Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #441  
Gammal 2015-06-30, 20:07
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jeg har sett gresk-norske Fedon (Lindberg) omtalt her på Kalimera. Dvs. hans matoppskrifter/resepter. I dag har han en kronikk i en nyhetsavis i forbindelse med krisen. Verd å lese, enten man er enig eller ikke i hans synspunkter.
http://www.nrk.no/ytring/hellas-ma-s...elp-1.12434755
  #442  
Gammal 2015-06-30, 20:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Igår kväll hade nej-sidan en stor manifestation på Syntagma. Ikväll är det ja-sidans tur att ha en stor manifestation på Syntagma. Inga bråk igår kväll, och detsamma verkar det vara ikväll också. Bilder finns på The Guardian.
  #443  
Gammal 2015-06-30, 20:16
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Det är ju ohållbart att tro att nuvarande situation skulle kunna få Grekland på fötter när så mycket går till de tyska och franska bankerna av lånen. Kan inte föreställa mig att du heller tror det Laero?
Det är inte rimligt.
Om jag nöjer mig med att svara på detta som du riktar direkt till mig så kan jag säga så här:
Det är givetvis inte bra att Grekland behöver låna för att klara sina amorteringar. Men det är rimligt iom att de är i den situation de är. Grekiska staten har slutit ett avtal med trojkan att hantera skuldsituationen på det viset. Se gärna Masses inlägg om skulder och skuldavskriving (inlägg 286 tror jag).
Sedan har du fel när du skriver om tyska och franska banker. Skulder dit är oerhört små i sammanhanget, de är sedan tidigare avskrivna till stor del eller omvandlade till nödlån. Nödlånen ställs ut av euro-länder och IMF, inte av banker på finansmarknaden.
  #444  
Gammal 2015-06-30, 20:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Jeg har sett gresk-norske Fedon (Lindberg) omtalt her på Kalimera. Dvs. hans matoppskrifter/resepter. I dag har han en kronikk i en nyhetsavis i forbindelse med krisen. Verd å lese, enten man er enig eller ikke i hans synspunkter.
http://www.nrk.no/ytring/hellas-ma-s...elp-1.12434755
Tack! Håller helt med, oavsett vad man tycker är den klart läsvärd.

Han ger en intressant och tänkbar förklaring till varför Tsipras avbröt förhandlingarna och istället utlyste folkomröstning:

Citat:
Problemet var at regjeringen ikke kunne levere gull og grønne skoger, men en ny innsparingspakke på 8,5 milliarder euro – primært gjennom enda flere skatter på den allerede hardt rammede private sektor. En slik pakke kunne ikke regjeringen få gjennom i eget parti eller hos sine høyrepopulistiske(!) regjeringspartnere. Den risikerte å få avtalen igjennom parlamentet via stemmer fra opposisjonen og samtidig miste regjeringsmakten.


Derfor bestemte regjeringen å kunngjøre en parodi av en folkeavstemning, med fem arbeidsdagers varsel(!), hvor det greske folket teoretisk blir spurt om å stemme for eller imot det siste utkastet til en avtale fra kreditorene (et utkast de fleste ikke forstår og som for øvrig har blitt trukket tilbake). I realiteten må det greske folk stemme for eller imot euro og EU. Dette er en politisk feig og frekk beslutning.
  #445  
Gammal 2015-06-30, 21:06
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Igår kväll hade nej-sidan en stor manifestation på Syntagma. Ikväll är det ja-sidans tur att ha en stor manifestation på Syntagma. Inga bråk igår kväll, och detsamma verkar det vara ikväll också. Bilder finns på The Guardian.
Kollade på båda i direktsändning,verkar gå lugnt till och det är alltså tusentals om inte tiotusentals människor ute!
  #446  
Gammal 2015-06-30, 21:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Kollade på båda i direktsändning,verkar gå lugnt till och det är alltså tusentals om inte tiotusentals människor ute!
Enligt Skai (skriver The Guardian) var det cirka 22.000 personer ute. The Guardians utsände (Helena Smith) skriver så här: "No demonstration, quite as big, has been seen in the five years that I have covered the crisis." Så visst måste det ha varit mycket folk. En ny manifestation är planerad på torsdag. Säkert kommer nej-sidan också manifestera i veckan.

EDIT: nu rättade hon sig och skriver så här: "Several readers are kindly pointing out that tonight’s protests can’t match the huge anti-bailout protests of 2011-2012 -- tonight’s merely looks like one of the biggest “pro-bailout” demos. Sorry for the confusion."
  #447  
Gammal 2015-06-30, 21:55
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Enligt Skai (skriver The Guardian) var det cirka 22.000 personer ute. The Guardians utsände (Helena Smith) skriver så här: "No demonstration, quite as big, has been seen in the five years that I have covered the crisis." Så visst måste det ha varit mycket folk. En ny manifestation är planerad på torsdag. Säkert kommer nej-sidan också manifestera i veckan.

Ja jisses!! Vilken "oregerlig" situation!! Allt kan hända!! ...och rörigt är det... ...och ...mitt i denna "röra" är en ansökan om en tredje Bailout på tal... visst är grekerna luttrade...men... tufft för dem det här!!

...inte ens självklart att det kommer att bli någon folkomröstning på söndag...
  #448  
Gammal 2015-06-30, 22:18
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 492
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

På söndag em kommer vi till Aten och stannar till måndag kväll. Spännande kan väl säga ...😳😉
  #449  
Gammal 2015-06-30, 22:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Men lite spännande Pyttan!
Historiskt ögonblick...

Lissi
  #450  
Gammal 2015-06-30, 22:37
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 492
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Ja Hahaha man kan kanske göra ett scoop... Påbörja en journalistbana som amatör...
"Mitt i smeten från Sygntagma" 😃
Ska bo på hotel Adonis...
  #451  
Gammal 2015-06-30, 22:40
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
På söndag em kommer vi till Aten och stannar till måndag kväll. Spännande kan väl säga ...😳😉
Ja verkligen ett spännande, och historiskt, "ögonblick" att ha med sig....
  #452  
Gammal 2015-06-30, 22:43
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Ja Hahaha man kan kanske göra ett scoop... Påbörja en journalistbana som amatör...
"Mitt i smeten från Sygntagma" 😃
Ska bo på hotel Adonis...

kanske dig vi kommer att få se, med micken, mitt i händelsernas centrum...
  #453  
Gammal 2015-06-30, 23:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Ska bo på hotel Adonis...
Mitt favorithotell i Aten. Ska bo där 5 nätter i november.
Då bor Du nära Syntagma och händelsernas centrum. Hoppas bara det inte blir kravaller och stenkastningar.

Lissi
  #454  
Gammal 2015-06-30, 23:20
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 492
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Himla bra hotel, det blir tredje gången jag återvänder 😃
Och nu har de visst renoverat också!
  #455  
Gammal 2015-07-01, 00:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 285
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ja, du är med också men sedan är det stopp, jag kan ju få fel även om det låter otroligt.
En kompromiss, ouzo-meze istället för 100-lapp. Men i Borås enligt Charlestones förslag och i samband med fotboll, är det nått Skåne-lag som skulle falla herr Masse i smaken?
Jo skam vore det väl annars om inte jag fick vara med. Fick för mig att det var mig som du utmanade först med ditt vad.

Beträffande plats/arena/sport kan vi väl göra som i Bryssel, vi fortsätter förhandlingarna. Geografiska området Göteborg/Borås/Alingsås är för mig helt OK. Beträffande Skåne-lag som faller mig i smaken så står IFK Kristianstad överst på min lista, men handboll är kanske lite för hårdsmält för herr Laero eller .....?

Masse
  #456  
Gammal 2015-07-01, 07:58
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 914
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jaha så nu har Grekland då i princip egentligen gått i konkurs fast ändå inte, väldigt trist utveckling, läste igår även i the guardians feed att under 2014 så började ju ekonomin så sakta att ta fart o utveckla sig, något som den nya regeringen börjat grusa nu och kommer ödelägga ordentligt om detta fortsätter, det vore ju ännu mera fruktansvärt i en redan katastrofal situationom alla uppoffringar folket gjort nu går om intet, nu har ju tex Disenblom sagt att om det blir ett nytt stödpaket så får Grekerna räkna med ännu tuffare vilkor än i det gamla som gick ut igår.

Inte mycket o göra mer än att fortsätta åka till Grekland samt hoppas att det reder ut sig på ett bra sätt
  #457  
Gammal 2015-07-01, 08:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jag låser den här tråden för att den har blivit för lång och svåra att följa.

En ny tråd i samma ämne finns här.
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT