Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-17, 14:08
isabull isabull är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 40
Standard Dennys in- Zakynthos

Hej!

Har varit på kreta och Rhodos och jag bara ÄLSKAR grekland. Naturen, stränderna, maten och de underbara människorna...,Längtar tillbaka och har lite funderingar kring Zakynthos.Någon som varit där och kan dela med sig? Någon som bott på hotell Dennys in?

Tacksam för svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-21, 17:51
Majakå Majakå är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 23
Standard Sv: Dennys in- Zakynthos

Jag har inte bott på Dennys inn så det vet jag ingenting om...Men jag har varit på Zakynthos tre gånger förut och det är min familjs paradis! Isommar åker vi dit för fjärde gången och det ska bli så underbart! Efter att ha åkt dit en gång 2006 och två gånger 2007 sa vi att nu måste vi variera oss lite...så vi har varit på Kos samt i Italien de senaste två åren, men nu klarar vi bara inte ett år till utan att åka till Zakynthos! Varför åka någon annanstans när vi älskar Zakynthos? Varför måste man prova något annat när man redan är kär?

Vi har bott i Laganas alla gånger vi varit där, men promenerat efter stranden till Kalamaki någon gång och köpt en glass typ samt sett det från bussen...Så jag vet inte så mycket om Kalamaki heller...Men det är ju samma natur, grönt och vackert, samma strand, långgrund med finkornig sand...och framförallt: samma fantastiska havssköldpaddor som simmar i havet!

Att se nykläckta små krabater kravla sig ner mot havet genom sanden som för dom är otroligt svårforcerad, ramla ner i en hunds tassavtryck och envist paddla vidare med sina små klumpiga armar och ben för att komma till vattnet innan solen går upp...och att sedan se dessa ynkligt hjälplösa söta figurer nå fram till vattenbrynet och bäras ut på en våg i sitt rätta element, simma som om de aldrig gjort något annat och fullkomligt behärska elementet...det är något av det mest fantastiska jag upplevt.

Varje gång jag ser en bild i en resekatalog tänker jag: varför ska man åka dit, till en strand utan havssköldpaddor, när man kan åka till Zakynthos? Och jag vet inte. Så nu åker vi till Zakynthos igen!

E-guiden man kan köpa här på Kalimera är jättebra, rekomenderas!

När ska du åka? Vi åker i juni, minns ej datum men tror det var 8? och missar kronprinsessans bröllop, vilken osis...;-)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-21, 18:12
Majakå Majakå är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 23
Standard Sv: Dennys in- Zakynthos

En liten sak till...att sitta på en restaurang vid stranden på kvällen, se havet bli aldelles stilla och lugnt, solen går ner och den rosa himlen speglar sig i havet...och så ser man en sköldpadda där ute, som sticker upp huvudet för att andas...och där! och där! man försöker följa dom med blicken och räkna ut vart de ska dyka upp nästa gång...så otroligt exotiskt för mig iallafall!

Eller att simma i havet och plötsligt höra det där frustandet av en havssköldpadda som andas...de finns överallt bara man lär sig att upptäcka dom, så underbara! Åk för guds skull inte på någon "turtle trip" och jaga dom, var bara där, i havet, och lär dig att upptäcka dom! (utan att störa såklart).

Ja, jag längtar tills vi ska resa! :-)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-21, 18:35
isabull isabull är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 40
Standard Sv: Dennys in- Zakynthos

Hej!

Tack för du delat med dig av dina/era erfarenheter och berättelse om Zakynthos. Det låter som ett paradis som man bara måste resa till. Vi har inte beställt nån resa än men drömmen är ju att åka dit. Jag hoppas på en resa i slutet av sommaren.

Hur är shopping för turister? LIka god mat som alltid i grekland?
Om jag kommer iväg måste jag ju bara se sköldpaddorna som du beskriver.

Mvh Isabelle
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-21, 19:48
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Dennys in- Zakynthos

Citat:
Ursprungligen postat av isabull Visa inlägg
Hej!

Tack för du delat med dig av dina/era erfarenheter och berättelse om Zakynthos. Det låter som ett paradis som man bara måste resa till. Vi har inte beställt nån resa än men drömmen är ju att åka dit. Jag hoppas på en resa i slutet av sommaren.

Hur är shopping för turister? LIka god mat som alltid i grekland?
Om jag kommer iväg måste jag ju bara se sköldpaddorna som du beskriver.

Mvh Isabelle
Jag älskar Zakynthos oxå och har varit där 4 år i rad. Men jag måste slänga in en lite varning för Zante (som ön kallas) i allmän, Laganas i synnerhet.

Det skiljer sig ganska rejält från många andra grekiska öar. Det är många britter som åker dit och då menar jag verkligen många. Detta sätter sin prägel på mer eller mindre hela ön och speciellt på Laganas där medelålder måste ligga någonstans mellan 16-18.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-22, 10:50
Majakå Majakå är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 23
Standard Sv: Dennys in- Zakynthos

Ja, den där lilla detaljen att Laganas dräller av fulla engelsmän i yngre åldrar är ju nästan den enda information man hittar om Zakynthos när man söker tycker jag, så den trodde jag var överflödig att bidra med...;-) Men håller man sig från bargatan nattetid så är det inte så farligt, precis som att man inte märker så mycket av sveriges ungdomsfylla om man inte håller till utanför krogarna under de sena timmarna. De festande ungdomarna har inte samma dygnsrytm som jag, de sover när jag är vaken och tvärt om, så vi har inte blivit störda av det alls! Och när de inte festar går de omkring på gatorna och stränderna precis som du och jag, bara lite yngre...;-)

Shopping är i Laganas nästan uteslutande krimskrams, underbart tycker barnen! Rena himmelriket att få botanisera i den ena butiken efter den andra på jakt efter det krimsigaste kramset! Tror att det är likadant på det andra turistorterna...I Zakynthos stad finns ett större utbud av mer "riktiga" saker att köpa...Det är ju en relativt nybyggd stad, så långt ifrån t.ex. Naxos vindlande gränder man kan komma... Den ligger som en smal remsa inklämd mellan bergen och hamnen och är ganska lätt att orientera sig i och utforska. Trevlig men känns varken gammal eller genuint grekisk.


Vad gäller mat så har vi några favoritrestauranger i Laganas, vi har provat många men det är några som sticker ut och som vi återkommer till. Som tur är för oss ligger våran absoluta favoritrestaurang vid stranden och har en fantastisk utsikt över havet och dess innevånare! Visst finns det ställen det borde varnas för också, och en del av anledningen till det är nog de många engelsmännen som gör att maten får en engelsk prägel snarare än grekisk på vissa håll. Men det finns riktigt god grekisk mat också! Jag har läst mig till här på Kalimera och andra sidor på internet att maten i Argassi tydligen är _mycket_ godare än i Laganas...att den är så god så man gärna byter en kilometerlång mjuk sandstrand med havssköldpaddor mot en elendig liten remsa med grus vid stenig strand med sjöborrar...Så det kanske kan vara värt att prova!


Utflykten till Navagio (skeppsvraket) är en höjdpunkt! Absolut inte för vrakets skull, men stranden består av små vita runda stenar som man sjunker ner i och som kittlar helt underbart under fötterna! Och vattnet..., så många otroliga nyanser av blått...inga bilder gör det rättvisa! Det är nästan overkligt vackert.


/Majakå
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-22, 19:17
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Dennys in- Zakynthos

Citat:
Ursprungligen postat av Majakå Visa inlägg
Men håller man sig från bargatan nattetid så är det inte så farligt, precis som att man inte märker så mycket av sveriges ungdomsfylla om man inte håller till utanför krogarna under de sena timmarna.
Min poäng var bara att Laganas skiljer sig en hel del från resten av den grekiska övärlden. McDonalds, KFC, inkastare och solstolsförsäljare osv. Om man inte är beredd på det kan nog många bli ganska missnöjda.

Jag älskar som sagt Zakynthos (dock inte laganas) och åker dit varje år.

Edit: Min profilbild är förresten tagen vid Navagio beach
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-30, 14:45
Majakå Majakå är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 23
Standard Sv: Dennys in- Zakynthos

Ja, du har rätt, det är lite av ett tivoli i Laganas...:-) Våra barn älskar det, alla försäljare, allt krimskrams, alla inkastare att munhuggas med, alla spännande finklädda ungdomar som förväntansfulla äntrar bargatan när mörkret faller...första gången vi var i Laganas spärrade vår då 4-årige son upp ögonen och utbrast: "Är det marknad här idag"!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-31, 23:12
Agnes62 Agnes62 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 11
Standard Sv: Dennys in- Zakynthos

Åk till Zakynthos - det är VACKERT. Bo i Kalamaki men hyr bil och se er omkring. Det finns många vackra platser som är värd varenda krona billen kostar. Maratonissi, Keri, Porto Zoro och Porto Vromi där ni kan ta er till skeppsvraket under en inte allt för lång båtresa.
Laganas är som ett nöjesfält för alla åldrar som gillar att partaja - dock sevärt - man måste ju inte bo där. Ett antal bra restauranger i Laganas faktiskt men för många inkastare. Bästa restaurangen finns i Kalamaki, Rest. Aphrodite. Stränderna är mkt bra både i Laganas och Kalamaki men bästa är ute på ön Maratonissi. Dennys Inn passerade vi när vi gick ut på kvällen, bodde på Golden Sun vilket ser likvärdigt ut. Åk dit!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-12, 16:44
thosjö thosjö är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 31
Standard Sv: Dennys in- Zakynthos

Citat:
Ursprungligen postat av isabull Visa inlägg
Hej!

Har varit på kreta och Rhodos och jag bara ÄLSKAR grekland. Naturen, stränderna, maten och de underbara människorna...,Längtar tillbaka och har lite funderingar kring Zakynthos.Någon som varit där och kan dela med sig? Någon som bott på hotell Dennys in?

Tacksam för svar!
Vi bodde på Dennys Inn 2008 och det ligger lugnt och skönt en bit från de centrala delarna av Kalamaki. Som sagt mest engelsmän också på detta hotell men vi tyckte det var helt OK. Skulle jag säga något mer om Zakynthos är det väla att det inte på något sätt är min favoritö. Dom övriga tre större öarna i joniska havet (Korfu, Kefalonia och Lefkas) tycker jag i så fall är ett bättre val.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT