med andra?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Om Ni vill ha shopping så har Vahti många småbutiker och flera mysiga gränder att strosa omkring in, och att det skulle vara stängt 2-3 kvällar i veckan har jag aldrig hört talas om.

mvh Sunny..
Vi har tillbringat vår sommarsemester i Kalami (ca. 1 km från Vathy centrum) sedan 2006 varje år. Alla år har en del butiker varit stängda några kvällar i veckan, några har haft öppet några kvällar. Söndagar är alla butiker varit stängda, också stadens ända större matbutik. Sk. turistbutiker har nog öppet men jag menade butiker som säljer skor, kläder, mat, dykarutrustning osv... inte de som säljer t-skjortor och annat på strandgatan eller väskor vid Pythagoras platsen. Förra sommar tex. hade Vathy ingen riktig matbutik de första veckorna i juni, den öppnades med ny ägare i mitten av juni. Till och med Lidl, som finns utanför staden på väg till Pythagorion, är stängd på söndagar. Just det att det är stängd på kvällar och specielt på söndagar är en orsak till det att vi återkommer till Vathy år efter år, en anna är det att inte finns så mycket andra turister.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT