Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-19, 10:01
Fredrik_N Fredrik_N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Staffanstorp
Inlägg: 58
Standard Minskat intresse för Samos?

Hej!

Är det fler som varit på Samos (Pythagorion) i år och reagerat på att det är mindre folk än det var förr?
Vi var på samma ställe exakt samma tidpunkt förra året (1 - 8 Augusti) men då tyckte vi det var massor med folk, framförallt fick man i vissa fall vänta på bord på en hel del restauranger. I år kunde man bara välja och vraka utan att behöva vänta.

/ Fredrik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-19, 10:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Ja, Även vi reagerade på att det var så lite folk. Det bekräftades även av de boende i området att nedgången märktes och då bävade de inför augusti. Vi var där i juni.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-20, 09:53
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Vi har alltid varit i augusti i Vathi. Nu var vi i juni och märkte tydligt att det fanns mindre folk i farten än vad de brukar vara i augusti. Vet ej om de var juni månad som var orsak eller om turisterna har minskat. Så mycket turister har det aldrig varit i augusti att man skulle ha behövt köa till tavernor. Men Vathi är ju inte på de sätt turistby/stad som tex. Pythagorion, Kokari eller Votsalakia. Vi har inte besökt Pyhtagorion, bara kört genom otaliga gånger.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-20, 19:05
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Hei.
Vi var på Kreta i juni, og snakket med lokalbefolkningen som mente at turistsesongen da var OK. Man mente at de som levde av turister ville klare seg, det ble verre for de som holdt åpent hele året og skulle leve av lokalbefolkningen som ikke hadde så mye penger å handle for lenger.
Vi syns heller ikke vi merket noen nedgang i forhold til samme tid tidligere år.
Men det må jo være slik at turistene svikter i år. Jeg har aldri opplevd maken til billigsalg som i høst - det virker som om hotellene ikke blir fylt opp tross turer til tusenlappen.
Så nå er vi spent når vi reiser 7. september til Chania OG Rethymnon.
Det er OK med stille og rolig og lite turister, men det er ikke bra hvis det fører til stengte tavernaer og barer og tomme hoteller.

Pelagia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-21, 21:47
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Vad det gäller mina goda vänner på Samos så har jag inte hört att det skulle vara dåligt.....
Var inne och kollade på resebyråernas hemsidor för skoj......fanns inte så värst många resor kvar till Samos.....
Grekerna själva har ju semester i augusti, kanske deras penningkris gjort att dom inte har råd att spendera en massa på uteliv och semester.
Jag tror också att vi har haft så varmt och fint på en del platser här hemma, så folk har stannat i Sverige.
Vi åker i alla fall dit på onsdag och bidrar med två huvuden!

Senast redigerad av maggione den 2010-08-21 klockan 22:03.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-22, 11:07
Carita Carita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 42
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

På mitt favoritfurum (Parga) var det nyligen diskussion om att det var för många turister där och alldeles för mycket krimskramsbutiker. Här går det åt andra hållet då folk börjar fundera om tavernor, hotell m.m. måste stänga pga minskade turister. Hur vill vi ha det egentligen? Men grekerna vill i alla fall ha mycket folk för inkomsterna, sen må vi turister gå runt och gnälla om än det ena, än det andra. Jag tycker i alla fall de är generösa som upplåter sina hemorter åt oss. Hur skulle vi själva reagera om det kom horder av kräsna turister till våra egna städer/byar så befolkningen mångdubblades på somrarna. Skulle vi alltid orka vara så vänliga och ge bra service?

Senast redigerad av Carita den 2010-08-22 klockan 11:13.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-22, 11:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Citat:
Ursprungligen postat av Carita Visa inlägg
Hur skulle vi själva reagera om det kom horder av kräsna turister till våra egna städer/byar så befolkningen mångdubblades på somrarna. Skulle vi alltid orka vara så vänliga och ge bra service?
Ja, det skulle vi! Jag har bott på precis en sådan plats i Stockholms skärgård, där den bofasta befolkningen uppgår till runt 200 personer, och som sommartid invaderas av tusen sinom tusen sommargäster och turister. Där drev jag en hantverksbutik kombinerat med café. (ÄKTA hantverk... sålde ingenting som inte tillverkats på ön av antingen mig själv eller andra öbor, till och med kaffebrödet bakade jag själv. ) Det är under några futtiga sommarmånader man ska lyckas dra ihop pengar så man klarar sig resten av året. Man kostar inte ens på sig att känna efter om man "orkar"; det är bara att köra på och vara vänlig och ge bra service, om man vill att ekonomin ska gå ihop. Vila ut sig får man göra under de långa, mörka, tysta vinterdagarna...

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-22, 11:51
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Citat:
Ursprungligen postat av Carita Visa inlägg
På mitt favoritfurum (Parga) var det nyligen diskussion om att det var för många turister där och alldeles för mycket krimskramsbutiker. Här går det åt andra hållet då folk börjar fundera om tavernor, hotell m.m. måste stänga pga minskade turister. Hur vill vi ha det egentligen? Men grekerna vill i alla fall ha mycket folk för inkomsterna, sen må vi turister gå runt och gnälla om än det ena, än det andra. Jag tycker i alla fall de är generösa som upplåter sina hemorter åt oss. Hur skulle vi själva reagera om det kom horder av kräsna turister till våra egna städer/byar så befolkningen mångdubblades på somrarna. Skulle vi alltid orka vara så vänliga och ge bra service?
Hei, Carita.
Du må ikke misforstå - jeg er nysjerrig på hvordan sesongen har blitt.
Jeg er en stor Hellas-elsker, og syns det ville være leit om turistene nå svikter slik at mange må stenge. Det kan nettopp igjen føre til en vond sirkel der turister ikke kommer tilbake. Jeg håper at alle som en støtter opp og reiser til Hellas som vanlig, slik at de overlever finanskrisen.
Og ikke klager jeg på noen dårlig service heller. Vi reiser i september hvert år, vi. Av og til gir lokalbefolkningen uttrykk for å være litt slitne, og det er jo lov det. Vi beundrer disse som jobber dag og natt i et halvt år i turistbransjen. Og alle de andre som smiler og vinker når vi nesten tråkker på døra hos dem.
Det er vel derfor vi drar tilbake, vel??

Pelagia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-22, 12:41
Carita Carita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 42
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Jag menade inte alls att klaga på er som skrivit om läget på Samos. Tänkte mera på att ofta gnäller folk på att det är alltför fullsmockat med turister på olika ställen. Det klagas på att det genuina grekiska har försvunnit i folkhoparna. Men de tänker då inte på att var och en av oss som turistar är en del av denna folkhop. Det går inte att bara skylla på "de andra".
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-09-09, 22:31
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Jag bor på Gotland, ön som mer än femdubblar sin befolkning under sommmarmånaderna.....Jag klagar bara på dom turister som tror att man kan uppföra sig hur som helst för att man har semester och ingen känner till en. En juste turist tar seden dit han kommer!
Läget för Samos är likadant som för hela Grekland. Landet är i kris, ingen har velat/kunnat åka dit p.g.a. strejker, ekonomisk kris, för bra väder i andra länder osv. Juni-Juli har ALDRIG varit så uselt som i år. Hotell och Tavernor har stängt, folk sliter sitt hår. Augusti-september har varit lite bättre, men inte alls som förr. Trodde inte det var så illa, men efter att ha varit på Samos i 14 dagar (kom hem i gårkväll!), så vet jag! Eftersom jag bor på en turistö själv, så vet jag hur beroende man är av slantarna som man kan få in under sommarmånaderna, nu får vi hjälpas åt, ställa upp för grekerna! Vi vill ha kvar den fina servicen och glädjen som dom visar mot oss nordbor när vi kommer! Varför inte ta vintersemester i Grekland, det kan vara 20 grader varmt på julen och det finns lägenheter att hyra. Res via Aten och sen med lokalflyg, mycket billigare än charter!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-09-10, 09:49
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Intressant!

Åker till Kokkari i morgon för sjätte året på rad.
Har tavernor och affärer börjat stänga igen?

Har priserna stigit på grund av nya skatter som man varnat för?

Manna
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-09-11, 08:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Citat:
Ursprungligen postat av Manna Visa inlägg
Har priserna stigit på grund av nya skatter som man varnat för?
Jag har inte märkt av några prishöjningar, förutom på bensin som blivit mycket dyrare.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-09-13, 21:44
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Bensinpriset har nästan dubblats sen i fjol och vinet och ölen blivit en aning dyrare, men inte så att man hajade till.....tyckte också att alla andra priser var "som vanligt"
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-09-16, 20:22
Lisbet Lisbet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 1
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_N Visa inlägg
Hej!

Är det fler som varit på Samos (Pythagorion) i år och reagerat på att det är mindre folk än det var förr?
Vi var på samma ställe exakt samma tidpunkt förra året (1 - 8 Augusti) men då tyckte vi det var massor med folk, framförallt fick man i vissa fall vänta på bord på en hel del restauranger. I år kunde man bara välja och vraka utan att behöva vänta.

/ Fredrik
Vi var på Samos i slutet av augusti och trivdes bra, vi träffade en svensk tjej som jobbade på en bar och hon sa att det hade varit dåligt med turister hela säsongen, varför ? en mysig ö annars.
Lisbet
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-09-16, 21:18
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Citat:
Ursprungligen postat av Carita Visa inlägg
På mitt favoritfurum (Parga) var det nyligen diskussion om att det var för många turister där och alldeles för mycket krimskramsbutiker. Här går det åt andra hållet då folk börjar fundera om tavernor, hotell m.m. måste stänga pga minskade turister. Hur vill vi ha det egentligen? Men grekerna vill i alla fall ha mycket folk för inkomsterna, sen må vi turister gå runt och gnälla om än det ena, än det andra. Jag tycker i alla fall de är generösa som upplåter sina hemorter åt oss. Hur skulle vi själva reagera om det kom horder av kräsna turister till våra egna städer/byar så befolkningen mångdubblades på somrarna. Skulle vi alltid orka vara så vänliga och ge bra service?
Jag älskar grekernas sköna synsätt och deras underbara kommentarer de fäller!

Numera har jag lärt mig mycket mer om Grekland och grekerna. Men för ett antal år sedan ställde jag följande fråga till en grek inom turistnäringen:

Hur orkar ni att alltid vara så trevliga och tillmötegående?

Svar: Why not!?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-09-17, 21:57
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

I början av juli nämnde en initierad person på Samos, att det att det skett en påtaglig minskning av tyska turister. Är något som ni noterat på andra öar eller på det grekiska fastlandet?

Efter det att vi fick denna förklaring och ivriga försök att dra oss till minnes hur det varit på andra öar, var vi beredda att hålla med den initierade personen! Men minnet kan ju vara bedrägligt.....

Prishöjningar? Ja, visst noterades vissa höjningar utöver bensinpris, men inte i generell bemärkelse. Undantag givetvis för de öar på vilka man fortfarande tror att man tillhör den absolut gräddan och mest eftertraktade av Greklands för att inte säga världens turistmål och av den anledningen tror att de kan sätta vilka priser de vill. Här kommer man snart att tvingas vakna upp ur sin Törnrosa-sömn och finna att verkligheten ser helt annorlunda ut.
Denna syn på sin egen förträfflighet och osårbarhet är i och för sig inte unik! Fenomenet kan man stöta på lite varstans i vårt land! Visionär lyckosökare tror att den kan sälja vad som helst till vilket pris som helst bara för att denne tror och vill att "folk" går på vilka knep som helst. Verksamheterna sanerar oftast bort sig själva!
(Noterar själv en viss utsvävning från ämnet!)

Anders
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-09-18, 09:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
I början av juli nämnde en initierad person på Samos, att det att det skett en påtaglig minskning av tyska turister. Är något som ni noterat på andra öar eller på det grekiska fastlandet?
jag har varit på femton öar i år, tyskarna lyser med sin frånvaro överallt. Jag tror att de åker till andra länder, som många andra verkar göra.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-09-20, 09:00
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Tillbaka efter en vecka på Samos kan jag också instämma i en del som nämns i den här tråden.
- Bensinpriset har stigit rejält, 1,58 euro/liter. Därmed också taxipriserna. Flygplatsen - Kokkari kostar nu 31-32 euro jämfört med 25 förra året.
- Alkoholskatten har också höjts rejält. Vill du köpa en flaska sprit i snabbköpet får du punga ut med 16-20 euro. Bättre att håla sig till Retsina
- På restaurangerna märkte vi dock inte av några prishöjningar jämfört med i fjol.
- Det har blivit färre gäster, de flesta vi talade med vittnade om detta även om man inte vill tala om någon kris.
- Att det skulle vara färre tyskar märkte vi inte av i alla fall inte i Kokkari.
- I övrigt var Samos och Kokkari precis lika härligt och tillmötesgående som alltid (se också artikel i DN söndag 18/9). Har redan börjat planera nästa års tripp.

Manna
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-09-24, 23:29
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Vi har redan börjat planera också, men till Samos stad, Kalami!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-09-26, 10:32
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Åland
Inlägg: 68
Standard Sv: Minskat intresse för Samos?

Har varit hemma i lite över en vecka men planeringen för nästa resa började redan andra veckan nere i Votsalakia
var även och smyg kikade på hotellet vi skíktat in oss på.
Blir ett annat hotell nästa gång, ska bli skoj då vi bott på samma de senaste 3 gångerna.
Herre gud säger jag bara, planerandet börjar bara tidigare och tidigare

Men det är dock inte bokat ännu men det kommer nog att ske inom mkt snar framtid
och då börjar nedräkning på riktigt
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT