Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-12, 16:42
AnnikaD AnnikaD är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 5
Standard Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Hej!
Jag älskar Grekland. Jag har fallit handlöst för maten (!), människorna, havet, den rika kulturen och historien, den avspända stämningen, arkitekturen osv. Dock har jag bara varit på Rhodos och Kefalonia.
Jag vill iaf konvertera min pappa från franska rivieran till den grekiska ö-världen.

Så han har typ gått med på att fira sina 60 år där nästa år (augusti/september), så kul! Så det gäller väl 2-3 veckor på en ö.

Min fråga är - vilken ö ska jag välja för att min 60-åriga pappa ska falla pladdask för Grekland på samma sätt som jag gjorde??

Önskemål: bra mat (viktigt!), sevärdheter, utflykter, aktiviteter, genuin grekisk känsla (svår kombo kanske...), klart vatten att bada i samt trevlig befolkning.

TACK på förhand! Tacksam för alla tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-12, 17:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Får vi kanske fresta med Kretas Sydkust? Paleochora förslagsvis. En timme 35 Minuters transfer från Chania Airport.

Vi rekommenderar Haris Studios i Paleochora, med tio meter ner till havet.

I Paleochora finnes det ett flertal excellenta Tavernor med mat icke av denna världen.''

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-12, 17:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Jag kan hålla med om Kreta, men kanske då hellre Nea Chora/Chania än Paleochora. I trakten av Chania finns så mycket att se och där finns fina sandstränder.

Vill ni ha mer sevärdheter och kultur så skulle jag även kunna rekommendera området kring Nafplion på Peloponessos!

Lissi - som älskar både Grekland, Frankrike och Spanien och som kombinerar dessa. MAn kan ju få både/och!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-12, 17:53
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Jag håller med Lissi!!Tyvärr Arne nog var Paleochora ok,men för att frälsa en
som älskar franska rivieran vill det nog till något annat. Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-12, 18:11
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

[QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag kan hålla med om Kreta, men kanske då hellre Nea Chora/Chania än Paleochora. I trakten av Chania finns så mycket att se och där finns fina sandstränder.
Helt rätt Lissi ! Håller med till 100%.
/Tom som besökt Pal 2ggr
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-12, 18:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

[QUOTE=Tom;337966]
Citat:

Helt rätt Lissi ! Håller med till 100%.
/Tom som besökt Pal 2ggr
Jag ska ju själv VERKLIGEN ge Paleochora en sista chans i oktober med en hel vecka där, lite mot bättre vetande. Innan dess ska jag dock bo i Nea Chora 2 veckor. Så veckan i P blir en ren slapparvecka, med bad och böcker och lite vandring.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-12, 18:34
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Hej!

Om din pappa är van vid franska rivieran skulle jag i första hand föreslå Santorini, en fullständigt sagolik ö. Bo i t.ex Perissa och åk till Oia / Fira., så vackert att man tappar andan - och grekiskt. Mycket turister där, men kanske inte den tid ni planerar att åka. Det finns även massor av annat att se, kolla tidigare info här på forumet, främst från Ingela som är bosatt på ön.

Ett annat alternativ skulle kunna vara Karpathos, där jag firade min 50-årsdag med närmaste släkten. Finns mycket för olika smaker - till en billigare penning, jämfört med Santorini.
Samos (Pythagorion) är ett annat förslag. Mycket grekiskt och mycket att upptäcka.

Lycka till!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-12, 18:56
AnnikaD AnnikaD är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 5
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Tack för alla hjälpsamma svar!
Kreta, Santorini, Karpathos och Samos verkar ju vara bra alternativ efter lite research. Jag har dock varit orolig för turistfällor, då jag främst är ute efter det fantastiska grekiska. Men om man hyr hus eller bor i mindre hotell (Haris Studios t.ex ) så kanske det går bra ändå?

Kan ni ge exempel på vad man kan/bör göra eller se på Kreta, Santorini, Samos och Karpathos?

Jag har fått för mig att Santorini är som Venedig - dyrt, turistigt och halvtaskig service/mat.... snälla säg att jag fel?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-14, 13:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Citat:
Ursprungligen postat av AnnikaD Visa inlägg
Jag har fått för mig att Santorini är som Venedig - dyrt, turistigt och halvtaskig service/mat.... snälla säg att jag fel?
Du har både rätt och fel. Santorini kan även vara billigt, oturistiskt, och erbjuda fantastisk service/mat.

Mycket folk är det oftast, och anledningen till det är att det är en unik plats. Jag reste mycket till Rivieran (Nice oftast) i min ungdom, och bara älskade det. Om jag då hade förflyttats till Chania/Nea Chora hade jag inte blivit imponerad. Så om du vill imponera på din pappa finns nog inget bättre ö än Santorini. Jag har varit där ett trettiotal gånger, senast nu i juni, och jag tappar fortfarande hakan när jag tittar ut över calderan och vulkanerna.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-14, 15:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Jag säger Folegandros. En vecka på Fata Morgana kanske kan få honom på andra tankar. För maten, utsikten, de vackra husen och torgen i Chora samt alla underbara människor.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-14, 16:07
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Tänk dig noga för

Somliga förslag ovan är väldigt Hardcore Grekland.
Som någon nämnde också så bör man välja något lite lättare ( Inte rågrekiskt)
Ska man konverteras från franska rivieran så ska man välja ett resmål som är bra men ändå grekiskt men som kanske inte avviker så mycket från franska rivieran.

Jag föreslår att du tittar på Mykonos stad, Parga, Skiathos stad eller Rethymno på Kreta. Korfu stad har jag inte varit på än själv men det kanske också passar. Chania är min favorit, men jag tror att Rethymno är mer lagom att börja med för en som ska skolas om.

Jag vet att det klankas mycket på Mykonos men det behöver inte vara så dyrt. Maten är precis lika Grekisk o god om man inte väljer ställen med internationell prägel. Går man bara hundratalet meter bort så är det lika typiskt grekiskt som nån annanstans.
Fira/Imerovigli på Santorini kan också vara ett bra val för att vändas om, om man undviker värsta högsäsongen.
Sambons syster o svågern som är Greklandsnoviser var väldigt nöjda med Fira i alla fall.
Föväntar sig din far något i stil med Negresco i Nice så rekommendar jag 5-stjärniga Alimounda Mare på Karpathos. Vi kom hem därifrån i går och det är ovanligt hög standard för att vara i Grekland.
Om klass är viktigt för din far så titta på Elounda.
Själv tror jag känslan av Grekland är bättre om man går ner en nivå på sina krav.
Maten tror jag är bra nästan överallt faktiskt.
Lycka till med hjärntvätten
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-07-14, 16:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Ricky vad är rågrekiskt? Är det ett ställe med hårda sängar? Grekland när det är som bäst eller en turistanpassad charterort?

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-07-14, 17:13
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ricky vad är rågrekiskt? Är det ett ställe med hårda sängar? Grekland när det är som bäst eller en turistanpassad charterort?

Eva
Jag tror de flesta personer med sunt förnuft förstår vad jag menar.
Det som jag syftade på är att en lite mer "lagom" ort som ändå är någorlunda utbyggd och något turistanpassad passar bättre för en som ska omvändas.
Som exempel så ta den mat som jag o min sambo beställer idag när vi är i Grekland. Jag hade förmodligen spytt eller iaf rynkat på näsan om jag fått den mat de första gångerna jag var i Grekland. Det tar lite tid att vänja sig. Vi har t.ex. inte beställt pommes eller ens souvlaki de senaste 15 resorna.
Vi beställer rätter Gavros, insaltad fisk, chorta, Barbouni, get, Imam, lever, Briam, Galaktoboureki, bläckfisk rå marinerad och stekt eller grillad. Man kanske inte ska börja med mest orörda och genuina stället för en person som ska lockas över till Grekland från franska rivieran. Jag tycker ändå att jag är en rätt härdad greklandsresenär. Vi satt t.ex och drack ouzo och åt insaltad rå fisk hos taxichaufförens kusin i en liten avlägsen by uppe i bergen för en vecka sedan, men själv gillar jag inte alls ställen som Andros, det är alldeles för dött för mig. Hade min första greklandsrea gått till Andros så hade jag nog aldrig återvänt till Grekland.
Jag ber härmed alla Androsälskare om förlåtelse och hoppas de respekterar min åsikt.
Ha det bäst
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-07-14, 17:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Men om man nu ska ha något som är så likt franska rivieran som möjligt( vilket jag inte tror var riktigt frågeställarens önskan) då ska man väl inte alls åka till Grekland

Sök det riktigt genuina Grekland i stället och läs om alla öarna här t v i det blå fältet och leta upp en ö som verkar bra. Eller kanske allra bäst , Peloponessos och trakterna kring Nafplion.

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-07-14, 17:26
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Nafplion ja, det är nog ett bra ställe säger jag som aldrig varit där men vill dit!!!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-07-14, 17:31
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om jag då hade förflyttats till Chania/Nea Chora hade jag inte blivit imponerad. Så om du vill imponera på din pappa finns nog inget bättre ö än Santorini. Jag har varit där ett trettiotal gånger, senast nu i juni, och jag tappar fortfarande hakan när jag tittar ut över calderan och vulkanerna.

Janne beskriver mycket bättre än mig vad jag menade
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-07-14, 21:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Fast Ricky just Andros var det väl ingen som rekommenderade. Köp lite ö-guider och läs Admiralas sida så kanske du hittar något som kan passa din far. Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-07-14, 22:21
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

AnnikaD Hej!

Jag undrar nyfiket vad din far själv har för intressen i dags läget? Är det som du nämnt ... typ god mat... eller har han egna önskemål? Vad tror du han vill?

Du har ju fått finfina idéer, tips och förslag anser jag....här på Kalimera men hur är din intention?

Det finns ju hur många bra tips som helst nämnda. Jag tänker att har ni en 2 - 3 veckor ihop så är det viktigt att ni disponerar den tiden tillsammans på ett vettigt sett.

Om ni skall se mycket på en ö så är Kreta bäst!

Mitt förslag är KRETA för där finns allt!
Kanske ta en tur ev till Santorini med någon övernattning. Sen att se allt det genuina som tex Anogia i Psillorites bergen till Chania stad. Varför inte en tur till södra kusten till charmiga Palechora?

/Marja
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-07-15, 09:49
AnnikaD AnnikaD är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 5
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Oj så mycket fina tips! Bör nog berättas att min pappa inte är någon lyxpelle som gillar det extravaganta (franska rivieran till trots), utan mer det småskaliga, bra stränder, folkliv där man kan se greker och bra kvalite till bra priser! Han har gett mig fria tyglar att välja ut en grekisk ö!

Jag vill visa att maten smakar mer i Grekland jämfört med frankrike. Att människorna är trevligare i Grekland än i Frankrike. Att badvattnet är kristallklart, jämfört med Frankrike. Och att Grekland var ett historiskt nav före Kr, vilket känns i luften!

Hur passar Kreta, Samos eller Karpathos in på mina intentioner?

Annika
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-07-15, 09:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Är ni inte sådana att ni vill ligga mycket på stranden så tror jag också att Kreta är bäst. Där finns så många genuina platser att se, inkl historiska sådana, där finns små byar, större städer samt ett bra septemberväder! aen är ju frågan förstås om ni vill bo på samma ställe och "bara " göra utflykter eller om ni vill röra på er mer och byta övernattning. Vill ni sova på samma ställe hela tiden så är ju Kreta stort...
Detta är svårt att råda i....och Du lär få SÅ många svar...

Lissi+
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT