Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-02-03, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Mina musikminnen del 3. Ta av dig skorna” med Povel Ramel.

Mitt tredje stora musikminne är ”Ta av dig skorna” med Povel Ramel. Nu hade vi en egen skivspelare och kunde börja köpa skivor. ”Ta av dig skorna” spelades ofta på radion, men inte tillräckligt ofta, så jag bestämde mig för att köpa den, och bad mamma om pengar, och det fick jag, så klart. Jag var då åtta år.

Till skillnad mot ”Dizzy Miss Lizzy” med The Beatles (som var mitt förra musikminne) lärde jag mig texten till ”Ta av dig skorna” utantill. Det var det roligaste jag någonsin hört inom musik. Min favorit bland alla tokiga textrader var den som avslutar första versen:

”Varje gång du tar av dig skorna
så medge att det känns skönt.
Det betyder att apan i dig har än en framgång rönt.
Uh! Fantastiskt!
Dröm om min förvåning, när jag plötsligt förstod.
Dröm om min förvåning, DEN BANANEN VAR GOD.”



”Den bananen var god”. Var fick han det ifrån, tänkte jag. Lika lite förstod jag omslaget. Att han inte hade några skor på sig var inte svårt att fatta, men varför satt han i ett träd? Kunde det ha med apan och bananen att göra? Sådana frågor får vi aldrig veta svaret på, som Tage Danielsson sa i "Karl-Bertil Jonssons jul".

Efter denna skiva blev mitt musikliv aldrig mera sig likt, för jag hade upptäckt texterna till musiken. Något som senare i livet medförde att jag fick en blivande Nobelpristagare i litteratur som husgud.

Vad tycker jag om ”Ta av dig skorna” idag? Jo tack, jag älskar den fortfarande. Förra året lyssnade jag på Povel Ramels memoarer (Följ mig bakåt vägen) som Povel själv läste in. Det var väldigt intressant att höra om hur ”Ta av dig skorna” kom till. Boken är för övrigt mycket bra, och otroligt rolig.

Nästa skiva i serien Mina Musikminnen slutade med att jag fick skriva min autograf för första (och förmodligen också sista) gången.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-02-03, 18:57
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Mina musikminnen del 3. Ta av dig skorna” med Povel Ramel.

Povel kan man nästan likna vid dåtidens Uggla.
Dessa undefundiga texter
Janne, om jag mötet dig så skulle jag absolut velat ha din autograf på min blå/gula reserygga! Ha alltid en tuschpenna med dig för vi är många Kalimerianer
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-02-04, 01:25
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Mina musikminnen del 3. Ta av dig skorna” med Povel Ramel.

Povel Ramel - detta geni, som man aldrig får nog av!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-02-04, 13:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Mina musikminnen del 3. Ta av dig skorna” med Povel Ramel.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Janne, om jag mötet dig så skulle jag absolut velat ha din autograf på min blå/gula reserygga! Ha alltid en tuschpenna med dig för vi är många Kalimerianer
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-02-04, 14:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Mina musikminnen del 3. Ta av dig skorna” med Povel Ramel.

Jag är mycket stolt ägare av den gigantiska "Knäppupplevelser", ett enormt urval av musik, sketcher mm. från Knäppupp-revyerna på 1950- och -60-talet. Den har det kluriga skivnumret "BUM 1" och fick därför smeknamnet "Jättebummet" och naturligtvis ( ! ) finns den endast på vinyl, och detta i 3000 signerade exemplar. En bekant till mig hade denna redan från 1976 när den släpptes, så en gång i forntiden fick jag faktiskt låna det och spela igenom allting, 16 LP-skivor.

Nu för några år sedan fick jag syn på ett exemplar i en second hand-butik som jag passerade förbi långt innan deras öppningstid den dagen. Så jag ringde till dem och berättade ivrigt att jag avsåg att komma in på lunchen samma dag och köpa det. Sagt och gjort, jag minns inte vad jag betalade men det var ett par hundra kronor bara och jag kunde inte begripa hur i hela friden det gick till? Det är inte bara det att alla var numrerade, de var i den mån Povel kände till vem som köpte ett specifikt exemplar, även "namnade" och hade en liten kommentar. Det kunde stå "Grattis till ett snusförnuftigt köp", så stod det på det exemplar jag hade till låns en tid. Då när det hade kommit ut på senare delen av 1970-talet så var det omöjligt att få tag på, alla hade sålts vill jag minnas. Jag undrade länge om jag någonsin skulle kunna få tag i ett eget exemplar, och till vilket pris?

Men INTE BARA DET........namnet på köparen på det exemplar jag köpte, är en f:d friidrottsstjärna, OS-guldmedaljör och f:d världsrekordhållare (vill inte säga vem) så jag fick mig ett riktigt gott skratt och tycker att "jättebummet" därför är värt än mer än enbart det innehåll skivorna ger mig.

Kan tycka att det ibland blev ganska småtrist att lyssna igenom skivorna då allting är live-inspelningar. Det var en hel del långa stunder av väntan på nya sånger, sketcher osv. då det inte blev särskilt mycket redigerat i efterhand. I stort sett alla revyer som sattes upp runt om i Sverige, var i det stora vita tält de hade med sig överallt. Har dock i och för sig inte kollat upp exakta fakta om tältet eller om de var i andra lokaler också? Alla revydeltagare fick ju springa ut och in
från och till nya nummer, byta kläder osv. Dessutom, 16 skivor tar sin lilla tid att ta sig igenom, för mig tog det ett par veckor. Men det är ändå väldigt värdefullt att äga detta "Bum", i stort sett alla inblandade personer är ej längre i livet, människor som de som är födda de senaste decennierna ("nyvuxna"), inte känner till.

Sägas skall även att anledningen till det låga priset i inköp, var att då jag sedermera pratade med en bekant som har second-hand-skivbutik, så var det så att prissättningen numera beror på att "knappt någon längre känner till att Knäppupplevelser existerar", därför ingen efterfrågan. Jag skummade nyss igenom en Google-sökning och fann att jovisst, det finns tydligen något exemplar ute på någon auktions-site men jag tvivlar på att det kommer att bli "dyrt" för vinnande bud. Tragiskt? Nej det tycker jag inte, det är mer logiskt då jag har för mig att den sista inspelningen på skiva nr. 16 var från 1968, mer än 52 år sedan.

Om vi tänker oss tanken att vi hoppar fram till år 2040, 2050.......hur kommer minnet av t.ex The Beatles att vara DÅ. De som fanns delvis under samma tid som Knäppupp?


/ Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2021-02-04 klockan 15:05.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-02-04, 15:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Mina musikminnen del 3. Ta av dig skorna” med Povel Ramel.

Säger bara att det är väldigt trevligt att läsa denna tråd. Så jag tackar och läser.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-02-04, 16:03
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Mina musikminnen del 3. Ta av dig skorna” med Povel Ramel.

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag är mycket stolt ägare av den gigantiska "Knäppupplevelser", ett enormt urval av musik, sketcher mm. från Knäppupp-revyerna på 1950- och -60-talet. Den har det kluriga skivnumret "BUM 1" och fick därför smeknamnet "Jättebummet" och naturligtvis ( ! ) finns den endast på vinyl, och detta i 3000 signerade exemplar. En bekant till mig hade denna redan från 1976 när den släpptes, så en gång i forntiden fick jag faktiskt låna det och spela igenom allting, 16 LP-skivor.

Nu för några år sedan fick jag syn på ett exemplar i en second hand-butik som jag passerade förbi långt innan deras öppningstid den dagen. Så jag ringde till dem och berättade ivrigt att jag avsåg att komma in på lunchen samma dag och köpa det. Sagt och gjort, jag minns inte vad jag betalade men det var ett par hundra kronor bara och jag kunde inte begripa hur i hela friden det gick till? Det är inte bara det att alla var numrerade, de var i den mån Povel kände till vem som köpte ett specifikt exemplar, även "namnade" och hade en liten kommentar. Det kunde stå "Grattis till ett snusförnuftigt köp", så stod det på det exemplar jag hade till låns en tid. Då när det hade kommit ut på senare delen av 1970-talet så var det omöjligt att få tag på, alla hade sålts vill jag minnas. Jag undrade länge om jag någonsin skulle kunna få tag i ett eget exemplar, och till vilket pris?

Men INTE BARA DET........namnet på köparen på det exemplar jag köpte, är en f:d friidrottsstjärna, OS-guldmedaljör och f:d världsrekordhållare (vill inte säga vem) så jag fick mig ett riktigt gott skratt och tycker att "jättebummet" därför är värt än mer än enbart det innehåll skivorna ger mig.

Kan tycka att det ibland blev ganska småtrist att lyssna igenom skivorna då allting är live-inspelningar. Det var en hel del långa stunder av väntan på nya sånger, sketcher osv. då det inte blev särskilt mycket redigerat i efterhand. I stort sett alla revyer som sattes upp runt om i Sverige, var i det stora vita tält de hade med sig överallt. Har dock i och för sig inte kollat upp exakta fakta om tältet eller om de var i andra lokaler också? Alla revydeltagare fick ju springa ut och in
från och till nya nummer, byta kläder osv. Dessutom, 16 skivor tar sin lilla tid att ta sig igenom, för mig tog det ett par veckor. Men det är ändå väldigt värdefullt att äga detta "Bum", i stort sett alla inblandade personer är ej längre i livet, människor som de som är födda de senaste decennierna ("nyvuxna"), inte känner till.

Sägas skall även att anledningen till det låga priset i inköp, var att då jag sedermera pratade med en bekant som har second-hand-skivbutik, så var det så att prissättningen numera beror på att "knappt någon längre känner till att Knäppupplevelser existerar", därför ingen efterfrågan. Jag skummade nyss igenom en Google-sökning och fann att jovisst, det finns tydligen något exemplar ute på någon auktions-site men jag tvivlar på att det kommer att bli "dyrt" för vinnande bud. Tragiskt? Nej det tycker jag inte, det är mer logiskt då jag har för mig att den sista inspelningen på skiva nr. 16 var från 1968, mer än 52 år sedan.

Om vi tänker oss tanken att vi hoppar fram till år 2040, 2050.......hur kommer minnet av t.ex The Beatles att vara DÅ. De som fanns delvis under samma tid som Knäppupp?


/ Hasse

Hej Hasse,

Det du berättade var jätteintressant.
Jag googlade lite direkt och hittade en auktion-site som sålde ett ex i juni 2019. Den var värderad till 5000kr och klubbades för 4400kr.
Den var signerad av Povel till Göthe Ericsson, (som f.ö. under en period var sambo med självaste Karl-Gerhard).

//Conny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-02-04, 16:11
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Mina musikminnen del 3. Ta av dig skorna” med Povel Ramel.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Povel kan man nästan likna vid dåtidens Uggla.
Dessa undefundiga texter
/ Kajja

Magnus Uggla har släktdrag till Susanna Ramel, under några år varandes Povel Ramels änka, hon avled 4 april 2020, 100 (och 3 dagar !) år gammal.

Annars har Uggla ofta visat sin dyrkan till Karl Gerhard, också en gammal revy-räv. Han har fått både Karamelodiktstipendiet (1991) och Karl Gerhard-priset (2005)


/ Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT