Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-19, 17:42
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Kallisti i Naoussa?

Hej,
Nu är flyget bokat och i år skall Naoussa bli av tänkte vi. Förra året blev det Antiparos istället då det var svårt att hitta prisvärt boende i Naoussa.
Har hittat ett hotell som heter Kallisti som ser ok ut. Någon som har erfarenhet av detta hotell?

Någon som varit på både Paros och Ios och som kan göra en jämförelse? Står nämligen i kvalet om det skall göras ett besök på bägge öarna eller om vi skall hålla oss till den ena (+ Naxos förstås samt Santorini som vi flyger till).

/Stifler
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-19, 21:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Jag har besökt alla tre öarna. Av dessa tre är nog Paros min favorit. Naoussa är en trevlig by med en fin liten hamn och många tavernor samt mysiga gränder. Badbåtar går till stränderna och ovanför Kolymbitres fanns en väldigt bra taverna Vigla. Tror att den finns kvar. Ganska populärt bland grekerna och på helgerna åker många dit om ni reser i mellan eller högsäsong.

Ios har en mycket vacker Chora men på dagarna är det ganska dött där då ön tidigare mest haft yngre besökare som roar sig andra tider på dygnet. När jag var där i början av juni för några år sedan var det mest medelålders par och betydligt färre yngre besökare än jag förväntat mig. Det var lätt att hitta vanlig god grekisk mat och jag upplevde att det var ganska billigt på tavernorna. Tycker att båda öarna har sin speciella charm och de passar bra att kombinera med varandra och med Naxos.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-20, 09:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Jag skulle valt Ios före Paros, eftersom Paros är snarlikt Naxos. Jag gillar Paros jättemycket, och då i synnerhet Naoussa som i mitt tycke är en av de trevligaste byarna i Kykladerna. Ios skiljer sig på flera sätt från Naxos och Paros. Stränderna är gudomliga, öns enda by - Chora - hör till de vackraste i Kykladerna, och landsbygden är hur fin som helst.

Kallisti i Naoussa känner jag tyvärr inte till.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-12-20, 18:41
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Kallisti i Naoussa?

Jag tycker att Naoussa är jättefin - vi var där i somras och trivdes väldigt bra. Kallisti apartments ser mer än OK ut tycker jag - var tvungen att kolla deras hemsida och dem hade många fina bilder. Fördelen med Naoussa tycker jag (om man jämför med Naxos) är att man är nära till både fina stränder (kan ta badbåten över till Kolymbythes) och en jättemysig stad fylld med en labyrint av mysiga restauranger och affärer. Naoussa är verkligen magisk på kvällen - vi längtar tillbaka .
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-12-20, 20:11
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Ni har övetygat mig. Det blir nog ett besök både i Naoussa och Ios!
Är det stora avstånd i Naoussa som gör att det är viktigt var man bor? Tänkte snarast avstånd till badbåten då vi brukar ha snorkelutrustning m.m. med oss till stranden.

Naxos har vi besökt förr, men den ön har något för alla i familjen (två vuxna och två tjejer på 10 och 13). Där brukar vi bo vid Agios Prokopios och ta bussen in till Naxos stad på kvällarna. Detta har passat oss bra (då vi med tanke på barnen inte är ute på nätterna...).
Funderar därför att bo vid Mylopotas på Ios, då jag förmodar att det går bussar till Chora. Att det finns liv och rörelse på kvällarna har blivit allt viktigare för tjejerna då de gillar att titta i affärer .

Tack för svaren!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-12-27, 19:22
Peterkjs avatar
Peterkj Peterkj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 65
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Janne upptäcker ju saker som vi andra kanske inte ser. Han har alltså favoriter som jag kanske inte alltid håller med om. men så ska det väl vara. Vi var på Ios några dagar september 2009. Det var helt dött, dag som kväll. Vi bodde på "Island House" på Mylopotas beach. Det var ett mycket trevlit ställe. Men vi åkte därifrån tidigare än beräknat.
Jag vet ju inte hur det är under sommarlovet, men det var märkligt öde på den gamla partyön.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-12-28, 16:43
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Låter inte trevligt med att det var helt öde. Nu skulle vi åka dit den 9:e juli och då lär det väl vara lite mer liv och rörelse. Att det inte händer mycket på dagarna gör inte oss mycket. Då är vi som regel på någon strand och badar. Island House har jag faktiskt spanat in och mailat efter priser (brukar bli lite billigare jmf att använda "booking.com" eller liknande). Ser trevligt ut och som sagt är det skönt att ha nära till stranden.
Det är nog avståndet till stranden som gör att vi tvekar på Naoussa. För det blir förmodligen antingen Ios ELLER Paros och inte bägge för att undvika för mycket resande framåt och tillbaka... Och som sagt är Naxos en gammal favorit.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-12-28, 19:26
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Kallisti i Naoussa?

Som sagt tidigare vi var i Naoussa i somras med våra två flickor som är 6 och 9 år och vi upplevde inte att det var långt till fina stränder. Vi bodde på Windmill apartments (otherwise known as Anemomylos Apartments) och hade kanske 150 meter till en ganska bra strand (stranden heter Ag. Anargiri- precis var Kalypso hotell finns). Sedan fanns det en buss till Santa Maria strand (bussen stannade utanför vårt hotell och tog ungefär 10-15 mins). Men finaste strand var nog Kolymbythes - man tar en badbåt över från hamnen (tog 5 mins) - jättefin klar blå vatten och vi fick använda solstolarna gratis (tillhör den sista taverna ) plus att det var inte många turister. Från Windmill apartments till hamnen är kanske 300 meters (några minuter bara) och en jättefin promenad eftersom man får gå igenom en mysig labrynt. Efter Paros åkte vi till Naxos för en vecka och stannade på Agios Prokopios -Naxos var fin, men alla i familjen var överens om att Naoussa var något speciell. Naoussa på kvällen är magisk och mycket mysigare än Naxos stad - jag tror inte ni blir besvikna om ni åka dit.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-12-28, 23:13
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Hmm. Det blir inte lättare. Kanske skall hoppa Naxos i år? Känns dock som ett säkert kort där man vet vad man får.
Vilka lyxiga problem det finns ibland .
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-12-29, 09:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av Stifler Visa inlägg
Hmm. Det blir inte lättare. Kanske skall hoppa Naxos i år? Känns dock som ett säkert kort där man vet vad man får.
Vilka lyxiga problem det finns ibland .
De säkra korten finns ju alltid kvar. Det är alltid lite extra spännande att besöka en ny plats och jag tror inte att Naoussa kommera att göra er besvikna. Kolymbitres är en av mina favoritstränder i Grekland och tavernan Vigla har underbar mat om det är som tidigare. För mig är en bra taverna nära stranden ganska viktigt. Finns inget bättre än att sitta nära en skön strand i tavernans skugga med lite god grekisk mat på tallriken.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-12-29, 19:33
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Hade mitt val stått mellan Paros och Ios så hade det absolut blivit Ios, beroende på de fina stränderna, ingen annan ö i Kykladerna slår Ios i härliga stränder enligt mitt tycke och smak.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-12-29, 23:02
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

För oss är stränderna viktiga då vi tillbringar mycket tid där. Vad som också är ett stort plus är om det finns hyfsad snorkling. Nu är ju inte Medelhavet något Röda havet, men jag menar med Kykladiska mått.

Den andra faktorn vi uppskattar starkt (ja, i alla fall tjejerna - jag själv i lagom dos...) är en mysig stad/by att utforska på kvällarna.

Det är kul att det uppenbarligen finns olika favoriter, och så skall det vara!

Tror faktiskt att Hellen svängde över det hela till Ios favör ().

Ni som varit på bägge ställena, kan Ios Chora mäta sig med Naoussa?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-12-30, 06:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av Stifler Visa inlägg

Ni som varit på bägge ställena, kan Ios Chora mäta sig med Naoussa?
Mitt svar är både ja och nej. Jag besökte Ios Chora och bodde mellan hamnen och havet det var i början av juni månad se mitt resebrev. Chora är underbart vacker men så trist och dött på dagtid. De har inte alls tagit tillvara sina möjligheter kanske för att den stora gruppen, som nu minskat, är ungdomar från alla världens hörn som festat på nätterna och inte krävt så mycket mer. Kändes otroligt trevligt att komma till Folegandros som på något vis hade mer att erbjuda. För mig som inte ligger på stranden hela dagen utan vissa dagar kanske bara är där ett par timmar är en levande by viktig. Naoussa är mindre, mysigare och hamnen är fantastiskt fin. Inte så dött på dagen och kanske lite mer sofistikerat. Här är också mer grekiska turister vilket påverkar utelivet en del.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-01-27, 19:39
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Väcker lite liv i denna tråd igen och undrar vad ni skulle rekomendera, Naoussa på Paros eller Naxos stad?


Katitzi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-01-27, 20:36
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Kallisti i Naoussa?

Naoussa
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-01-27, 22:43
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Väcker lite liv i denna tråd igen och undrar vad ni skulle rekomendera, Naoussa på Paros eller Naxos stad?

Katitzi
For meg ville valget vært veldig lett, Naoussa

- jeg v e t at mange, de fleste kanskje (?) , liker Naxos by (stad) godt, det gjør absolutt ikke jeg... b r a smaken er forskjellig
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-01-28, 00:31
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Jag och de tre tonårsbarnen tycker bäst om Naoussa men maken tycker bäst om Naxos, mest för att det är billigare där!
Vi älskar Naxos men blev verkligen inte besvikna på Paros. Naoussa är en pittoresk liten by med internationell prägel, turister från alla möjliga länder, inte bara från Norden som på Naxos. Mysiga gränder och (nästan) lika bra bad som Naxos. På norra änden av Paros, förbi alla stränderna (Kolymbithres m fl) hittade vi ett snorkelparadis (klippor).
Kvällarna i Naoussa är verkligen magiska!

För övrigt tycker jag att choran på Ios är en av ö-världens vackraste!

Mia
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-01-29, 23:18
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Sv: Kallisti i Naoussa?

Efter en hel del funderande blev det faktiskt så att Ios valdes bort. Detta p.g.a. att efter allt jag läst om Ios fick en känsla (magkänsla...) av en ö som valt en annan turism än den som vi är ute efter.
Jag var dock mycket sugen på Island House apartments vid Mylopotas Bay (Ios)....

Naoussa + Naxos blir det i år (+Santorini). Vi föredrar dock att bo i Agios P. och ta bussen in till staden på kvällen.

I Naoussa är det tänkt att bo på Windmill apartments. Enligt tips från Aussie på dessa sidor...


/Stifler m. familj som anländer 8/7.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT