Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-02-24, 10:34
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Mina grekiska vänner på Santorini sa idag att den officiella versionen är att Akrotiriutgrävningarna skall öppna för turister i vår, men dom garderar sig med att i Grekland är INGENTING säkert förrän det verkligen inträffat...
Jag har frågat ansvarig arkitekt, men han ville inte svara, o utgrävningsansvariga i Aten ville inte heller svara, så något osäkert känns det!
  #22  
Gammal 2011-02-24, 13:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Mina grekiska vänner på Santorini sa idag att den officiella versionen är att Akrotiriutgrävningarna skall öppna för turister i vår, men dom garderar sig med att i Grekland är INGENTING säkert förrän det verkligen inträffat...
Så sant, så sant! Det känns i alla fall lite mer hoppfull nu. Tack för info!
  #23  
Gammal 2011-03-15, 10:37
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Grekiska Statens Turistbyrå i Stockholm meddelade idag att senaste beskedet är att Akrotiriutgrävninarna tyvärr INTE kommer att hålla öppet i sommar heller...
  #24  
Gammal 2011-03-15, 12:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Grekiska Statens Turistbyrå i Stockholm meddelade idag att senaste beskedet är att Akrotiriutgrävninarna tyvärr INTE kommer att hålla öppet i sommar heller...
Men så tråkigt. Nu får de f-n i mig skärpa sig.
  #25  
Gammal 2011-03-15, 17:31
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Håller med! Det är inte klokt att ett land som är beroende av turism låter en så stor sevärdhet vara stängd år efter år!
  #26  
Gammal 2011-03-15, 17:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Sevärdhet och sevärdhet??

Hustrun tvingade mig in på Akrotiri vid ett tillfälle. Ute sken solen och det var varmt och skönt. Väl inne i Akrotiriområdet var det kallt och kargt. Jag kunde genast dra paralleller med en sönderbombad cementfabrik...

Sten, sten och åter sten. Lägg därtill en överentuastisk guide som beskrev varje sten och skärva som vore det himmelrikets portar.

Tak över hela området, kallt och fuktigt. Må så vara att området är en arkeologisk sensation, men på mig imponerade det icke.

Arne
  #27  
Gammal 2011-03-15, 17:54
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Ja, jag har lite svårt att säga emot dig där Arne, eftersom jag ännu inte varit i Akrotiri - det har ju varit stängt när jag varit på Santorini!

Men jag inbillar mig i alla fall att det är sevärt om man som jag är intresserad av historiska/arkeologiska platser, inklusive keramik, målningar,mm.
  #28  
Gammal 2011-03-15, 18:12
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Jag läser och lär!

Ska se om jag framöver kan leta rätt på gamla diabilder från Akrotiribesöket samt scanna in dem och publicera här på forumet.

Arne
  #29  
Gammal 2011-03-15, 18:21
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Det ser jag fram emot!
  #30  
Gammal 2011-03-15, 18:28
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Ja, nu ligga trenne bilder från Akrotiri inne under rubriken "Akrotiri"
i bildgalleriet.

Sönderbombad cementfabrik var ordet...

Arne
  #31  
Gammal 2011-03-15, 22:55
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Goda vänner var med sin tonårsdotter på Kreta och åkte till Knossos.Föräldrarna entusiastiska,dottern satte sig på en sten såg sig omkring och sa,jaaa har man sett en ruin så har man sett alla.Den tösen är idag fyrtio+ själv mamma och hon har inte ändrat uppfattnig.Delar nog helt din åsikt Arne.
Detta skojar vi om varje gång vi kommer till någon form av utgrävning eller annan sevärdhet.Har blivit ett bevingat uttryck i vår familj.Jag tycker det är spännande att känna historiens vingslag,dock min man följer inte alltid med.
Monica
  #32  
Gammal 2011-03-16, 08:23
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Härliga bilder Arne! Tack!! Jag som är ganska intresserad av historia tycker det är fullkomligt fantastiskt att kunna vandra omkring i en flertusenårig stad.
Akrotiri liksom Pompeji kan verkligen sätta fantasin i rörelse!
(Även om det är lite skrämmande att se hur en högstående civilisation krossats av naturkrafter... man kan ju lätt dra paralleller till vad som utspelar sig i t ex Japan...)
  #33  
Gammal 2011-03-16, 10:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Goda vänner var med sin tonårsdotter på Kreta och åkte till Knossos.Föräldrarna entusiastiska,dottern satte sig på en sten såg sig omkring och sa,jaaa har man sett en ruin så har man sett alla.Den tösen är idag fyrtio+ själv mamma och hon har inte ändrat uppfattnig.Delar nog helt din åsikt Arne.
Detta skojar vi om varje gång vi kommer till någon form av utgrävning eller annan sevärdhet.Har blivit ett bevingat uttryck i vår familj.Jag tycker det är spännande att känna historiens vingslag,dock min man följer inte alltid med.
Monica
Min dotter tänkte ungefär likadant fram till tonåren. Tror det var kungagravarna på Cypern som fick upp hennes ögon för historiens vingslag. Hon läste tom en universitsskurs i äldre konsthistoria innan hon började sin riktiga utbildning.

Eva
  #34  
Gammal 2011-03-16, 13:49
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Hoppet kanske inte är ute ännu??
Petros Nomikos kulturcentrum håller fast vid den tidigare versionen att arbetet BLIR klart i vår, men säger att Grekiska kulturdepartementet dock ännu ej officiellt kungjort färdigställandet... Svårt att veta vad man skall tro! Municipality of Thera ger följande information sin hemsida:
By December 31 the restoration of Akrotiri shelter
Date 16/11/2010
Title :By December 31 the restoration of Akrotiri shelter.
By 31 December, possibly earlier, the shelter of prehistoric Akrotiri site would be restored, while the May 31, 2011 the project will be complete delivered to archaeologists in order to organize the space to be opened to the public. The episode of the fall of a roofs section, which among others killed a man will be considered closed. However, it has since passed (23 September 2005) much longer than necessary to restore the damage, caused by defects in materials, static failure, manufacturing process etc. The consequences of this delay also measured in many ways regarding to both tourism and science, as the prehistoric settlement of Akrotiri remained locked and inaccessible to visitors and scientist.
A Briton and a Swiss is now head of the project after the study on the collapse causes and roof restoration dedicated to the company Ove Arup & Partners. Three cranes are currently working feverishly and, as Professor of Archaeology Ch. Doumas says, the only problem is the weather since the winds hinder their work. The 'zero' point is approaching and yet to be installed four columns from the 94 supporting the protective shelter.
'The damage has made changes throughout the shelter in seismic bearings and columns that support it,' says the bioclimatic shelter architect Mr. N. Fintikakis. As he explains, the entire roof was replaced and now consists of solid metal beams, and also all the columns and seismic bearings are replaced. Over the metal roof will be installed as insulation and in accordance with the original design, the roof surface will be planted greenery.
According to Mr. Fintikakis, the remaining work is the installation of the ceiling, the windows on the perimeter doors and windows, and walkways (inside and outside). The biological treatment is already completed and the intermediate attic that was placed above the ancient to protect them is now removed.
'The archaeological work was stopped at Akrotiri on the day of the accident. So stopped in the middle of the museological study for the ancients findings emergence. That means that after the shelter will be delivered, not everything will be completed. We have serious work ahead of us once we deliver it' says Mr. Doumas. Specifically, within the site remains a road map for visitors, promoting the building of the settlement and thematic exhibitions of ancient findings will be placed on wooden shelves, closed with glass. 'Akrotiri is an ancient city, not a museum, so all operations in the archaeological area will be requiring attention. The shelves should not be confused with the ancient nor cause great opposition' says Mr. Doumas. Externally provided a road map from the country line to the entrance of the site (about 150 meters) and a special place for visitors and guides at the entrance.
Recalled that the project developer is the Archaeological Society and the contractor J & P-AVAX. As for the budget, it is 30 million.
The shelter at Akrotiri was constructed in 2000 to replace the original, which was handy. This bioclimatic construction of stainless steel, wood and earth and has a life prediction of 300 years.
It covers 13.5 acres excavated archaeological site, which is a small part (!) of the city flourished in the Aegean in the second millennium BC
Akrotiri was unearthed by archaeologist Spyridon Marinatos in 1967

Senast redigerad av giottoni den 2011-03-16 klockan 13:54.
  #35  
Gammal 2011-03-28, 11:13
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Det är sannerligen inte lätt att få ett klart och entydigt besked!
Idag svarade Santorinis Turistkontor att man har en förhoppning att möjligtvis öppnar Akrotiriutgrävningarna i höst...
  #36  
Gammal 2011-03-29, 11:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Ännu lite nytt om Akrotiri.
  #37  
Gammal 2011-06-20, 10:15
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Re: Akrotiri fortfarande stängt!

Att Akrotiri inte blev öppnat 31/5 är väl helt klart, men är det någon som varit på plats i sommar o hört något mer om ev. öppningsplaner? Yeasou nämnde något om 6-12 månader ytterligare väntan...
  #38  
Gammal 2011-08-02, 10:36
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Re: Akrotiri fortfarande stängt!

Är det ingen Kalimerian som varit på Santorini i sommar o hört något mer bestämt om när Akrotiri kan tänkas öppnas för besökare?
  #39  
Gammal 2011-09-22, 14:22
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Senaste beskedet från vänner på Santorini är att själva byggnationen nu är avslutad o endast "kringarbetet" återstår. Det finns en svag förhoppning att kunna bli klara till slutet av oktober, men då är ju turistsäsongen slut så troligtvis blir det väl nästa vår...
  #40  
Gammal 2012-02-03, 11:12
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Är det någon Kalimerian som hört något mer om Akrotiriutgrävningen??
Jag har kontaktat Grekiska Kulturministeriet samt Grekiska Nationella TuristOrganisationen för att kolla om dom kan säga något om öppningsdatum/öppethållande, men ännu inga svar...
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT