Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #801  
Gammal 2020-08-23, 15:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Ursäkta en kanske dum fråga, men jag blir lite yr av all info och har glömt... vilka är det som testas? Är det stickprov eller är det de som helt enkelt vill testas eller är det de som söker p g a symtom?
Nåt jag tänker på är, att antalet positiva håller sig på ungefär samma nivå dag efter dag. Det stämmer säkert statistiskt, men jag tycker det är intressant.
Det är ingen dum fråga, tvärtom är det en bra fråga. De som anländer till landet testas slumpvis, det vet jag, men vilka som sedan testas har jag ingen aning om. Troligen de som har symptom och sedan vid smittspårning.
Svara med citat
  #802  
Gammal 2020-08-23, 20:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 284 nya fall av Covid-19. Det är den högsta siffran sedan pandemin började. 17 fall upptäcktes vid landets gränser. Aten (141) och Thessaloniki (11) har flest fall.

När det gäller öarna rapporteras följande: Kreta (6), Kykladerna (20), Lesbos (12), Zakynthos (1), Chios (4) och Dodekaneserna (6).

OBS. Vissa öar rapporteras indivuduellt med andra klumpas ihop med sina ögrupper, som Dodekaneserna och Kykladerna, och när det gäller Sporaderna så klumpas alla öar där ihop under en region som heter Magnesia, där bland annat Volos ingår. Därför ser man aldrig exempelvis Skopelos, Naxos eller Rhodos i rapporterna. Samos nämns heller aldrig, men Lesbos gör. Jag vet från säker källa att Samos har flera fall. Varför det är så här har jag ingen aning om.

Det som sticker ut idag är de många fallen i Aten, i Kykladerna och på Lesbos. Lesbos får hårdare restriktioner från och med i morgon måndag och de gäller i åtta dagar framåt. Det innebär bland annat att folksamlingar över 50 personer förbjuds och att alla restauranger, tavernor, barer och kaféer måste hålla stängt mellan 24.00 och 07.00.

Covid-19-tester är överlag ett trubbigt mätinstrument. Det beror som alltid på hur många som testas och vilka som testas. Men det är dessa siffror som myndigheterna använder när de beslutar om olika restriktioner.
Svara med citat
  #803  
Gammal 2020-08-24, 02:17
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack för svar på min inte så dumma fråga, Janne!
Svara med citat
  #804  
Gammal 2020-08-24, 18:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 170 nya fall av Covid-19. 27 fall upptäcktes vid landets gränser. Aten (51) och Thessaloniki (18) har flest fall.

När det gäller öarna rapporteras följande: Kreta (7), Korfu (1), Kykladerna (5), Lesbos (3), Chios (1) och Dodekaneserna (1).

Det är klart färre fall än de senaste dagarna. Dock vet jag inte hur många som har testats.

Från och med i morgon tisdag klockan 06.00 grekisk tid inför hårdare restriktioner i hela CHANIA LÄN.

Restriktionerna innebär:

- Alla evenemang förbjuds.

- Folksamlingar över nio personer förbjuds.

- Max fyra personer får sitta vid samma bord på restauranger och dylikt. (Är det en familj får man vara max sex personer.)

- Alla restauranger, tavernor, barer och kaféer måste hålla stängt mellan 24.00 och 07.00.

- Munskydd måste bäras överallt, utomhus och inomhus.
Svara med citat
  #805  
Gammal 2020-08-25, 18:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 168 nya fall av Covid-19. 20 fall upptäcktes vid landets gränser. Aten (45) och Thessaloniki (24) har flest fall.

När det gäller öarna rapporteras följande: Evia (1), Kreta (20), Korfu (1), Kykladerna (8) och Lesbos (12). När det gälle Kreta så fördelas fallen så här i respektive län: Chania 3, Rethymnon 1, Heraklion 10 och Lasithi 6.

Det är två fall mindre än igår. Jag vet ännu inte hur många som har testats.
Svara med citat
  #806  
Gammal 2020-08-27, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår rapporteras 293 nya fall av Covid-19. Det är den högsta siffran sedan pandemin började. 24 fall upptäcktes vid landets gränser. Aten (103) och Thessaloniki (54) har flest fall.

När det gäller öarna rapporteras följande: Evia (1), Kreta (12), Korfu (2), Kykladerna (9) och Lesbos (3).
Svara med citat
  #807  
Gammal 2020-08-27, 10:25
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Kravet på test på pågående Corona infektion upphör 31 aug. OM det förlängs måste beslut fattas snart så folk hinner till tisdag? Fast relativt få som har smittan vid flygplatser
Svara med citat
  #808  
Gammal 2020-08-27, 14:15
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Kravet på test på pågående Corona infektion upphör 31 aug. OM det förlängs måste beslut fattas snart så folk hinner till tisdag? Fast relativt få som har smittan vid flygplatser
Källa på det?
Svara med citat
  #809  
Gammal 2020-08-27, 14:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Källa på det?
Det gäller bara till den 31 augusti. Men kan ju förlängas. Finns bland annat att läsa här.
Svara med citat
  #810  
Gammal 2020-08-27, 15:04
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det gäller bara till den 31 augusti. Men kan ju förlängas. Finns bland annat att läsa här.
Hur det nu gick till men jag missade Carle's versaler och det lilla ordet OM i hans inlägg !
Informationen om 31 aug har jag koll på och kan bara instämma i förhoppningen, att det inte blir en förlängning.
Finns planer att försöka ta sig ner den 6 sep !
Svara med citat
  #811  
Gammal 2020-08-27, 15:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Informationen om 31 aug har jag koll på och kan bara instämma i förhoppningen, att det inte blir en förlängning.
Finns planer att försöka ta sig ner den 6 sep !
Jag har inte hört något om en förlängning, och det känns lite sent att komma med besked om att förlänga det nu. Men man vet ju aldrig.

Hoppas verkligen att du kommer iväg!
Svara med citat
  #812  
Gammal 2020-08-27, 15:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Informationen om 31 aug har jag koll på och kan bara instämma i förhoppningen, att det inte blir en förlängning.
Finns planer att försöka ta sig ner den 6 sep !
Jag har inte hört något om en förlängning, och det känns lite sent att komma med besked om att förlänga det nu. Men man vet ju aldrig.

Hoppas verkligen att du kommer iväg!
Svara med citat
  #813  
Gammal 2020-08-27, 17:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 259 nya fall av Covid-19. Aten (103) och Thessaloniki (54) har flest fall.

När det gäller öarna rapporteras följande: Chios (2) Kreta (16), Korfu (1), Kykladerna (4), Zakynthos (3) och Lesbos (22). När det gäller Kreta så rapporteras följande: Chania län (9), Rethymnon län (2) och Heraklion län (5).
Svara med citat
  #814  
Gammal 2020-08-29, 09:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grekland har förlängt kravet på negativt PCR-test till den 19 september, enligt Ekathimerini.
Svara med citat
  #815  
Gammal 2020-08-29, 09:57
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Men inga från England måste visa att de är friska?
Var ju massa som varit på Zakynthos nyligen?
Högsta majoriteten av smittan i Grekland är ju inhemsk

Varför inte lägga resurser där problemen är?
Svara med citat
  #816  
Gammal 2020-08-30, 15:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Men inga från England måste visa att de är friska?
Var ju massa som varit på Zakynthos nyligen?
Ja, det är en aning konstigt. Vet inte hur de tänker.
Svara med citat
  #817  
Gammal 2020-08-30, 18:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 157 nya fall av Covid-19. Hela 41 fall upptäcktes vid landets gränser. Aten (50) och Thessaloniki (16) har flest fall.

När det gäller öarna rapporteras följande: Evia (1), Kreta (15), Chios (1), Kykladerna (2), Zakynthos (2) och Lesbos (7).
Svara med citat
  #818  
Gammal 2020-09-05, 17:42
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Upprörande att se hur unga brittiska turister beter sig på Zakynthos!
https://www.keeptalkinggreece.com/20...avirus-videos/
Svara med citat
  #819  
Gammal 2020-09-05, 17:57
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 188
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Smultron, det verkar som om dessa bilder är tagna 2019 och inte i år??! Tveksam källa men kan verkligen ens dessa "covidioter" vara så galna? Kan vara ett "click-beat" från journalisternas sida. Nå, i vilket fall som helst har en Zakynthos-bo skrivit att det inte går några party-båtar i år men det kan ju också vara en "sanning med modifikation"
Catlady, som också förfäras.....
Svara med citat
  #820  
Gammal 2020-09-07, 18:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

England har idag beslutat att resenärer från sju grekiska öar ska sitta i karantän i 14 dagar efter hemkomst. Det sju öarna är Lesbos, Santorini, Kreta, Mykonos, Zakynthos, Serifos och Tinos.

Man kan verkligen fråga sig hur de väljer ut vilka resmål som klassas som högriskområden, och hur restriktionerna ska efterlevas. Det är ju bara att ta färjan till Pireus och flyga hem från Aten om man vill undvika karantän. Serifos och Tinos har inte ens egna flygplatser.

Senast redigerad av Kalimera den 2020-09-08 klockan 10:00. Anledning: Rättning av text
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT