Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-12-01, 12:04
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2020, november

En nedstängd corona-månad, ja. En nedstämd månad, nej. Jag tänkte också stänga ned skrivandet denna månad, men vad gör man inte för er andra?

En antydan om nedstängning kom den 3:e. Det måste ju vara orimligt i ett område, där många dagar passerar utan positiva fall? Men dagen därpå bekräftades det. Jobbigt förstås, men det känns lättare än att vara frivilligt instängd i en lägenhet som i våras. Altan finns här också. Det känns dock som en skolbestraffning. Om den skyldige till ofoget inte erkände, skulle alla i klassen få kvarsittning. De skyldiga i Aten och Thessaloniki hade inte gjort något fel utan fortsatte att kramas. Men Lasithi, som endast haft enstaka fall per dygn och totalt sedan corona-krisens start endast haft c:a 10 avlidna, skulle behandlas lika! Det går trots alla begränsningar att fylla i sina formulär eller skicka sitt sms för att få absolution. Inte för att vi varit ute så ofta och några poliser har vi inte sett. De gör nog bättre nytta i de stora städerna. Det märks på alla böter, som statskassan får. Nedstämda kan jag inte säga, att vi har varit. Att vår region Lasíthi klarat sig så bra kan vara tur eller en tillfällighet. Det kan naturligtvis också vara försiktighet och respekt mot eller för varandra. Många bär t.o.m. mask ensamma i bilen.

Våra sociala kontakter har inskränkt sig till de dagliga promenaderna, till inköp av dagligvaror en gång i veckan, Ylvas bilfärder till marknaden med tysk väninna, prat med Pelagía och Akram på altanen, besök hos Nifikó några gånger och kaffe med äppelpaj utomhus med tyska vänner. Vi har också planterat gurka, lagt ut snören till plantorna och hjälpt Angelina och Jannis i deras växthus ett antal dagar. ”Det är bra att få tiden att gå”, som de äldre kretensarna brukar säga. När vi lade ut snören upptäckte jag en sak. Kvinnorna är bättre formade för jobbet. Man förser sig med en bunt snören, 800 st. och hänger dem runt midjan. Som man har jag ingenting att hänga upp snörena på, utan måste knyta åt hårt, för att de skall sitta kvar. Det går då långsammare att dra fram dem än för Ylva, som med naturlig bakdel kan göra jobbet lätt och vackert. Män: Klaga inte på era kvinnor om de har former här och där! De kan vara till nytta!

Skolorna stängdes under månaden. En anledning till det var de skjutsande föräldrarna, inte att barnen spred smitta. Det hade vi redan sett, eftersom vi innan nedstängningen tog med Adrianos till ”gymnasiet”, de dagar vi åkte till gymmet. Alldeles i närheten ligger låg- och mellanstadiet och en stor mängd barn transporteras med bil. På gatan blir det då kö på hundratals meter, eftersom varje barn släpps av endast vid ingången och måste pussas utanför bilen till avsked. Under tiden står naturligtvis trafiken still.

Under årens lopp har jag skrivit mycket positivt om kretensarna i området. Det dåliga man får höra, glömmer man snart. En sådan episod är denna. En vägstump i byn, där bara ett fåtal bilar passerar, blev plötsligt försedd med stopp genom en utlagd stege. När en atenare återvände till sitt hus här, flyttade han naturligtvis på stegen. Resultatet är nu: Två stora jordlass ligger nu på vägen och hindrar passage. Det går att komma fram på en annan brant, men svår, väg. Men varför, frågar vi oss?

Två matställen har varit öppna i byn. Dels en kantina utanför Club Robinson och dels en pizzeria för take away. Inget för mig. Det har varit matlagning hemma hela månaden. Till lunch har det varit soppa, oftast gjord på pumpa och andra grönsaker, som vi fått av vänner, tillsammans med kokosmjölk, istället för creme fraiche. Kryddningen varierar.

Jag har inte läst om någon som beklagat sig över alla minkar som måste dödas. Tänk om katter och hundar varit de djur som kunde överföra smittan till människor, vilket fräsande, jamande, kurrande, morrande, skällande och ylande det skulle blivit ända upp till kinesisk toppnivå! Och tänk om viruset muterar och passar för sällskapsdjuren?

Min beundran för Nótis Sfakianákis, en f.d. idol för oss inom populärmusik, föll till botten den sista november. Då läste jag, att han arresterats för kokain- och pistolinnehav och att han tidigare uttryckt stöd för Xrísi Avgí (Gyllene Gryning), nazistpartiet som nyligen blev förbjudet.

Månaden har varit svalare än normalt med konstant nordliga vindar. Den 9-11 kom det 54 mm regn, vilket var lite i jämförelse med det som föll på nordsidan av ön. Vi bytte våra sommarkläder till långbyxor och långärmat den 6:e, vilket var ovanligt tidigt. Nattemperaturen sjönk från 19 grader till 12 i slutet av månaden. Högsta temperaturen minskade från 23 till 19. Vintern är här och bladen faller från lövträden. Olivplockning pågår.
Månaden avslutades med en praktfull måne.

Allt talar nu för, att vi kommer att stanna året ut och inväntar besked om virusbekämpning med spruta!

Jag hoppas att Gud och tomten LOOK DOWN på oss människor till Jul och hjälper oss att bli fria från pandemin, så att vi kan LOCKUP. Goda helger önskar jag er!

/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-12-01, 12:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, november

Skönt att du tänker på oss och skriver! Jag känner mig lixom övergiven när mitt årliga överlevande i Paleochora under december-januari har falerat. Hoppas att jag snabbt får ta del av coronavaccinet.
Så tack för din rapport och funderingar över gurksnören och annat.

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-12-01, 12:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, november

Tack Jannis för att du fortsätter att hålla oss informerade om er tillvaro på Kreta. Det är som vanligt mycket underhållande läsning.



Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT