Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-02, 20:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Getingbekämpning

Sen i juli har vi haft jättemycket stora, riktigt stora getingar i trädgården och på verandan. De är törstiga och hungriga, snor kattmat, flyger iväg med torrfoderbitarna som är lika stora som dem själva, kantrar nästan eller flyger in i räcket. De älskar fisk och rensar en skål med katternas kokta fiskstjärtar- och -huvuden på nolltid. De sitter på kanten av vattenhinken och sörplar i sig . De är inte aggressiva på något sätt, jag kan stå i molnet av gulbruna bjässar och de virrar omkring men sticks inte.
Jag trampade på en krake och fick ett stick i hålfoten, men det var mitt eget fel som gick barfota.

Men nu har jag burit mig riktigt elakt åt: dammsugaren! Jag sitter i trappan ner till nedre trädgården och håller dammsugarröret intill vattenhinken eller kattmatsfatet och boing! In i det svarta hålet! Boing! En till ! Boing! En till!

Så gör jag uppehåll tills de spridda skarorna samlar sig igen och återigen-Boing ! in i röret... Det är konstigt att de inte lär sig att det är farligt, kompisarna ramlar ju in i det okända men nästa kandidat landar på samma ställe...kanske de ser det runda röret som ett bohål, vad vet jag.

I morgon ska jag ta ut dammsugarpåsen, min strategi blir att stoppa in hela maskinen i en plastsäck och jobba med handskar. Det kommer att bli en intressant stund för jag har inte en aning om hur många som överlevt strapatserna...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-02, 20:50
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Getingbekämpning

Akta're när de väl kommer i samlad tropp ut ur röret!
Med andra ord PLUGGA röret i natt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-02, 20:57
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Getingbekämpning

Hej Monica. Jag har jobbat med getingar hela sommaren. Förr i tiden innan jag fick detta till yrke att jobba med skadedjur osv, brukade jag ibland använda dammsugaren till det du görFör att slippa ha en massa levande, krypande getingar när påsen skulle tömmas så sprejade jag lite "Radar" i insugningshålet på dammsugaren. Då dör de och man slipper obehagliga överraskningar. Radar är ett vanligt insektsmedel på sprayburk!
Eftersom du suger in Orientaliska getingar tror jag det vore en bra lösning även för dig. Dessa getingar är ju större och tåligare än vanliga små getingar. Den getingen är ungerför lika stor som vår Bålgeting, jag vet hur tåliga dessa är. Just idag har jag tagit livet av 3 stora bålgetingbon. Detta är inget jag vill göra ty Bålgetingen är relativt ovanlig och fridlyst i ett flertal län i Sverige, dock ej i Skåne. Men dessa bon var väldigt irriterande för människorna på platsen där de hade etablerat sig!

MVH
GetingYeasou
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-02, 21:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Getingbekämpning

Monica, har du provat att ställa en spann med vatten, saft, vinäger och lite diskmedel där getingarna brukar hålla till. Den sort vi har hemma dränker sig direkt.
// Helén- som inte kan räkna hur många som gått det grymma ödet till mötes på vår altan i år.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-02, 21:46
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Getingbekämpning

[quote=Monica P;145388]Sen i juli har vi haft jättemycket stora, riktigt stora getingar i trädgården och på verandan. De är törstiga och hungriga, snor kattmat, flyger iväg med torrfoderbitarna som är lika stora som dem själva, kantrar nästan eller flyger in i räcket. De älskar fisk och rensar en skål med katternas kokta fiskstjärtar- och -huvuden på nolltid. De sitter på kanten av vattenhinken och sörplar i sig . De är inte aggressiva på något sätt, jag kan stå i molnet av gulbruna bjässar och de virrar omkring men sticks inte.

quote]

Och jag som är så getingrädd! Getingar är det värsta jag vet , det går väl an i början och mitten av sommaren då deras enda mål är att komma in i boet. Då har jag koll på dom... Men när hösten börjar närma sig och boet ska upplösas och de blir stirriga och flyger omkring och runt mig och verkar tro att jag är deras mamma - då får jag nog! Det är så att när jag ser en geting - som jag inte har koll på eller som kommer emot mig - då reser sig vartenda hårstrå på kroppen, jag blir ömsom stel och ömsom viftande och skrikande... Hela kroppen gör ont! Må de försvinna, eller åtminstone minska i antal, tills vi kommer... Och att de inte skulle vara aggressiva - det tror jag inte ett dugg på!

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-03, 09:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Getingbekämpning

Hjalta: stora men ofarliga, eller i allafall ointresserade av folk. Dom bär sig inte åt som svenska getingas som sätter sig på saftglaskanten o.s.v
Hellen: Bra ide men jag vill inte att katterna ska få i sig diskmedel. Man kan kanske rigga upp spannen där katterna inte tar sig.
Yeasou: har inte haft tid att kolla dammsugaren än, det kommer att bli en intressant stund. Jag sprayade som du också föreslår med nåt annat giftigt, vet inte vad det är, det finns inta Radar här.
Uffe: gissa om jag pluggade noggrant...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-03, 10:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Getingbekämpning

Det fines i handeln alldeles utmärkta getingfällor att inhandla.
Den på bilden nedan saluföres av "Granngården", men det finns även en grekvariant i plast som fungerar lika bra.

I granngårdsvarianten laddas fällan med en medföljande sötsliskig vätska
vilken drar till sig getingar och andra flygfän.

Länk http://www.sendpix.com/albums/080903...dm/?a=view&i=0

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-03, 10:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Getingbekämpning

Den getingfällan funkar jättebra med hemmagjord blandning också, jag tycker att det är äckligt att göra rent den bara.
// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-03, 18:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Getingbekämpning

Jag har köpt ett otroligt kletigt klister som är tänkt för möss, man sprider ut det på en karongbit el dyl . Fungerar, men återigen, jag vill inte att katterna kliver i det.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-09-03, 18:59
Antouans avatar
Antouan Antouan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Mellanskåne
Inlägg: 114
Standard Sv: Getingbekämpning

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det fines i handeln alldeles utmärkta getingfällor att inhandla.
Jag inhandla en likanade getingfälla på Indiska i somras men tyvärr är inte mina erfarenheter så goda. Vi har haft massor av getingar runt huset, men vad vi sett har endast 1 geting visat intresse för fällan (laddad med söt slibbig läsk) och denna enda geting var smart nog att flyga ut igen efter en liten fikapaus . Tidigare år, när vi haft getingbon i närheten, har vi också tagit till dammsugaren och den har fungerat jättebra, i år har flugsmällaren dock varit det bästa sättet att få bukt på odjuren.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-09-03, 19:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Getingbekämpning

Citat:
Ursprungligen postat av Antouan Visa inlägg
denna enda geting var smart nog att flyga ut igen efter en liten fikapaus .
Fördelen med fällan är ju att man inte behöver stå och passa dem med dammsugaren Häll i några droppar diskmedel nästa gång du testar, det tar bort ytspänningen, så det blir garanterat fikapaus med dopp.
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-09-04, 08:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Getingbekämpning

Mycket intressant metod, ska pröva idag. Får väl gillra upp en hink på nån av ställningarna för vindruvor dit katterna inte klarar att balansera. -Dammsugaren var full, står nu på vädring. Jag hade slarvat med passningen av påsen så det var getingar precis överallt, uttorkade och hopskrumpna. Känner mig grym, men dom kan ju fara nån annanstans så slipper dom mig.
Det som lockar mest är en bit fisk, rå eller kokt, för att inte tala om bläckfisk, totalfavvo.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-09-04, 09:07
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Getingbekämpning

Citat:
Ursprungligen postat av Antouan Visa inlägg
...och denna enda geting var smart nog att flyga ut igen efter en liten fikapaus
Dum fråga - har du korken i på ovansidan?

Vi har en likadan fälla i husvagnen, gillrad med ren saft, balsamvinäger (det enda som fanns hemma) och lite diskmedel - fungerar hur bra som helst - getingarna kröp in i bottenhålet och kom inte ut (kork i toppen) och drunknade fort.
Lite "äckligt" att rengöra den sedan med säkert 30-40 getingar efter en veckas frånvaro från vagnen...

//Åke
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-09-04, 09:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Getingbekämpning

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Mycket intressant metod, ska pröva idag. Får väl gillra upp en hink på nån av ställningarna för vindruvor dit katterna inte klarar att balansera.
Klipp några hål i en tom mjölkförpackning eller dyl och häng upp dem där katterna inte når dem
// Helén
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-09-04, 10:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Getingbekämpning

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
ställa en spann med vatten, saft, vinäger och lite diskmedel
Metoden fungerar mot diverse insekter. Man häller något i vattnet som de dras till och diskmedlet tar bort ytspänningen så de inte kan simma utan sjunker och drunknar. Jag brukar ha en burk med vatten, ättika och en droppe diskmedel på diskbänken när det är mycket banan -eller blomflugor. Skördar offer varje dag
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-09-04, 11:55
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Getingbekämpning

Och vill man hålla getingarna borta då man äter så ta kaffepulver i tex alu folie och sätt glöd på det

Det fick vi lära oss på Kreta och funkade.

Mvh!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-09-04, 11:59
Antouans avatar
Antouan Antouan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Mellanskåne
Inlägg: 114
Standard Sv: Getingbekämpning

Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect Visa inlägg
Dum fråga - har du korken i på ovansidan?
Ja faktiskt, korken är i toppen! ..och det finns inga dumma frågor, bara dumma svar
Men jag ska inte ge upp, ska göra en ny laddning och spetsa med lite diskmedel denna gång. Tack för tipset Helén!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-09-06, 09:14
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Getingbekämpning

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det som lockar mest är en bit fisk, rå eller kokt, för att inte tala om bläckfisk, totalfavvo.
På Hohlaka fungerer det bra å slenge noen skiver skinke opp i berget. Det er absolutt ikke morsomt å befinne seg midt i 'innflyvningen' til disse store beistene. Du er modig du, som bruker støvsugeren/dammsuger? for å samle dem opp.
Min innsats mot veps er størst om våren, når de leter etter et sted å bygge bol. Da dynkes filler med white spirit som eks. dyttes inn i sprekker oppunder taket på terassen eller i bod. Nærmere bestemt der vepsen ser ut til å ville bo. - Dette rådet fikk jeg av en gammel mann, det virker! Ingen veps vil være i nærheten av disse stinkbombene. De flyr videre til en annen destinasjon. Naboen kanskje..?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-09-06, 12:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Getingbekämpning

Måste det vara White spirit? Kan jag ta ouzo i stället?? Dammsugarvarianten är roande . Jag sitter i trappan med dammsugarröret stöttat mot en rostfri bunke med lite fisk i, och de korkade bestarna kan inte fatta att detta är farligt. Boink alltså, gång efter gång. Nu har jag sett att de kommer liksom i flock, efter en stund är det lugnt, sen kan de inte hålla sig borta längre. Boink igen...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-09-06, 13:42
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Getingbekämpning

Ta en petflaska, modell större, såga av den ca 4-5 cm under "halsen", vänd den övre delen upp och ner i den nedre och tejpa eller häfta ihop. fyll med saft spetsat med diskmedel till hälften, knyt fast snören så att den går att hänga upp på en gren eller dylikt! Fungerar garanterat! Ingegerd
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT