Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-07-01, 19:59
mysmanges avatar
mysmange mysmange är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 15
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Haj! Ja det får vi hoppas! Har blivit lite mätt på Rhodos! Man får gå runt lite o kolla in läget, brukar ju alltid bli så att man hittar ett favvis-ställeTack för tipsen! Hur e shoppingen i Zakynthos stad? Finns där nåt sånt i Laganas?
hälsningar Magnus
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-07-01, 22:02
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Kista
Inlägg: 130
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Instämmer med Anna!
Vad som mer är sevärt är kusten på andra sidan, från Keri o uppåt, hisnande stup, höga berg o små små badstälen dit man tar sig på slingriga vägar. Jag rekommenderar bil!!
Skeppsvraket gör sig bra uppifrån!!! Helt enorm utsikt
Det e oxå coolt att hyra båt o åka ut till Marathonísi, sköldpaddsön!
Supergod mat o trevlig personal hittar ni på Tasos taverna och Giannis taverna, ligger på Laganas-stranden! Brevid Giannis taverna ligger Greek island o jag känner personalen på båda ställena. Hälsa från Maria från sverige!!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-07-01, 22:04
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Kista
Inlägg: 130
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Shopping...nja.... det finns väl saker o handla i Laganas visst!
Zakynthos stad har affärer oxå, men det mysigaste där är att sitta o fika/äta på nån av restaurangerna vid vattnet.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-07-01, 23:28
Zante Zante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Gräsmyr utanför Umeå
Inlägg: 28
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Halloj!
Precis som Maria säger, så är det där med shopping lite nja nja... Alltså rätt dåligt. I Laganas finns mest souvenirbutiker, men det har börjat bli lite bättre faktiskt. Sedan är de ju så väldigt internationella där nere, med både Mcdonalds, Pizza Hut och Hägen Daaz...Känns lite märkligt faktiskt. Inne i Zakynthos stad finns det lite roligare butiker och en hel dem massa fina skobutiker - något som jag tycker är mkt bra!
Men tänk på alla pengar ni kommer att spara!! (om ni inte shoppar skor då!)
Restauranger har jag inte så många tips, den bästa jag vet ligger faktiskt i Kalamaki (som är "grannbyn"), den heter Michaelos. Om Dennis fortfarande är ägare - så är det toppenmat där! En bra, enklare lunchrestauramg brukar vara Blue Sea på stranden. Och sen barer.. glömde nämna Cocktails & Dreams som jag gillar skarpt! Sedan får ni titta in på Flanagans och snacka lite skit med Dimitris - han snackar svenska och är lite kul halvgalen!!! Annars finns ju alltid Resques och Zeroes, de två största clubbarna - de har även egna hemsidor på nätet.
Anna
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-07-05, 00:55
mysmanges avatar
mysmange mysmange är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 15
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Hej! Tack för era fina tips! Letade upp klubbarna på internet, var verkligen stora... Har ni varit o besökt Olympia? Har läst lite o fått upp intresset för det. Läste att Apollo ordnar utflykter dit, fast dom brukar ha ockerpriser på sina utflykter Så man kan kanske åka dit själv, läste att där går båtar till Kilini! Kan kanske vara värt ett besök

Magnus
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-07-05, 23:44
Zante Zante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Gräsmyr utanför Umeå
Inlägg: 28
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Halloj!
Det finns flera olika privata bolag som har turer till Olympia, det kan vara skönt att ta en sådan tur (till ett billigare pris). Ofta guidar de på engelska. Kolla dock upp vilken bakgrund guiderna har, så att turen ger er något. Kolla runt mellan bolagen när ni kommer dit och boka sedan. Om ni verkligen vill åka, boka gärna första veckan (om det skulle bli inställt av ngn anledning - även jätteviktigt med Smugglers, som ibland inte blir av pga väder & vind).
Olympia är en riktig "mastodonttur", men är jätteintressant (om ni får bra guidning).

Ta gärna en dagstur runt ön - om ni vill se mer. Man kan tex börja med att åka in till Zakynthos stad och åka upp till Bochali & den venetianska borgen (fin utsikt), vidare via Tsilivi och Alikes (ev bad i Alikes?)- spana i Kefalonia på norrsidan och sedan upp i bergen. Sedan åker man genom en massa fina bergsbyar och ner på slättlandet. Ät gärna lunch uppe i tex Kiliomeno, Volimes eller agios Leon. Annars kan ni stanna till nere i Macherado för en sen lunch - lugnt och stilla!
Alternativt åka åt andra hållet. Slättlandet är fint åxå. I Augusi brukar man lägga ut druvor som får torka till russin - söt, speciell lukt!!

Hälsningar Anna i Umeå
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-07-06, 19:01
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Kista
Inlägg: 130
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Jag har några ställen som inte bör missas: Keri, lighthouse of Keri, härlig utsikt.... norrut därifrån är helt annat landskap än övriga ön, branta stup och enorma vyer! Åhh dessa söta små blåa druvorna....åt massor förra sommaren, med risk för magknip
Mina ställen i Laganas är tasos taverna, superbra mat, och Giannis taverna på stranden (exet jobbar ju där..) Jag o min familj tillhör inventarierna där o barnen springer ut o in i köket o kommer av nån märklig anledning alltid ut med nåt ätbart!
fy, jag bara måste åka igen i år!
// Mia i sthlm
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-07-07, 21:28
mysmanges avatar
mysmange mysmange är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 15
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Hej!
Finns det något vattenland på Zakynthos?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-07-07, 21:48
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Kista
Inlägg: 130
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Ja det gör det! Har iofs aldrig varit där, men det ligger i Sarakina. Fixa en karta redan nu så kan du kolla var alla ställen ligger som vi tipsat om här! Tror till o med att det finns här på Kalimera!
Jag vill oxå åka..............
Min killkompis är där nu, ute o festar med min ex-kille som bor där, båda greker..... och jag sitter här o är lite avis
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-07-07, 22:57
Zante Zante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Gräsmyr utanför Umeå
Inlägg: 28
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Hej!
Maria - jag undrar om ditt ex är någon som man vet vem det är? Ibland är det ju en liten värld som man lever i ? Du kan väl skicka ett privat meddelande om du inte vill lägga ut det på forumet ?

Jag är åxå jättesugen på att åka, men kan inte komma iväg förrän kring den 20/8. Jag har en kompis som heter Marcus som arbetar för Apollo just nu och vi har jobbat tillsammans här på hotell i Umeå. Skulle vara såå kul
att åka ner och hälsa på...
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-07-08, 13:34
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Kista
Inlägg: 130
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

oxå sugen o åka i slutet av sommaren!!!!! skulle va skönt att åka utan barn den här gången kanske... kolla inbox // Mia
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-07-10, 18:48
mysmanges avatar
mysmange mysmange är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 15
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Hej! Klart att du ska åka ner! Så kan du visa oss runt på ön
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-07-10, 19:20
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Kista
Inlägg: 130
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Privat guide då kanske? Har ni råd med det så
Har lite planer på g med Zante!!! inte helt omöjligt att det blir en resa till!
får börja panta burkar eller nåt........
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-07-13, 01:31
Perniki Perniki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 24
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Vilket sammanträffande Moro Mou. Mitt ex arbetar också i Laganas fast på L Fratelli.
Giannis Taverna är i och för sig också en favorit så även jag rekomenderar den restaurangen.
Thasos är mitt ex släktingar, bra mat där med, men föredrar dock Fratellis mat framför denna.

Three Lions Bar är ett bra tips på skönt barhäng, längs huvudgatan och vänster sida efter "barcode" (om jag inte mins fel namn). Har sköna happy hour priser för den törstige.

Jag drar ner nu om några dagar, är bjuden på bröllop. Skall faktiskt bli himla kul Sen blir det lite semester och häng med alla vänner därnere ifrån.

Kommer dock att åka mycket bil/ev vespa, är lite trött på Laganas nu såhär efter alla besök, så jag föredrar att åka runt i alla småbyar och mysiga och lite mer ensamma stränder.

Hoppas ni alla får en bra resa.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-07-13, 21:20
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Kista
Inlägg: 130
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Gia sou Perniki! Va kul! Jag vet var fratelli ligger, bodde på Aktypis nu i juni när jag va ner! Men va aldrig dit o käkade tyvärr...
Ja, alla e väl släkt med alla på Zakynthos, o snart e man väl själv med på inavel där..... Tasos har två kusiner som heter Tasos och Tasos ( inget konstigt me det) Dom jobba på en bar i Kalamaki, där brukar det vara drag oxå! Har du varit mycket på Zakynthos så kanske vi har setts?
Va kul med grekiskt bröllop!! Hoppas du får det trevligt på Zakynthos!
Kaló taxidi kai kales dhiakopes!! kanni poli zesti eki tora......! Na eiste kala // Maria
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-07-13, 21:26
Gilas avatar
Gila Gila är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 13
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Ska ni som par åkta till Zakynthos då rekommenderar jag er hellre att åka till Skiathos...mycket bättre ö med över 60 stränder med finkornig strand. Skiathos är mera genuint...där semestrar grekerna själva. Zakynthos är turistinvaderat och inte lika trevligt.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-07-15, 17:33
Perniki Perniki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 24
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Geia sou Maria!

Jo, så stort är inte Lagana att man tappar bort sig. Thasos syster, Katerina är min fd svärmor.
Har varit där nere varje år sedan -04, brukar även bo en månad på vintern. Men sedan det tagit slut är det alltför sällsan jag åker, enbart en gång per år.
Reser dock ner så ofta jag kan för att hälsa på. Och vi har säkerligen setts någon gång även om jag mest hänger vid Fratelli eller deras nyöppnade Obelix (vet dock inte hur de gjort igår, var snack om att flytta Fratelli till Obelix!?) Men eftersom exet ligger i armen så var det längesedan vi sist pratade och med min limiterade grekiska kan jag knappast fråga Katerina när vi pratas vid på telefon.
Tack tack, bröllopet blir nog jättefint
Exharisto polu Maria.
-
Pernilla Niki T
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-07-15, 18:35
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Kista
Inlägg: 130
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

hallå! kolla din mail, skickade dit istället! annars blir väl tråden flyttad o vi babblar om våra ex här!! hihi....
åker du snart då? Jag ska försöka komma iväg 21 augusti!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-07-17, 13:42
jastme jastme är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Hur går det Maria? Har du hittat någon apollostol den 21/8. Lena och jag jobbar på men laddar redan för resan. Jag inför dykningen och löpturerna, Lena för de lata dagarna i sunbed:en framför Giannis och båda för maten och rosévinet inne hos Gianni. Jan.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-07-17, 20:59
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Kista
Inlägg: 130
Standard Sv: Zakynthos i augusti?

Tjena Jan!! kul att ni hittat hit oxå, har har ni hamnat rätt bland oss som älskar Zakynthos!!!
Ska kolla närmare på resa snart....måste fixa barnvakt som kan bo här.
Tänk va kul om vi tar samma flyg ner som förra året i år igen.......ska hålla mig frisk nu isåfall
Ska inte säga nåt till T, det får bli en surprise isåfall....
Hälsa Lena, ha det så bra, vi hörs på telefon närmare om resan!!
Kram// Mia.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT