Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2018-12-09, 23:32
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Höstvisa

Så hemskt tråkigt att läsa! Jag beklagar sorgen Birgitta!
Det är tack vare Kalimera och era inlägg på forumet som gjorde att vi började båtluffa för rätt många år sedan.
Jag har många gånger läst högt för maken ur Arnes reseuppdateringar. Hans många gånger lite gammeldags sätt att beskriva saker o händelser har varit oss till stor glädje. Hur ränseln packades eller hur någon bara kunde åka med Skopan, detta djävulens flytetyg.
Vi klyver ett krus vitt o minns en fin kalimeran!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2018-12-09, 23:33
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Höstvisa

Det var väldigt tråkigt att höra Birgitta.
Kommer att sakna Arnes rapporter från era resor.

Styrkekramar till dig!🌺
Svara med citat
  #23  
Gammal 2018-12-10, 06:53
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Höstvisa

Beklagar din stora förlust Birgitta <3

Inte lätt att välja ut något speciellt minne av Arne för där finns så många, men jo, alla galna upptåg i samband med 1 april ligger nog på topp ändå. Vet inte under hur många år som vi, ett litet gäng, klurade på årets aprilskämt och ett av dem var ju förstås om senapsön Nissyros.

Vi träffades ju också på den allra första Kalimerafesten i Stockholm 2001 och ett av de största intrycken därifrån var just Arne!

Arne: Kalo taxidi, Kalo paradiso - God resa och gott paradis i din grekiska övärld

Jeanette & Zissios
Svara med citat
  #24  
Gammal 2018-12-10, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Höstvisa

Birgitta, Tove Janssons Höstvisa är så fin. Läste i morse genom alla kommentarer till denna sorgliga nyhet och det märks nog hur betydelsefull Arne var för detta forum. Jag vet inte hur många gånger jag har skuttat lite av glädje varje gång Arne och du har startat på en av era resor. Det blev många rapporter under åren. Och före direktrapporterna resebrev som även de finns kvar här på Kalimera. Jag har läst igenom dem alla, men det var för många år sen. Så nu kan jag börja om. Tog en snabbtitt på den första från 2001 "Irrfärder i Odysseus kölvatten". Vilken fin rubrik!

Tusen tack Arne för alla dina fina bidrag här. "Livet leka" blev nog det uttryck som betytt mest för mig.

Och Birgitta, blir även glad när du säger att du har Grekland kvar.

Många styrkekramar från mig också!

/ Anne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2018-12-10, 10:47
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Höstvisa

Beklagar från djupet av mitt hjärta din förlust, Birgitta.

Samtidigt gläds jag åt att ni fick många fina och innehållsrika år tillsammans.

Ert sätt att dela med er av resandets glädjeämnen i stort och smått är vi många som är mycket tacksamma för. Arnes språk var unikt. Era resedagböcker har förgyllt så många kaffepauser under den mörka årstiderna här hemmavid. De har varit ett dagligt obligatorium.

Ni är också fina förebilder för oss andra. Jag har ofta berättat för min fru, som är entusiastisk greklandsvän och -resenär men inte kalimerian, om ert liv på resande fot. Vi har båda menat att så ska livet levas. Hela livet.
Kramar från sydväst,

/Magnus
Svara med citat
  #26  
Gammal 2018-12-10, 10:58
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Höstvisa

Birgitta, jag är en av alla de som inte har träffat dig och Arne men som ändå tycker att jag har lärt känna er genom Kalimera.
Vi kommer att sakna Arnes (och o dina) rapporter från era resor.
I all din sorg måste det kännas gott att läsa alla dessa vittnesmål om hur Arne har roat oss här på forumet och att många av hans roliga och kluriga uttryck kommer att leva vidare.
Hoppas att du så småningom skall orka återvända till ditt älskade Grekland.
Kram
Ulla
Svara med citat
  #27  
Gammal 2018-12-10, 12:14
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Höstvisa

Stora kramar från Emilio,Lemonaki och mig!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2018-12-10, 12:16
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Höstvisa

Mina tankar har varit hos er mycket de senaste månaderna.


Som så många andra har jag aldrig träffat er men känner ändå att jag känner er och har njutit så mycket av att få följa med på era resor under alla år. Ni har varit så stor del av Kalimera.


Arne kommer alltid att förknippas med alla speciella uttryck, men det är framförallt ett som fick mig att skratta högt och det var när det gällde en tid.
GMT = Greek Maybe Time


Styrkekramar till dig Birgitta <3
Svara med citat
  #29  
Gammal 2018-12-10, 12:51
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Höstvisa

Men så tråkigt. Beklagar verkligen. Fint att du ändå inte slutar med Grekland, Birgitta.
Kramar
Svara med citat
  #30  
Gammal 2018-12-10, 13:50
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 350
Standard Sv: Höstvisa

Birgitta, vi beklagar.

Trots att vi aldrig fick tillfälle att träffa er så känns det som om vi kände er genom alla era fina reseskildringar. Det har alltid varit en höjdpunkt på dagen att gå in och läsa om era resor och alla fina tips ni lämnat.

Vi tänker på dig.

Marilene och Torgny
Svara med citat
  #31  
Gammal 2018-12-10, 15:31
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Höstvisa

Birgitta, vi hoppas att du får styrka och kraft från alla de kalimerianer, som nu liksom vi beklagar Arnes bortgång liksom din sorg. Du står inte ensam i livet.

Kära hälsningar från Jannis och Ylva på Kreta.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2018-12-10, 16:49
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Höstvisa

Beklagar verkligen sorgen!
Många kramar ❤
Svara med citat
  #33  
Gammal 2018-12-10, 17:56
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 765
Standard Sv: Höstvisa

Här kommer fler Styrkekramar från Bosse & mig!
Härligt att se så mycket värme här på Kalimera som ges till er båda.
Hoppas du kan känna så mycket det betytt och vad ni har gett till oss greklandsälskare.
//
KR
Svara med citat
  #34  
Gammal 2018-12-10, 18:48
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Höstvisa

Beklagar den stora sorgen, Birgitta! Julen, den stora glädjens högtid, har drabbats av ett stort hack av sorg och Julens änglar gråter!

Jag hade förmånen att få träffa er båda så sent som i juni i år och faktiskt klyva ett krus på den fantastiska ön Fourni! Följde er också, med packade renslar fulla av viktualiteter, till färjan som skulle ta er vidare på resan!

Arne kommer fatttas oss Kalimerianer !
Svara med citat
  #35  
Gammal 2018-12-10, 19:22
Didi-san Didi-san är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 135
Standard Sv: Höstvisa

Beklagar ❤
Svara med citat
  #36  
Gammal 2018-12-10, 20:51
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Höstvisa

Birgitta! Blev mycket berörd av hur fint du förmår att skriva isamband med att Arne somnat in. Ett stort Tack för allt ni delat med er av och inspirerat mej till nya resmål i Grekland t ex Paleochora, Loutro, Chora Sfakion och inte minst Iraklia. En gång träffades vi som hastigast och hälsade på er i Katapola där ni väntade på båtresa och i höstas var vi i Katapola och följde er resa där ni sorgligt nog aldrig kom till Katapola. Har haft så stor glädje av era reseberättelser och Arnes sätt att utrycka sej med alla fyndiga formuleringar som har gett mej och min särbo många leenden. Roligt var det när vi satt på Haris i april och gissade vem som var Hortamannen, partisanen och hägermarodören. Mina varma tankar till dej hälsar Lena
Svara med citat
  #37  
Gammal 2018-12-10, 21:15
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Höstvisa

Tänker på dig Birgitta <3

Har aldrig träffat er men har följt er i många år och läst allt ni skrivit i eran blogg om era resor i Grekland så det känns som som en vän har somnat in.

Arne har givit mig mycket skratt och många kloka ord och tips på vägen genom sina inlägg och givit mig en nyfikenhet på att se öar som jag ej har sett men som jag gärna vill besöka.

Många kramar till dig Birgitta från mig Theresa <3
Svara med citat
  #38  
Gammal 2018-12-10, 21:53
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 131
Standard Sv: Höstvisa

Instämmer med tidigare inlägg. Kommer att sakna Arnes härliga rapporter från övärlden. Hoppas vi ses någon gång Birgitta i vårt älskade Grekland. Varma kramar från Skåne.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2018-12-10, 22:14
lenamarie1s avatar
lenamarie1 lenamarie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Höstvisa

Beklagar sorgen Birgitta
Tänkte på en gång när jag var på väg hem från jobbet en julhelgs morgon. Lyssnade på ring så spelar vi och plötsligt var Arne med från Paleochora. Om jag minns rätt skulle man skicka in bilder på julgranar och i hade skickat in en bild på en julgran från Paleochora . Jag somnade gott efter en natt med mycket att göra och efter att ha hört inslaget direk från Paleochora.
/Lena
Svara med citat
  #40  
Gammal 2018-12-10, 22:49
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Höstvisa

Birgitta, så ledsen jag och Nisse blev när vi läste att Arne har gått bort. Vi har följt med på alla era resor. Mannen klippte sig hos frisören i Paleochora efter att Arne hade skrivit om det. Vi har inspirerats av och testat många av ”era” hotell. Och varit jättenöjda. Vi har bott i rum 16, hos Stavris l Chora Sfakion, där jag vet att ni också bott..... Ett krus vitt på Oves hörna...... konstaterat att vi nog har haft samma smak när det gäller det mesta.
Många varma kramar från Lena och Nisse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT