Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #261  
Gammal 2015-06-28, 09:23
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Alala - jag vet i alla fall en som förmodligen är glad idag. Hen har en business som gått bra även under krisen, hen röstade på Syriza och när vi pratade om det för några veckor sedan sa hen att hen vill ha tillbaka drachman "för då blir det billigare för er turister och ännu fler kommer hit. Grekland passar inte in i euron, skillnaderna är för stora." Så hen kommer nog glatt att rösta nej nästa söndag.
Ok, det beror ju på vilken synvinkel man har på saken. Och billigare för turisten lär det ju bli med drachman......

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Anne, för oss med utländska pensioner och små utgifter (inga barn att försörja, inga behov av att köpa annat än mat och moppebränsle o.s.v) är det ju knappast kris. OM det blir drachmer, och OM det blir svårt att få ut pengarna på grund av banktrassel får vi väl äta ur frysen i första hand och gå och fiska i andra...men alla andra då...från minimarket till stora affärer har ju köpt in varor med euro, eller är skyldiga.... bensin och så mycket annat kommer utifrån...det är konkurser i vardande på alla håll, och jag kan näppeligen tro att sånt reder ut sig snabbt. Å andra sidan borde vi verkligen inte handla så mycket från utlandet men Grekland har i åratal bländats av de fina utrikiska produkterna och , ja, jag orkar inte dra det där igen...
Så är det ju, vad som än händer måste livet gå vidare.

/ Anne
  #262  
Gammal 2015-06-28, 09:27
Christo Christo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 10
Standard Sv: Hur blir det nu?

Hej,

Jag är i samma sits som er. Idag flyger jag reguljärt till Santorini och därefter ska jag hoppa runt på några öar i Kykladerna.

Min intention är att genomföra min resa som planerat trots det ostabila läget.

Som så många andra skriver och påtalar så är det en god idé att ta med sig kontanter som räcker hela resan, även om det ibland kan vara svårt att uppskatta.

Tips när det gäller att ha med sig så mycket kontanter är att dela upp kontanterna, dvs. förvara inte alla pengarna på samma ställe om man har oturen att bli bestulen.
  #263  
Gammal 2015-06-28, 09:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Det känns ju faktiskt lite så ibland i denna tråd att om man ens lite riktar kritikens ord mot Grekland så är det samma sak som att man skulle säga att grekerna är dumma och lata. Varför?

Grekland har oerhört stora problem och hur grekerna själv vill att deras samhälle ska se ut i framtiden är upp till dem att bestämma. Vad än som nu kommer att ske är det just den saken som är avgörande. Och det har det varit hela tiden även under dessa ca 5 krisens år. Att enbart skylla på långivarna att de håller Grekland i ett strypgrepp är att se för ensidigt på saken. Greklands egna politiker, vem de än är, har ett stort ansvar i detta.

/ Anne
  #264  
Gammal 2015-06-28, 09:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
"...det stör media med de långa köerna till ATM, bankomaterna, men inte till soppköken och soptunnorna..." (en röst från Grekland)
Medierna rapporterar om att grekerna tar ut pengar, vilket inte minst folk på detta forum är väldigt angelägna om att få veta mer om. Det är väl knappast samma sak som att "långa köer stör"

En av de mer hjärtskärande nyhetsbilderna jag sett de senaste veckorna i samband med artiklar om att grekerna tar ut sina pengar är den jag länkar till här. Så visst finns kopplingen till fattigdomen.

http://www.gettyimages.se/detail/nyh...foto/477683554
  #265  
Gammal 2015-06-28, 09:51
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 595
Standard Sv: Hur blir det nu?

Vi är oxå på gång flyger till Aten tisdag och sen vidare ut mot öarna Andros och Tinos. Detta är ju något vi sett framemot under hela vintern, så ingenting kan stoppa oss nu!
Klart vi tänker och pratar om detta hela tiden känns det som. Tyvärr tar det ju bort lite av glädjen. Men tror nog att det kommer gå bra, svårt att sortera när man läser tidningar och lyssnar på nyheter.
Man får ju ha lite koll och is magen (vilket inte alltid är det lättaste), så det inte blir båtstrejk när man ska tillbaka till fastlandet.
Som nu på tisdag är det vad jag kan läsa mej till strejk i båttrafiken.
Men ska man verkligen behöva ha med sig kontanter för 17 dagar!??
Ganska mycket när inget är betalt.
  #266  
Gammal 2015-06-28, 11:06
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

"I dag har familjen inga inkomster. Arbetslöshetsersättningen i Grekland upphör efter ett år, det finns praktiskt taget inga socialbidrag och sjukpensionen som Giorgios går och väntar på har fastnat i ett byråkratiskt maskineri som är rena mardrömmen. Familjen lever på donationer och stöd från hjälporganisationer och kanske något ströjobb då och då."

http://www.svd.se/vi-har-slutat-hopp...-slutat-dromma
  #267  
Gammal 2015-06-28, 11:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Eftersom folk måste resa till sin hemstad/ort för att rösta,så är det väl än, måste det vara många som inte har råd att åka iväg och rösta. Eva
  #268  
Gammal 2015-06-28, 11:34
Christo Christo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 10
Standard Sv: Hur blir det nu?

Ja, det är en jäkla massa kontanter att ha med sig. Tyvärr är det nog det bästa valet. Jag själv ska vara borta i 15 dagar och har kontanter med mig för hela resan, man vågar inte chansa nu. Det är mycket som kan hända de nästkommande dagarna...
  #269  
Gammal 2015-06-28, 12:57
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Hur blir det nu?

Avgörande är om ECB fortsätter att stödja grekiska banker annars måste dom sannolikt stänga. Just nu ryktas det att ECB drar in sitt stöd till Grekland, men om det också gäller bankstödet är osäkert just nu.(13.50 lokal tid)
Om bankerna måste hålla stängt är det rimligt att tro att du inte heller kommer att kunna betala med kort. Kortbetalningar är dock upp till varje enskild butik, hotell och så vidare. Om du betalar med kort och banksystemet inte fungerar kommer ditt köp att bokas i svenska kronor när det bokas i Sverige vilket då kan ta veckor. Växelkursen kan bli en glad eller tråkig upplevelse.
Det enda hållbara rådet just nu är att följa med i nyhetsrapporteringen och då inte bara i svensk press. Jag läser grekiska nyheter på ekathimerini http://www.ekathimerini.com/
  #270  
Gammal 2015-06-28, 13:02
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Hur blir det nu?

Jag fick höra i fredags på Forex att ett av kraven hamnar på att man måste ta betalt med kort vid högre belopp,70euro är gränsen...om nu detta går igenom.
Detta pga.att en del stoppar för mycket rakt ner i fickan.
Mao.så kan det vända både hit o dit...Då jag far så blir det kontanter.Inte kort.
De flesta ställen jag varit på har gett kvitto.
Hasse
  #271  
Gammal 2015-06-28, 13:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Haralampos Karatzas, som har bloggen Politik i Grekland, skriver om den kommande omröstningen här.

Och The Guardian fortsätter med sin liverapportering här.
  #272  
Gammal 2015-06-28, 13:19
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

...jag skulle tro att alternativen inför folkomröstningen kommer att klarna under dagen...
  #273  
Gammal 2015-06-28, 13:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur blir det nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Avgörande är om ECB fortsätter att stödja grekiska banker annars måste dom sannolikt stänga. Just nu ryktas det att ECB drar in sitt stöd till Grekland, men om det också gäller bankstödet är osäkert just nu.(13.50 lokal tid)
Fast de kan inte det riktigt än, stödpaketet löper ju till midnatt mellan tisdag och onsdag ... Fast de har ju möte idag så något beslut kommer väl.

The Guardian citerade just någon på The Economist (tror jag det var) som gissade på bank holiday imorgon, alltså att bankerna skulle hålla stängt då och förbereda för kapitalkontroll när de öppnar igen. Det är ju just det grekerna är rädda för och därför de tar ut sina pengar. ---> Fast jag vet inte hur det där står sig. När jag läser vidare ser jag att det verkar vara många motstridiga rykten i svang.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-28 klockan 13:30.
  #274  
Gammal 2015-06-28, 14:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur blir det nu?

ECB har bestämt sig. De stryper inte stödet men höjer det inte heller. Undrar hur länge det räcker för bankerna.

Citat:
It’s official, the European Central Bank has decided to maintain the emergency liquidity support on offer to Greece, but it has also not provided any extra help.

In a statement, the ECB says that it has decided to maintain the ELA ceiling at Friday’s limit (that’s €89bn).

So it hasn’t pulled the plug, but it also hasn’t provided extra funding to cover the funds that have flowed out of Greek banks this weekend.

For weeks, the ECB has been agreeing to requests from Greece for extra emergency liquidity, often providing a billions euros or more each week.

So if there’s no extra ELA, that is going to make it harder for banks to handle withdrawals, if people keep taking money out.
(The Guardian)
  #275  
Gammal 2015-06-28, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Hur blir det nu?

Jag ställde en fråga på vår Facebook-sida om någon som är på plats har märkt att det är köer till bankomaterna, eller att de är tomma. Alla skriver att allt är som vanligt, i alla fall på öarna. Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. Finns att läsa här.
  #276  
Gammal 2015-06-28, 15:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hur blir det nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag ställde en fråga på vår Facebook-sida om någon som är på plats har märkt att det är köer till bankomaterna, eller att de är tomma. Alla skriver att allt är som vanligt, i alla fall på öarna. Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. .
Men på norske Hellasforum leste jeg et innlegg om tomme minibanker.
Det var i Thessaloniki i går kveld, han som skrev innlegget hadde forsøkt å ta ut i tre minibanker på flyplassen, en minibank de så på vei til byen/hotellet, og to nær hotellet, a l l e 6 var tomme...........
  #277  
Gammal 2015-06-28, 15:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Hur blir det nu?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Det var i Thessaloniki i går kveld, han som skrev innlegget hadde forsøkt å ta ut i tre minibanker på flyplassen, en minibank de så på vei til byen/hotellet, og to nær hotellet, a l l e 6 var tomme...........
De som svarat är på öarna, och någon har svarat från Parga.
  #278  
Gammal 2015-06-28, 15:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hur blir det nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
De som svarat är på öarna, och någon har svarat från Parga.
Jeg svarte, trodde det kunne være interessant, fordi du skrev

"Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. ."
  #279  
Gammal 2015-06-28, 15:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Hur blir det nu?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg svarte, trodde det kunne være interessant, fordi du skrev

"Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. ."
Aha.
  #280  
Gammal 2015-06-28, 15:44
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hur blir det nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Aha.
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT