Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-06, 15:10
isamos isamos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 7
Standard Grekisk mat - äcklig?

Hej allihopa!

Jag var i Samos med min kompis i juni, i år. Har ju alltid hört bra saker om Grekisk mat. Även den grekiska maten i Sverige är toppen. Så när vi åkte ner hade vi höga förväntningar på bl.a. maten och Samos egna vin.

Den första kvällen åt vi moussaka och drack vitt Samosvin till. Moussakan var helt okej, och vinet var väl också okej. Började iaf bra.

Ju mer grekisk mat vi prövade ju sämre blev det. Vi var med om bl.a. rå, benig/senig kycklingsouvlaki, otroligt seg "fläskfilé"souvlaki med fettklumpar, stora "flugor" under maten, nerdränkta etiketter i picklesen, kycklingfilé som tagit smak av fisk.

När vi var på vinprovning fick vi smaka ett antal olika samosviner. Och vi tyckte om ETT vin. Jag som vanligtvis tycker mycket om vin. Nej, deras vin var söta och väldigt sliskiga. Och andra alldeles för sura.

Tillsist "lärde" vi oss att äta dom säkra korten istället. Vi åt pizza, vegetariska alternativ, carbonara, grekisk sallad, potatis och pasta.

Är det bara vi som haft sån otur med maten i Grekland?

Annars hade vi en underbar semester i ett utopiskt Samos och vill inget annat än tillbaka och till andra grekiska paradis.

/ Isabelle




Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-06, 15:46
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

En sådan historia har jag aldrig hört förut; när allt blev värre!
Bodde ni Pythagorion? Inte känt för sin mat, men för mycket annat, som hela ön.

Lefteris
som har Samos som en av fem "platser" på sin "bästalista" i Grekland.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-06, 16:59
KristinaEs avatar
KristinaE KristinaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 113
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Hej.
Ni måste verkligen haft otur. Vi har varit på Samos 7 gånger, åkt runt till olika platser. Bra mat överallt, och jag är verkligen kräsen när det gäller maten och hygienen på matställen. I Pythagorion finns det flera bra restauranger, dels de som rekommenderas här av andra Kalimera medlemmar och matställen som resebolaget rekommenderar.

Vita vinerna är söta, men de röda vinerna är helt OK. Inte som de viner vi köper på systembolaget, men absolut drickbara.

Lycka till med maten, att det blir bättre nästa gång ni åker till Samos eller någon annan grekisk ö.

Kristina som älskar Samos och kommer att återvända dit igen sommaren 2009
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-06, 18:32
isamos isamos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 7
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Vi bodde i Vathi. Och det lustiga var att allt detta otrevliga hände på rekomenderade ställen. Varav ett ställe var rekomenderat av ett flygbolag. Menmen, antar att vi bara hade väldigt otur.

Får hoppas på att det blir bättre nästa sommar då vi reser tillbaka
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-06, 18:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Flygbolagens och arrangörernas tips är nog inte alltid att lita på för det innebär mycket turister och utan stor integritet hos tavernaägarna och kunnig kökspersonal kan det få mindre trevliga effekter på maten. Min uppfattning är att den grekiska mat som serveras i Sverige är ganska anpassad men undanatg finns naturligtvis och mycket av det bästa i det grekiska köket serveras inte här så ofta.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-06, 20:55
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Kanske ni har haft lite otur när det gäller maten. Min erfarenhet är, att den genuina grekiska maten är helt ok. Ibland kan jag väl tycka, att lite mer krydda vore på sin plats, oftast äter jag hos mina vänner, så då är det inga som helst problem med vare sig mat eller kryddor.

Efter att ha rest runt i Grekland i ca 30 år, så kan jag väl säga, att det jag åt på den tiden, fortfarande existerar, på både gott och ont. I det stora hela, tycker i alla fall jag att maten är ok, krogarna (tavernorna) har definitivt blivit bättre, maten hemma hos vänner, är nu som då lika bra. Var inte rädd att testa lite här och där. Som den matintresserade jag är, så visst, ibland kanske en del tavernor lämnar en hel del att önska.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-06, 21:17
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Det låter inget vidare alls! Har ni varit till Grekland någon gång tidigare?

Min erfarenhet är att jag hellre går till ett ställe där jag ser att det är många greker (eller inhemska, beroende på vart jag reser) och där serveras den bästa maten. Inte sällan billigare också. Jag har inte så bra erfarenhet av de ställen som rekommenderas av charterbolagen, jag tror att de har någon form av överenskommelse mellan reseledarna och restaurangerna, vilket inte alltid är till resenärernas fördel.

Jag var på Samos (Votsalakia) för 2 år sen, men vi fick jättebra mat.

Åk till Kalymnos nästa gång!

Helena S
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-06, 21:26
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Grekisk mat äcklig??
Du måste ha haft en omåttlig otur. Eller haft helt andra förväntningar på den grekiska maten. Grekisk mat i Sverige och grekisk mat på plats är helt olika. I Grekland smakar den så mycket bättre ju. Och då menar jag riktig grekisk mat. Inte de rätter som man kan beställa in på svensk-grekisk restaurang... här hemma i Sverige alltså.
Till nästa resa.. ta med tips härifrån Kalimera på restauranger dit ni ska så blir det säkert jättebra.

/Monica
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-07, 17:11
isamos isamos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 7
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Det var första gången jag var i Grekland.

Som Helena S skrev, man ska nog gå till ställena som grekerna själva går till. Under veckorna vi var där så "lärde vi känna" några greker som jobbade på restaurang och hos dem var maten absolut bäst. Och det var ett ställe vi aldrig såg turister på. Dit kom grekerna sent på kvällen med hela sina familjer och åt.

Men jag ger inte upp, nästa gång prövar jag mer genuin mat och tar även med ett antal tips härifrån kalimera

Tack för alla svar!

PS. Någon som har ett tips på vad man ska pröva för maträtt?

Senast redigerad av isamos den 2008-09-07 klockan 17:13.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-09-07, 17:30
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Grekisk mat är gott! Så var det i nästan alla tavernor vi åt på Samos, i Votsalakia, kokkari, Pythagorion.
Annas restaurant bjuder på "hemlagad" mat, finns i Votsalakia. En annan i samma by var ännu bätrre kanske, minns inte namnet just nu... börjar med v-bokstav....Vroni var det väl.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-09-07, 20:51
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Citat:
Ursprungligen postat av isamos Visa inlägg
Hej allihopa!

Är det bara vi som haft sån otur med maten i Grekland?


Nå vet jeg ikke hvor på Samos du har vært, men hvis det gjelder Pythagorion så er det noen ganske få steder der jeg ville sette min fot. Generelt, så langt vekk fra havnen som mulig. Ellers, på det lille torget ved rådhuset går det bra.

Det å gå på typiske turiststeder er uansett lite klokt. Du MÅ lete opp de stedene grekerne selv kunne tenke seg å spise!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-09-07, 20:55
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Citat:
Ursprungligen postat av isamos Visa inlägg
Som Helena S skrev, man ska nog gå till ställena som grekerna själva går till. Under veckorna vi var där så "lärde vi känna" några greker som jobbade på restaurang och hos dem var maten absolut bäst. Och det var ett ställe vi aldrig såg turister på. Dit kom grekerna sent på kvällen med hela sina familjer och åt.

PS. Någon som har ett tips på vad man ska pröva för maträtt?
Men då var det ju inte så dåligt ändå..

Vad för maträtt att rekommendera? Finns så mycket så det kan vara svårt.
Stifado bör man prova tycker jag. En slags köttgryta.
Kyckling i limesås är gott också.
Kleftiko är värt att testa också (lamm i papper) som också kan heta stolen lamb på matsedeln.
Eller bäst är nog att fråga vad som rekommenderas för kvällen.

Jag själv äter helst de rätter jag inte kan laga till här hemma.

//Monica
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-09-07, 22:30
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Jeg laget kleftiko i dag... i form... og den var ikke äcklig!!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-09-07, 23:57
isamos isamos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 7
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Vad för maträtt att rekommendera? Finns så mycket så det kan vara svårt.
Stifado bör man prova tycker jag. En slags köttgryta.
Kyckling i limesås är gott också.
Kleftiko är värt att testa också (lamm i papper) som också kan heta stolen lamb på matsedeln.
Eller bäst är nog att fråga vad som rekommenderas för kvällen.
Tack för förslagen! Ska definitivit prova dessa rätter nästa gång.


Det är nog ett bra tips att fråga dom på stället vad dom rekomenderar för kvällen, dom vet ju ändå hur deras råvaror ser ut just då, så att säga. Ett fåtal gånger fick vi också höra att dom inte hade maträtten "i lager" just då. P.g.a säsongen.

/ Läser och lär, Isabelle
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-09-08, 10:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Spis mezedes!
Alstå, det som står på menyen som forretter e.l. Kjøp mange, som salat, noen kjøttboller med eller uten saus, auberginedipp, imam bajildi, frityrstekt småfisk, tzatziki, squashboller, ostedip, fritert ost, bakt feta, bekri meze... Vel, det finnes et utall varianter, dere bestiller det som ser godt ut og minst en ting dere aldri har smakt før, og så deler alle på alt.
Når jeg er på taverna e.l. med mine greske venner spiser vi i 99 prosent av tilfellene kun masse mezedes, og det er bare godt!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-09-09, 19:39
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Jag håller helt med föregående inlägg! Ät smårätter! Det finns inget som är så gott! Tycker heller inte att det vita vinet är så pjåkigt, försök bara inte leka vinkännare på Samos, finns inte så mycket att välja mellan, mest deras inhemska. För övrigt så är det ett bra tips att gå till små ställen där det bara sitter greker, där har dom bra mat! Turistställena är precis som här i Sverige, ibland värre än dåliga gatukök!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-09-10, 17:32
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Jag har aldrig ätit eller fått dålig mat när jag har varit i Grekland varken på Kreta eller Rhodos.

Åt flera gånger Stifados på Rhodos o eftersom jag inte är älskare utav mycket lök så bad jag o få mindre lök o mer kött o det var kanon gott.

Älskar den grekiska maten o tycker att om man går på ett ställe här hemma som har grekisk mat så är den inte alls så god som i Grekland men det kan ju vara för man har ju en helt annan känsla när man sitter o äter maten där.

Längtar till Grekland igen.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-09-11, 16:54
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

En besvikelse, en djup sån, var faktiskt i Skiathos.
Minns inte vad stället hette men det var nere in hamnen.
Kleftiko var bara några lammben, inget kött. lite potatis.
Sade till servitören, en äldre gubbe: jag ater inte ben! Skulle har blivit bjuden på en annan portion efetr en väntetid. Jag sa: Neg tack.
Det var nog en bottennotering, det första o, hittils den sista också.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-09-11, 20:46
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Otur otur, den grekiska maten vi har fått är helt gudomlig!
Spelar ingen roll var vi har varit. Den inhemska maten är inte stark men välgigt mustig ( jag tänker framförallt på deras grytor) mmm!
Bra att maten inte får dig att avskräckas från Grekland, det kan bara bli bättre efter alla tips du kan hitta här på Kalimera!
Hälsningar från Kerstin som åker till Karpathos om en vecka!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-09-15, 12:45
Joerny Joerny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Grekisk mat - äcklig?

Vilken otur! Jag har aldrig ätit så god mat i hela mitt liv
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT