Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2020-03-25, 19:41
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
…och att man följer myndigheternas rekommendationer, vill jag lägga till.

Apropå alla dessa självutnämnda virusexperter, så verkar många av dessa vara samma människor som också är klimatexperter...

/kimmen
De fd klimatexperterna är de nya virusexperterna.

O hel rätt, som jag missade. Följ gällande lagar.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2020-03-25, 20:29
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Avbokat

På fredag skulle jag åkt till Athen och stannat 5 dagar, men den resan är inställd. Flygresan bokades genom Ticket och det ser ut som jag skall få pengarna tillbaka.
Vi skulle åkt till Rhodos den 10 maj men har ombokat till den 3 augusti. Det känns lite tufft att vänta så länge eftersom sonen är bosatt på Rhodos men det är bara att gilla läget..
Christina
Svara med citat
  #23  
Gammal 2020-03-27, 15:13
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Avbokat

För första gången på många år får vi inte fira påsk på Tilos. Men trots att vi bara köpt en enkel flygstol, fick vi meddelande från SAS om att vi får göra en ny bokning, vilket vi inte hade räknat med.

Däremot har jag ännu inte bokat av charterresan (fem veckor senare). Undrar hur länge man får flytta fram en resa vid eventuell ombokning? Eller så får vi vänta och se om flyget ställs in.

Men hoppet är det sista som överger oss ...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2020-03-27, 17:56
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
För första gången på många år får vi inte fira påsk på Tilos. Men trots att vi bara köpt en enkel flygstol, fick vi meddelande från SAS om att vi får göra en ny bokning, vilket vi inte hade räknat med.

Däremot har jag ännu inte bokat av charterresan (fem veckor senare). Undrar hur länge man får flytta fram en resa vid eventuell ombokning? Eller så får vi vänta och se om flyget ställs in.

Men hoppet är det sista som överger oss ...
Om ni följer utvecklingen i Grekland ang utegångsförbud och utlänningars krav på karantän så får ni nog en bra bild av läget.

Det är ju ganska stängt och självkarantän krav i 14 dagar, o så länge det gäller så är det knappast läge att resa.

April är nog rätt kört, kanske ny information finns om 3-4 veckor, kanske inte. Men jag skulle inte ens hoppas på att resa innan juni.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2020-03-28, 07:01
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Avbokat

Vårt flyg med Aegean till Aten 22.5 har inte avbokats. Så vi väntar och ser hur det blir. Verkar som det skulle bli möjligt att få en voucher för flygbiljetternas summa som man sen kan använda ett år framåt. Det kan dock betyda att biljetterna är dyrare nästa år. Och vem vet om Aegean ens finns kvar då? Mycket är ju oklart ännu. Men vi kommer nog inte att resa i år även om flyget inte skulle avbokas. Alla hotell har vi avbokat redan.

/ Anne
Svara med citat
  #26  
Gammal 2020-03-28, 21:20
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Avbokat

Jag har haft en teori ända sen de första åtgärderna togs i Grekland...

Grekland har inte så många koronafall men ändå togs stora åtgärder väldigt tidigt. Jag tror att de kanske tänker att de gör så mycket de kan nu för att vara redo för turistsäsongen sen, för att turistsäsongen ska påverkas så lite som möjligt.

Grekland är på en väldigt bra väg med bara 1000 fall än så länge. Men det beror ju såklart inte bara på Grekland. Om andra länder fortfarande inte fått bukt med problemet i början på sommaren så kommer de ju inte tillåtas komma in i Grekland. Därför är det ju bra om alla länder gör vad de kan för att minska smittspridningen...

Kanske att Grekland och andra turistländer öppnar sina gränser för länder som har ett lågt antal smittade?

Jag har sen första början känt på mig att vi kommer se ljus i tunneln i maj månad..
Svara med citat
  #27  
Gammal 2020-03-28, 21:56
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag har haft en teori ända sen de första åtgärderna togs i Grekland...

Grekland har inte så många koronafall men ändå togs stora åtgärder väldigt tidigt. Jag tror att de kanske tänker att de gör så mycket de kan nu för att vara redo för turistsäsongen sen, för att turistsäsongen ska påverkas så lite som möjligt.

Grekland är på en väldigt bra väg med bara 1000 fall än så länge. Men det beror ju såklart inte bara på Grekland. Om andra länder fortfarande inte fått bukt med problemet i början på sommaren så kommer de ju inte tillåtas komma in i Grekland. Därför är det ju bra om alla länder gör vad de kan för att minska smittspridningen...

Kanske att Grekland och andra turistländer öppnar sina gränser för länder som har ett lågt antal smittade?

Jag har sen första början känt på mig att vi kommer se ljus i tunneln i maj månad..
Sån fin optimism behöver vi just nu !
Bravo !
Svara med citat
  #28  
Gammal 2020-03-28, 22:55
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Avbokat

Tror tyvärr hela 2020 är kört....om nu Grekland får bukt på eländet....varför då släppa in oss alla andra....då kan det börja om igen eller?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2020-03-28, 23:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Tror tyvärr hela 2020 är kört....om nu Grekland får bukt på eländet....varför då släppa in oss alla andra....då kan det börja om igen eller?
Håller med.Vi har redan ställt in oss på "hemester" 2020, utan folk som kommer nära. Det blir i sanning ett märkligt år...

Vi förlorade en hel del på en påskresa, men får vara glada att vi inte bokade den där resan vi hittade till Grekland i sommar. Fast. Gladast är vi ju att vi är friska och får vara hemmavid. Det finns ingen plats på jorden, man hellre skulle vara i än Sverige och sitt eget hem just nu. Fy bubblan för att sitta i karantän i ett främmande land där inga försäkringar gäller...

/Netwolf
Svara med citat
  #30  
Gammal 2020-03-29, 11:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det finns ingen plats på jorden, man hellre skulle vara i än Sverige och sitt eget hem just nu. Fy bubblan för att sitta i karantän i ett främmande land där inga försäkringar gäller...
Det håller jag helt med om!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2020-04-03, 17:17
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Avbokat

UD har förlängt reseavrådan till 15 juni.

/kimmen
Svara med citat
  #32  
Gammal 2020-04-03, 18:20
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Avbokat

Jag avboka majresan å tog en i september istället
Har ända till 22 augusti å slutbetala så vi får väl se hur
det blir och om det blir nån höstresa.

Pia
Svara med citat
  #33  
Gammal 2020-04-04, 13:32
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Avbokat

Sådär..nu blev resan till Parga i juni inställd. Precis som vi väntat på. Nu förlorar vi inte ett öre och Ving erbjuder oss 1500 kr/person samt fri ombokning om vi beställer en ny resa till hösten eller nästa år.
Ett riktigt bra ebjudande
Känns som man kan börja längta igen♥️🇬🇷
Vi får väl se hur det blir...
/ Kajja
Svara med citat
  #34  
Gammal 2020-04-04, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Sådär..nu blev resan till Parga i juni inställd. Precis som vi väntat på. Nu förlorar vi inte ett öre och Ving erbjuder oss 1500 kr/person samt fri ombokning om vi beställer en ny resa till hösten eller nästa år.
Ett riktigt bra ebjudande
Ja, det må jag säga. Heja Ving!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2020-04-05, 11:19
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Avbokat

Nu har vi bokat av 23 maj.Inte bestämt än när vi ska boka igen, eller rättare sagt när vi får böka. Känns så klart tråkigt men Kreta ligger kvar..
Svara med citat
  #36  
Gammal 2020-04-05, 13:00
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Avbokat

Så, nu har även jag avbokat. Vi insåg att det inte blir någon körresa. Dels är det ju inte troligt att gränserna öppnas till juli; dels har vi inte kunnat repetera på månader. Enligt de nya riktlinjerna verkar det som att vi inte kan samlas och sjunga överhuvudtaget i år. Jättetråkigt!

Allt gick att avboka med ett klick. Allt återbetalas utom det sista hotellet, där biljetten inte var återbetalningsbar. jag missar 650 kr. Resten är redan tllbaka på kontot, utom SAS som meddelade att det kan ta några dagar, då de har rätt mycket att göra ...

Så det blir att se fram emot en sommar på hemmaplan. Det jag hoppas på är att vi till dess har kommit så långt att det är möjligt att hälsa på barn och barnbarn ... jag saknar dem!

Karin
Svara med citat
  #37  
Gammal 2020-04-06, 09:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Känns så klart tråkigt men Kreta ligger kvar..
Det kommer nya tider och nya bokningar.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2020-04-06, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Så, nu har även jag avbokat. Vi insåg att det inte blir någon körresa. Dels är det ju inte troligt att gränserna öppnas till juli; dels har vi inte kunnat repetera på månader. Enligt de nya riktlinjerna verkar det som att vi inte kan samlas och sjunga överhuvudtaget i år. Jättetråkigt!
Jag förstår att det är oerhört tråkigt med tanke på att det inte var viken resa som helst. Hoppas att ni kan resa och sjunga ett annat år.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2020-04-07, 15:16
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Avbokat

Jag och min man hade bokat flygstolar med SAS till Aten nu i april. Men vi fick tillbaka pengarna. Det var tur att vi inte hann boka några hotellnätter.

Andra resan skulle gått i maj med Airtours (charter). Men eftersom vi inte kunde boka om till hösten, fick vi presentkort på den inbetalade bokningsavgiften. Och fick veta att 2021 års resor kommer att släppas rekordtidigt.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2020-04-08, 09:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Jag och min man hade bokat flygstolar med SAS till Aten nu i april. Men vi fick tillbaka pengarna. Det var tur att vi inte hann boka några hotellnätter.

Andra resan skulle gått i maj med Airtours (charter). Men eftersom vi inte kunde boka om till hösten, fick vi presentkort på den inbetalade bokningsavgiften. Och fick veta att 2021 års resor kommer att släppas rekordtidigt.
Har ni fler inbokade resor i år?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT