Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-03, 14:11
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Kameratips?

Tänkte se om någon kameraklok person skulle vilja ge mig tips om vad jag ska köpa för digitalkamera.... (Jag kan inte mycket alls om såna och det är som en djungel när man kollar prisjakt å sånt ju)

"Krav":
- Någorlunda enkel att hantera
- Funka bra både inomhus och utomhus
- Bilderna ska inte bara bli bra på datorn utan även när man framkallar dem
- Får kosta max 3000 (gärna mindre.... men så är det ju jämt)

Jaaa, vad säger ni?! Nån som har nåt bra tips?

Vet inte hur bra kameran måste vara för att bilderna dessutom ska bli bra i tryck.. typ tidningstryck alltså. Men det kanske är omöjligt i den prisklassen?

Hoppas på hjälp!

Trevlig helg!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-03, 17:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Kameratips?

När jag ser dina krav så duger vilken som. Dagens digitalkameror är alla ganska bra. Själv har jag en Sony DSC-W70 (2700:- för ett år sen).
Mitt grundkrav var att den skulle vara snabb och det är den med råge. Både vad gäller uppstart som att ta bilden. Att den sen tar toppenbra bilder är ju heller inte fel.
Den har 7,2 Mpix vilket gör att man kan skriva ut i A3-format med superbra kvalitet.

En annan sak att tänka på är vilket minneskort du vill ha? De är ju olika dyra. Har själv provat de flesta formaten och jag ser ingen större skillnad. En billig kamera kan kräva ett dyrt minneskort och vice versa.


/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-03, 18:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kameratips?

Citat:
Ursprungligen postat av Janet Visa inlägg
Vet inte hur bra kameran måste vara för att bilderna dessutom ska bli bra i tryck.. typ tidningstryck alltså.
För att kvaliten ska bli bra i fyrfärg på blankt papper bör du ta bilderna i den största storlek och bästa kvalite som kameran klarar. Långt ifrån alla billiga kameror idag duger till det, men fler och fler gör det - och i den prisklassen du nämner räcker nog alla.
En viktig sak att tänka på är hur bra objektivet är. Det ska släppa in mycket ljus om du vill kunna ta skarpa bilder.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-03, 23:53
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Kameratips?

Tack för snabba svar, ska genast kika runt lite. Bland annat på den hallonrosa... även om man kanske inte ska gå på utseendet. Ixus har jag förresten hört mycket gott om tidigare.

Objektivet.. okej, hur vet man hur bra det är? :S

Godnatt på er
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-04, 21:37
Goggen Goggen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Kameratips?

Olympus 720 sw er et kjekt kamera. Vanntett og støtsikkert og 7,1 megapixels. Stor lcd-skjerm også.
http://www.olympus-sverige.com/consu...mju_720_SW.htm#
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-04, 21:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kameratips?

Har du den kameran Goggen? I så fall: är den tillräckligt snabb?

Jag har en äldre olympus och den är alldeles för långsam. Från det att jag trycker av tills bilden tas hinner motivet gå hem och lägga sig. Sen tar det ännu längre tid innan den är redo för nästa bild.

Jättetråkigt om man vill ta bilder med lite liv i.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-04, 22:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kameratips?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
är den tillräckligt snabb?Jag har en äldre olympus och den är alldeles för långsam..
Goggen svarer sikkert for 7.1, Inkfish
Selv har jeg Olympus 8.0 og har ikke reagert på tiden det tar fra jeg trykker av og til bildet er tatt, og heller ikke til det er klart for nytt bilde.
- men selvsagt kommer det an på hva man er vant til - t r o r mitt forrige, Nikon Coolpix, var litt tregere - Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-04, 22:50
Goggen Goggen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Kameratips?

Det er nok midt på treet mhp. hastighet. Finnes vel en del tester av dette på nett, der kan man lese nærmere om plusser og minuser. Samboeren min fikk dette som sitt første digitalkamera i fjor (og det er nok å betrakte som et nybegynnerkamera), er man en avansert bruker sikter man kanskje høyere mhp. hastighet og muligheter for manuelle instillinger.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-04, 23:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kameratips?

Tack för svar, kari och goggen.

Det låter nog som om åtminstone karis version är väsentligt snabbare än min gamla.

Om jag bytte kamera i dag skulle jag välja den panasonic som Janne har. Tar grymma bilder. Fast den är lite dyrare än Janet hade tänkt, kostade över 4 000 sist jag kollade.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-05, 13:48
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Kameratips?

Jag har precis köpt mig en Canon PowerShot S3 . 6.0 pixlar, men det räcker fantastiskt bra. Den har en helt enorm zoom (kan ses i en tråd under kafé Kalimera; En gång diskuterades katter....).

Utskrifterna blir också fantastiska, i synnerhet om man skriver ut på fotopapper och inte vanligt skrivarpapper. Men det beror ju också på vad man har för skrivare.....

Jag var på jakt efter en systemkamera egentligen men denna är ett mellanting mellan kompaktkamera och systemkamera. Jag ville inte förlora videokamera-funktionen och den har PowerShoten, tar kanonfina filmer.

Jag gav 4 300 kr men då fick jag väska och 1G minneskort till. Valde att köpa den hos min lokala fotohandlare bara för att kunna få hjälp om det skulle dyka upp problem eller dumma frågor .

Får väl inte länka till andra sidor men det finns en sida på webben som bara har kameror. Sök på systemkamera så kommer den upp (den har "pix" i namnet......)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-05, 22:01
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Kameratips?

Hm.. kanske får tänka över pengafrågan lite... *letar på nätet och tänker, tänker och tänker*
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-07, 21:16
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Kameratips?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag har en äldre olympus och den är alldeles för långsam. Från det att jag trycker av tills bilden tas hinner motivet gå hem och lägga sig. Sen tar det ännu längre tid innan den är redo för nästa bild.
Jag hade samma problem med en Pentax (som jag sedermera råkade bada med på Kreta, så den lever inte längre). Men snabbhetsproblemet löste jag med ett snabbare SD-kort. De vanliga SD-korten funkar vid lägre upplösningar, men vid 4-5 eller högre bör man ha ett snabbt SD-kort (20 Mb/s), typ SanDisk Extreme eller motsvarande. Kostar bara ett par hundralappar för 1 Gb.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-02-06, 07:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kameratips?

Precis som anoula gillar jag Canon Ixus. Jag är inne på min tredje Ixus nu. Jag byter inte för att de går sönder utan för att de hela tiden utvecklas och blir ännu bättre, ännu mindre och ännu snyggare. För tillfället har jag en Ixus 650 som jag är mycket nöjd med. Nästan alla bilder du ser på Kalimera är tagna av en Ixus. Mina andra kamera är Panasonic med 12 x zoom, det är också en mycket bra kamera (bland annat för zoomen), men det kostar något mer än en Ixus.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-02-06 klockan 09:34. Anledning: Bytte ut 650 mot 65
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-02-06, 09:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kameratips?

Har den stor skärm? Har flera gånger råkat ut för att andra turister bett om hjälp med att ta ett foto och jag har med solglasögonen på knappast sett något i deras skärmar. Tar jag av solglasögen ser jag inget och det är inte alltid jag har de vanliga glasögonen med och det skulle antagligen inte hjälpa när skärmen är så liten. Betydligt krångligare än att fota med en vanlig kamera.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-02-06, 09:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kameratips?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har den stor skärm? Eva
Ja, den har stor skärm: 3 tum. Hur lätt som helst att se motiven. Läs mer om Ixus 65 här...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-02-06, 16:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kameratips?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, den har stor skärm: 3 tum. Hur lätt som helst att se motiven. Läs mer om Ixus 65 här...
Tack för länken. Vilken snygg kamera även om skönheten kanske inte betyder så mycket är det trevligt med en snygg design. Hur lång tid tror ni att det tar att lära sig alla finesser? Är det bäst att gå en kurs i digitalt fotograferande i samband med köpet?

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-02-06, 17:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kameratips?

Citat:
Hur lång tid tror ni att det tar att lära sig alla finesser?
Börja med att fota på Auto, då är det bara att titta och trycka. Hur lätt som helst. Bilderna blir bra ändå. När du är varm i kläderna kan du lära dig en funktion i taget. Finns med svensk manual. En funktion jag gillar är digital närbild, man kan gå hur nära som helst. Perekt om man gillar att fota blommor. Eller retsinaflaskor.

Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-02-06, 19:03
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kameratips?

Citat:
Eller retsinaflaskor.
[/quote]

Tyckte nog jag sett den bilden tidigare !
Kollade mina bilder..... jovisst där fanns den.
Inte den höga upplösningen men ändå ?

/ Tom ( som gillar Kourtakis Retzina )

Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-02-06, 21:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kameratips?

Citat:
Tom ( som gillar Kourtakis Retzina )
Då är gillar vi samma sort och har samma bildsinne.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-02-06, 22:49
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Kameratips?

Ett tips om det senaste och värsta i optikväg från Olympus! Läs mer här!



//PO
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT