Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #221  
Gammal 2015-06-27, 17:56
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jag kanske misstolkar å det grövsta, men en del debattörer verkar anse;
...att Grekland inte behöver betala tillbaka några lån.
...att man ändå ska få låna mer pengar utan några krav på motprestation.
...att allt blir bra om man fortsätter på samma sätt som tidigare.

/kimmen
  #222  
Gammal 2015-06-27, 18:28
Mahava Mahava är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Oj nu har eurogruppen sparkat ut Grekland från mötet, och säger på presskonferensen att de inte kommer få någon förlängning för att hålla folkomröstning, I torsdags trodde jag detta skulle lösa sig men nu ser det väldigt mörkt ut tycker jag
  #223  
Gammal 2015-06-27, 18:33
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Nu är det ett faktum att dom inte får sitt sista nödlån så dom har bitit sej i baken. Jag visste detta med denna där pajasen Tsipras. Låta folket bestämma det hela för att kunna rädda sitt eget byk är ett smart drag av pajasen. Jag tror det här är den bästa medecinen för det grekiska folket att själva få se hur det slutar nu när EU sagt nej.
  #224  
Gammal 2015-06-27, 18:44
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag kanske misstolkar å det grövsta, men en del debattörer verkar anse;
...att Grekland inte behöver betala tillbaka några lån.
...att man ändå ska få låna mer pengar utan några krav på motprestation.
...att allt blir bra om man fortsätter på samma sätt som tidigare.

/kimmen
  #225  
Gammal 2015-06-27, 18:44
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Jag tror det här är den bästa medecinen för det grekiska folket att själva få se hur det slutar nu när EU sagt nej.
Man får nog skilja på EU och Eurogruppen i detta sammanhang...
  #226  
Gammal 2015-06-27, 18:46
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag kanske misstolkar å det grövsta, men en del debattörer verkar anse;
...att Grekland inte behöver betala tillbaka några lån.
...att man ändå ska få låna mer pengar utan några krav på motprestation.
...att allt blir bra om man fortsätter på samma sätt som tidigare.

/kimmen
Ha Ha om jag går till banken och får ett lån av dem och sen går dit efter en månad och ber om ett nytt lån MEN jag tänker inte betala det gamla ha ha hajar ni.
  #227  
Gammal 2015-06-27, 18:49
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Man får nog skilja på EU och Eurogruppen i detta sammanhang...
Vill du låna ut pengar till en vän om och om igen och alltid få till svar att jag tänker inte betala tillbaka det tidigare jag lånat av dej?
  #228  
Gammal 2015-06-27, 19:25
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Man får nog skilja på EU och Eurogruppen i detta sammanhang...
Rätta mig, någon som är duktigare på detta men Eurogruppen företräder väl länder som har Euro som gemensam valuta eller har jag fått det om bakfoten...
  #229  
Gammal 2015-06-27, 19:41
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Rätta mig, någon som är duktigare på detta men Eurogruppen företräder väl länder som har Euro som gemensam valuta eller har jag fått det om bakfoten...
Visst är det så, mer om vad Eurogruppen är finns att läsa om HÄR.

/kimmen
  #230  
Gammal 2015-06-27, 20:08
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Visst är det så, mer om vad Eurogruppen är finns att läsa om HÄR.

/kimmen
Tack, lite koll har man alltså...
  #231  
Gammal 2015-06-27, 21:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Att lägga ödet på folket att låta dom folkomrösta i det hela vore som att lägga en familjs ekonomi i sina minderåriga barns händer.
Wow!
Håper dette er ironi, lost in translation. For å på alvor sammenligne grekerne med barn er, vel sorry, j*vla rasistisk.

Dette dreier seg om en (eventuell) stemmeavgivning som skal avgjøre om grekerne skal være eller ikke være medlem i EU\ EMU. Det tilsvarende for nordmenn er våre to folkeavstemninger som avgjorde om Norge skulle melde seg inn i EU. Vi stemte nei. Var vi også barn som avgjorde landets skjebne?
  #232  
Gammal 2015-06-27, 21:51
Max W Max W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 33
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Att utlysa en folkomröstning i elfte timmen känns faktiskt fegt, desperat o opportunististiskt. Den borde i så fall ha varit i god tid innan 30 juni. Det känns tyvärr som om Tsipras går på tomgång just nu och mer eller mindre har gett upp. Följ gärna Carl Bildt på Twitter för sakliga ( cyniska?) kommentarer. Hoppas verkligen att det grekiska folket står ut med sin situation och vid nästa val faktiskt väljer en representation som kan ta dom ur detta ekonomiska helvete!

Max W
  #233  
Gammal 2015-06-27, 21:51
Mahava Mahava är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Ja det vart ju spännande idag, det som jag fattat det är följande nu; Det blir ingen förlängning av stödet, varken på kort sikt (avvaktande omröstningen) eller på längre, det finns heller inget färdigt förslag grekerna kan rösta ja elle nej till den 5e och det var Grekerna som valde att avbryta förhandlingarna, så det man får se nu om inget händer är dels om bankerna öppnar på måndag, om ECB förlänger bankstödet (vilket ju skulle vara konstigt som det är nu iom att på onsdag om inget händer så går Grekland bankrutt,) eller om något mirakel inträffar i sista stund, spänningen forsätter...
  #234  
Gammal 2015-06-27, 21:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Ja det vart ju spännande idag, det som jag fattat det är följande nu
Har också följt med hela dagen, och jag känner mig som en fågelholk. Vad ska hända nu? Ingen vet.
  #235  
Gammal 2015-06-27, 22:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Nu har ju Tsipras bara att svara enligt de löften han vann valet på eller???

Lissi - också fågelholk. Men jag har bokat 3 veckor till Tinos i höst. Dracmer eller euro???
  #236  
Gammal 2015-06-27, 22:07
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Wow!
Håper dette er ironi, lost in translation. For å på alvor sammenligne grekerne med barn er, vel sorry, j*vla rasistisk.


Å andra sidan så tycker jag man kan ana en rätt nedlåtande attityd mot grekerna på flera håll i denna tråd. Men detta tog priset och går nog inte att ens jämföra med något annat i den!!!
  #237  
Gammal 2015-06-27, 22:10
Mahava Mahava är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu har ju Tsipras bara att svara enligt de löften han vann valet på eller???

Jo men om de tycker de hade svårt med åtstramningar innan vad får de då nu om inget avtal blir av alls? Pengarna tar ju helt enkelt slut och låna pengar kommer de ju ha svårare än en återvändande lyxfällan deltagare att få göra ... så ja skulle nog snarare säga att han sviker vad han lovat om detta inte löses,

Citat:
Lissi - också fågelholk. Men jag har bokat 3 veckor till Tinos i höst. Dracmer eller euro???
Ja det är den stora frågan, utan pengar blir de ju typ tvungna att betala lön i form av "i ove yous" (skuldväxlar) och det blir då som jag förstår automatiskt som en ny valuta.... så det är inte omöjligt det blir drachmer på vår höstresa ...
  #238  
Gammal 2015-06-27, 22:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jag, som har jobbat mellan 7.00 till 21.00 ikväll har ännu inte hunnit uppdatera mig i allt som står på Guardian (f.ö en väldigt bra tidning).
Jag fattar inte en sak; Har Eurogruppen absolut definitivt tvärsäkert nu sagt nej till fler stödlån eller kan detta ändras innan den 30 ifall Syriza ändrar sig?
Angående folkomröstningen. Det verkar i nyhetsflödet från andra tidningar som att en sådan ändå kommer att hållas, trots att eurogruppen sagt nej till fortsatta lån. Men vad är i sådana fall poängen med en sådan då?

(Fast kanske har jag missuppfattat något där har bara hunnit ögna igenom allt mycket snabbt.)

F.ö i en demokrati håller man folkomröstningar i stora frågor. Kärnkraft, EU etc. Vad är det som är så underligt med en folkomröstning angående stödpaketet och dess besparingskrav som faktiskt påverkar det grekiska folket (framför allt arbetar och nu alltmer även medelklassen på ett mycket direkt sätt. Eurogruppen ställde ju inte sitt sista ultimatum förrän igår?
  #239  
Gammal 2015-06-27, 22:37
Mahava Mahava är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Nej man har som jag förstår det sagt att dörren fortfarande står öppen för Grekland att acceptera förslagen och avsluta förhandlingarna som de lämmnade, man har egentligen bara sagt att stödpaketen löper ut på Tisdag om inget händer samt att man sagt nej till at avvakta en folkomröstning, vilket verkar vara det enda egentliga beslut som fattats idag.

Jag förstår inte poängen med omröstningen heller längre trots jag följt detta hela dagen, anant än som en taktik från syriszas sida som nu slagit bakut, alternativt att Tsipiras inte har nog makt att gå med på förslagen pga motsättningar i det egna partiet.
  #240  
Gammal 2015-06-27, 23:34
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Vad skulle EU (Europa och Sverige) vinna på att "slänga ut" Grekland? Detta undrar jag.Sen undrar jag hur mycket vi svenskar förlorar - eller har förlorat-eller hur de grekiska skulderna påverkar oss rent ekonomiskt.Har försökt googla på alla möjliga sätt,men inte hittat något.Detta apropå några inlägg här på Kalimera OCH också sedan några år vanliga raljerande och ibland rent elaka åsikter om "lata greker och tidiga pensioner" bla bla.

Jag förstår ju självklart att den grekiska ekonomin,korruptionen mm har varit alldeles förkastlig i många år.MEN vad skulle hända OM man avskrev alla skulder? Skulle inte det vara bättre än att fortsätta jaga det grekiska folket?
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT