Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-06-15, 10:16
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Covidtestning

Efter att ha läst artikel efter artikel om hur folk har betalat många hundra kronor - 675 är det "billigaste" jag sett - för att få göra ett antikroppstest vill jag bara meddela att det visserligen tog ett antal försök att komma fram på appen "Alltid öppet", men till slut gick det. Jag har nu fått en bokad tid på närmsta vårdcentral i eftermiddag och det kommer inte att kosta mig ett öre.

Karin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-06-15, 11:14
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Covidtestning

Tack för info
Ska ladda ner den så fort den funkar igen. Den har kraschat vilket är förståeligt eftersom vi många, många som vill veta.
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-06-15, 13:25
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Covidtestning

Är det ett test för att veta om man har en pågående infektion, eller är det ett antikropptest för att veta om man redan har haft covid?

/kimmen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-06-15, 13:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Covidtestning

Kimmen,
Om man har haft det..alltså har antikroppar.
Man måste ha varit frisk minst 14 dagar innan testet.
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-06-15, 15:30
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Covidtestning

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Är det ett test för att veta om man har en pågående infektion, eller är det ett antikropptest för att veta om man redan har haft covid?

/kimmen
Det är två test du kan välja bland. Ett för att se om du har en pågående infektion, ett annat för att se om du har antikroppar. Du väljer beroende på hur du mår. Känner du dig sjuk tar du det första. Har du varit sjuk men är frisk sedan tre veckor väljer du det andra. All information finns på 1177.se.


Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-06-15, 19:29
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Covidtestning

Nu läste jag att appen bara gäller för Stockholms län!
Sk_t åxå!!!
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-06-16, 14:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Covidtestning

I vår region ska vi snart få börja testa precis som i Stockholm, men inte för antikroppar ännu, men det kommer väl det också skulle jag tro.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-07-01, 09:36
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Covidtestning

Jag har tänkt och tänkt..ska jag skriva detta inlägg?
Jag har ju alltid varit väldigt öppen och personlig i mina inlägg och beslutat mig för att inte göra nåt undantag. Det känns som man är omgiven av vänner i detta forum och jag vill bara informera..inte skrämma!

Igår fick ambulansen hämta min älskade man här hemma. Han blev testad positiv för Covid-19 i torsdags. Han har varit väldigt sjuk med alla kända symptom och igår blev det en krissituation med mycket hög feber. Nu ligger han på sjukhuset och får all vård vår duktiga sjuhuspersonal kan ge. Detta känns tryggare för det har varit hemska dagar!
Han har kunnat ringa mig för en stund sen och det avgjorde mitt inlägg.
Han mår lite bättre!

Själv har jag haft lindriga symptom och fick mitt svar igår. Jag har åxå viruset.
Har haft lite feber, lite ont i kroppen, hackhosta som bara varade i ett dygn. Det var när maten inte smakade nånting som jag förstod. Stor ångest!!
Man blir uppringd av läkare för samtal när man testats positiv. Läkaren sa att man smittar dagen innan utbrottet vilket förklarar varför så många blir drabbade. Man vet ju inte att man ska bli sjuk nästa dag. Idag är jag bara lite snuvig..men jag smittar!

Nu när man befinner sig i denna surrealistiska livssituation, trots att man har varit sååå försiktig, undvikit folksamlingar, tvättat å tvättat händera inser man att det räcker ju med att man träffar EN person! Det kan ju vara just DEN personen som smittar; vän, anhörig, granne, affärsbiträde...

Nu ska vi hämta krafter efter denna nya "erfarenhet" där man har blivit nån som höjt stapeln, nån som har adderat en siffra i statistiken
Livet❤!!! Inget annat har nån betydelse.

Var rädda om varann och håll avstånd!
/ Kajja 😷
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-07-01, 10:23
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Covidtestning

Det var tråkigt att höra Kajja
Bra ni mår bättre
Är en lömsk smitta, vissa är födda immuna, blodgruppen spelar visst roll
Hur länge smittar du då? Smittar dagen innan man känner nåt, sen dagen efter blir man sjuk

Vad händer sen då i smittnings synpunkt ? 5 dagar?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-07-01, 10:57
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Covidtestning

Vilken tråkig läsning!
Hoppas ni snart blir friska.

Pia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-07-01, 11:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Covidtestning

Åh, vad tråkigt Kajja. Säkert väldigt obehagligt när man har försökt göra sitt bästa för att undvika smitta. Har ni någon aning om varifrån smittan kan ha kommit? Går det att smittspåra där ni bor?

Hoppas din man får komma hem snart och att ni båda blir friska så snabbt som möjligt.

Kram/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-07-01, 11:43
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Covidtestning

Men så väldans tråkigt och jobbigt för er.
Nu hoppas och tror vi att ni blir friska riktigt snabbt.
Kram

KR
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-07-01, 11:52
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Covidtestning

Kramar Kaija.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-07-01, 11:55
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: Covidtestning

Detta vidriga virus, så lömskt och försåtligt!
Bästa Kajja, önskar dig och din make god och snar bättring!
"Avstånds" och tröstkramar från Catlady
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-07-01, 12:04
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Covidtestning

Kajja. Kjære deg. Så leit for dere! Er ikke tvil om at dere har gjort deres beste for å unngå dette hersens viruset. - Sender tanke-klemmer til dere begge. Gode ønsker fra Malou.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-07-01, 13:00
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Covidtestning

Jag ska försöka få ihop ett svar på några frågor som kom upp:
Enligt min läkare så smittar jag/man så länge man har symptom som snuva, ont i kroppen, feber mm och det kan man ha länge i värsta fall. När du har varit symptom och feberfri i 2 dygn så smittar du inte längre..säger dom. Vi vet vem så tyvärr smittade oss. Och personen var inte "sjuk" då men dan efter.

En av anledningarna till att jag gjorde inlägget var för att berätta hur olika detta kan slå. Att man även kan få en sån lightversion som min. Innan detta hände oss kände jag inte ens nån som hade haft Corona.
Tack för hälsningarna💕💕💕
/ Kajja 😷
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-07-01, 15:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Covidtestning

Det var tråkigt att höra Kajja!

Jag hoppas verkligen att din man får komma hem snart och att du klarar dig med milda symtom!

Jag känner inte heller någon som är smittad. Precis som ni är vi otroligt försiktiga, men det visar sig att det inte alltid hjälper. Träffar inte mycket folk, och de jag träffar håller jag avstånd till, tvättar händerna jättenoga och spritar. Var på vårdcentralen i dag i annat ärende, och det var lite läskigt faktiskt.

Otroligt obehagligt att den som smittade er inte hade några symtom dagen innan. Usch och fy!

Berätta gärna vidare för vi är många som vill veta.

Kyra på er och ta hand om er.

Kram!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-07-01, 16:19
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Covidtestning

Skönt att höra att maken har ringt hem själv, alltid skönt att höra hans egna röst kan jag tänka mig. Jag det är en lömsk smitta. Hoppas han snart får komma hem och att ni piggnar på er båda två.

Irene
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-07-01, 17:06
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Covidtestning

Oj Kajja!
Hoppas verkligen ni kryar på er snart!
Idag fick jag svar på mitt anti-kroppstest som jag tog i måndags. Det var NEGATIVT. Jag var konstigt sjuk månadsskiftet mars/april med snuva, ont i kroppen, huvudvärk och brännande känsla i luftrören. Men nej, tydligen var det inte covid. Jag jobbade då extra på en förskola där flera i personalen, föräldrar samt barn tror sig haft det. Men ingen vet ju säkert...

Blev idag erbjuden ombokning av vår resa till Kos i september om man inte vill åka. Kanske lika bra att boka om eller ta presentkort. Har redan bokat om och sedan av en resa till Parga i år.
Man får väl satsa på nästa år.

Katitzi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-07-01, 17:37
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Covidtestning

Oj, så tråkigt att höra. Men skönt att din man känner sig bättre. Hoppas han snart får komma hem igen. Där ser man hur lömskt detta virus är. I vår kommun har hittills bara 9 kända fall med smittade personer upptäckts, så man känner sig ganska säker, men man får ta det säkra för det osäkra ändå. När det så börjar dyka upp nytt virus i Kina undrar man ju när allt detta ska ta slut.
Kryapåerhälsningar från
Kerstin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT