Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-09, 19:13
zero zero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Flen
Inlägg: 24
Standard Hyra EU moppe

Tänkte hyra Eu-moppe på Samos v 30 så jag undrar om ni som läser detta kan rekomendera någon som är bra sen är det så att jag saknar ett A i körkortet så jag undrar också om jag behöver ett intyg från vv här i Sverige som säger att jag får framföra ett sådant fartvidunder här hemma med vanligt B-körkort ?
Jag kommer att bo i Votsalakia under ovanstående vecka
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-13, 21:16
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av zero Visa inlägg
Tänkte hyra Eu-moppe på Samos v 30 så jag undrar om ni som läser detta kan rekomendera någon som är bra sen är det så att jag saknar ett A i körkortet så jag undrar också om jag behöver ett intyg från vv här i Sverige som säger att jag får framföra ett sådant fartvidunder här hemma med vanligt B-körkort ?
Jag kommer att bo i Votsalakia under ovanstående vecka
Jag förstår inte riktigt din fråga. Greklands lagar gäller när du hyr fordon i Grekland, oavsett vad du tycker om dem. Något intyg från Vägverket kan knappast hjälpa. Sedan kanske du kan hitta uthyrare som inte är så nogräknade. Eller kanske är du ironisk när du ställer din fråga?
Aina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-13, 21:19
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra EU moppe

Hur det är på Samos vet jag inte, kanske får du svar i den gamla diskussionstråden?
Uthyrningsreglerna diskuterades flitigt under våren för ett år sedan, det var inte många av Kalimeras medlemmar som stötte på problem vid hyra av Eu- moppe.
Tråden hittar du: Här
// Helén-som inte ser något fel i att hänvisa till gamla trådar.

Senast redigerad av Hellen den 2008-04-13 klockan 21:37. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-13, 21:26
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Hyra EU moppe

Okej, läs ovan. Jag vet knappt vad en EU-moppe är och har än mindre försökt hyra en.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-13, 22:12
zero zero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Flen
Inlägg: 24
Standard Sv: Hyra EU moppe

Hej!
Har kollat med Nicos Rentals på Samos och fick svar idag att de kräver ett A i körkortet alltså behörighet för motorcykel för att få hyra en moped på 50 cc så vad som händer om man hyr en sådan utan A-behörighet och blir kollad vet jag inte så det får bli en hyrbil istället.Hur det fungerar på andra öar vet jag inte kanske någon Kalimeramedlem som har erfarenhet av detta?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-13, 22:17
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av zero Visa inlägg
Hej!
att de kräver ett A i körkortet alltså behörighet för motorcykel för att få hyra en moped på 50 cc så vad som händer om man hyr en sådan utan A-behörighet och blir kollad vet jag inte?
Det händer ingenting eftersom ditt B-körkort gäller även för EU-moppe, problemet som ett fåtal stött på är att få hyra mopeden.
Jag tror att det fortfarande är många uthyrare som hyr ut enligt de gamla reglerna, för de vill tjäna pengar.
// Helén
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-14, 07:37
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av zero Visa inlägg
Hej!
Har kollat med Nicos Rentals på Samos och fick svar idag att de kräver ett A i körkortet alltså behörighet för motorcykel för att få hyra en moped på 50 cc så vad som händer om man hyr en sådan utan A-behörighet och blir kollad vet jag inte så det får bli en hyrbil istället.Hur det fungerar på andra öar vet jag inte kanske någon Kalimeramedlem som har erfarenhet av detta?
Jag tycker vackert vi får ta seden dit vi kommer och följa landets lagar. Det vill vi väl att utländska medborgare på besök i Sverige ska göra??! Vi försökte också hyra ett år på Skopelos, det gick inte. Sedan dess har jag funderat en del och ändrat inställning.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-14, 08:14
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av Malena Visa inlägg
Jag tycker vackert vi får ta seden dit vi kommer och följa landets lagar. Det vill vi väl att utländska medborgare på besök i Sverige ska göra??!
Det är klart att vi skall följa landets lagar, men det här problemet uppstår ju för att de kräver körkort för EU-moppe, och det har ju alla vi som har svenskt B-körkort. Det framgår ju dock inte på våra körkort, det är inte lätt för uthyrarna att tolka.
// Helén- som kommer att ordna intyget från vägverket inför årets resa.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-14, 08:30
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Hyra EU moppe

Det finns även en liten annan skillnad, EU moppe få bara köra i 45 km, jag tro (!) inte att man stryper moppe i Grekland, finns nästan inga som gå i 45km utom närmare 80-90 km.

/Nico
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-14, 08:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra EU moppe

Det har har ju diskuterats så många gånger, men körkortsreglerna är exakt desamma i Sverige och i Grekland, eftersom båda länderna tillhör EU och därmed har accepterat att ha de reglerna.

Det som skiljer är uthyrningsreglerna för utländska medborgare, där (en del) grekiska uthyrare kräver körkort och ålder utöver de lagstadgade trafikreglerna.

Jag tror inte att grekerna inte vet/förstår att svenskt B-körkort även ger behörighet att köra eu-moped. Tvärtom tror jag att det är så även i Grekland. Uthyrningskravet beror nog i stället på att de faktiskt menar att den som hyr eu-moppe ska kunna köra minst lätt mc. Syftet är ju att minska antalet mopedolyckor i Grekland, och det är högt särskilt med utländska medborgare inblandade.

Personligen tycker jag regeln är bra och att enda felet med den är att den inte efterföljs överallt. Blir lika förvånad varje gång frågor om att hyra moped kommer från ovana moppeförare. Fattar inte att man vill utsätta andra och sig själv för sådana risker.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-14, 11:21
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Hyra EU moppe

Jag vill tillägga att jag hittils inte ha hittat en EU moppe på Kreta, dom flesta ör moppar med 80cc och dom räknas inte som EU moppe.

Mne jag har bara koll på 4-5 uthyrare i Maleme / Stalos

/Nico
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-14, 13:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det som skiljer är uthyrningsreglerna för utländska medborgare, där (en del) grekiska uthyrare kräver körkort och ålder utöver de lagstadgade trafikreglerna.
Om jag inte helt missminner mig så var det väl så att uthyrningsreglerna ändrades till att utländska medborgare skall ha körkort för EU-moped.
Inte var det MC kort som krävdes, eller?
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-04-14 klockan 14:01.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-14, 13:46
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hyra EU moppe

Vi tänkte hyra moppe på Milos 2006, dottern som inte hade kort för EU moppe fick inte hyra. ...och mitt körkort var hemma i Sverige. Så det blev inget alls! Men jag fattar det som så att, det var bara nya regler för mopparna...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-14, 14:15
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Hyra EU moppe

Denna fråga har ju dristats mycket här på forumet, men det finns en rätt så allvarlig aspekt som kanske inte så många tänker på.
På ett vanligt svenskt B-körkort får man max. hyra och köra en moppe på 50cc (vanlig eu-moppe). Det är inte så mycket att komma med, särskilt inte om man skall åka 2 och det är lite backigt.
Nu är ju Grekland som det är, och många uthyrare ser gärna mellan fingrarna och hyr gärna ut starkare moppar till turisterna, men då skall man vara medveten om att man tar en stor chans:
Om man råkar ut för en olycka så gäller inte försäkringen man tar vid hyrtillfället. Det räknas som om man framfört fordonet illegalt (man saknar ju giltigt körkort), och då blir man fullt ersättningsskyldig både för skador
på moppen OCH på ev. andra fordon om man ex. krockar med en bil. Man kan också bli stämd på mycket stora skadestånd vid ev. personskada om man bedöms vara vålland till olyckan. Man kan också bli anklagad och anhållen för olovlig körning eftersom man ju saknar giltigt körkort, och riskera att bli indragen i en oändlig grekisk juridisk process.
Uthyraren riskerar också att åtalas, men det är viktigt att tänka på att du som förare kör olagligt och är 100%-igt ansvarig för allt som kan hända, och att du inte har något som helst försäkringskydd, oavsett vad uthyraren påstår.

Värt att tänka på inför sommarens resor
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-14, 14:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Om ja ginte helt missminner mig så var det väl så att uthyrningsreglerna ändrades till att utländska medborgare skall ha körkort för EU-moped.
Inte var det MC kort som krävdes, eller?
Rätt, jag uttryckte mig lite otydligt ser jag, men det innebär ju i pratiken att den som inte har körkort för eu-moped måste ha A-körkort för att få hyra.

Det Argyris påpekar är också viktigt: visserligen har jag sett 50-kubikare i Grekland, men det är ju väldigt vanligt med 80cc och även att till exempel svenskar som inte har mc-kort och som aldrig skulle tänka tanken att köra en lätt mc i Sverige, utan att tveka gör det i Grekland (ibland till och med efter en öl till lunch!) Jag förstår som sagt inte hur man kan utsätta andra och sig själv för sådana risker.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-14, 14:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det Argyris påpekar är också viktigt: visserligen har jag sett 50-kubikare i Grekland, men det är ju väldigt vanligt med 80cc och även att till exempel svenskar som inte har mc-kort och som aldrig skulle tänka tanken att köra en lätt mc i Sverige, utan att tveka gör det i Grekland (ibland till och med efter en öl till lunch!) Jag förstår som sagt inte hur man kan utsätta andra och sig själv för sådana risker.
Jag håller fullständigt med ang. de mopeder med starkare motorer, vi har bara hyrt 50cc, skulle aldrig våga köra något vassare, visst går det lite trögt i backarna, men det gör mig ingenting.
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-14, 14:24
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hyra EU moppe

Mitt inlägg var mest ett tips att ska du hyra moppe, Eu moppe eller bil eller dylikt. Glöm inte körkortet hemma om du har ett för det du ska hyra förstås
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-14, 14:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av zero Visa inlägg
så det får bli en hyrbil istället.
Du kan hyra fyrhjuling i stället, det är nästan som en moped. Behövs bara körkort för bil.

När det gäller den här "nya" lagen så verkar det vara få som vet vad som egentligen gäller. Det vi kallar EU-mopeder är inte vanliga i Grekland, mopederna i Grekland går mycket fortare än våra EU-mopeder som inte får gå fortare än 50 km/h. (Eller om det var 49 km/h.) Det går att få ett intyg från VV, men där står att mopeden inte får gå fortare än 50 km/h.

Förra året blev vi inte nekade någonstans. Jag pratade med många uthyrare, alla gav olika svar. Ingen visste, eller ville inte veta, vilka regler som gällde. I Pythagorion på Samos hyrde vi av en kille som hade intyg på att han fick hyra ut, även om man bara hade körkort för bil. Intyget såg riktigt ut, men jag vet inte om han själv hade tryckt upp det eller om det faktiskt kom från myndigheterna i Aten, som han sa.

Men, som sagt, fyrhjuling kan vara ett alternativ till moped.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-14, 14:45
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag håller fullständigt med ang. de mopeder med starkare motorer, vi har bara hyrt 50cc, skulle aldrig våga köra något vassare, visst går det lite trögt i backarna, men det gör mig ingenting.
// Helén
Ja, är man ensam kan det ju räcka med en 50 cc, men skall man åka 2 på den blir det snabbt problem. Stör mig inte heller om det går lite "trögt", men när det inte går alls kan det bli lite jobbigt.
Var på en moppeutflykt på Samos i somras. Åkte från Pythagorion till Vahty. Inga problem. Men hem........... Alla som varit där vet hur enormt lååååååååååååång backen är från Vahty, och halvvägs upp la moppen av.
Bara att putta den resten av vägen upp. I 40 graders värme!!!!!!!!!!!
Trodde det ev. var något fel på moppen så jag gick till uthyraren och fick byta. Dagen efter skulle vi till Posidonio. Lång backe även där men vi hade ju en sprillans ny moppe så det skulle väl gå bra. Ni får gissa själv vad som hände på hemvägen.
Efter det kommer jag aldrig hyra en 50 cc moppe något mer om man är 2 som skall åka.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-14, 15:02
Malena Malena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 116
Standard Sv: Hyra EU moppe

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det Argyris påpekar är också viktigt: visserligen har jag sett 50-kubikare i Grekland, men det är ju väldigt vanligt med 80cc och även att till exempel svenskar som inte har mc-kort och som aldrig skulle tänka tanken att köra en lätt mc i Sverige, utan att tveka gör det i Grekland (ibland till och med efter en öl till lunch!) Jag förstår som sagt inte hur man kan utsätta andra och sig själv för sådana risker.
Instämmer till fullo! Onekligen intressant hur man som turist i Grekland gör saker, typ kör på en öl, kör moppe, fast man inte får...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT