Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #241  
Gammal 2015-06-27, 23:39
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Vad skulle EU (Europa och Sverige) vinna på att "slänga ut" Grekland? Detta undrar jag.Sen undrar jag hur mycket vi svenskar förlorar - eller har förlorat-eller hur de grekiska skulderna påverkar oss rent ekonomiskt.Har försökt googla på alla möjliga sätt,men inte hittat något.Detta apropå några inlägg här på Kalimera OCH också sedan några år vanliga raljerande och ibland rent elaka åsikter om "lata greker och tidiga pensioner" bla bla.

Jag förstår ju självklart att den grekiska ekonomin,korruptionen mm har varit alldeles förkastlig i många år.MEN vad skulle hända OM man avskrev alla skulder? Skulle inte det vara bättre än att fortsätta jaga det grekiska folket?
  #242  
Gammal 2015-06-27, 23:50
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg

Jag förstår ju självklart att den grekiska ekonomin,korruptionen mm har varit alldeles förkastlig i många år.MEN vad skulle hända OM man avskrev alla skulder? Skulle inte det vara bättre än att fortsätta jaga det grekiska folket?
Precis. Dessutom så kommer det att bli extremt svårt för Grekland att kunna betala av alla skulder samtidigt som landet också får chans till tillväxt. Så risken är överhängande att man ändå inte får tillbaks sina pengar fullt ut. Åtminstone inte ifall Grekland ska komma på fötter på lång sikt.
Ibland känns det nästan som det handlar om rena principer bara. Om du har lånat av mig så ska jag ha tillbaka av dig. Man lånar inte om man inte kan betala tillbaks, nu ska de minsann få lära sin läxa osv.

Då kommer en princip från mig; Man SPARKAR inte på den som redan ligger.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-28 klockan 00:03.
  #243  
Gammal 2015-06-28, 00:09
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Å andra sidan så tycker jag man kan ana en rätt nedlåtande attityd mot grekerna på flera håll i denna tråd.
Att kritisera företeelser man tycker är felaktiga är inte att vara "nedlåtande"...
Eller... det kanske inte är tillåtet att kritisera Grekland eller greker över huvud taget...

/kimmen
  #244  
Gammal 2015-06-28, 00:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Att kritisera företeelser man tycker är felaktiga är inte att vara "nedlåtande"...

/kimmen
Skillnaden ligger i, enligt mig, om man
går in på person eller om man diskuterar en företeelse. Ifall du menar din och min lilla diskussion om skatter i denna tråd så kan jag säga att det är inte den jag åsyftar ovan. Minns den inte nu i detalj heller faktiskt, inte utan att läsa våra inlägg.
Annars kan man ju säga att när man förutsätter att grekerna är ett skattefuskande folk utan att ta reda på fakta om vilka det är som faktiskt skattefuskar också är en skillnad. Att man prutar ned rummen (trots att man VET att Grekland just nu är i ett utsatt läge ekonomiskt) och sen klagar över att det inte betalats skatt bara för att man inte fått ett maskinskrivet kvitto eller kunnat betala med kort. (Men bra ska man ha det och så billigt som möjligt ska man komma undan.)
Att de sätter sprätt på sina pensioner och har skyhöga sådana utan att ta reda på VAD i pensionskostnaderna för landet som gör att de är så höga etc är rätt nedlåtande bara i sig.
Alltså rent generellt då menar jag.
Men bara det faktum på att man inte litar på att grekerna skulle veta sitt eget bästa, kunna styra sitt land på ett bra sätt osv är nedlåtande i högsta grad. Och Kimmen, jag syftar inte på dig nu. Och jag kan säga att jag är förvånad. Här på Kalimera så vimlar det av folk som reser till Grekland regelbundet. Många har nära grekiska vänner eller rentav bor i Grekland. Många av oss känner till den grekiska kulturen mer än väl och mer än många andra som inte reser dit så ofta.
Och ändå...tja...Och jodå jag inser att jag nu gör mig ovän med säkert 50% av Kalimeras skribenter men då får det vara så. Jag tycker det är riktigt illa!!!

Senast redigerad av Thira den 2015-06-28 klockan 01:05.
  #245  
Gammal 2015-06-28, 00:24
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jag undrar fortfarande; Vet någon VAD eller hur mycket det skulle kosta oss skattebetalare(Gud,så jag HATAR detta ord),nåja, finns det några siffror på detta?
Jag frågar, eftersom folkständigt tjatar om det! "Ska VI betala deras skulder"?
Oj, så hemskt tänker jag och HUR mycket kan det tänkas bli(ironi).
  #246  
Gammal 2015-06-28, 07:02
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Wow! Håper dette er ironi, lost in translation. For å på alvor sammenligne grekerne med barn er, vel sorry, j*vla rasistisk.
Det är bara att instämma!
Nu är vi tillbaka i mörkret. För flera månader sedan skrev jag att många ansåg Gerekland vara någon djävla bananrepublik. Vaddå vänner - vilka?
  #247  
Gammal 2015-06-28, 07:06
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Vill du låna ut pengar till en vän om och om igen och alltid få till svar att jag tänker inte betala tillbaka det tidigare jag lånat av dej?

Är det vänner som gör så?
  #248  
Gammal 2015-06-28, 07:13
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Max W Visa inlägg
Att utlysa en folkomröstning i elfte timmen känns faktiskt fegt, desperat o opportunististiskt. Den borde i så fall ha varit i god tid innan 30 juni. Det känns tyvärr som om Tsipras går på tomgång just nu och mer eller mindre har gett upp. Följ gärna Carl Bildt på Twitter för sakliga ( cyniska?) kommentarer. Hoppas verkligen att det grekiska folket står ut med sin situation och vid nästa val faktiskt väljer en representation som kan ta dom ur detta ekonomiska helvete!

Max W
Och nu har parlamentet också ställt sig bakom en folkomröstning. Inte bara regeringen är tokig. Kanske en majoritet kommer att stödja regeringen i valet. Hela landet blir ett tokhus. Nej, förlåt, en banarepublik!

Admirala; fortfarande ironi
  #249  
Gammal 2015-06-28, 07:28
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Och ändå...tja...Och jodå jag inser att jag nu gör mig ovän med säkert 50% av Kalimeras skribenter men då får det vara så. Jag tycker det är riktigt illa!!!
Jag håller med dig alltså!
Och tillägger att en konsekvens av dina iaktagelser visar på vår dubbelmoral. För at inte tala om det som är ännu värre: Moraliserandet. När man inte har som utgångspunkt att vilja förstå och respektera, då moraliserar man. Det vet jag av egen erfarenhet...

Vi ska inte försöka komma undan så billigt som möjligt på vår resa till Grekand. Inte pruta. Vi ska hjälpa Grekland som äkta vänner vi är? Visst...
  #250  
Gammal 2015-06-28, 07:41
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

[QUOTE=Thira;366543]

Annars kan man ju säga att när man förutsätter att grekerna är ett skattefuskande folk utan att ta reda på fakta om vilka det är som faktiskt skattefuskar också är en skillnad. Att man prutar ned rummen (trots att man VET att Grekland just nu är i ett utsatt läge ekonomiskt) och sen klagar över att det inte betalats skatt bara för att man inte fått ett maskinskrivet kvitto eller kunnat betala med kort. (Men bra ska man ha det och så billigt som möjligt ska man komma undan.)
Att de sätter sprätt på sina pensioner och har skyhöga sådana utan att ta reda på VAD i pensionskostnaderna för landet som gör att de är så höga etc är rätt nedlåtande bara i sig.

Så sant
  #251  
Gammal 2015-06-28, 07:55
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
[ller... det kanske inte är tillåtet att kritisera Grekland eller greker över huvud taget...
Jag tycer fråga är naiv. Varför vill du kritisera Grekland? Seriöst alltså som ungarna brukar säga.


Jag kritiserar Grekland för att de sökte och fick medlemskap, deras agerande i EU.
Jag kritiserar herrarna norröver så sabla mycket mer för att de godkände Greklands ansökan om medlemskap. (Jag tror jag vet att medlemskapet innebär både skyldigheter och rättigheter, definierat av historia och aktuell situation.)
Om jag nu bara kritiserar Grekland för dess medlemskapet begår jag ett fel utan först kritisera resten av EU. I det ögonblicket är min kritik av Grekland orättfärdig. Först ska vi knipa vi de stora bovarna/nomeklaturan, sedan de mindre enligt en demokratisk princip. Om alla är bovar får man inte mest och först hänga ut småbuset. Då misstänker jag att man har dolda motiv.

Var det till någon hjälp?
  #252  
Gammal 2015-06-28, 08:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Att det har gått så här en uppvisning i monstruös galenskap från långivarnas sida. Det säger inte vem som helst utan Nobelpristagaren i ekonomi Paul Krugman i en krönika i NY Times.

Han tycker att Tsipras gjort rätt, av två skäl:

* vinner regeringens nej har de fått demokratisk legitimitet

* väljarna tvingas välja mellan åtstramningar och att vara kvar i euron. Hittills har de inte velat ha åtstramningar men behålla euron.

http://mobile.nytimes.com/blogs/krug...&_r=0&referrer

Nu ligger jag visserligen back på pga ett migränanfall, men jag förstår inte vad de ska rösta om? Det låter ju på Dijsselbloem som att när stödprogrammet löper ut den 30 så löper det ut, "erbjudandet" kvarstår inte. De sa ju nej till förlängning över folkomröstningen.

Det har funnits konspirationsteorier under veckan som gått ut på dels att trojkan är orubblig för att välta en vänsterregering och få en mer förhandlingsvillig regering i Grekland, dels att Grekland är orubbligt för att straffa ut sig ur euron. Jag börjar undra om någon av det kanske stämmer.

Ser också att det var Gyllene gryning som röstade igenom folkomröstningen tillsammans med regeringskoalitionen.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-28 klockan 08:35.
  #253  
Gammal 2015-06-28, 08:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Det mest akuta hotet just nu borde väl vara inbetalningen till IMF på 1,5 mdr € som Grekland måste göra på tisdag. Svenske ekonomiprofessorn Lars Calmfors sa i Aftonbladet att Grekland nog kan ta de pengarna från löner och pensioner som ska ut till månadsskiftet. Men Dagens Industri skrev häromdagen om ECB-pengar som kan användas till det (jag kan inget om ekonomi så jag kan inte förklara det, länkar istället. Det är de sista styckena i artikeln).
http://www.di.se/artiklar/2015/6/25/...and-pa-lordag/

Jag har också sett ett par engelska och amerikanska artiklar på temat att Draghi/ECB har Greklands öde i sina händer men min migränskalle har inte orkat läsa dem än. Ett stalltips är väl dock att ECB försöker förhindra en bankkrasch.
  #254  
Gammal 2015-06-28, 08:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag tycer fråga är naiv. Varför vill du kritisera Grekland? Seriöst alltså som ungarna brukar säga.


Jag kritiserar Grekland för att de sökte och fick medlemskap, deras agerande i EU.
Jag kritiserar herrarna norröver så sabla mycket mer för att de godkände Greklands ansökan om medlemskap. (Jag tror jag vet att medlemskapet innebär både skyldigheter och rättigheter, definierat av historia och aktuell situation.)
Om jag nu bara kritiserar Grekland för dess medlemskapet begår jag ett fel utan först kritisera resten av EU. I det ögonblicket är min kritik av Grekland orättfärdig. Först ska vi knipa vi de stora bovarna/nomeklaturan, sedan de mindre enligt en demokratisk princip. Om alla är bovar får man inte mest och först hänga ut småbuset. Då misstänker jag att man har dolda motiv.

Var det till någon hjälp?
.

Lissi
  #255  
Gammal 2015-06-28, 08:42
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

[QUOTE=Monica P;366473]Jag har ingen aning om vad folk tycker! Min sakkunnig i fårfrågor, herden Petros, sa vid morgonkaffet att han inte kommer att rösta alls, kanske det avspeglar vad folk i allmänhet tycker...

/QUOTE]

Tänkte bara att det måste vara förvirrande att plötsligt få höra att det blir en folkomröstning

Men hoppas du har det bra där hos dig trots allt!

/ Anne
  #256  
Gammal 2015-06-28, 08:55
Christo Christo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 10
Standard Bankomater på Santorini

Hej

Kan någon, som är på Santorini i detta nu, ge en uppdaterad bild av hur läget är med pengar i bankomater?

Tack!
  #257  
Gammal 2015-06-28, 09:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Alala - jag vet i alla fall en som förmodligen är glad idag. Hen har en business som gått bra även under krisen, hen röstade på Syriza och när vi pratade om det för några veckor sedan sa hen att hen vill ha tillbaka drachman "för då blir det billigare för er turister och ännu fler kommer hit. Grekland passar inte in i euron, skillnaderna är för stora." Så hen kommer nog glatt att rösta nej nästa söndag.
  #258  
Gammal 2015-06-28, 09:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Anne, för oss med utländska pensioner och små utgifter (inga barn att försörja, inga behov av att köpa annat än mat och moppebränsle o.s.v) är det ju knappast kris. OM det blir drachmer, och OM det blir svårt att få ut pengarna på grund av banktrassel får vi väl äta ur frysen i första hand och gå och fiska i andra...men alla andra då...från minimarket till stora affärer har ju köpt in varor med euro, eller är skyldiga.... bensin och så mycket annat kommer utifrån...det är konkurser i vardande på alla håll, och jag kan näppeligen tro att sånt reder ut sig snabbt. Å andra sidan borde vi verkligen inte handla så mycket från utlandet men Grekland har i åratal bländats av de fina utrikiska produkterna och , ja, jag orkar inte dra det där igen...
  #259  
Gammal 2015-06-28, 09:08
Oline Oline är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Hur blir det nu?

För första gången har vi tagit steget och inte bokat charter utan flyg med Ryanair till Rhodos för att sen ö-luffa till Patmos och Leros. Idag känner jag mig lite nervös... Hade vi bokat charter så hade det kanske känts lugnare.

Hur tror ni att det blir nu? Kommer båtarna att gå eller ska vi stanna på Rhodos? Vi tar självklart med oss tillräckligt med kontanter men jag är orolig för att man inte kommer att ta sig tillbaka till Rhodos.
Hur tänker ni andra som ska åka närmaste veckan?
  #260  
Gammal 2015-06-28, 09:14
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

"...det stör media med de långa köerna till ATM, bankomaterna, men inte till soppköken och soptunnorna..." (en röst från Grekland)
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT